تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۴۷۴۰

ضرورت ایستادگی و مبارزه منفی در برابر آمریکا

من سه مقاله در تعریف آقای ظریف نوشتم، در یکی از آن مقالات نوشتم که این شاهکار است که دیپلماتی به این راحتی می‌رود و صحبت می‌کند؛ اما هیچ نتیجه‌ای هم به دست نمی‌آورد. امروز در جهان هیچ کشوری با ما معامله نمی‌کند، سفارت کره‌جنوبی اعلام کرده که من حقوق کارکنانم را چمدانی به ایران می‌آورم، این چه موفقیتی است که رئیس‌جمهور مرتباً اعلام می‌کند ما موفق شده‌ایم
پایگاه بصیرت / خسرو معتضد*
یکی از فنون دیپلماسی این است که هیئت یک کشور مدافع منافع ملی کشور خود باشد و به سادگی به دشمن اطمینان نکند. پس از اجرای برجام خباثت‌های آمریکا برای مردم ایران قابل لمس‌تر می‌شود؛ زیرا آنها نه‌تنها به وعده‌هایی که در انظار بین‌المللی به دیپلمات‌های ایرانی دادند عمل نکردند؛ بلکه فشارها و تحریم‌های خود را نیز بیشتر کردند. به گفته یک نویسنده آمریکایی، آمریکایی‌ها نه‌تنها به تمام جهان دروغ می‌گویند؛ بلکه به خودشان هم دروغ می‌گویند.
در این حال ساده‌اندیشی و فریب خوردن برخی مسئولان برای کشور سبب شرمندگی است. در آمریکا هر روز علیه ایران جلسه تشکیل می‌دهند و قطعنامه صادر می‌کنند؛ اما دستگاه دیپلماسی ما منفعلانه از کنار آن می‌گذرد و حتی ادعا می‌کند که آمریکایی‌ها به برجام عمل کرده‌اند! باید گفت، بهترین برخورد با آمریکا مبارزه منفی و ایستادگی در مقابل آن است، نه تسلیم شدن و اظهار ارادت کردن!
 
بدعهدی دشمن را توجیه نکنیم
وقتی درد دل‌های مردم در روزنامه چاپ می‌شود، با کمی مطالعه و بررسی متوجه می‌شوید که مردم چقدر گرفتار و در رنج هستند. این دولت مسکن مهر را تعطیل کرد، متعاقب آن 122 رشته تعطیل شد. کارگر، بنا، مهندس و بسیاری از اقشار دیگر بیکار شدند، بازار مسکن کساد شده و کسی خرید و فروش نمی‌کند...
من سه مقاله در تعریف آقای ظریف نوشتم، در یکی از آن مقالات نوشتم که این شاهکار است که دیپلماتی به این راحتی می‌رود و صحبت می‌کند؛ اما هیچ نتیجه‌ای هم به دست نمی‌آورد. امروز در جهان هیچ کشوری با ما معامله نمی‌کند، سفارت کره‌جنوبی اعلام کرده که من حقوق کارکنانم را چمدانی به ایران می‌آورم، این چه موفقیتی است که رئیس‌جمهور مرتباً اعلام می‌کند ما موفق شده‌ایم... رئیس‌جمهور ادعا می‌کند که برجام خطر جنگ را از ایران دور کرد؛ این در حالی است که بنا به استنادات اتاق‌های فکر آمریکا هیچ زمانی در میان هیئت حاکمه آمریکا صحبت از جنگ علیه ایران به میان نیامده است؛ اما متأسفانه آقای رئیس‌جمهور گفته است که قرار بود ایران را اشغال کنند! به هیچ‌وجه چنین طرحی برای اشغال ایران وجود نداشته، حتی در زمان اوباما هیچ صحبتی از اشغال ایران نبود. اوباما نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشت و در آن نامه برای مذاکره التماس کرد که من می‌خواهم صلح برقرار شود.
ضرورت دیپلماسی فعال برای مقابله با اسلام هراسی
به اعتقاد من وزارت خارجه نه دیروز در زمان آقای متّکی خوب عمل کرد و نه امروز در زمان آقای ظریف. به نظر می‌رسد آقایان در وزارت خارجه در حال وقت گذراندن هستند، سیاست خارجی ما مغشوش است، ما از یک کشور بدبخت مثل کویت حرف زور می‌شنویم. من به این انفجارهای مرتبی که در کشور روی می‌دهد مشکوک هستم. دشمنان ما می‌خواهند ایران را ناامن کنند، امروز دولت و مقامات امنیتی کشور باید کاملاً بیدار و هوشیار باشند.
امروز کسانی که فکر می‌کردند فتح‌الفتوح شده است، باید به مردم توضیح دهند. باید یک هیئت عالی‌رتبه دولتی از افراد دلسوز تشکیل شود و گزارش منصفانه بدهد. ما باید در جهان با قدرت حرف بزنیم، سیاستمداران آمریکا خبیث و مردم آمریکا ساده و بی‌اطلاع هستند. باید ذهن مردم آمریکا را روشن کرد، دشمنان ایران علیه ایران تبلیغات گسترده‌ای به راه اندخته‌اند و ایران را در چشم مردم جهان، به‌ویژه آمریکا انسان‌های بسیار وحشی مانند داعشی‌ها جلوه داده‌اند. ایران باید با دیپلماسی فعال خود با ایران‌هراسی مقابله کند و چهره صلح‌دوست خود را به مردم جهان نشان دهد.
 
بدهی‌های آمریکا به ایران
در طول تاریخ سیاست آمریکا همواره با پلیدی و حماقت همراه بوده است. در واقع، از سال 1955 به این سو سیاست آمریکا با ایران بدعهدی بوده است. آمریکا همیشه به دنبال این بوده است که حقوق ایران را در عرصه داخلی و بین‌المللی تضییع کند. برای نمونه قرارداد کذایی الجزیره به ضرر ایران بود. در آن قرارداد منافع ایران رعایت نشد، ایران از آمریکا طلبکار بود، ما 18 میلیون دلار از آمریکا اسلحه خریده بودیم که از این 18 میلیارد، تنها 11 میلیارد آن را تحویل داده بودند و بنی‌صدر که آدم بی‌سوادی بود نتوانست پول‌های ایران را از آمریکا پس بگیرد.
در حال حاضر 56 میلیارد دلار از ایران را بهانه کرده‌اند، در تل‌آویو بمبی منفجر شده، گفته‌اند این بمب از جانب حزب‌الله بوده، حزب‌الله را هم که ایران هدایت می‌کند، بنابراین ایران باید خسارت بدهد.
لوح تخت جمشید را که از زمان رضا پهلوی به شیکاگو بردند می‌خواستند بابت خسارت‌ها و بهانه‌های واهی به یهودی‌ها بدهند، در آن زمان ایران وکیل خوبی داشت که توانست این جریان را منتفی کند و دادگاه این نظر را رد کرد.
هفتصد میلیون دلار از ایران گرفتند و یک سری وسایلی که در انبارشان بود و قرار بود بر اساس اصل 4 به صورت رایگان بدهند به ایرانی‌ها فروختند. متأسفانه مردم ایران از مبانی دزدی، سوءاستفاده و کلاهبرداری آمریکایی‌ها اطلاعی ندارند، رسانه‌ها باید این مسائل را با مردم مطرح کنند، مردم باید بدانند که سیاست آمریکا فریبکارانه است، آنها نه‌تنها به مردم جهان دروغ می‌گویند؛ بلکه به خودشان هم دروغ می‌گویند.
متأسفانه مسئولان ایران رفتند و جلوی آنها کوتاه آمدند، مدام لبخند زدند و با آنها شام و ناهار خوردند و در نهایت هیچ چیزی دست ملت ایران را نگرفت.
 
ساده اندیشی دشمن را به طمع می اندازد.
در سال‌های اولیه انقلاب برخی افراد ساده‌اندیش و حتی نفوذی در مسند کار بودند، این افراد اعلام کردند ما تمام قراردادهای خرید اسلحه را باطل می‌کنیم؛ این افراد که هیچ اطلاعی از سیاست نداشتند، برای اینکه از کمونیست‌ها عقب نیفتند، آمدند و این قراردادها را منتفی کردند. همین افراد گفتند ایران با هیچ کشوری سر جنگ ندارد، در حالی که در همان زمان عراق در حال آماده شدن برای حمله به ایران بود، رئیس‌جمهور کنونی در کتاب خاطرات خود نوشته است؛ مدنی آمد و اعلام کرد که ارتش به مدت یک سال فعالیت نکند، همه خندیدند، شادی کردند و رفتند و همان شد که قدرت نظامی ما به یک‌سوم تقلیل پیدا کرد. به همین دلیل صدام به راحتی توانست به مرزهای ایران حمله کند که اگر غیرت مردم ایران نبود، شاید تا اهواز هم پیشروی می‌کرد. دشمن خرمشهر را تصرف کرد و در تمام قسمت‌های غربی کشور آتش جنگ را شعله‌ور ساخته بود.
* پژوهشگر تاریخ کشور
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات