بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۴۵۰۸

تحلیل سفیر اسبق فرانسه از آینده برجام

سفیر اسبق فرانسه در تهران با بیان اینکه در آمریکا روحیه سازنده برای اجرای برجام در مقیاس پائینی قرار دارد عنوان داشت که نقض توافق هسته ای تبعات منفی زیادی خواهد داشت.
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از خبرگزاری مهر، یش از یک سال از توافق ایران و کشورهای ۱+۵ بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می گذرد اما در این مدت با وجود پایبندی تهران بر تعهدات خود در این توافق طرف غربی بویژه آمریکا هنوز به تعهدات خود تماماً عمل نکرده، از سوی دیگر سنگ اندازی های کنگره در مسیر اجرای برجام و صحبت های «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، در مورد کنار گذاشتن برجام در صورت پیروزی در انتخابات ماه نوامبر موجب شده تا تردیدهایی در مورد پابرجا بودن برجام بعد از سال ۲۰۱۶ وجود داشته باشد در همین رابطه با «فرانسوا نیکولو» سفیر اسبق فرانسه در تهران به گفتگو نشستیم که متن این مصاحبه به شرح زیر است:

* پیش بینی شما درباره برجام چیست؟

به رغم تمام اقداماتی که علیه این توافق انجام می شود اعتقاد من این است که اجرای برجام ادامه خواهد داشت، زیرا لغو برجام موجب ایجاد مشکلات عدیده و بوجود آمدن جو عدم اعتماد برای همه طرف های حاضر در این توافق می شود.

ایران که در این توافق موفق به حفظ هسته اصلی برنامه اتمی خود شده است مطمئنا علاقه ای به بازگشت تحریم های لغو شده و یا محدودیت هایی که به موجب توافق آسان شده اند بویژه در بخش نفت ندارد. در آن سوی میدان آمریکا و کشورهای اروپایی نیز هیچ منفعتی در اینکه به یکباره ببینند تمام ضمانت هایی که ایران در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود داده رنگ باخته ندارند. بنابراین بر اساس تمامی این گفته ها و بر رغم تمام اقداماتی که علیه توافق می شود برجام شانس بالایی برای ادامه مسیر دارد.

*  ایران به تمامی تعهدات خود در خصوص برجام عمل کرده اما با این وجود طرف های دیگر بویژه امریکا بطور کامل به تعهدات خود در این خصوص از جمله رفع تحریم ها و مواردی که مربوط به تبادلات بانکی است عمل نکرده اند. شما این موضوع را چطور توضیح می دهید؟

به نظر من آمریکا نیز در حال اجرای برجام است اما این اجرا با آن چیزی که در روح برجام وجود دارد فاصله داشته و بسیار کمتر از آن چیزی است که باید باشد. آن جو سازنده (روحیه سازنده) ای که تمامی طرف ها در برجام در مورد آن توافق کرده اند در آمریکا دیده نمی شود.

مخالفان برجام در آمریکا تا کنون تمایل خود را برای از بین بردن توافق هسته ای نشان نداده اند، آنها (مخالفان) یک کارزار قانونی را علیه دولت امریکا آغاز کرده اند که کاخ سفید به سختی می تواند در برابر آن ایستادگی کند، در این مورد توجه شما را به تحریم های بانکی جلب می کنم؛ آنها در ظاهر برای غیر آمریکایی ها لغو شده اند اما در حقیقت بسیاری از محدودیت ها همچون ممنوعیت استفاده از دلار در معامله با ایران وجود دارند.

در نتیجه بانک های اصلی اروپا همچنان برای ارتباط با ایران تردید داشته و با آن مخالف هستند. نگرانی آنها به این دلیل است که قوانینی که برای معامله با ایران باید به آنها احترام بگذارند بسیار پیچیده بوده و ریسک آن نیز بسیار زیاد است. با این وجود امیدورام که راه حل هایی برای این مشکل پیدا شوند اما رسیدن به این راه حل ها زمان می برد.

در مورد ایران، دولت این کشور توافق برجام را با حسن نیت اجرا کرده اما اختلافاتی که پیرامون آن وجود دارد و همچنین نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری کمکی به آن نمی کند. این مایه افسوس است که که در هیچ یک از طرف های حاضر در توافق هسته ای اتحاد ملی در مورد این توافق وجود ندارد امری که مطمئنا وجود آن به نفع همه طرف ها خواهد بود.

* آیا شما فکر می کنید که رئیس جمهور آتی آمریکا به برجام احترام بگذارد؟ و اگر آمریکا این توافق را نقض کند آیا متحدان واشنگتن از آن تبعیت می کنند؟

فکر می کنم که رئیس جمهور بعدی آمریکا بدون داشتن انگیزه ای جدی اقدامی علیه برجام انجام ندهد زیرا نقض یکجانبه توافق موجب بروز بحران های جدی از یک سو در آمریکا و از سوی دیگر در اتحادیه اروپا، روسیه و چین از سوی دیگر می شود. اما همیشه این احتمال وجود دارد که رئیس جمهور بعدی آمریکا با اکراه برجام را اجرا کند که این امر مطمئنا موجب بروز واکنش منفی از سوی طرف مقابل می شود، تمام این موارد برای اجرای مناسب برجام مضر هستند. گاهی اوقات برای بیرون آمدن از چنین شرایط دشواری لازم است که هر دو طرف هوشیار باشند و این همان چیزی است که ما در فرانسه درباره آن صحبت کرده ایم.

منبع خبرگزاری مهر
عبدالحمید بیاتی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات