تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۹۳۸۸۱
سخنگوي شوراي نگهبان پاسخ داد

چرا حسن خمینی و خالقی رد صلاحیت شدند

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/05/03 ـ شماره 4667 ـ صفحه 3)

نخستین نشست خبری عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پس از انتخاب دوباره به عنوان سخنگوی شورای نگهبان با اصحاب رسانه برگزار شد.

او در پاسخ به این سوال که اختلاف نظر ابراهیمیان با شورای نگهبان چه بود و این اختلاف‌نظرها در دوره جدید چگونه مدیریت خواهد شد، گفت: اعضا باید خودشان در مورد مطالب مربوط به خود پاسخ بدهند و بنده جسارت نمی‌کنم در حوزه آنها وارد شوم. اختلاف نظر در هر جمعی ممکن است وجود داشته باشد در کلاس درس و مجامع عالی تصمیم‌گیری این اختلاف‌نظر وجود دارد در مجلس هم یک مصوبه مخالفان و موافقانی دارد در شورای نگهبان هم چنین است.

وی افزود: نظرات موافق و مخالف در شورای نگهبان با آزادی، بیان می‌شود. دلیلی ندارد چون از نظر علمی با یکدیگر اختلاف‌نظر داریم از نظر شخصی هم مشکلاتی داشته باشیم و این در معرض دید عمومی قرار گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: ممکن است برخی همکاران نظراتی داشته باشند تصمیم‌گیری نهایی مهم است که با رای جمعی اتخاذ می‌شود و بقیه موارد را باید به فراموشی بسپاریم. امیدواریم در آینده این اشکالات وجود نداشته باشد و بهبود بیشتری در روند اطلاع‌رسانی صورت گیرد تا نگرانی‌های شما نیز رفع شود.

کدخدایی در مورد فعالیت سیاسی احمدی‌نژاد علی‌رغم برخی پرونده‌های قضایی وی و اینکه آیا صلاحیت او در صورت حضور در انتخابات تایید خواهد شد، گفت: بنده از این پرونده‌ها بی‌اطلاعم اما گمانه‌زنی در مورد اینکه شورای نگهبان چه تصمیمی می‌گیرد، زود است.

توضیح کدخدایی در مورد ردصلاحیت مینو خالقی و سیدحسن خمینی

در ادامه خبرنگاری با بیان اینکه گفته می‌شود در نظرات شورای نگهبان مباحث شخصی و سیاسی جایی ندارد، اما در مواردی همچون رد صلاحیت سیدحسن خمینی، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و مینو خالقی پاسخ درست و روشنی داده نشد، پرسید آیا فکر نمی‌کنید این روند باعث بی‌اعتمادی مردم به شورای نگهبان شود که کدخدایی پاسخ داد: سوال شما را در بخشی تایید می‌کنم که اطلاع‌رسانی خوبی انجام نشده است اما در این بعد که نظر شورای نگهبان کارشناسی نبوده موافق نیستم. بررسی صلاحیت‌های مواردی که به آن اشاره کردید در دوره بنده نبوده البته اگر بخشی در این راستا خلاف این مشاهده شده باید به ما اطلاع بدهید.وی با بیان اینکه نظر شورای نگهبان براساس مستندات پرونده‌های افراد است، گفت: به دلایلی امکان اعلام عمومی این مستندات وجود ندارد. در دوره خودم سعی کردم دلایل را به خود افراد اعلام کنم در این دوره هم حتماً به خود افراد ابلاغ شده است اما ضعف اطلاع‌رسانی را می‌پذیرم ولی در این مورد که کار کارشناسی صورت نگرفته شما هم باید قدری انصاف داشته باشید.

هر گونه تخلف مورد توجه شورای نگهبان قرار می‌گیرد

وی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع دریافت‌های غیرمتعارف در بررسی صلاحیت‌‌ها مدنظر شورای نگهبان قرار می‌گیرد یا خیر گفت: الان نمی‌توانم پیش‌بینی خاصی داشته باشم، چنانکه تخلفی صورت گیرد قطعاً مورد توجه اعضای شورای نگهبان قرار خواهد گرفت. ما امیدواریم در قانون انتخابات این موارد به روشنی بررسی شود تا جای تردیدی باقی نگذارد.او در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان در دوره فعالیت جدید خود چه رویکردی را دنبال می‌کند، گفت: در قالب صحبت‌های خود در مجلس عرض کردم که تصمیم‌گیری‌های ما به صورت جمعی است و نیاز به تصمیم همه اعضا داریم. شخص بنده تلاش می‌کنم ارتباط بیشتری با نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی داشته باشم. در راستای مباحث کارشناسی جلسه‌ای برای بررسی اصلاحات قانون انتخابات با نمایندگان خواهم داشت.

در دوره من در شورای نگهبان روی همه باز است

کدخدایی تاکید کرد: همانطور که قبلاً شاهد بودید در دوره گذشته در شورای نگهبان باز بود و هرکس مطلب و اعتراضی داشت می‌توانست بیاید و آن را با ما در میان بگذارد. این دوره هم همین‌گونه است وتلاش می‌شود. اگر براساس قانون دست ما بسته است و ناچاریم صلاحیت کسی را تایید نکنیم دلایل رد صلاحیت را به صورت شفاف در اختیار داوطلب قرار دهیم.

بررسي غير رسمي احكام بودجه در شوراي نگهبان

او در مورد انتقاد لاريجاني به احكام دائمي برنام گفت: بررسي اين احكام چهارشنبه در مجلس به پايان رسيد. قرار شد صحبتي كنيم تا شوراي نگهبان فرصت بيشتري براي بررسي داشته باشد، همانطور كه مي‌دانيد ما دو دوره 10 روزه زمان داريم تا اين احكام را بررسي كنيم كه گاهي فرصت كافي براي بررسي همه اين قوانين وجود ندارد. اين مسئله بايد اصلاح شود در آينده تلاش مي‌شود نظرات مجلس نسبت به اين لايحه وفق قانون به يكديگر نزديك‌تر شود. با دوستان مجلس نيز صحبت كردم تا اين احكام را به صورت غير رسمي دريافت كنيم و فرصت بيشتري براي بررسي شوراي نگهبان وجود داشته باشد.

تفاوتي بين اصلاح‌طلبي و اصولگرايي قائل نيستيم

كدخدايي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه برخي اعضاي شوراي نگهبان را متهم به سياسي‌كاري مي‌كنند، گفت: براي شوراي نگهبان تفاوتي بين اصلاح‌طلبي و اصولگرايي نيست هر دو خدمتگزار به نظام هستند. شوراي نگهبان نظرات را در چارچوب قانون و مقررات اعلام مي‌كند گاهي ممكن است اين مسئله شبهه‌هايي ايجاد كند اما از نظر ما فرقي بين اصلاح‌طلب و اصولگرا نيست و همه را به يك چشم نگاه مي‌كنيم. قطعاً فعاليت سياسي به آن معنا كه مدنظر شماست نبايد در شوراي نگهبان وجود داشته باشد اما بايد كار كارشناسي و فقهي فارغ از مسائل سياسي وجود داشته باشد.

توضيح در مورد رابطه هيئت نظارت با دبير شوراي نگهبان

در ادامه خبرنگاري از كدخدايي پرسيد كه رابطه هيئت نظارت با اعضاي شوراي نگهبان چگونه است. شنيده شده اين هيئت زير نظر دبير شورا فعاليت دارد. سخنگوي شوراي نگهبان پاسخ داد: اعضاي مركزي هيئت نظارت توسط اعضاي شوراي نگهبان و با راي‌گيري هيئت‌هاي استاني را انتخاب كرده و آنها نيز با همان راي‌گيري هيئت‌هاي نظارت شهرستان‌ها را تعيين مي‌كند.در دوره بنده همين طور بود. او با بيان اينكه دستور بعدي جلسه شوراي نگهبان در مورد نامه وزير كشور در خصوص تاريخ انتخابات رياست جمهوري 96 و انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس بود گفت: در اين جلسه نظرات اعضا مطرح و مقرر شد معاون اجرايي بررسي‌هاي بيشتري داشته باشد و با دستگاه‌هاي مختلف مذاكره كند و نتيجه آن در جلسه آتي ارائه و درم ورد آن تصميم‌گيري شود. به گزارش ايلنا، سخنگوي شوراي نگهبان همچنين يادآور شد: در اين جلسه دو مورد از مصوبات هيئت وزيران مورد بررسي قرار گرفت. بر همين اساس قانون اصلاح اساسنامه سازمان ملي زمين و مسكن اشكال شكلي داشت كه دولت به استناد اصل 138 قانون اساسي در اين مورد اقدام كرده بود كه اعضا آن را صحيح ندانستند و خواسته شد كه اين استناد عوض شود تا اعلام نظر شوراي نگهبان در جلسه آينده را داشته باشيم.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=43936

ش.د9501378

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات