تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۵۲۷۴
مقایسه سیاست‌های ابلاغی و برنامه ششم توسعه

ساز ناکوک برنامه ششم

اشاره: با گذار از اشکالات و نقد کلان مبنا و بنای لایحه و تبیین ساختار - بویژه مواد فرهنگی اجتماعی آن- اینک به نقد سلبی و طرح ایجابی این مواد بر اساس گفتمان پیشرفت و عدالت و نگاه ارزش‌گرا به قدر مجال اندک می پردازیم . این از آنروست که بیان فقط دردها و نقد و نقض یک تفکر - بدون بیان طرح ها و مواد جایگزین بر اساس اندیشه مختار- در حکم ملامت و به واقع، رنج آور و دور از انصاف و منطق است.اصولا انتقاد سازنده یعنی نقد دلسوزانه تفکر رقیب ؛ همراه با بیان راه های برون رفت از چالش ها بر اساس یک گفتمان صحیح.

(روزنامه صبح نو – 1395/06/14 – شماره 77 – صفحه 8)

سیاست‌های كلی ابلاغی

اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور و تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های مهم.

توسعه محتوا در فضای مجازی براساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور تا حداقل پنج برابر وضعیت کنونی و بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی.

احكام برنامه‌ای لایحه

هیچ ماده ای وجود ندارد.

خانواده ، عنصر مغفول در الگو و جریان توسعه

سیاست‌های كلی ابلاغی

تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه عرصه‌ها‌ و توجه ویژه به نقش سازنده آنان.

احكام برنامه‌ای لایحه

ماده 31: به منظور تحقق اهداف مندرج در اصول دهم، بیستم و یکم قانون اساسی، اهداف سند چشم انداز و سیاست های کلی برنامه ششم مبنی بر 'تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوقی شرعی و قانونی زنان در همه عرصه ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان' و نیز به منظور بهره مندی جامعه از سرمایه انسانی زنان در فرآیند توسعه پایدار و متوازن، کلیه دستگاه های اجرایی موظفند با سازماندهی و تقویت جایگاه سازمانی امور زنان وخانواده دردستگاه، نسبت به اعمال رویکرد عدالت جنسیتی در سیاست ها، برنامه ها و طرح های خود و ارزیابی آثار تصمیمات خود در آن چارچوب، براساس شاخص های ابلاغی ستاد ملی زن و خانواده اقدام نمایند.

معاونت امورزنان و خانواده ریاست جمهوری موظف است ضمن ارزیابی و تطبیق سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح های دستگاه‌ها و رصد مستمر ارتقای شاخص های وضعیت زنان و خانواده، گزارش آن را به طور سالانه به هیات وزیران ارائه نماید. آیین نامه اجرایی این تبصره در خصوص نحوه اعمال، ساز وکارهای نظارت و پایش شاخص ها و وظایف و الزامات دستگاه‌های اجرایی برای ارتقای شاخص های مذکور، به پیشنهاد سازمان، معاونت امور زنان و خانواده و با همکاری سایر دستگاه های اجرایی ذی ربط، 6 ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

چالشی به نام رشد یا کنترل جمعیت

سیاست‌های كلی ابلاغی

مقدمه سیاست‌ها: اتکای بر توانایی‌های انسانی و طبیعی و امکانات داخلی و فرصت‌های وسیع برآمده از زیرساخت‌های موجود در کشور و بهره‌گیری از مدیریت جهادی و روحیه انقلابی و تکیه بر اولویت‌های اساسی آمده در سیاست‌های کلی: «اصل ۴۴»، «اقتصاد مقاومتی»، «علم و فناوری»، «نظام اداری» و «جمعیّت» و از همه بالاتر توکل به قدرت لایزال الهی می تواند ما را به رغم تمایل و اراده دشمنان عنود، با تحقق اهداف برنامه ششم در ارائه الگویی برآمده از تفکر اسلامی در زمینه‌ پیشرفت، که به‌کلّی مستقل از نظام سرمایه‌داری جهانی است، یاری رساند.

اتخاذ برنامه‌ها و اقدامات اجرایی جهت توسعه روستایی کشور برای تثبیت جمعیت و تشویق مهاجرت به مناطق روستایی و عشایری (کانون تولید و ارزش آفرینی) با برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی، تعیین سهم واقعی در توزیع منابع و ارتقای شأن و منزلت اجتماعی، ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی و حمایت‌های ویژه از فعالیت‌های کارآفرینی و اشتغالزایی مزیت‌دار بومی و مقاوم‌سازی تأسیسات و زیرساخت‌ها و اماکن روستایی با تأکید بر بند۹ سیاست‌های کلی کشاورزی. فرهنگ‌سازی و ایجاد زمینه‌ها و ترتیبات لازم برای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت.

- همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت خطاب به سران قوه می فرمایند: «با عنایت به اهمیّت مقوله جمعیّت در اقتدار ملّی؛ و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز؛ و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیّت ابلاغ می‌گردد. با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیّت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیّتی انجام گیرد. همچنین ضروری است با هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه، اقدامات لازم با دقّت، سرعت و قوّت صورت گیرد و نتایج رصد مستمر اجرای سیاست‌ها گزارش شود.»

احكام برنامه‌ای لایحه

ماده ای مستقیم و ناظر به جمعیت یافت نشد.

نظارت درونزا در نظام امر به معروف و نهی از منکر ، عنصر قوام جامعه اسلامی

سیاست‌های كلی ابلاغی

مقدمه سیاست‌ها: مراقبت و دقّت نظر جنابعالی (رییس جمهور) و سایر مسؤولان در قوای سه‌گانه و نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، اطمینان لازم را برای حُسن اجرای این سیاست‌ها در مراحل تنظیم و اجرای برنامه، تأمین خواهد کرد.

احكام برنامه‌ای لایحه

ماده 35- به منظور اجرایی کردن احکام این قانون و نظارت بر حسن اجرای احکام برنامه ششم: دولت گزارش های نظارتی سالانه برنامه را از سال دوم برنامه در چارچوب برنامه ششم توسعه و براساس اهداف اصلاح شده برنامه های بخش ها و فصول که تا پایان اردیبهشت ماه هر سال به تصویب شورای اقتصاد می رسد تنظیم می نماید. این گزارش حداکثر تا پایان مرداد ماه هر سال به مجلس شورای اسلامی ارائه می گردد. تمامی آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی مورد نیاز این قانون توسط سازمان و با همکاری سایر دستگاه های اجرایی تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد. متن این لایحه با امضای محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در تاریخ 4 مرداد ماه 95 به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

مسجد طراز، نهاد تمدن ساز و محور تحول اجتماعی

سیاست‌های كلی ابلاغی

اتکای بر توانایی‌های انسانی و طبیعی و امکانات داخلی و فرصت‌های وسیع برآمده از زیرساخت‌های موجود در کشور و بهره‌گیری از مدیریت جهادی و روحیه انقلابی و تکیه بر اولویت‌های اساسی آمده در سیاست‌های کلی: «اصل ۴۴»، «اقتصاد مقاومتی»، «علم و فناوری»، «نظام اداری» و «جمعیّت» و از همه بالاتر توکل به قدرت لایزال الهی می تواند ما را به رغم تمایل و اراده دشمنان عنود، با تحقق اهداف برنامه ششم در ارائه‌ الگویی برآمده از تفکر اسلامی در زمینه پیشرفت، که به‌کلّی مستقل از نظام سرمایه‌داری جهانی است، یاری رساند.

تلاش شایسته برای تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دستاوردهای جمهوری اسلامی. ارائه و ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی و فرهنگ‌سازی درباره اصلاح الگوی مصرف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی. اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور و تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های مهم. حمایت مادی و معنوی از هنرمندان، نوآوران، محققان و تولیدکنندگان آثار و محصولات فرهنگی و هنریِ مقوّم اخلاق، فرهنگ و هویت اسلامی - ایرانی. حضور مؤثر نهادهای فرهنگی دولتی و مردمی در فضای مجازی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ، مفاهیم و هویت اسلامی - ایرانی و مقابله با تهدیدات. توجه ویژه به توسعه و تجلی مفاهیم، نمادها و شاخص‌های هویت اسلامی - ایرانی در ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور.

احكام برنامه‌ای لایحه

ماده ای مستقیم ناظر به مسجد و جایگاه تمدن ساز آن یافت نشد جزمواد ذیل که به‌نحوی به برخی ابعاد آنهم با ادبیاتی متفاوت با گفتمان انقلاب اسلامی و سیاست‌های ابلاغی ناظر است: ماده 23- به منظور تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی و بسترسازی فرهنگی و دستیابی به آرمان‌های سند چشم‌انداز مبنی بر تحقق توسعه متناسب با مقتضیات فرهنگی و متكی بر حفظ و ارتقای ارزش‌های اسلامی ، ملی و انقلابی ، آزادی‌ها مشروع و مردم‌سالاری دینی ، اصول و فضائل اخلاقی ، كرامت و حقوق انسانی ، هویت و انسجام ملی و همچنین حمایت از تولیدات و محصولات فرهنگی ، مذهبی و هنری فاخر ، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی ناملموس و تقویت ظرفیت آن در تعاملات بین‌المللی و نیز ارتقای جایگاه و منزلت اصحاب فرهنگ و نخبگان و پیشكسوتان فرهنگ و هنر كشور، اقدامات زیر در طول سال‌های برنامه ششم انجام می‌شود ... . ماده 24 - با توجه به اهمیت و ضرورت مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی و احیای بافت‌های ارزشمند كشور اقدامات ذیل صورت می‌پذیرد .....

تحول در نظام سلامت

سیاست‌های كلی ابلاغی

اجرای سیاست‌های کلی سلامت با تصویب قوانین و مقررات لازم با تأکید بر: تهیه پیوست سلامت برای قوانین مرتبط و طرح‌های کلان توسعه‌ای. اصلاح ساختار نظام سلامت براساس بند۷ سیاست‌های کلی سلامت. تأمین منابع مالی پایدار برای بخش سلامت و توسعه کمی و کیفی بیمه‌های سلامت. افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت در قالب شبکه بهداشتی و درمانی منطبق بر نظام سطح‌بندی و ارجاع. توسعه تربیت بدنی و ورزش همگانی.

برخی از سیاست‌های كلی سلامت: آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسؤولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه. تحقق رویكرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت: اولویت پیشگیری بردرمان.... ارتقای سلامت روانی جامعه با ترویج سبك زندگی اسلامی - ایرانی، تحكیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقای شاخص‌های سلامت روانی. تأمین امنیت غذایی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و كافی،. .. تدوین برنامه جامع مراقبتی، حمایتی برای جانبازان و جامعه معلولان كشور با هدف ارتقای سلامت و توانمندسازی آنان. پرداخت یارانه به بخش سلامت و ... افزایش آگاهی، مسؤولیت پذیری، توانمندی و مشاركت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه... بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی ایران.

ترویج كشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد كشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی ... استاندارد سازی و روزآمد كردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن. تبادل تجربیات با سایر كشورها در زمینه طب سنتی. برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی. اصلاح سبك زندگی در عرصه تغذیه. توسعه كیفی و كمی نظام آموزش علوم پزشكی به صورت هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی كارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفه‌ای و دارای مهارت و شایستگی‌های متناسب با نیازهای مناطق مختلف كشور.

احكام برنامه‌ای لایحه

ماده 19: تولیت نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی متمركز می‌شود و كلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظف‌اند از خط‌مشی و سیاست‌های وزارت بهداشت ، درمان و آموزشی پزشكی، با تأکید بر خرید خدمات از بخش غیردولتی و تضمین آن و واگذاری امور تصدی‌گری با رعایت ماده 13 قانون مدیریت خدمات كشوری، اختیارات هیئت‌امنا و سطح‌بندی خدمات تبعیت نمایند. به منظور توسعه كمی و كیفی شبكه اورژانس و ساماندهی و یکپارچه‌سازی فرماندهی فوریت‌های پزشكی كشور ، سازمان اورژانس كشور به عنوان موسسه دولتی ، وابسته به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی از محل منابع ، ساختار و نیروی انسانی موجود و بر اساس اساسنامه مصوب هیئت مدیران ایجاد می‌شود. فهرست رسمی داروهای ایران توسط شورای بررسی و تدوین داروهای ایران مستقر در سازمان غذا و دارو تدوین می‌شود. تجویز داروهای خارج از فهرست یادشده ، تخلف محسوب شده و متخلف با توجه به‌شدت و ضعف عمل ارتكابی و تعدد و تكرار آن ، حسب مورد به مجازات‌های مندرج در تبصره 1 ماده 28 قانون سازمان نظام پزشكی مصوب 1383 محكوم می‌شود ...

گردشگری (ایرانگردی و جهانگردی)

سیاست‌های كلی ابلاغی

توسعه پایدار صنعت ایرانگردی به گونه‌ای که ایرانگردهای خارجی تا پایان برنامه ششم به حداقل پنج برابر افزایش یابد. حمایت از صنایع دستی و صیانت از میراث فرهنگی کشور.

احكام برنامه‌ای لایحه

ماده 24 - قبلا ارائه شد.

http://sobhe-no.ir/newspaper/77/8/1839

ش.د9501760

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات