فرهنگی >>  فیلم وسریال >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۵۲۳۳

دفاع از کیان خانواده توسط کارگردان فیلم ضد خانواده

محتوای اثر قبلی شاه حسینی، «خانه دختر»، آنقدر فاجعه بار بود که حتی صدای وزیر ارشاد دولت تدبیر را هم درآورد. جنتی در این باره گفته بود: «این فیلم اشکالاتی داشت که منجر به توقیف آن شده و علی ‌رغم اصلاحاتی که داده شده بود آن را برطرف نکردند.»
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/فهیمه عشرتی
شهرام شاه حسینی که در کارنامه خود، فیلم سینمایی «خانه دختر» را دارد، این روزها در حال تولید یک مجموعه تلویزیونی برای شبکه دو سیما است؛ سریالی که ظاهراً قرار است روی دفاع از حقوق و کیان خانواده تاکید کند. نکته جالب اینجاست که محتوای اثر قبلی شاه حسینی، خانه دختر، آنقدر فاجعه بار بود که حتی صدای وزیر ارشاد دولت تدبیر را هم درآورد. جنتی در این باره گفته بود: «این فیلم اشکالاتی داشت که منجر به توقیف آن شده و علی ‌رغم اصلاحاتی که داده شده بود آن را برطرف نکردند.»

برشی کوتاه از محتوای خانه دختر
طبق آنچه پایگاه خبری تحلیلی یالثارات آورده است: «خانه دختر» براي اولين بار در سينماي ايران موضوع تجاوز به محارم آن‌هم در يك خانواده مذهبي را مطرح كرده است. «خانه دختر» داستان دختري دانشجو و در آستانه ازدواج است كه درست در روز عقد اتفاقي برايش رخ مي‌دهد و قصه فيلم از اينجا رقم مي‌خورد. ماجرا از اين قرار است كه در اين فيلم ابتدا مخاطب فكر مي‌كند كه دختر پيش از ازدواج با مرد ديگري رابطه داشته و از اين جهت است كه دچار برخي مشكلات است و نمي‌تواند شرط مادر شوهرش را براي آزمايش بپذيرد، اما در ادامه پاي پدر به ماجرا باز مي‌شود.
فيلمساز از نشانه‌هاي مذهبي براي نشان دادن ريشه‌هاي ديني خانواده‌هايي كه رفتارهاي ناهنجار از آنها سر مي‌زند، استفاده كرده است. این که چه چیز باعث شده فیلم سراپا موهن خانه دختر از شورای پروانه ساخت مجوز بگیرد و در سی و سومین جشنواره فیلم فجر اکران پیدا کند، تنها بخش جالب ماجرا نیست. نکته جالب دعوت صدا و سیما برای تولید سریالی با محوریت موضوع همدلی و ایثار در یک خانواده ایرانی از کارگران فیلم ضدخانواده خانه دختر است. تأکید بر دفاع از حقوق و کیان خانواده در این سریال دقیقاً آن چیزی است که شهرام شاه حسینی پیش تر در فیلم سینمایی «خانه دختر» آن را زیر سؤال برده است.
حال سوال اینجاست که چه چيزي باعث شده کارگردان فيلم غیراخلاقی خانه دختر از سوی صدا و سیما به همکاری دعوت شود؟
نرمش مسئولین صدا و سیما؟ پالس هاس غلط سیاستمداران؟ ولنگاری فرهنگی؟ مافیا؟ یا تمام این موارد؟
به نظر می رسد تمامی این عوامل به نحوی در ورود کارگردان فیلم ضدخانواده خانه دختر در صدا و سیمای ملی اثرگذار بوده است.
- سیاست‌ رسانه ملی در ارتباط با چهره‌ های پرحاشیه و مسئله‌ دار ناشی از نرمش برخی مسئولینی است که برای تقویت و همکاری با نیروهای انقلابی فعال در عرصه های هنری به دنبال دلیل می گردند، اما ظاهراً برای همکاری با دیگران حجت را بر خود تمام شده می بینند. شاه حسینی تنها یک نمونه کوچک از خیل عظیم افرادیست که به گونه ای ناشایست مورد اقبال تلویزیون قرار گرفته است. چنانکه فراتر از آن شاهد فعالیت چراغ خاموش برخی از چهره هایی که ممنوع التصویر شده اند در تلویزیون هستیم.
- پالس‌ هاي غلطي كه از سوي برخي مسئولان به فيلمسازان داده مي ‌شود نیز نباید از نظر دور داشت. گاه سیاست های اعلامی و اعمالی برخی از دولت ها شائبه بی تفاوتی نسبت به مسائل ارزشی و فرهنگی را تقویت می کند. یعنی اینکه دولت نسبت به ترویج بی بند و باری و ولنگاری فرهنگی نزد هنرمندان و اصحاب رسانه چشم بسته است. توليد فيلم ‌هايي چون "خانه دختر" و فيلم اخير كاهاني "ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا" را بايد نتيجه چنین سیاست هایی به شمار آورد. هنرمندان ما باید توجیه شوند که وقتی به عنوان الگوی جامعه مطرح هستند، شئونات نظام و جامعه را رعایت کنند نه اینکه پس از ساخت فیلم هایی با محتوای ناشایست مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
- از طرف دیگر باید پذیرفت نظارت دقیقی بر تولیدات برنامه های تلویزیون وجود ندارد و تولیدات فقط در انحصار یک گروه خاص قرار دارند و این گروه خاص، راه را بر بسیاری از هنرمندان مسدود کرده اند. احمد رضا گرشاسبی کارگردان با سابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون هنرنیوز با بیان اینکه «محدودیت برنامه سازی» در صدا و سیما نیز یکی دیگر از مشکلات این رسانه ملی بوده و هست افزود: «من در جریان هستم که خیلی از فیلمسازان و تهیه کنندگان پشکسوت می بایست سالها دوندگی کنند تا بتوانند سهمی در تولیدات تلویزیون داشته باشند ولی در عوض، آدم هایی بودند و همین الان هم هستند که علی رغم سن کم و تجربه اندک به راحتی – اگر چه من قصد افشای پشت پرده این ماجرا را ندارم – سالی چند سریال می سازند. ولی هنرمندان پیشکسوتی که عمرشان را در این راه سپری کردند باید بیکار باشند که متاسفانه بیان این مسائل خیلی غم انگیز است.»

کلام آخر
در پایان، این نکته را باید متذکر شد که یادداشت حاضر درصدد تخطئه همه جانبه صدا و سیما نیست؛ چنانکه همگی شاهد عملکرد مثبت تلویزیون در جهت ایجاد روشنگری سیاسی و امنیتی و تهیه مجموعه های تاریخی مذهبی برگرفته از فرهنگ قرآن هستیم. با این حال انتظار می رود گردانندگان رسانه ملی هنجارهای مورد انتظار جامعه اسلامی که توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است مورد توجه بیشتری قرار داده و همچنین عملکرد خود را بار دیگر در پرتو وظایف شرعی و قانونی خود مورد ارزیابی قرار دهند./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات