صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۳۷۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4392 یکشنبه 3 مرداد ماه 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشور امروز مسئله اقتصاد ملی است. دشمن با فشار اقتصاد می‌خواهد مردم را در مقابل دولت و نظام قرار دهد و امنیت بی‌نظیر کشور را به‌دست مردم از بین ببرد. (94/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز       
   سهم من از انقلاب چه شد؟

خانواده یکی از شهدای مدافع حرم غیر ایرانی در قم با چهار فرزند چند روزی است منزلی برای اسکان ندارند و بدون سرپناه هستند. آنها برای رهن منزلی مناسب در قم حداقل به 20 میلیون تومان نياز دارند... فرزندان این شهید فکر می‌کنند که پدرشان برمی‌گردد و برای‌شان خانه‌ای مهیا می‌کند. حالا تعدادی از بچه‌های انقلاب بدون اطلاع آنها شماره حسابی در تلگرام به منظور دریافت کمک برای این خانواده اعلام کرده‌اند؛ خانواده‌ای که در راه دفاع از اسلام این‌گونه پدرشان را تقدیم کردند... کمی به عقب برمی‌گردیم؛ روزی که شنیدیم یک نماینده مجلس با سوءاستفاده از تریبون خانه ملت گفت: حقوق‌های نجومی پدرش سهم او از سفره انقلاب است؛ او که شوهرش نیز در جریان بحران ارزی سال 91 با استفاده از رانت به یک ثروت نجومی دست یافته است، خود را طلبکار انقلاب معرفی می‌کند؛ اما «مینا نهامین» فرزند شهید «غلامرضا نهامین» در پاسخ به وی نامه‌ای این‌گونه می‌نویسد: «سرکار خانم سیده فاطمه حسینی! شنیدم گفته بودی سهمت را از سفره انقلاب گرفته‌ای، واقعاً با دیدن این جمله‌ات دلم لرزید که چرا تا این ساعت از عمرم برای خودم هیچ سهمی از انقلاب تصور نکرده بودم؟ واقعاً حرفت برایم جای تأمل داشت؛ نشستم با خودم حساب کردم که اگر واقعاً انقلاب سهم تقسیم می‌کرد، چرا سهم من از این انقلاب بی‌پدری شد و سهم تو پدری با حقوق نجومی؟! اگر انقلاب سهم تقسیم می‌کرد چرا سهم من مادری شد که در اوج جوانی یتیم‌داری کرد و خودش را از یاد برد و سهم تو مادری که از فرط خوشی نمی‌دانست این ثروت انقلاب را صرف کدام‌یک از آرزوهایش کند؟! سهم من شهادت پدری شد که نتوانست به خاطر غیرتش هجوم بیگانه به مرزهای وطنش را تحمل کند و تا آخرین نفس جلوی دشمن ایستاد تا من و تو در آرامش باشیم، ولی آرامش من یک هزارم آرامش تو نشد. راستی سهم من از سفره انقلاب چه بود؟ سهمی که نداشتم و همیشه انگشت اتهام دیگران به طرفم دراز بود و سهم‌شان را از من می‌خواستند.
 به راستی چرا تاکنون در مورد سهمم از انقلاب فکر نکرده بودم! ممنونم که سهمم را یادآوری کردی خانم حسینی!»


▼ گزارش روز                        
 راه روشن

در روزهایی که شیعیان منطقه کشمیر در سکوت محض رسانه‌های کوچک و بزرگ جهان سرکوب می‌شوند و هیچ صدایی از کشورهای به‌اصطلاح حامی حقوق بشر، سازمان‌های بین‌المللی مدعی صلح و عدالت در جهان، نشست کشورهای اسلامی و... به گوش نمی‌رسد و حتی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران هم سکوت مصلحت‌اندیشانه را در پیش گرفته است، فرزند شیخ‌ابراهیم زکزاکی از مظلومیت شیعیان نیجریه و رهبر در بند آنان سخن به میان می‌آورد! محمد زکزاکی در نامه‌ای درباره وضعیت رهبر شیعیان نیجریه که ماه‌هاست ارتش نیجریه وی را ربوده است، می‌نویسد: «ارتش نیجریه طی هشت ماه هزار انسان بی‌گناه، از جمله برادران من را به قتل رسانده، هفت مرتبه به سوی مادرم تیراندازی شده و پدرم نیز افزون بر از دست دادن یک چشمش، از ناحیه دست و پا نیز فلج شده است. آنها حتی امکان دسترسی به پزشک یا مشاور حقوقی ندارند.» وی همچنین از توهین و خشونت فزاینده علیه او و شیعیان نیجریه خبر می‌دهد و در فرازی از نامه خود در استمداد از آزادگان جهان تأکید می‌کند: «من از همه کسانی که به حقّ انسان برای برخورداری از عدالت و کرامت معتقدند، می‌خواهم تا برای انجام تلاشی مضاعف به من بپیوندند.»
 قرار گرفتن این دو موضوع در کنار تلاش‌های مثلث آمریکایی، صهیونیستی و سعودی برای محدود کردن و تروریست خواندن حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های شیعه در منطقه نشان می‌دهد، جبهه استکبار تمام تلاش خود را برای متوقف کردن مسیر پرسرعت و درخشان شیعیان جهان به کار بسته است. دشمن متوجه شده است که ادامه یافتن فعالیت مکتبی که الگویی چون حسین‌بن‌علی(ع) دارد و در عصر حاضر نیز تحولی چون انقلاب اسلامی را رقم زده است، رگ حیات استکبار را قطع خواهد کرد؛ از این رو، از هیچ جنایتی برای سرکوب و از بین بردن این مسیر روشن ابایی ندارد.

▼ خبر ویژه         
     پیش‌نویس ضد ایرانی پیش از اجلاس سران عرب!

 اجلاس سالیانه سران عرب که به زودی در موریتانی برگزار می‌شود، قرار است محلی برای تکرار ادعاهای اعراب علیه ایران و متهم کردن تهران به مداخله در امور کشورهای عربی باشد، نه نشستی برای حل مشکلات جهان عرب.
قرار بود این اجلاس در مغرب برگزار شود؛ اما مغرب به دلیل اینکه مشکلات جهان عرب در این اجلاس حل نمی‌شود و طرف‌های عربی در حل مشکلات جدی نیستند، آن را به تعویق انداخت و سپس از میزبانی آن کنار کشید. روزنامه «المدینه» عربستان سعودی نیز ادعا کرد: به پیش‌نویسی که قرار است در پایان این اجلاس قرائت شود، دست یافته و در آن از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده است از سیاست‌های تنش‌زا در کشورهای عربی دست بردارد. به ادعای این روزنامه، در این پیش‌نویس مداخله ایران در بحرین، یمن، سوریه و شبه‌جزیره عرب و اظهارات مسئولان ایرانی محکوم شده است. همچنین، در آن ادعا شده است: جزایر سه‌گانه ایران، بخش جدایی‌ناپذیر امارات متحده عربی است و ایران باید از چنین اقدامات تنش‌زایی دست بردارد که به منزله مداخله در امور کشورهای با حاکمیت مستقل است و هیچ کمکی به اعتمادسازی نکرده و امنیت و ثبات منطقه را نیز تهدید خواهد کرد.
 
▼ اخبار
انهدام گروه‌های تروریستی در شمال‌غرب کشور

جانشین فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) گفت: دو گروه تروریستی در شمال‌غرب کشور به صورت کامل متلاشی شده و ضربات مهلکی نیز بر دیگر گروه‌های تروریستی وارد کرده‌ایم. سردار مجید ارجمندفر با اشاره به جزئیات انهدام گروه‌های تروریستی در شمال‌غرب کشور، گفت: از سال گذشته به صورت متمرکز شبکه اطلاعاتی عربستان و آمریکا برنامه‌ای را برای ایجاد ناامنی در ایران آغاز کردند. این دو کشور ارتباطاتی را با گروه‌های سنتی و پژاک برقرار کردند، به گونه‌ای که شبکه اطلاعاتی عربستان با حاج‌ احمدی(سرکرده پژاک) در آلمان جلسه‌ای را برگزار کرد. در این جلسه وعده تجهیز و تأمین منابع مالی برای این گروه‌ها داده شد. جانشین فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) با تأکید بر اراده قوی سربازان اسلام در منطقه شمال‌غرب کشور، گفت: در درگیری‌های صورت گرفته، 23 کشته از گروه‌های تروریستی گرفته شده، همچنین به پایگاه‌های نزدیک جدار مرز که این گروه‌ها در آنجا مستقر بودند، ضربات هوشمندانه‌ای وارد شده است.


اختلاف‌ها در حزب کارگزاران بالا گرفت

حسین مرعشی، رئیس کمیته سیاسی و سخنگوی حزب کارگزاران، در پاسخ به پرسشی درباره چرایی اختلافش با غلامحسین کرباسچی، گفت: «اختلاف و بحث فراتر از اینهاست که گفته می‌شود.» وی البته حاضر به توضیح بیشتر درباره انشقاق در حزب کارگزاران نشد و گفت: «قرار گذاشته‌ام که تا اول دی‌ماه 95 هیچ صحبتی نکنم.» پس از شدت گرفتن اختلاف سیاسی بین سیدحسین مرعشی، رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران با غلامحسین کرباسچی، دبیرکل و برخی دیگر از اعضای شورای مرکزی این حزب، حسین مرعشی مدت‌هاست که در جلسات کارگزاران شرکت نمی‌کند. محمد هاشمی‌رفسنجانی درباره انشقاق یک گروه از حزب کارگزاران و تشکیل جلسات موازی گفت: «بنده در جلسات حزب کارگزاران شرکت نمی‌کنم و هیچ اطلاعی ندارم.»

سفر ژنرال سعودی به سرزمین‌های اشغالی با دستور مستقیم بن‌سلمان

 فعال و افشاگر توئیتری عربستانی در تازه‌ترین گزارش‌های خود اعلام کرد: سفر انور عشقی، ژنرال سعودی به اسرائیل به دستور شخص جانشین ولیعهد (پسر شاه) صورت گرفته است تا از سران اسرائیل بخواهد واشنگتن را قانع کنند که بن‌سلمان را برای پادشاهی عربستان انتخاب کنند. مجتهد همچنین نوشته است: محمدبن‌نایف، ولیعهد و وزیر کشور عربستان نیز با اسرائیل رابطه دیرینه و کهنه‌ای دارد؛ اما ماهیت این رابطه با آنچه بن‌سلمان به دنبال آن است متفاوت است؛‌ بن‌نایف سال‌هاست که به صورت پنهانی با اسرائیل[رژیم صهیونیستی] همکاری امنیتی و اطلاعاتی دارد؛ اما به دنبال عادی‌سازی روابط با این رژیم نیست.


واکنش شورای نگهبان به ردّ صلاحیت احمدی‌نژاد
نخستین نشست خبری عباسعلی کدخدایی پس از انتخاب دوباره وی به عنوان سخنگوی شورای نگهبان با اصحاب رسانه برگزار شد. کدخدایی درباره فعالیت سیاسی محمود احمدی‌نژاد با وجود برخی پرونده‌های قضایی وی و اینکه آیا صلاحیت او در صورت حضور در انتخابات تأیید خواهد شد، گفت: بنده از این پرونده‌ها بی‌اطلاعم، اما گمانه‌زنی درباره اینکه شورای نگهبان چه تصمیمی می‌گیرد، زود است. هرکس آزاد است نظرات خود را بیان کند، از این لحاظ مشکلی وجود ندارد؛ اما هیچ‌یک از این نظرها نباید منتسب به شورای نگهبان باشد. شورای نگهبان نظر خود را پس از نام‌نویسی و در رسیدگی قانونی به وضعیت صلاحیت‌ها اعلام می‌کند.
▼ اخبار کوتاه
«ولادیمیر ژیرینوفسکی» رئیس حزب لیبرال دموکرات روسیه گفت: اتحادیه جماهیر شوروی سابق باید با عضویت تعدادی از کشورهای منطقه دوباره ایجاد شود. اگر کشورهای منطقه خواهان احیای دوباره اتحاد شوروی باشند، این اتحادیه بار دیگر احیا می‌شود و کشورهای ایران و ترکیه نیز می‌توانند در این اتحادیه عضو شوند. کشورهایی مانند روسیه، آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، سوریه، عراق، قرقیزستان، ترکمنستان، اوکراین، گرجستان، مولداوی، ازبکستان و تاجیکستان می‌توانند عضو این اتحادیه شوند.
خبرگزاری رویترز گزارش داد: نیروهای عراقی پس از آزادسازی فلوجه، برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها به این شهر، خندق‌هایی را در مرز‌های شمالی فلوجه حفر می‌کنند. طول خندق‌ها در شمال فلوجه به بیش از پنج کیلومتر می‌رسد. ساکنان فلوجه امیدوارند هرچه زودتر خیابان‌های این شهر از مین‌ها و تله‌های انفجاری داعش پاکسازی شود تا آنها بتوانند به محل زندگی خود بازگردند.
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با روزنامه «پولیتیکو» آمریکا در جریان سفرش به بروکسل گفته بود: ما آماده دادن سهمی به روسیه در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] هستیم تا این کشور به قدرتی بسیار بزرگ‌تر در مقایسه با اتحاد جماهیر شوروی سابق تبدیل شود.
شبکه خبری «بی‌بی‌سی» اعلام کرد: یکی از تغییرات چشمگیر افکار عمومی مردم ایران مرتبط با توافق هسته‌ای به نقش آمریکا در این رابطه برمی‌گردد. سال گذشته ۴۵ درصد ایرانیان تصور می‌کردند که آمریکا به تعهداتش در قالب برجام عمل می‌کند؛ اما هم‌اکنون تنها ۲۶ درصد مردم چنین باوری دارند.
بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی از شاخص‌های اقتصادی کشور در سال 1394، بدهی‌های خارجی کوتاه‌مدت ایران در سه ماهه پایانی سال گذشته با رشد جهشی همراه شده و از دو میلیارد دلار عبور کرده است.
 ◄ هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا «تیموتی مایکل  کین» سناتور دموکرات را به‌عنوان گزینه معاونت خود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد.
«مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در شبکه توئیتر از سفر قریب‌الوقوع خود به آمریکا به منظور مذاکره با واشنگتن برای استرداد «فتح الله گولن» رهبر مخالفان ترکیه خبر داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات