تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۹۴۷۵۲
عباسعلی کدخدایی مطرح کرد:

کاندیداهای معترض سال 88، مخالفان جدی در شورای نگهبان داشتند

(روزنامه وقايع‌اتفاقيه – 1395/05/21 – شماره 197 – صفحه 2)

عباسعلی کدخدایی که پس از نجات‌الله ابراهیمیان دوباره ردای سخنگویی شورای نگهبان را بر تن کرده است، حالا از اشکالات عمده قانون انتخابات سخن می‌گوید و آن را متروک می‌داند و به تعبیر خودش این قانون باید جراحی شود. کدخدایی معتقد است در کشور ما خریدوفروش رأی به‌سادگی اتفاق می‌افتد. روز گذشته باشگاه خبرنگاران گفت‌وگویی تفصیلی با سخنگوی شورای نگهبان منتشر کرد که بحث از انتخابات اخیر به سال 88 کشیده شد تا کدخدایی بگوید صلاحیت میرحسین موسوی و کروبی در آن زمان به‌سختی در شورای نگهبان تأیید شد. سخنگوی این شورا می‌گوید میرحسین موسوی و مهدی کروبی مخالفانی جدی در شورای نگهبان داشتند.

وی در ادامه می گوید: «بحث‌های جدی در شورای نگهبان درباره صلاحیت این دو مطرح بود اما نهایتا صلاحیتشان برای حضور در انتخابات تأیید شد.» البته ماجرای رد صلاحیت هاشمی در انتخابات سال 92 هم از آن دست مسائلی بود که در این گفت‌وگو به آن اشاره شد و کدخدایی درباره آن توضیحاتی ارائه داد. کدخدایی با بیان اینکه قانون انتخابات، یک‌سری اشکالات ماهوی دارد، گفت: به‌ویژه اینکه در طول زمان و به‌خصوص در دو دهه گذشته، تغییرات و تحولات زیادی را درزمینه فعالیت‌های سیاسیون شاهد بوده‌ایم و مقررات عموما ناظر بر یک زمان خاص هستند که اگر اقتضائات زمانی در تصویب آنها در نظر گرفته نشود، آن مقررات و قوانین، متروک خواهند شد، بنابراین قانون انتخابات، باید جراحی شود. وی در تشریح اشکالات قانون به ماده‌های «28» و «29» قانون انتخابات و بحث التزام به اسلام و نظام اشاره کرد و گفت: باید مشخص شود التزام به اسلام، حدودش از کجا تا کجاست یا چه مصادیقی را شامل می‌شود. حقیقت این است که معیارهای در اختیار شورای نگهبان برای احراز صلاحیت، کامل و کارآمد نیستند.

هاشمی انصراف نداد، ردصلاحیت کردیم

کدخدایی درباره اینکه سال 92 رد صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی فقط به کهولت سن مربوط نبود، یادآور شد: «در همان زمان، مرتبا از بنده سؤال می‌کردند که دلیل این امر چه بوده است. واقعیت امر این است که چون نتیجه همه بررسی‌هایی که در شورای نگهبان صورت می‌گیرد، نهایتا منوط به رأی جمعی اعضای محترم شورای نگهبان است و به‌همین‌دلیل در آن زمان گفتم نمی‌توان درحال‌حاضر، دلیل خاصی را برای موضوع رد صلاحیت ایشان مطرح کنم. هر یک از اعضا به‌ دلیلی رأی به احرازنشدن صلاحیت وی دادند و تعداد آرایی که آیت‌الله هاشمی داشت، به میزان کافی نبود.» این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین می‌گوید آن زمان حسن روحانی و علی لاریجانی به‌عنوان واسطه شورای نگهبان با هاشمی‌رفسنجانی بودند و شورا از طریق این دو واسطه از هاشمی درخواست می‌کند انصراف بدهد اما او پاسخ منفی می‌دهد که بعد از آن شورای نگهبان او را رد صلاحیت می‌کند. کدخدایی درباره رد صلاحیت مشایی هم تأکید می‌کند: «مجموعه‌ای از گزارش‌های دال بر تخلفات وی وجود داشت که تمامی آنها در پرونده مربوط به او در شورای نگهبان مکتوب و مضبوط است که در نهایت، همین مسائل منجربه رد صلاحیت وی شد.»

هیئت حل اختلاف به پرونده مینو خالقی ورود نکرد

یکی از نکات مهم در مصاحبه عباسعلی کدخدایی به نظر هیئت اختلاف قوا درباره پرونده مینو خالقی مربوط است. مینو خالقی به شکل بی‌سابقه‌ای بعد از برگزاری انتخابات و تأیید آن و انتخاب او به‌عنوان نماینده مردم اصفهان در مجلس از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد؛ ردصلاحیتی که به اختلاف میان شورای نگهبان و دولت منجر شد. رئیس‌جمهوری و وزارت کشور مینو خالقی را هجدهمین زن راه‌یافته به مجلس می‌دانستند و شورای نگهبان او را رد صلاحیت کرده بود. در نهایت این پرونده به هیئت حل اختلاف قوا ارجاع شد و این خبر در خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که «هیئت عالی حل اختلاف قوا نظر شورای نگهبان را درباره مینو خالقی تأیید کرد».

حالا عباسعلی کدخدایی که خودش در آن مقطع عضو هیئت حل اختلاف قوا بود، از مطلب دیگری خبر می‌دهد و می‌گوید: «پرسشی که در هیئت حل اختلاف قوا مطرح شد، این بود که اگر شورای نگهبان، در مقطعی قبل از برگزاری انتخابات، اعلام صلاحیت کرده و در مقطع بعد از برگزاری انتخابات، اعلام رد صلاحیت کرده است، آیا در مرحله دوم، اساسا مجاز به چنین امری بوده است یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش، هیئت حل اختلاف قوا اعلام کرد شورا چنین صلاحیت و حقی دارد و به‌صراحت اعلام می‌کنم هیئت حل اختلاف قوا، در موضوع نفر سوم اصفهان، مصداقا ورود به بحث نکرد و فقط بر صلاحیت شورای نگهبان برای نظارت بر صلاحیت نامزدها بعد از انتخابات، صحه گذاشت، بنابراین، این هیئت اصلا وارد ماهیت قضیه نشد.»

http://vaghayedaily.ir/fa/News/6315

ش.د9501636

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات