صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۴۸۲۳

اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 3 شهریور 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به بانوی شجاعی که با حجاب کامل در پیشانی کاروان درخشید و به مربیان و پیشکسوتان ورزش کشور خوشامد می‌گویم و از همه شما سپاسگزاری می‌کنم. قدر شما را می‌دانیم. (95/6/2)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
آخرین «هفته دولت» تدبیر و امید

شهریور ماه همواره یادآور حادثه تلخ انفجار دفتر نخست‌وزیری و شهادت محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ملت ایران دو سال‌ونیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
35 سال از آن حادثه تلخ می‌گذرد و هر ساله یاد و نام این شهیدان و خادمان ملت با گرامیداشت هفته دولت، پاس داشته می‌شود؛ اما هفته دولت امسال از نظر قرار گرفتن در سال پایانی دولت یازدهم اهمیت خاصی پیدا کرده است و مردم انتظار دارند در آخرین سال دولت، شاهد تحقق شعارهای دولت از یک سو و آثار و نتایج اقدامات آن، به‌ویژه در موضوع برجام از سوی دیگر باشند؛ چراکه دولت تدبیر و امید همه امیدهایش را به برجام معطوف کرده بود و تصور می‌کرد در پایان مذاکرات و آغاز اجرای برجام، با رفع تحریم‌های ظالمانه، فضای اقتصادی رونق خواهد گرفت و بلافاصله مردم آثار و نتایج آن را مشاهده خواهند کرد. البته پرواضح بود که این نگاه به موضوع مذاکرات هسته‌ای بسیار خوش‌بینانه و ساده‌انگارانه است و امروز وقتی که این موضوع را در کنار بدعهدی‌های آمریکا و طرف‌های غربی قرار می‌دهیم، نتیجه «تقریباً هیچ» را پیش روی ما می‌گذارد.
در این میان نکته مهم و حائز اهمیت این است که به هرحال دولت جمهوری اسلامی در این مقطع با هدف حل مشکل پرونده هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها رویکرد تعامل با غرب را برگزید و بنا را بر اعتماد گذاشت تا به طرف‌های غربی و افکار عمومی جهان نشان دهد، برای حل این مشکل اراده قوی و محکمی دارد، اما نتیجه‌ای که تاکنون حاصل شده و بسیاری از دولتمردان و مسئولان کشور هم به آن اذعان دارند، این است که با وجود عمل به تعهدات از سوی کشورمان، طرف‌های غربی حاضر به اجرای تعهدات خود نیستند. در چنین شرایطی در کنار پیگیری‌های دیپلماتیک، برای تحقق منافع کشور در سند برنامه جامع اقدام مشترک دولتمردان باید به این باور برسند که تنها راه‌حل مشکلات اقتصادی، عمل در چارچوب اقتصاد مقاومتی است که حتی اگر امروز هم به این نتیجه برسند، شاید تا پایان کار دولت بتوانند قدم‌هایی برای گشایش و برون‌رفت از شرایط موجود بردارند.

▼ گزارش روز
دفاع عجیب!

علی‌اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد این روزها یک تنه در برابر همه منتقدان مناطق آزاد ایستاده است و به سختی و حتی می‌توان گفت با عصبانیت از مناطق تحت مدیریتش دفاع میکند. وی در برابر اظهارات سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر ثبت 9 ‌هزار و ۳۰۰ شرکت صوری در جزیره کیش و ثبت دو ‌هزار و ۸۰۰ شرکت به نام یک واحد آپارتمان، در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم سیما می‌گوید: «بهتر است آقای سراج به ‌عنوان رئیس سازمان بازرسی، اگر مدارکی در خصوص مطالبی که فرموده‌اند دارند، به ما بدهند تا بررسی کنیم و اگر صحت داشت، آن‌گاه موضوع رسانه‌ای بشود!» وی همچنین در این برنامه زنده تلویزیونی در برابر انتقاد نعمت‌زاده که گفته بود مناطق آزاد موجب تسهیل قاچاق کالا به کشور شده است، از کوره در می‌رود و خطاب به وزیر صنعت و معدن دولتی که خود نیز منسوب شده همان آن است، می‌گوید: «من خجالت می‌کشم در مورد آقای نعمت‌زاده حرف بزنم؛ به ایشان توصیه می‌کنم بی‌هوا حرف نزند تا از کوره در نروم.» البته این تمام ماجرا نیست؛ چراکه پایان این برنامه آغاز واکنش به اظهارات ترکان بود که در مهم‌ترین واکنش، رئیس سازمان بازرسی کشور گفت: «اتفاقاً ما اشتباه کردیم و کم گفتیم؛ زیرا طبق نامه سازمان مناطق آزاد، تا تاریخ ۳۱ تیر امسال، ۱۰‌هزار و ۹۶۱ شرکت در منطقه آزاد کیش به ثبت رسیده که از این تعداد فقط 4 ‌هزار و ۲۹۹ شرکت به آدرس یک واحد آپارتمانی در برج صدف کیش و دو هزار و ۲۰ شرکت نیز به آدرس یک واحد آپارتمان در بازار ونوس ثبت شده است.» سراج افزود: «از آقای ترکان تعجب می‌کنم که این‌قدر اطلاعات‌شان کم است!» اما آنچه در این میان بیش از همه جلب توجه می‌کند، دفاع تمام‌قد علی‌اکبر ترکان از این مناطق است، در حالی که کارشناسان مختلف از وضعیت مناطق آزاد انتقاد کرده‌اند و آمارهای ورود کالا از این مبادی نگران‌کننده است. به‌راستی، سرّ این دفاع همراه با عصبانیت آقای ترکان چیست!

▼ خبر ویژه
ردّ پای عربستان در کردستان

این روزها پروژه ناامن‌سازى ایران و به ویژه استان کردستان با اجرای آل‌سعود و تسلیح گروه‌های ضد انقلاب کُرد دنبال می‌شود. درگیرى و ایجاد مناقشات در شهرهای کردنشین ایران از طریق گروهک‌های ضد انقلاب، تحریک بلوچ‌ها به جدایى‌طلبى و تلاش براى ایجاد ناامنى در ایران از طریق داعش، از جمله مواردی است که حکومت آل‌سعود بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده و در این مسیر حمایت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا را نیز پشت سر خود احساس می‌کند. تسلیح گروهک‌های ضد انقلاب در استان کردستان به دست عربستان و همچنین حمایت از گروه‌های تکفیری برای ایجاد ناامنی در این استان و برخی استان‌های دیگر، برای برخی از دولتمردان سابق عربستانی نگران‌کننده شده است تا جایی که چند ماه پیش ولی‌عهد سابق عربستان سعودی در اظهاراتی بی‌سابقه، درباره پیامدهای اقدام کشورش در تسلیح گروه‌های مخالف ایران ابراز نگرانی کرده است. با وجود این، سران دولت عربستان بارها در جلسات و نشست‌های رسمی اعلام کرده‌اند، پول و تسلیحات لازم براى آغاز عملیات ضد ایران را تأمین خواهند کرد، به شرط آنکه این گروه‌های تروریستی مخالف ایران با هم متحد شوند. گفتنی است، بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که این اتحاد با محوریت منافقین در حال ایجاد است.
 
▼ اخبار
1- هشدار درباره «بازی با جان مردم» در برنامه ششم
مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی اسناد لایحه برنامه ششم انتقاداتی جدی به بخش علم و فناوری وارد کرده و سلامت و سازگاری با محیط زیست محصولات تراریخته را مورد تردید دانسته و نوشته است: «تولید و تجاری‌سازی انبوه محصولات تراریخته و مقابله با فناوری‌هراسی در رسانه‌ها به عنوان یکی از اقدامات اساسی دولت در بخش علم و فناوری آورده شده است. این در حالی است که هنوز ایمن بودن محصولات تراریخته چه در بحث محیط زیست و چه سلامت انسان از نظر متخصصان دنیا و کشور مورد تردید است. همچنین، قوانین و مقررات این حوزه با چالش‌هایی روبه‌رو است و هنوز در کشور اجرایی نشده است.» گفتنی است، پیش از این اسنادی از تلاش برای نفوذ دانش‌آموختگان بنیاد راکفلر در ارکان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین وزارتخانه‌‌های متعدد منتشر شد. با توجه به تمرکز این افراد بر بخش «دانش و فناوری» سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، به بازی گرفتن جان مردم کشور در لایحه برنامه ششم به نفع مطامع تجاری این افراد، تعجب‌آور نیست.
2- ایمن الظواهری خطاب به ابوبکر ‌البغدادی: از خوارج بدترید!
سرکرده القاعده در فایل صوتی و تصویری که از وی منتشر شده است با تأکید بر اینکه داعش و سرکرده آن در تلاشند تا میان صفوف مسلمانان تفرقه ایجاد کنند، اظهار داشت: «گروه ابراهیم البدری (ابوبکر البغدادی) از خوارج بدتر شد‌ه‌اند و علاوه بر تکفیر مردم مسلمان، عالمان، صالحان و مجاهدان را هم تکفیر می‌کنند.» ایمن الظواهری افزود: «ما امروز از البدری می‌خواهیم در بیانیه‌ای رسمی، ادله‌ای موثق برای اثبات تکفیر ما بیاورد و نیز اسامی و مشخصات کسانی را که با بغدادی بیعت کرده‌اند، همراه با ذکر تاریخ اعلام کند، به ویژه کسانی که از بین نیروهای سابق صدام و نیروهای اطلاعاتی‌اش به داعش پیوسته‌اند.» الظواهری با هشدار درباره بیعت با ابوبکر بغدادی گفت: «به کسانی که با ابراهیم البدری بیعت کرده و به گروه او پیوسته‌اند، هشدار می‌دهم که همگی شریک جرم او در تکفیر مسلمانان و ایجاد تفرقه میان مجاهدان و جنایت علیه انسان‌ها هستند.»
3- سفر مخفیانه «ضدانقلاب خارج‌نشین ایرانی» به تل‌آویو
مرکز امور عمومی جروزالم گزارش داد، گروهی از ضد انقلاب‌های ایرانی، سال گذشته میلادی به صورت مخفیانه به سرزمین اشغالی سفر کرده‌ و طی نشستی درباره ایران در دوران پسابرجام با مقامات صهیونیستی گفت‌وگو کردند. «آوی داویدی» یکی از مشاوران ارشد وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در امور مربوط به ایران گفت: «بیشتر شرکت‌کنندگان معتقدند، به محض بهبود وضعیت اقتصاد و جایگاه ایران در سطح بین‌الملل، تهران از تعهدات و وظایف خود عقب می‌نشیند. آنها (مخالفان ایرانی) معتقدند، این رژیم به طور خاص از هر گونه میل به دستیابی هر نوعی از سلاح‌های هسته‌ای، دست‌بردار نیست.»
4- تقاضای مردم کلان‌شهرها برای استمرار طرح امنیت اجتماعی پلیس
نتایج پژوهشی با موضوع دغدغه‌های اجتماعی و امنیتی مردم پنج کلان‌شهر کشور نشان داد، ۷۶ درصد مردم خواستار استمرار طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی پلیس هستند. سردار سعید منتظرالمهدی با اشاره به انجام نظرسنجی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی با موضوع دغدغه‌های اجتماعی امنیتی مردم کشور، اظهار داشت: در این پژوهش 16 هزار و 450 نفر از پنج کلان‌شهر مشارکت داشتند که بر اساس نتایج حاصل از آن، 82 درصد شهروندان خواهان برخورد جدی پلیس با کجروی‌های اجتماعی بودند و برخورد با این کجروی‌ها را یکی از دغدغه‌های اصلی خود عنوان کردند.

▼ اخبار کوتاه
ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی قطع و محدودیت روابط بین‌المللی بانک‌های ایرانی را یکی از مهم‌ترین مشکلات دانست و گفت: با آغاز برجام در دی ماه 94، به تدریج روابط کارگزاری بانکی گسترش یافت و تاکنون بیش از 470 رابطه کارگزاری بین بانک‌های ایران و بانک‌های دیگر کشورها ایجاد شده و بالغ بر شش هزار اعتبار اسنادی) گشایش یافته است که با تداوم مذاکرات روزبه‌روز شاهد پیشرفت در این حوزه هستیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: به دلیل شرایط رکود سال‌های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم، فروش فرآورده‌های پروتئینی کم شده و بر اساس آمار بانک مرکزی، مصرف لبنیات ۳۵ درصد و گوشت ۲۲ درصد در میان خانوارها کاهش یافته است. کاوه زرگران افزود: تقویت حوزه خوراک دام پیش‌نیاز توسعه تولید و ساماندهی قیمت لبنیات و گوشت است و باید قدرت خرید مردم نیز افزایش یابد.
بر اساس خبرهای منتشر شده، کمیته‌ای با نظر نهایی شورای عالی اصلاح‌طلبان و رئیس دولت اصلاحات به تصویب رسیده و چند وقتی است که کار خود را آغاز کرده است. قرار است این کمیته به بررسی اصلاح ساختارها و ترکیب شورای عالی اصلاحات بپردازد و در ساختار این شورا تغییرات شکلی انجام شود. در این راستا، کارگروهی به ریاست محمدعلی نجفی تشکیل شده و برنامه‌هایی را در چارچوب انتخابات شوراها تدوین می‌کند.
فائزه هاشمی رفسنجانی، از اعضای حزب کارگزاران گفت: این حزب مانند سایر احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست مجلس دچار دودستگی شد. وی با بیان اینکه برخی از دولتی‌ها از لاریجانی حمایت کردند، گفت: متأسفانه مانند سال 84 که به وحدت نرسیدیم، تجربه منفی دیگری به دست آوردیم، البته انتخابات آن سال نیز مشکلاتی داشت و شک داریم نتیجه واقعی بود یا خیر!
رسولی، عضو بنیاد باران گفته است: پس از آنكه حاميان آقاي روحاني كه در انتخابات مجلس با اصلاح‌طلبان ائتلاف كرده بودند به عهد خود وفا نكردند، گفت‌وگويي بين رئيس دولت اصلاحات و آقاي روحاني انجام شده و محمد خاتمی گلايه خود و اصلاح‌طلبان را از اين مسئله به آقاي روحاني منتقل كرده است.
نتایج نظرسنجی انجام‌شده در روزهای هجدهم تا بیست‌ودوم آگوست نشان می‌دهد، ۴۵ درصد از رأی‌دهندگان احتمالی از هیلاری کلینتون حمایت می‌کنند؛ در حالی که دونالد ترامپ از حمایت ۳۳ درصدی رأی‌دهندگان احتمالی برخوردارست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات