صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۹۵۲۴۰

اخبار و تحلیل‌ها 23 شهریور 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امسال جای حجاج مشتاق و بااخلاص ایرانی در مراسم حج خالی است، ولی آنان با قلب‌های خود حاضر و در کنار حاجیان از سراسر جهان و نگران حال آنان هستند و دعا می‌کنند که شجره‌ ملعونه‌ طواغیت نتوانند گزندی به آنان برسانند. (15/6/95)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
آغاز آتش‌بس

وزرای خارجه آمریکا و روسیه 20 شهریور به توافقی دوجانبه درباره آتش‌بس در سوریه دست یافتند و قرار شد این آتش‌بس 12 سپتامبر (22 شهریور) آغاز شود. بنا بر اعلام ارتش سوریه، این آتش‌بس در سراسر سوریه از عید قربان (دیروز) آغاز شده است. در کنار این آتش‌بس، طبق توافق آمریکا و روسیه قرار است یک مرکز عملیاتی مشترک برای مبارزه با گروه‌هایی که هر دو تروریست می‌دانند، تأسیس شود که یکی از وظایف آن در حوزه اطلاعاتی تمییز گروه‌های تروریستی از گروه‌های معارض است.
درباره این توافق و اینکه توقف حملات به نفع کدام جبهه خواهد شد، نقطه‌نظرهای مختلفی مطرح است. یکی از نکاتی که سبب امیدواری به پایداری این آتش‌بس در سوریه می‌شود، عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از مواضع قبلی‌شان است؛ چراکه پیش از این آمریکا حاضر نبود گروه‌های غیر داعش را، گروه‌های تروریستی قلمداد کند؛ به گونه‌ای که هر بار تروریست‌های جبهه فتح‌الشام و جیش‌الفتح مورد حمله قرار می‌گرفتند، بلافاصله شاهد موضع خصمانه آمریکا بودیم و همین بهانه‌ای می‌شد تا این گروه‌ها مورد حمایت سیاسی و تسلیحاتی قرار گیرند؛ اما اوضاع جدید نشان می‌دهد، دولتمردان آمریکا از موضع قبلی خود تا حدّی عدول کرده‌اند. البته این امر مرهون واقعیت‌های صحنه میدانی و قدرت محور مقاومت و ائتلاف ایران، روسیه و سوریه است که آنها را به عقب‌نشینی وادار کرد.   
نکته دیگری که می‌توان در زمینه تحلیل چرایی دست یافتن به آتش‌بس مطرح کرد، شکست‌های پی‌درپی گروه‌های تروریستی در برابر جبهه مقاومت و محاصره تروریست‌ها در شرق حلب است که آمریکایی‌ها را وادار به آن کرده است که به منظور تجدید قوای تروریست‌ها و تحریک و تهییج برخی کشورهای منطقه برای ورود نظامی همه‌جانبه به سوریه، مفاد آتش‌بس را بپذیرند و به این امر تن دهند. جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده است، اگرچه نفس توقف درگیری‌ها و دسترسی مردم مناطق مختلف سوریه به کمک‌های بشردوستانه ارزشمند است؛ اما باید مراقب بود این آتش‌بس بهانه‌ای برای تقویت و تجهیز مجدد تروریست‌هایی نشود که طی ماه‌های گذشته با رشادت و از جان گذشتگی رزمندگان مقاومت در سوریه به چنین وضعی دچار شده‌اند.

▼ گزارش روز
ضرورت توجه ویژه

روز ملی سینما و باز هم نشانه‌هایی که نگرانی درباره مهجور بودن سینمای اسلامی- ایرانی را افزایش داد. امین حیایی از بازیگران مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون در مصاحبه‌ای می‌گوید، پس از بازی در فیلم «قلاده‌های طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی که به مرور حوادث سال 88 می‌پردازد، از سوی نزدیک‌ترین دوستانم در عرصه سینما بایکوت شدم! وی تأکید می‌کند، کسانی از میان همکاران صمیمی‌ام گفتند، اگر حیایی در پروژه‌ای باشد، ما حضور نمی‌یابیم. «مسعود ده‌نمکی» کارگردان سینما نیز که فیلم‌هایش همواره با استقبال گسترده مردم روبه‌رو می‌شود، در مصاحبه‌ای می‌گوید، سرمایه‌ها و بودجه فارابی صرف فیلم‌هایی می‌شود که ضد جنگ و خلاف آرمان‌های انقلابی است. جملاتی که کنار هم قرار دادن آنها از این واقعیت تلخ پرده برمی‌دارد که هم در بدنه سینما و هم در بخش‌هایی از مدیریت عالی هنر هفتم در کشور ما، جریانی برخلاف جریان انقلاب اسلامی حرکت می‌کند. تفکری که دارای جشن‌ها، نشست‌ها و پروپاگاندای قوی است که نه‌تنها به تبلیغ فرهنگ‌های مخالف با فرهنگ ایران اسلامی می‌پردازد، بلکه تلاش می‌کند بسیاری از فیلم‌های شریف و مؤثر با نگاه‌های ایرانی- اسلامی و بسیاری از هنرمندان کاربلد دلبسته به آرمان‌های انقلاب اسلامی را حتی در جشن‌ها و جشنواره‌هایی که متعلق به انقلاب‌ها و ارزش‌های آن است، به حاشیه ببرد! مانند آنچه درباره فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در جشنواره فیلم فجر سال گذشته رخ داد.
مشکل و معضلی که با وجود همه تلاش‌های صورت‌گرفته در سال‌های اخیر، از ضرورت توجهی ویژه‌تر به این عرصه خبر می‌دهد. به عبارتی می‌توان گفت، در فضای کنونی که «سینما» دیگر تنها یک هنر نیست؛ بلکه به ابزاری کارآمد برای فرهنگ‌سازی و تبلیغ تبدیل شده است، باید برای سود جستن از ظرفیت بالای این هنر به منظور تبلیغ آرمان‌های انقلاب اسلامی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی همت گمارد.

▼ خبر ویژه
تشکیل تیم ویژه برای بهبود وجهه عربستان

روزنامه «رأی الیوم» گزارش داد، شاهزادگان عربستان سعودی مبلغ مالی سنگینی را برای طراحی و اجرای برنامه‌ای به منظور بهبود وجهه خود در ایالات متحده آمریکا اختصاص دادند تا یک تیم ویژه آمریکایی این مسئولیت را برعهده بگیرد. منابع آگاه در این‌باره گفتند، یک گروه کارشناسی متشکل از محققان و اصحاب رسانه و نیز دیپلمات‌های سابق از طریق یک مؤسسه آمریکایی مسئولیت اجرای این برنامه را برعهده گرفته‌اند. این طرح کاملاً با دفتر محمدبن‌سلمان، جانشین ولی‌عهد سعودی در ارتباط است و در رأس آن دنیس راس، مشاور دیپلماتیک آمریکایی و فرستاده سابق آمریکا به منطقه خاورمیانه قرار دارد. منابع مزبور با اشاره به مقاله اخیر دنیس راس که در سطح گسترده در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد، اعلام کردند که این مقاله از رضایت کامل او از طرح عربستان به رهبری محمدبن‌سلمان اشاره دارد. شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» نیز در این زمینه وارد عمل شد و در یک برنامه تلویزیونی خلاصه‌ای از مقاله دنیس راس را پخش کرد و از او با عنوان مشاور ویژه باراک اوباما یاد کرد که در فاصله سال‌های 2009 و 2011 در منطقه خلیج فارس و جنوب غرب آسیا فعالیت داشت.
 
▼ اخبار
1- مهم‌ترین هدف اصلاح‌طلبان تعمیق شکاف در میان اصولگرایان است
عباس عبدی «جلوگیری از وحدت اصولگرایان» و تعمیق شکاف میان آنها را مهم‌ترین لازمه حرکت جریان متبوع خود بیان کرد. این عضو حزب منحله مشارکت در نشریه «صدا» نوشت:‌ اصلاح‌طلبان از هیچ فرد یا نیرویی حمایت نمی‌کنند، مگر اینکه آن فرد یا نیرو بخشی از جورچین و برنامه سیاسی اصلاح‌طلبان باشد. وی افزود: اصلاح‌طلبان نباید از هیچ فردی به صورت یک بازیگر مستقل از بازی خودشان حمایت کنند. اینکه بگویند چاره‌ای جز حمایت از فلانی نداریم یا نداشتیم، ناشی از انفعال و نداشتن برنامه است. شاید از نظر برخی، این دو منظر در عمل به نتیجه مشابهی برسند، ولی به نظر می‌رسد که تفاوت آنها بسیار زیاد است.
2- در جشنواره دفاع مقدس فیلم‌های ضد جنگ بود!
مسعود ده‌نمکی با انتقاد از نبود سیاست‌گذاری کلان در حوزه سینما گفت: بعضاً دیده شده برخی نهادها و ارگان‌ها و حتی فارابی بودجه‌اش هزینه فیلم می‌شود؛ ولی مضمونش ضد جنگ است. این به دلیل این است که فهم فرهنگی وجود ندارد، فیلم یا فیلم‌نامه را نمی‌فهمند. وی افزود: حتی در خود جشنواره دفاع مقدس دیدم فیلم‌هایی که بعضاً مضمون ضد جنگ داشت. ده‌نمکی در ادامه گفت: ممکن است حتی فیلم ضد جنگ را کسانی بسازند که تا دیروز فیلم دفاع مقدسی می‌ساختند؛ امروز جامعه تغییر کرده است. همان حرف‌هایی که نهضت آزادی در سال 64 در بیانیه‌هایش می‌زد، اینها از سال 67 به بعد در فیلم‌های‌شان می‌آورند.
3- ارتش رژیم صهیونیستی با جبهه النصره همکاری می‌کند
یک نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد شدید از نظامیان صهیونیستی، اعلام کرد: ارتش اسرائیل [رژیم صهیونیستی] نه تنها به جمعیت دروزی‌های ساکن در جولان اشغالی کمکی نمی‌کند، بلکه مشغول همکاری با «جبهه النصره» شاخه القاعده در سوریه است. حسون تأکید کرد: بر کسی پوشیده نیست که ارتش اسرائیل با جبهه النصره همکاری می‌کند. وی همچنین افزود: در زمان تصدی وزارت جنگ به دست «موشه یعلون» توافقی میان ارتش و جبهه النصره انجام شد که بر مبنای آن هیچ کسی حق ندارد وارد روستای دروزی‌ها شود و در ازای آن، دروزی‌ها نیز نباید وارد نبردهای محلی شوند.
4- توافق محرمانه‌ای میان تهران و گروه 1+5 وجود ندارد
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هرگونه توافق محرمانه میان تهران و گروه 1+5 را درباره موضوع هسته‌ای تهران رد کرد و گفت: «ما در مذاکرات هسته‌ای به روشنی بر سر برنامه بلندمدت هسته‌ای به توافق دست یافتیم.» وی در گفت‌وگو با شبکه «کیو دوی» ژاپن با تأکید بر اینکه ایران هیچ‌گونه توافق محرمانه جانبی با کشورهای 1+5 بر سر محدودیت‌های هسته‌ای نداشته و این تعبیر غلط ناشی از نبود دانش کافی است، گفت: «چگونه ممکن است وقتی یک توافق که با چند کشور شریک هستید، محرمانه باقی بماند؟ دانستن کم خطرناک‌تر از ندانستن است.»
5- درآمد عربستان سعودی از برگزاری مراسم حج
به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام سعودی گفت: بر اساس برنامه اقتصادی «نگاه 2030»، درآمد حج کشورش تا سال 2030 باید به مرز 47 میلیارد ریال عربستان (53/12 میلیارد دلار) برسد. در حالی که «مروان عباس شعبان» رئیس کمیته ملی حج و عمره و عضو هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی مکه در این‌باره گفت: آمار و ارقام فعالیت‌های اقتصادی بسته به تعداد حجاج و قدرت خرید و نیز ملیت آنها هر سال متفاوت است؛ اما امروز این آمار به بالاترین سطح خود نرسیده است.

▼ اخبار کوتاه
«آوی دیختر» رئیس کمیته امور نظامی و بین‌الملل پارلمان رژیم صهیونیستی اعلام کرد: آمریکا، اروپا و روسیه به ایران به چشم عامل ثبات‌ در منطقه نگاه می‌کنند. دیختر که ریاست دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی (شاباک) را نیز در کارنامه خود دارد، در همایش امنیتی در هرتزلیا با اشتباه خواندن نگرش آمریکا، اروپا و روسیه به ایران، گفت: «چگونه ممکن است کسی این تفکر که ایران خود مشکل است، به این نحوه نگرش که ایران راه‌حل است، برسد؟»
وزارت اطلاع‌رسانی عربستان سعودی شبکه تلویزیونی به نام حج به زبان فارسی راه‌اندازی کرد و این در حالی است که سعودی‌ها امسال از حضور ایرانی‌ها در حج تمتّع جلوگیری کردند. به گزارش پایگاه مصری «مانشیت»، عادل الطریفی، وزیر اطلاع‌رسانی عربستان سعودی گفت: برنامه‌های این شبکه تلویزیونی 24 ساعته و از طریق ماهواره‌های نایل‌ست، عرب‌ست، هاتبرد و یاه‌ست پخش می‌شود.
سیدحسن هفده‌تن، معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دستمزد کارگران از سال 84 تاکنون 67 درصد قدرت خریدش را از دست داده است؛ یعنی یک‌هزار تومانی که نیروی کار به دست می‌آورد، به اندازه 300 تومان سال 84 قدرت خرید ندارد و این اشتباه دولتمردان در تنظیم اقتصاد کلان کشور بوده است که امروزه جبران آن، کار بسیار مشکلی است.
«دیوید نارتکر» فرمانده گروهی از نظامیان آمریکایی که چند ماه پیش در جریان رویارویی با نیروهای ایرانی در نزدیکی جزیره «فارسی»، بازداشت شدند و پس از بازداشت نیروهایش در خلیج فارس مجبور به عذرخواهی از ایران شد، گفت: «ما نمی‌توانیم به سمت ایرانی‌ها تیراندازی کنیم. فقط اگر آنها به سمت ما تیراندازی کنند، می‌توانیم در پاسخ شلیک کنیم.»
شنیده شده است، در دوره پسابرجام رستوران‌های اروپایی و دیگر رستوران‌های خارجی در حال ایجاد جای پایی برای خود در بازار ایران هستند و گویا توانسته‌اند بسیاری از ایرانیان را که به چشیدن غذاهای متنوع علاقه‌مند هستند، به سوی خود جذب کنند.
در حالی مرکز آمار معتقد است، فقط دو میلیون و ۷۲۹ هزار نفر در کشور بیکار هستند که آمار ارائه‌شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، مقامات دولتی و بخش خصوصی کاملاً متفاوت است و از بیکاری پنج تا هفت میلیونی خبر می‌دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات