تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۴۱۷۷

شمارش معکوس براي فروپاشي ائتلاف سعودي

(روزنامه اطلاعات – 1395/05/02 – شماره 26493 – صفحه 12)

همزمان با اعلام ناگهانی عقب‌نشینی نیروهای نظامی امارات از یمن توسط وزیر خارجه این کشور، شمارش معکوس برای ازهم پاشیدن ائتلاف سعودی تحت عنوان «توفان قاطعیت» آغاز شد.

رامین حسین آبادیان در خبرگزاری مهرنوشت: حدود ۱۵ماه پیش بود که رژیم سعودی به صورت ناگهانی حملات ددمنشانه‌ای را علیه مردم بی دفاع یمن آغاز کرد. مسئولان این رژیم اعلام کردند این حملات تحت عنوان عملیات «توفان قاطعیت» انجام می شود که کشورهای مختلفی در آن مشارکت دارند .سعودی‌ها برای توجیه تجاوز نظامی آشکار به یمن و هدف قرار دادن مناطق مسکونی این کشور و کشتار بی وقفه غیرنظامیان، اعلام کردند عملیات نظامی خود را با درخواست رسمی «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن کلید زده اند.

امارات از جمله کشورهایی محسوب می شود که مدتی پس از آغاز عملیات «توفان قاطعیت» علیه مردم یمن، به آن ملحق شد. مقامات اماراتی در ابتدا با هرگونه مشارکت در ائتلاف سعودی‌ها برای حمله به یمن مخالفت می کردند اما با گذشت زمان ۳۰جنگنده خود را برای مشارکت در این ائتلاف به یمن ارسال کردند. علاوه بر مشارکت هوایی نیروهای در جنگ علیه مردم بی دفاع یمن، پیاده نظام‌های امارات نیز وارد مرزهای مشترک عربستان و یمن شد. بدین ترتیب امارات به عنوان یکی از فعال‌ترین کشورهای شرکت کننده در ائتلاف سعودی علیه یمن مطرح شد.«احمد العسیری» سخنگوی عملیات موسوم به «عاصفه الحزم» (توفان قاطعیت) تحت فرماندهی عربستان در خصوص مشارکت امارات در این عملیات پیشتر اعلام کرده بود،امارات متحده عربی فعالانه در حملات هوایی علیه انصارالله و متحدانشان در یمن شرکت می کند.

وی در ادامه به نقش پررنگ‌تر امارات در ائتلاف سعودی در مقایسه با دیگر کشورهای عضو آن اذعان کرده و تصریح می‌کند: همه کشوهای عضو ائتلاف در اقدامات جنگی مشارکت دارند، اما نیروهای هوایی امارات در این عملیات مشارکت فعال دارند.با تمامی اینها، «أنور قرقاش» وزیر خارجه امارات در سخنانی اعلام کرد که مأموریت نیروهای نظامی این کشور در یمن به اتمام رسیده است.وی در این باره با اعلام عقب‌نشینی نیروهای نظامی امارات از یمن، تأکید کرد،عملیات نظامی نیروهای اماراتی در یمن دیگر به پایان رسیده است. وزیر خارجه امارات همچنین اظهار داشت با وجود عقب‌نشینی نیروهای امارات از یمن، ما همچنان تحولات سیاسی را به دقت دنبال خواهیم کرد. از سوی دیگر، «محمد بن زاید» ولیعهد امارات ضمن تأیید خبر عقب نشینی نیروهای این کشور از یمن، اظهار داشت،بخش کوچکی از نیروهای اماراتی در ‌مناطقي از یمن باقی خواهند ماند.

بر اساس آنچه که در‌باره نقش بسیار فعال امارات در ائتلاف تحت رهبری رژیم سعودی علیه یمن گفته شد، عقب‌نشینی نیروهای نظامی امارت از یمن آن هم بدون اعلام قبلی و به صورت کاملا ناگهانی را می توان آغاز شمارش معکوس برای فروپاشی ائتلاف سعودی دانست. هر چند در طول ماه‌های اخیر اختلافات زیادی میان مقامات اماراتی و سعودی در یمن وجود داشته و دارد، اما برخی تحولات دیگر که اخیرا به وقوع پیوست نیز در عقب نشینی نیروهای اماراتی از یمن نقش برجسته‌ای دارند.به نظر می رسد با توجه به تشدید اختلافات میان عربستان سعودی و امارات در یمن طی ماه های اخیر، مقامات اماراتی به دنبال یک فرصت مناسب برای نشان دادن عدم رضایت خود از ریاض بودند و در حال حاضر این عدم رضایت را با عقب کشاندن نیروهای خود از یمن به سعودی‌ها اعلام کردند.

اختلافات میان رژیم سعودی و امارات از آنجایی آغاز شد که این کشور در صدد سهم‌خواهی بزرگی در مقابل مشارکت فعال خود در عملیات نظامی علیه یمن برآمد؛ مسأله ای که به مذاق سعودی‌ها و مزدوران آنها خوش نیامد.اعزام نیروهای زمینی ارتش امارات به یمن آن هم در حالی که این کشور در ابتدا حتی با مشارکت هوایی در عملیات «توفان قاطعیت» علیه مردم بی گناه یمن مخالف بود، اختلافات با رژیم سعودی را تشدید کرد. چراکه مقامات امارات نه با هدف حمایت از رژیم سعودی که به منظور جمع‌آوری غنائم جنگی و به دست آوردن سهم مشارکت فعال خود در عملیات «توفان قاطعیت»، نیروهای خود را به یمن به طور عام و «عدن» به طور خاص اعزام کردند.

اعزام نیروهای زمینی ارتش امارات به عدن سرآغاز درگیری های شدید میان آنها و مزدوران رژیم سعودی در این استان شد. هرچند مقامات سعودی در ابتدا وجود چنین درگیری هایی را تکذیب کردند، اما با گذشت زمان و کشته شدن شماری از نیروهای ارتش امارات در این استان، رسانه‌های عربی بیش از پیش به وجود درگیری های نظامی در عدن میان دو طرف دامن زدند.علت اصلی اختلاف مقامات اماراتی با مسئولان رژیم سعودی در یمن به دو عامل اساسی زیر بازمی‌گردد؛

1- موقعیت جغرافیای استراتژیک یمن که مشرف بر دریای سرخ و اقیانوس هند است و به همین دلیل می تواند بسیاری از منافع مهم عربستان سعودی به وسیله آن تأمین شود.

2- برخورداری یمن از میدان‌های نفتی عظیم به طوری که تسلط بر این میدان‌ها می تواند موجب دستیابی هرچه بیشتر سعودی‌ها به منابع نفتی شود.

بر همین اساس، مقامات امارات اقدام به اعزام نیروهای زمینی ارتش خود به استان «عدن» کردند تا بدین ترتیب بتوانند در منافعی که سعودی‌ها به دنبال تحقق آن هستند، سهمی داشته باشند. با این حال، ایستادن مزدوران سعودی در برابر آنها و وقوع درگیری های شدید میان دو طرف به بروز اختلافات عمیق میانشان منجر شد .

این اختلافات زمانی آشکار شد که «منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن اقدام به برکناری «خالد بحاح» نخست وزیر دولت خود که مورد حمایت امارات بود، کرد. هادی پس از برکناری بحاح از سِمَت نخست وزیری دولت فراری‌اش، ژنرال «الأحمر» را به جای وی منصوب کرد؛ فردی که به سرسپردگی به سعودی‌ها شُهره است. همین مسأله از یک سو اختلافات پنهان میان سعودی‌ها و اماراتی‌ها را آشکار کرد و از سوی دیگر، خشم گسترده مقامات ابوظبی را به دنبال داشت.

با وجود اختلافات عمیق میان دو طرف بر سَر یمن، مقامات رژیم سعودی هیچگاه و در هیچ مناسبتی سخن از کنار گذاشتن امارات از ائتلاف تحت رهبری خود علیه یمن به میان نیاوردند، چراکه خود به خوبی می دانستند که کنار گذاشته شدن این کشور از جنگ علیه یمن خلأ جدی در روند عملیات نظامی ائتلاف ایجاد خواهد کرد. بر همین اساس، مدارا با اقدامات کارشکنانه نظامیان ارتش امارات و اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه به منظور ممانعت از دستیابی آنها به اهدافشان را بر تعلیق حضورشان در یمن ترجیح دادند.

با وجود اعلام رسمی عقب نشینی نیروهای نظامی امارات از یمن توسط «أنور قرقاش» وزیر خارجه این کشور، ولیعهد ابوظبی اعلام کرده است امارات بخش کوچکی از نیروهای خود را در برخی مناطق یمن حفظ می کند. به نظر می رسد که مقامات امارات با این ترفند (عقب‌نشینی نظامی و در عین حال حفظ برخی نیروهای خود در یمن) قصد دارند با یک تیر دو نشان را بزنند؛اول اینکه سعودی‌ها را به دلیل کارشکنی در مسیر تحقق منافع خود در یمن تحت فشار بگذارند تا شاید بدین ترتیب مقامات ریاض با ابوظبی وارد مذاکره و گفتگو شوند.

دوم اینکه با حفظ برخی نیروهای خود در بعضی از مناطق یمنی همچنان تحرکات سعودی‌ها در یمن را رصد می کنند و در صورت لزوم به آن واکنش نشان خواهند داد.افزون بر وجود اختلافاتی که منجر به عقب نشینی نظامیان اماراتی از یمن شد، عوامل دیگری از جمله شکست ائتلاف تحت رهبری رژیم سعودی در تحقق اهداف خود از حمله به یمن با گذشت ۱۵ماه از آغاز تجاوز نظامی به این کشور نیز نمی تواند در تصمیم مقامات ابوظبی بی تأثیر بوده باشد. ائتلاف سعودی علیه یمن با مشارکت فعال امارات در طول ۱۵ماه گذشته نه تنها موفق به بازگرداندن «منصور هادی» به قدرت در یمن نشد، بلکه از تسلط کامل بر استان «عدن» نیز عاجز مانده است. از همین روی، مقامات ابوظبی با تکیه بر این استدلال که «تا ابد نمی‌توان به جنگ در یمن ادامه داد»، نیروهای خود را پیش از غرق شدن بیشتر در باتلاق یمن، از این کشور خارج کردند.

علاوه بر این، بعید نیست که پس از گزارش اخیر سازمان ملل متحد در خصوص جنگ یمن و قرار گرفتن نام سعودیها در لیست سیاه این سازمان به دلیل کشتار کودکان یمنی

هرچند که پس از مدتی این مسأله منتفی شد ـ مقامات ابوظبی از تحت فشار قرار گرفتن احتمالی خود توسط سازمان‌ها و نهادهای بین المللی احساس نگرانی کرده و در نهایت تصمیم به خروج از یمن گرفته باشند.

در هر صورت می توان گفت، عقب‌نشینی نیروهای نظامی ارتش امارات از یمن به هر دلیلی که بوده باشد، از اختلافات با رژیم سعودی و تلاش برای نشاندن آن بر سَر میز مذاکره گرفته تا یقین پیدا کردن به شکست نهایی ائتلاف تحت رهبری سعودیها علیه یمن و یا احساس نگرانی از فشارهای احتمالی نهادهای بین الملی و جامعه جهانی، یک نتیجه واحد به دنبال خواهد داشت و آن تضعیف عملیات نظامی سعودی‌ها در یمن خواهد بود، به ویژه اینکه امارات تاکنون نقش بسیار فعال و برجسته‌ای را در ائتلاف سعودی علیه یمن ایفا کرده و خلأ آن در این ائتلاف بدون شک در سطوح وسیعی احساس خواهد شد. علاوه بر این، خروج نظامیان اماراتی از ائتلاف سعودی می تواند مقدمه خروج دیگر کشورها از این ائتلاف باشد؛ کشورهایی که به دلیل وابستگی به عربستان سعودی و یا هراس از آن همچنان به حضور خود در ائتلاف ادامه می دهند. خروج امارات از ائتلاف سعودی می تواند چنین کشورهایی را نیز در اتخاذ تصمیم مشابه جسورتر کند و این بدان معناست که مقامات ابوظبی به خوبی از ضربه سهمگینی که احتمال می‌رود تصمیمشان بر پیکره ائتلاف سعودی وارد خواهد آورد، به خوبی آگاه بودند؛ تصمیمی که موجب آغاز شمارش معکوس برای فروپاشی ائتلاف سعودی شد.

چرا امارات به عملیات نظامی خود در یمن پایان داد؟

وزیر مشاور در امور خارجه امارات اعلام کرد: عملا جنگ یمن به پایان رسیده و این کشور نیروهای خود را از ائتلاف عربستان خارج می‌کند؛ مسئله‌ای که به منزله شکست این کشور در پرونده یمن است. عربستان سعودی و امارات در جنگ یمن با هم اختلاف داشتند؛ زیرا ریاض از «اخوان المسلمین» یمن که دشمن دیرینه ابوظبی است، آشکارا حمایت می‌کرد. به نظر می‌رسد که این اقدام امارات پیام مستقیمی به سعودی‌هاست.روزنامه «الاخبار» لبنان گزارش داد، هنوز علت این اقدام امارات مشخص نیست ولی این کشور اعلام کرده است که پرونده سیاسی را در جنوب یمن پیگیری خواهد کرد.

شاید این کشور با این مساله قصد داشته باشد وارد مرحله نفوذ صرف در پرونده یمن شود.کشمکش میان مسئولان سعودی و اماراتی زمانی بالا گرفت که یک بالگرد اماراتی در «عدن» توسط گروه‌های مسلح همسو با ریاض سرنگون شد. این مسئله به شکست‌های سنگین امارات در یمن در نخستین جنگ زمینی آن افزود‌.

«أنور قرقاش» همچنین مدعی شده بود که به خاطر تداوم حمایت ایران از انصار الله، ابزارهای سیاسی در یمن تمام شده است و فقط باید یک «تصمیم قاطع» اتخاذ کرد.به گزارش این روزنامه، ماهیت «تصمیم قاطع» که قرقاش آن را مطرح کرد مشخص نیست، ولی برخی از ناظران بر این باورند که امارات قصد دارد شرایط را برای جدایی جنوب و شمال یمن فراهم کند. در صورتی که این مسئله صحیح باشد قوی‌ترین پاسخ مسئولان اماراتی به رفتارهای تنش‌زای عربستان است.پاسخ عربستان بلافاصله پس از اظهارات قرقاش در قالب اظهارات نویسندگان سعودی نزدیک به مراکز تصمیم‌سازی این کشور متجلی شد. این نویسندگان تأکید کردند این اظهارات زمانش گذشته و فقط صرف یک تلاش است و هنوز جنگ یمن به پایان خود نرسیده است.

امارات در آغاز تجاوز نظامی عربستان به یمن با شور و شعف وارد معرکه شد و شمار زیادی از نیروهای خود را برای اشغال «صنعاء» از سمت شرق «مأرب» وارد یمن کرد، ولی 4 سپتامبر 2015 بر اثر اصابت موشک 60 سرباز این کشور کشته شدند. همین مسئله نیز سبب شد که توجه خود را به استان‌های جنوبی منحصر کند. وضع‌ جنوب یمن نیز به سامان نبود و عناصر داعش به نیروهای اماراتی حمله می‌کردند و این مساله کار را برای آنان دشوار کرده بود.ولی مشکل اصلی ابوظبی، اختلاف با عربستان بود؛ زیرا ریاض در یمن از حزب «الاصلاح» که وابسته به اخوان المسلمین بود حمایت می کرد. امارات نیز نمی‌توانست به سادگی از کنار این مساله بگذرد یا راهکار سیاسی برای کنار آمدن با این حزب پیدا کند. از طرف دیگر، سعودی‌ها نیز نگرانی امارات را در نظر نمی‌گرفتند؛ زیرا اخوان المسلمین خطر موجودیتی برای ساختار حکومتی در امارات است.

از این روی عربستان نه تنها به برکناری «خالد بحاح»-که از افراد امارات بود- اکتفا نکرد؛ بلکه به «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن نیز دستور داد که «علی محسن الاحمر» را نیز به عنوان معاون خودش انتخاب کند؛ شخصی که در حال حاضر فرمانده نظامی الاصلاح در یمن است.بنا‌بر‌این گزارش، آمریکا در یمن نقش‌ کشورهایی مانند امارات و عربستان را تعیین می‌کند. اما سئوال اینجاست که چرا واشنگتن مأموریت آزادسازی «المکلا» مرکز استان «حضرموت» از چنگ القاعده را به امارات داد بدون اینکه نیروهای سعودی هیچ نقشی در این مساله داشته باشند؟ هر چند که این استان در دستور کار سعودی‌ها نیز قرار داشت.

الاخبار در پایان گزارش داد: نیروهای اماراتی در استان‌های جنوبی یمن فرماندهان و اعضای کادرهایی را جذب می‌کنندکه به حزب «المؤتمر الشعبی العام» نزدیک هستند و عرصه را بر همه کسانی تنگ می‌کنند که با حزب الاصلاح در ارتباط هستند. فرماندهان نظامی امارات همچنین در حال برقراری ارتباط محکم با نیروهای سلفی و جنبش جنوب نیز هستند. این فرماندهان کنار گذاشتن تفکرات وهابیت و قطع ارتباط مالی با انجمن‌های سعودی حامی این گروه ها را شرط تحکیم روابط با آنان در نظر گرفته اند. در صورتی که این گروه ها این شروط را بپذیرند امارات پذیرای آنان خواهد بود.

امارات نمی‌خواهد در کنار عربستان در فهرست سیاه قرار بگیرد

تصمیم امارات متحده عربی مبنی بر توقف عملیات نظامی در یمن معانی متعددی را در بر دارد از جمله اینکه کاسه صبر آن از جنگ فرسایشی و بیهوده در یمن لبریز شده و نمی‌خواهد در کنار عربستان در فهرست سیاه قرار بگیرد.به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم، تصمیم دولت امارات متحده عربی مبنی بر توقف عملیات نظامی نیروهای خود در یمن معانی و مفاهیم متعددی را در دل خود جا داده است از جمله اینکه کاسه صبر آن از جنگ فرسایشی و بیهوده در یمن لبریز شده و نمی خواهد در کنار عربستان در فهرست سیاه قرار بگیرد.

این تصمیم از لحاظ مضمون و زمان غیرمنتظره است زیرا چه بسا ائتلاف عربی علیه یمن را که به منظور مشروعیت بخشیدن به عبدربه منصور هادی تشکیل شده و هدف خود را مبارزه با «شورش حوثی- صالحی» اعلام کرد، تحت تاثیر قرار دهد.همچنین این تصمیم می تواند گفتگوهای صلح یمن در کویت بین هیات منصور هادی و جنبش انصار الله و حزب کنگره به ریاست علی عبدالله صالح را نیز تحت تاثیر قرار دهد.نکته قابل توجه اینکه این تصمیم از سوی انور قرقاش وزیر مشاور دولت در امور خارجی و در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام شد.در این کنفرانس قرقاش یک کلام گفت: موضع ما روشن است، جنگ برای سربازان ما تمام شده،تحرکات و اقدامات سیاسی را رصد می کنیم و نقش اصلی ما اکنون کمک به یمنی ها در مناطق «آزاد شده» است.

مهر تایید ولیعهد ابوظبی بر اظهارات قرقاش

نکته دیگر اینکه شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و مرد قوی امارات در اقدامی بی سابقه همین سخنان را در توییتر خود تکرار کرد، به این ترتیب این اظهارات به معنی تایید سخنان قرقاش است و به عبارت بهتر وی پشت این سخنان قرار داشته و مسئول آنهاست.سخنان قرقاش «مختصر و مفید» بود و مانند بیشتر اظهارات مسئولان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس که به هدف ارسال بی سروصدا پیام های خود بر زبان آورده می شود از قبل کاملا بررسی شده بود به ویژه اینکه این اظهارات از سوی طرف های حاشیه خلیج فارس و در سطح عربی و بین المللی مورد تحلیل و تفسیر قرار می‌گیرد تا معانی و مفاهیمی را که در دل خود جا داده است، روشن شود.

اما نتیجه اولیه که می توان از این تصمیم امارات گرفت اینکه کاسه صبر این کشور از این جنگ «بیهوده» لبریز شده است؛ جنگی که وارد دومین سال خود شده است بدون اینکه اهداف جزیی یا کلی مورد نظر را محقق سازد و به عبارت بهتر به جنگی فرسایشی تبدیل شده است.تصمیم توقف عملیات نظامی امارات در یمن درحالی اتخاذ شده است که این کشور پس از عربستان از نظر «عملیاتی» بیشترین مشارکت را در جنگ علیه یمن داشت و همچنین بیشترین تلفات انسانی و مادی را نیز بعد از عربستان متحمل شد.

در همین ارتباط بر اساس آمار غیر رسمی بیش از 100 نظامی اماراتی در جنگ ها و رویارویی های میدانی یمن کشته شدند که بارزترین نمونه آن کشته شدن بیش از 60 نظامی اماراتی بر اثر اصابت یک موشک انصار الله به پایگاه آنها در ماه سپتامبر سال 2015 بود.همچنین سه بالگرد این کشور سرنگون شده و سرنشینان آن نیز کشته شدند که از مجموع این سه بالگرد فقط دو بالگرد در همین هفته جاری سرنگون شدند.

در این میان دولت امارات در بیانیه رسمی اعلام کرد: این بالگردها به دلیل«نقص فنی» در جریان رزمایش آموزشی سقوط کردند اما چه بسا سرنگونی این دو بالگرد نقطه تحولی بود که در نهایت این تصمیم ناگهانی امارات را رقم زد .به هر حال افراد نزدیک به مراجع تصمیم گیر در دولت امارات در نشست‌های خصوصی شان تاکید کردند که هدف اصلی از ورود به جنگ یمن، باز‌پس‌گیری جنوب یمن و عقب راندن نیروهای انصار‌الله از آن بود و مدعی شدند که این هدف به شکل‌های مختلف محقق شد و نیروهای انصارالله از این منطقه به مواضع خود در شمال عقب‌نشینی کرده یا مجبور به عقب‌نشینی شدند و نیروهای اماراتی همچنان از فرودگاه عدن و کاخ ریاست جمهوری در«المعاشیق» حمایت می کنند .

اما یک مشکل اساسی در جنوب یمن باقی مانده ‌‌و آن حضور گسترده گروههای تروریستی داعش و القاعده و عملیات انتحاری آنان و نیز عملیات ترور با استفاده از خودروهای بمب گذاری شده است که اعضای داعش و القاعده و البته بیشتر داعش در عدن و شهر«المکلا» انجام می‌دهند‌. همین وضعیت موجب شد امارات دو ماه پیش نیروهای ویژه خود را به المکلا اعزام کند تا اعضای القاعده را از این شهر و بیشتر مناطق استان «حضرت موت» بیرون کنند.با این تفاسیر هنوز معلوم نیست آیا دولت امارات برای این تصمیم از قبل با همپیمان سعودی خود هماهنگ کرده است یا خیر؟

شوکه شدن عربستان از تصمیم امارات

همچنین نمی دانیم همپیمان سعودی به این اقدام امارات چه واکنشی نشان خواهد داد اما ناگفته پیداست که مانند سایرین از این تصمیم امارات جا خورده است و تفاوتی ندارد که در این خصوص با ریاض هماهنگی به‌عمل آمده بود یا خیر، زیرا این تصمیم یک اقدام «یکجانبه» است و در شرایطی اعلام شده است که مذاکرات صلح یمن در کویت به اوج رسیده است و آتش بس نقض شده و حملات انصار الله به مرزهای عربستان با یمن در جریان است.

علت نارضایتی امارات چیست؟

نکته قابل توجه اینکه روشن بود تحولات جنگ در یمن و فرایند سیاسی کنونی از جمله پایان دادن به جنگ از راه مسالمت آمیز و از طریق مذاکرات موجب بروز اختلاف بین عربستان و امارات شده بود و در این خصوص باید در نظر داشت که امارات حمایتش را از «خالد بحاح» نخست وزیر و معاون سابق رئیس جمهوری فراری یمن (که اکنون در ابوظبی اقامت دارد) کاهش نداد و از دو مساله هرگز راضی نبود:

نخست: حمایت نظامی و سیاسی عربستان از حزب «الاصلاح» سلفی در یمن که نماینده جنبش «اخوان المسلمین» در این کشور بوده و یا اکنون شاخه نظامی آن به شمار می رود.

دوم: برکناری بحاح همپیمان امارات از سوی عربستان که به وسیله هادی صورت گرفت و تعیین ژنرال «محسن الاحمر» نزدیک به جنبش اخوان المسلمین به عنوان معاون رئیس جمهوری فراری که به جای خالد بحاح به اداره جنگ با ائتلاف انصار الله و صالح مکلف شد.

در این میان می توان دلیل سومی را نیز به دلایل نارضایتی امارات اضافه کرد و آن افزایش انتقادهای بین‌المللی از جنگ علیه یمن و کشته شدن بیش از6500 غیرنظامی و زخمی‌شدن بیش از 20 هزار غیرنظامی دیگر است .

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\07\07-22\19-48-39.htm&storytitle=%D4%E3%C7%D1%D4%20%E3%DA%98%E6%D3%20%C8%D1%C7%ED%20%DD%D1%E6%81%C7%D4%ED%20%C7%C6%CA%E1%C7%DD%20%D3%DA%E6%CF%ED

ش.د9501452

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات