تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۹۳۷۸۰
رئوفیان در گفتگو با آفتاب یزد:

آقای حداد! خدا نکند تجربه انتخابات 94 باز هم تکرار شود

اشاره: حداد عادل این روزها به گونه ای اظهارنظر می‌کند و قیافه حق به جانب برخود گرفته که انگار نه انگار همین چند وقت پیش، او و یاران لیست اصولگرایش شده بودند سوژه خبرنگاران و خبرگزاری‌های چپ و راست . لیستی که تمام و کمال رای نیاورد! و همه از جمله خود محافظه کاران نیز اذعان به شکست فاحش جریانشان دارند، اما گویا رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نمی‌خواهد چشم بگشاید و بپذیرد که آنچه عملا در انتخابات94 روی داده است نه توجیه دارد و ونه انکار، اما پرواضح است که عادل از در دیگری وارد شده .او تاکنون در اظهارنظرهای چند باره اش از این موضوع که بگوید لیست اصولگرایان شکست خورده، طفره رفته است. ولی جدیدترین حرف‌های او عجیب ترین حرف‌هایش است . حداد عادل در آخرین نطقش اینبار ضمن اشاره به اینکه در انتخابات 94 در تهران، اصولگرایان به وحدت کامل رسیده اند‌، پا را از این موضوع نیز فراتر گذاشته و به نسخه پیچی برای انتخابات 96 ریاست جمهوری پرداخته و می‌گوید که قرار است از همین مدل وحدت‌های 94 تهران! در سال 96 هم به کار گرفته شود تا لابد با این ترفند و اتحاد حماسی اصولگرایی! پیروز میدان رقابت‌های ریاست جمهوری یک نفر به غیر از حسن روحانی باشد . حداد عادل اخیرا در حاشیه همایش «قیام ملی گوهرشاد» در تالار شهر گفته است:"تجربه وحدتی که در تهران در انتخابات 94 در مجلس داشتیم، برای ما یک تجربه خوبی بود که از آن تجربه در انتخابات 96 استفاده خواهیم کرد".

(روزنامه آفتاب يزد – 1395/04/24 – شماره 4659 – صفحه 3)

* حال این پرسش مطرح می‌شود با توجیهی، پدرخوانده جریان راست در مجلس نهم ، از وحدت اصولگرایان در سال 94 می‌گوید و چگونه است که همان استراتژی شکست خورده انتخابات مجلس دهم را برای ریاست جمهوری سال 96 هم تجویز می‌کند؟

** به راستی حداد عادل به چه دلیل اینگونه با اظهارنظرهایش علم هدایت اصولگرایان را روی دوش خود گذاشته است ؟ نکند بازهم می‌خواهد خود را رهبر بالحق اصولگرایان معرفی کند و به واسطه همین نیز چنین بی محابا سخنرانی‌های عجیب و غریب از خود بروز می‌دهد .

هرچند اصلاح طلبان باید از گفته‌های او خوشحال هم باشند چون اگر "عادل" بنای آن دارد تا همچنان پایش را دریک کفش کند و بر اقدامات اشتباه گذشته اصولگرایان سرپوش بگذارد مطمئنا اصلاحات در ریاست جمهوری سال آینده نیز پیروز میدان خواهد بود. اما اصولگرایان چه طور؟ آیا آنها نیز از حرف‌های بی پروای وی خشنودند یا برعکس دل خوشی از این گفته‌ها ندارند؟

با ابواقاسم رئوفیان، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب اسلامی‌ایران زمین در اینباره گفتگو کرده ایم.

* آقای رئوفیان ! حداد عادل اخیرا در سخنرانی‌ها و اظهار نظراتی که می‌کند تاکید ویژه ای بر این موضوع دارد که در انتخابات مجلس 94،اصولگرایان تهران وحدت بسیار خوبی داشتند ، آیا صحبت‌های ایشان را تایید می‌کنید؟

** از آقای حداد عادل می‌پرسم که نتیجه یک وحدت همه جانبه و اجماع قابل قبول مگر نباید پیروزی در انتخابات باشد؟ پس چرا علیرغم ادعایی که مبتنی بر وحدت کامل می‌کنند، نتیجه این شد که اصولگرایان به طور کلی انتخابات را به فهرست لیست امید واگذار کردند و حتی یک نفر هم نتوانست از اصولگرایان تهران به مجلس راه پیدا کند؟ضمن آنکه باید اذعان کنیم انتخابات تهران کاملا هم سالم برگزار شده بود . پس اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که نتیجه شکست آشکار اصولگرایان ،معلول چه علت‌هایی می‌تواند باشد. قطعا معلول وحدت اصولگرایان نیست .بلکه محصول عدم انسجام قابل قبول بین طیف‌های اصولگرا است.

* چه طور این حرف را قاطعانه بیان می‌کنید؟ الزاما که نمی‌توان گفت شکست به دلیل عدم اتحاد شکل می‌گیرد.

** بر کسی پوشیده نیست که در لیست اصولگرایان تهران عده معدودی نشستند و بدون توجه به نظر دیگر طیف‌های اصولگرا بریدند و دوختند و خودشان را به نام و قامت لیست اصولگرایان درآوردند . بنابراین من چنین صحبت‌هایی را از سوی آقای حداد عادل قبول ندارم. اگر ادعای حداد عادل درست است فهرست اصولگرایان باید پیروز می‌شد. یکی از نتایج وحدت، پیروزی است و یکی از نتایج انشقاق و جزیره ای عمل کردن و عدم توانایی در جذب و کنار هم قرار دادن همه طیف‌های اصولگرا، شکست است، بنابراین باید همه بپذیریم که فهرست اصولگرایان تهران شکست خورده است و این هم به خاطر عدم وحدتشان بود.

* اما آقای حداد عادل در دفاع از استدلالشان قرار گرفتن نفرات 31 تا 60 فهرست اصولگرایان تهران را دلیل دیگری بر وحدت اصولگرایی و نظر خوب مردم به آنها می‌داند.

** همه به این نگاه می‌کنند که در انتخابات، فهرست اصولگرایان که بعضی مدعی وحدت و یکپارچه گی‌شان هستند، نتوانست حتی یک نماینده در مجلس داشته باشد! کسی با چنین استدلال‌هایی و اینکه نفرات سی ام به بعد تهران چه کسی بوده است کاری ندارد .

* آقای حداد عادل! در ادامه اظهارات اخیر که مدعی وحدت اصولگرایان 94 شده اند تاکید کردند که اصولگرایان همین کار و تجربه را در انتخابات سال 96هم تکرار می‌کنند؟

** خدا نکند اصولگرایان اشتباهات انتخابات ریاست جمهوری 92 و انتخابات مجلس 94 را در انتخابات 96 تکرار کنند . نباید کسی چنین اجازه ای به خودش بدهد که چند نفری دور هم بنشینند برای کل احزاب و گروه‌های سیاسی تصمیم بگیرند.این افرادی که ادعای وحدت اصولگرایی در انتخابات 94 را مطرح می‌کنند، بگویند تا چه اندازه احزاب و گروه‌های سیاسی اصولگرا و شخصیت‌های حقوقی جناح راست و افراد حقیقی اثرگذار در جمع تصمیم گیری حضور داشتند، غیر از حزب موتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران، پایداری‌ها و مجموعه آقای زاکانی، چه حزب اصولگرای دیگری در لیست اصولگرایان تهران بودند؟ چرا عده ای مثل آقای حداد عادل می‌خواهند با این حرف‌ها نشان دهند که همه اصولگرایان در لیست اصولگرایان سال 94 بودند؟یکی از احزاب اصولگرا جبهه ایستادگی ایران اسلامی‌است که 5 حزب فعال سیاسی در آن حضور داشت مگر کدام یک از افراد پیشنهادی این جبهه در فهرست نهایی اصولگرایان قرار گرفت؟ در حالی که جامعه مداحان که در هیچ حزب سیاسی نبودند در لیست اصولگرایان قرار گرفتند یا بسیاری از کسانی که سابقه سیاسی نداشتند در قالب اصولگرایی مطرح شدند .

اگر ما اصولگرایی را به اینکه چند شخصیت حقیقی مدعی اصولگرایی آن را شکل می‌دهند تعریف می‌کنیم باید بگوییم که آش همان آش است و کاسه همان. اما اگر ما از همه طیف‌ها و احزاب سیاسی اصولگرا که می‌توانند تصمیم گیرباشند، در نشست‌هایمان دعوت کردیم آن موقع می‌شود ادعای حداد عادل را تایید کرد. قاطعانه می‌گویم چنانچه قرار باشد مدل انتخابات 94 را در انتخابات ریاست جمهوری 96 تکرار کنیم، از الان باید پیش بینی شکست دوباره ای را داشت و امیدوارم عده ای هوس تکرار چنین جفایی را بر اصولگرایان نکنند.

* چرا حداد عادل چنین اظهارنظرهایی می‌کند؟ آیا او می‌خواهد دوباره خودش را به نوعی تصمیم گیر جریان راست معرفی کرده و با چنین روش‌هایی نقش پدرخوانده محافظه کاران را برعهده بگیرد؟

** همان طور که من در گفتگو با شما اظهارنظر می‌کنم، طبیعی است که آقای حداد عادل هم اظهار نظر می‌کند. خوشبختانه در فضای سیاسی نظرات موافق و مخالف را ابراز می‌کنیم و این افکار عمومی‌و مردم هستند که ما را قضاوت می‌کنند، بنابراین من نمی‌توانم بگویم که چرا حداد عادل چنین اظهارنظرهایی می‌کند. ایشان آزاد است براساس تشخیص خودش هر چه می‌خواهد بگوید ولی اگر ایشان قرار است از جانب اصولگرایان اظهارنظر کنند (علیرغم چهره فرهنگی قابل احترامی‌که دارد و سوابق سیاسی‌شان) و چنین تحلیل‌هایی داشته باشند همان طور که الان برخی اصولگرایان به او معتر‌ض‌اند، ادامه این صحبت‌ها با اعتراض‌های دیگری همراه می‌شود، بنابراین بهتر است ایشان موشکافانه تر، تحلیل و اظهارنظر کنند.

* به نظر شما حداد عادل با بیان چنین اظهارنظرهایی قصد دارد خود را بیشتر مطرح کند و به عنوان سرلیست دوباره یک جریان بشناساند؟

** بعید می‌دانم چنین چیزی امکان پذیر باشد، ایشان نه در فکر لیدری جریانی هستند و نه کاندیداتوری ریاست جمهوری.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=42895

ش.د9501198

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات