(روزنامه جمهوري اسلامي – 1395/05/06 – شماره 10649 – صفحه 6)
"موریتز پایپر" استاد روابط بین الملل در کانورسیشن نوشت: زمانی که در ترکیه کودتا شد من به طور اتفاقی در پنسیلوانیا در محل زندگی فتحالله گولن بودم که دولت رجب طیب اردوغان به عنوان مغز متفکر کودتا او را مورد اتهام قرار داده بود.
فتحالله گولن یک زمان همکار نزدیک اردوغان بود تا زمانی که حزب عدالت و توسعه حکومت را در دست گرفت و فتحالله گولن از سال 1999 (78ش) در تبعید زندگی کرد.
اردوغان از "دولت موازی" و "نفوذ" جنبش گولن در دستگاههای حساسی نظیر پلیس و قوه قضائیه حرف میزند و همین عاملی شد تا بعد از شکست کودتا دست به تصفیه هزاران نفر از مقامات شامل قضات، کارمندان دولت، سربازان و اساتید بزند.
در وضعیتی که یادآور تصفیههای استالینی است، اردوغان قول داد که همه نهادهای دولتی را پاکسازی کند و قوه قضائیه را از شر "غده سرطانی" و دولت را از شر "ویروسهایی" که در سراسر ساختار حکومت ترکیه رخنه کردهاند نجات دهد
تعداد دستگیر شدگان بعد از کودتا تکان دهنده است. 7000 نظامی بازداشت شدند، 8000 پلیس از پست هایشان برکنار شدند، 3000 عضو قوه قضائیه به حالت تعلیق در آمدندد. هزاران کارمند دولت در وزارتخانههای مختلف اخراج شدند شامل 15000 نفر از وزارت آموزش. همه سطوح آموزشی مشمول این تصفیه شدهاند شامل 21000 معلم که مجوز تدریس آنها باطل شد و بیش از 1500 رئیس دانشگاه که گفته شده اخراج شدهاند. این اعداد باور اینکه افراد از روی یک لیست از پیش تعیین شده سرکوب و برکنار نمیشوند را سخت کرده است.
از 20 جولای به مدت سه ماه وضعیت اضطراری اعلام شده و گفته شده کسانی که در فرصت مطالعاتی بودهاند به خانههایشان برگردند و کسانی که در ترکیه هستند تا اطلاعثانوی حق خروج از کشور را ندارند.
دانشگاهیان ترکیه قبلا هم هدف حمله واقع شده بودند. اخیرا واکنش دولت به درخواست دانشگاهیان به طرح صلح در استانهای کردنشین، اخراج و آزار و اذیت آنها را به اتهام "تبلیغ برای تروریست" به دنبال داشت.
واکنش دانشگاه در برابر اقدامات انضباطی دولت از جمله استعفاهای اجباری، تعلیق و بازرسیهای متناوب، خودسانسوری بوده است.
موج بازداشتها در پی کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه، تنها به افزایش سرکوب در آموزش عالی خواهد انجامید. جنبش گولن که به "حذمت" نیز معروف است، شبکهای از مدارس خصوصی و دانشگاهها در ترکیه و خارج از کشور تعبیه کرده است. آنچه موجب نگرانی اردوغان است، آموزشهای جنبش حزمیت به پیروانش در جهت "منافع مشترک" و "ساختن مدرسه یه جای مسجد" است.
این جنبش بر تحصیلات در زمینه اسلام عملی، میانهرو و ضدشیعه تاکید دارد و متهم به نفوذ در نهادهای دولت و حزب عدالت و توسعه از طریق موقعیت تاثیرگذاری و تضعیف آن است و در تشابهی با وضعیت تروتسکیست، این جنبش متهم به نفوذ در درون دولت است
این پارانویا توضیح میدهد که چرا دولت ترکیه در سرکوب دانشگاهیان و تطاهراتهای دانشگاهی وسواس دارد.
پیام اردوعان صریح است. دانشجویان معترض در حال ازدیاد همگی به عنوان "آتئیستهای، چپگرای تروریست" معرفی میشود. تصویب قانون تعطیلی مدارس آمادگی خصوصی که بسیاری از آنها توسط جنبش گولن هدایت میشوند نیز با هدف مشابه انجام میگیرد و آن "پاکسازی" مدارس ترکیه از شاخصهای "ناسالم" است.
فشار دولت بر دانشجویان برای سیاست زده ماندن با مهار فعالیتهای علمی و اساتید هماهنگ است. بعد از کودتا از هیئت مدیره روسای دانشگاهها خواسته شد تا "سریعاً وضعیت تمامی پرسنل دانشگاهی و اجرایی دانشگاه را در خصوص اینکه آیا ارتباطی با سازمان تروریستی فتحالله دارند یا خیر مورد بررسی قرار دهند".
ترکیه باید به آزادی بیان به عنوان یک عضو کنسول اروپا و همچنین بخشی از منشور حقوق اولیه دموکراتیک سازمان ملل تخت عنوان آزادی بیان و عقیده احترام بگذارد.
آزادی علمی اندیشه قلب یک جامعه سالم مدنی است. محدود کردن آزادی جنبشهای علمی و استقلال دانشگاهیان، هدف ارتقا علمی را از بین خواهد برد. این سرکوب استثنایی و دستگیریهای اخیر دانشگاهیان در ترکیه باید با پاسخ قاطع جهان شمول همراه باشد.
http://jomhourieslami.net/?newsid=99925
ش.د9501521