صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۴۹۳۲

اخبار ویژه روزنامه های 7 شهریور1395

کیهان
 
برای حقوق‌های نجومی عذر نتراشید /فاصله 1 میلیون و 50 میلیون عادلانه نیست

رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیئت دولت با تأکید بر اینکه مردم تفاوت حقوق 1 میلیون و 50 میلیون تومانی را می‌فهمند و حق دارند معترض باشند، از دولتمردان خواستند که عذر و توجیه نتراشند.

در کنار عذرخواهی مدیران ارشد دولتی و وزرا در ماجرای حقوق‌های نجومی و دستور پیگیری ماجرا، برخی مدیران دولتی و یا حامیان سیاسی و رسانه‌ای آنها ظرف دو سه ماه اخیر با ادبیات گوناگون سعی کردند مدیران نجومی دارای حقوق‌های نامشروع و ناعادلانه را «سرمایه و امانتدار کشور» که دارای نبوغ‌ها و خلاقیت‌های بالا هستند معرفی کنند و آنها را به نحوی به مدیریت بازگردانند یا در پست‌های مهم به کار گیرند.

به اعتبار همین تحرکات رهبر معظم انقلاب نکاتی را در دیدار اخیر دولتمردان متذکر شدند که برخی قسمت‌های آن جدیداً منتشر شده است:

«آخرین مسئله هم همین مسئله حقوقهای نجومی است که اتفاقاً در صحبت آقای دکتر روحانی هم آخرین مسئله بود. من خواهش می‌کنم از این قضیه آسان عبور نکنید. بله، دامن زدن به این قضیه به آن معنا- که به قول ایشان مدام بازخوانی کردن و آمار دادن که فلان کس این قدر می‌گیرد، فلان کس ]آن قدر[- شاید کار خیلی مثبتی نیست؛ اما از آن طرف، اقدامی که شما در مقابل می‌کنید، خیلی مهم است؛ یعنی به مردم بگویید که چه کار کردید.
 
در این قضیه مردم اعتمادشان ضربه خورده. ببینید، مردم خیلی از این ارقام بزرگ و مانند اینها را هضم نمی‌کنند؛ اما حقوق شصت میلیون تومان و پنجاه میلیون تومان و چهل میلیون تومان را خوب هضم می‌کنند؛ یعنی کسی که در ماه یک میلیون یا یک میلیون و دویست یا یک میلیون و پانصد درآمد دارد، خوب می‌فهمد که پنجاه میلیون یعنی چه؛ در کشور کم نیستند کسانی که حقوق‌هایشان این است.
 
این اعتماد مردم را- که بدرستی آقای روحانی گفتند که مایه اصلی ما، اعتماد مردم و امید مردم است- بااین کارها نباید ضایع کرد. شما این همه زحمت بکشید، کار کنید، تلاش کنید، بعد ناگهان مثلاً فرض کنید یک نفری با یک کار حقوق غیر عادلانه ]همه را ضایع کند[. آیا فاصله بین پنجاه میلیون و یک میلیون غیرعادلانه نیست؟

شما امروز در دستگاه دولتی‌تان کسی که از شما یک میلیون، یک میلیون و دویست، یک میلیون و پانصد، دو میلیون حقوق بگیرد ندارید؟ فراوان. خب، آن وقت یک نفر هم سی میلیون می‌گیرد، چهل میلیون می‌گیرد! این غیرعادلانه نیست؟ با مردم همدردی کنید که مردم احساس کنند که همان رنجی را که او می‌برد شما هم می‌برید و نشان بدهید که عزم راسخ دارید که با این قضیه برخورد کنید و جلویش را بگیرید و اجازه ندهید؛ این را نشان بدهید به مردم. به هر حال این نکته ]مهمی[ است.
 
به نظر من برای متخلف اصلاً نباید عذر تراشید؛ برخورد هم بایستی قاطع باشد؛ مخصوص قوه مجریه هم نیست. در همه قوا و در همه سازمانها، همین معنا ساری و جاری است؛ همه بایستی این را رعایت بکنند. خب، قوه مجریه جلوی چشم است و حالا مثلاً بیشتر از دیگران گسترده است. در برخورد هم فقط قوه مجریه نیست که باید برخورد کند، قوه قضائیه هم در جای خود- آنجایی که جای ورود قوه قضائیه است- بایستی برخورد کند».

پورمحمدی: مردم به شدت ناراحتند حقوق‌های نجومی، نقطه کور رادار دولت بود

وزیر دادگستری می‌گوید دریافت کنندگان حقوق‌های نجومی نقطه کور رادار دولت بودند.

مصطفی پورمحمدی در مصاحبه با روزنامه ایران با بیان اینکه «حقوق‌های نامتعارف تابستان یا اواسط سال قبل در دولت مطرح شد» می‌گوید: بحث حقوق‌ها موردی مطرح بود. مثلاً برخی دستگاه‌ها از فوق‌العاده‌های زیادی استفاده کرده بودند یعنی از ظرفیت قانون نهایت برداشت را کرده‌اند. در دولت اعتراض بود که چرا از ما اجازه نگرفتند. بخصوص دستگاه‌هایی خارج از دولت که عمدتاً آنها از سقف پرداخت‌ها استفاده کرده بودند. به هر حال در دولت اعتراض بودکه چرا شما به دستگاهی مثلاً 40 درصد فوق‌العاده دادید و به ما 20 درصد.

وی ادامه می‌دهد: البته این رقم‌های درشت در معرض دید نبود و اصلاً ابراز نمی‌شد. مثلاً شما 50 تا رئیس بانک و رئيس شرکت دارید. اینها اصلاً حقوق‌هایشان را رو نمی‌کردند و چون هیئت مدیره‌ها هم متمتع بودند و به خودشان درصدی از این مزایا تعلق می‌گرفت، اصلاً اعتراضی نمی‌کردند.

وی در پاسخ این سؤال که «در واقع می‌فرمایید روی نقطه کور رادار کنترل و نظارتی هیئت دولت بودند؟» گفت: بله آنها در نقطه کور بودند اما آنچه بیشتر در دید بود، این نبود تعادل و نوسان شدید نظام پرداخت بود که مثلاً در یک دستگاه 50 درصد فوق‌العاده می‌گرفتند و در دستگاهی دیگر 20 درصد فوق‌العاده می‌گرفتند.

پورمحمدی در توضیح اینکه چرا وقت نشد تا این حقوق‌ها با وجود برخی بررسی‌ها در دولت ساماندهی شود، چنین توجیه می‌کند که «چون عمده وقت مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درگیر برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 بود» و این در حالی است که دولت در ارائه هر دو لایحه به مجلس هم عمداً تعلل کرد و پس از آن نیز مجلس مجبور شد لایحه دو دوازدهم را بررسی کند و سرنوشت برنامه توسعه ششم هم به اعتبار طفره دولت همچنان نامعلوم است.

وزیر دادگستری در ادامه این مصاحبه و در پاسخ این پرسش که نخستین بار که دولت با طرح فیش‌های حقوقی رو به رو شد چه زمانی بود و واکنش کابینه چه بود؟ گفت: زمانی بود که پرونده بیمه مطرح بود و برای دولت هم خیلی تعجب‌آور بود و دیدیم که همان روزهای اول رئیس بیمه مرکزی استعفا داد و عذرخواهی کرد. البته به درخواست دولت از هیئت مدیره بیمه مرکزی بود.

ذهن همه ما درگیر این ماجرا شد و رفتیم سراغ بررسی شرکت‌ها، بانک‌ها و... ولی سریال انتشار فیش در حال انجام بود و عملاً تصمیمات ما قادر به جلوگیری از انتشار آنها نبود بخصوص که منتشرکنندگان با هر قصدی بسرعت به انتشار فیش‌ها دامن می‌زدند. دولت از قبل تصمیم جدی برای ساماندهی داشت ولی نه با این سرعت. خوشبختانه این عامل شتاب کمک کرد و ما هم استقبال کردیم.

پورمحمدی درباره نظر رئیس جمهور درباره فیش‌ها می‌گوید: ایشان جزو جدی‌ترین منتقدان بود. عصبانی بود از اینکه متوجه شد کسی 40-50 میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرد و فرمودند حتماً مردم می‌گویند اگر چنین مدیری این مقدار می‌گیرد، رئیس جمهوری ماهی 500 میلیون حقوقش است. ایشان معتقد بود که باید نظم بدهیم و سقف تعیین شود.

از بازخورد حقوق‌های نامتعارف در میان مردم اطلاعی داشتید؟ بشدت مردم ناراحتند، گله جدی مردم است که البته بحق هم هست.

نظرسنجی و گزارش هم در هیئت دولت راجع به دیدگاه مردم ارائه شد؟ بله، نظرسنجی‌ها خیلی منفی بوده یعنی مردم انتظارشان از دولتی‌ها بسیار بالا بوده است.

پورمحمدی در واکنش به این سؤال که «جهانگیری گزارشی به روحانی داده بود در مورد حقوق‌های غیرمتعارف و گفته بود آنهایی که این حقوق‌ها را گرفته‌اند، باید برگردانند و آنهایی که جرم یاتخلف مرتکب شده‌اند، باید به قوه قضائیه معرفی شوند. از طرفی هم سخنگوی قوه قضائیه گفت هنوز کسی را به ما معرفی نکرده‌اند. چه توضیحی دارید؟» گفت: دلیلش روشن است چون اولاً زمان می‌خواست ما در فرهنگ ایرانی هم زود می‌خواهیم، هم خوب می‌خواهیم هم قیمت ارزان می‌خواهیم. این جزو فرهنگ عامه است در همه چیز و عملاً در هیچ بازار و جامعه‌ای این سه تا با هم جور درنمی‌آید. ما حالا فرهنگ عامه را در فرهنگ اداری هم می‌خواهیم تحمیل کنیم که نمی‌شود.

پورمحمدی این را هم گفته که غفلت و کوتاهی کردیم و از مردم هم عذرخواهی کردیم.

حتی 5 درصد اهداف تشکیل مناطق آزاد تجاری عملی نشده است

دبیر کل انجمن سرمایه‌گذاران منطقه آزاد ماکو گفت: به ضرس قاطع می‌توان از مناطق آزاد به عنوان شرکت سهامی افراد خاص و شرکا یاد کرد.

حمید ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو، در ارزیابی کارنامه دولت در ایجاد مناطق آزاد، اظهار داشت: اگر بخواهیم در رابطه با فلسفه ایجاد مناطق آزاد در ایران یک نظر کلی بدهیم باید گفت؛ حتی 5 درصد از اهدافی که مدنظر قانون‌گذاران این طرح بوده در مناطق آزاد اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه قانونی که خودشان تصویب کردند هنوز اجرایی نشده، افزود: ترکان معتقد بود که مناطق آزاد در دولت‌های قبلی حیاط خلوت دولت‌ها بوده است. یعنی به جای آنکه این مناطق مرکز فعالیت‌های اقتصادی باشد، قانون‌های سیاسی حاکم بر مناطق آزاد آنها را از اهداف اصلی خودشان دور کرده است. متاسفانه ترکان علاوه بر اینکه کاری در این زمینه انجام نداد و نتوانست این حیاط خلوت را به حیاط امن اقتصادی تبدیل کند به ضرس قاطع می‌توان از مناطق آزاد به عنوان شرکت سهامی خاص جناب ترکان و شرکا یاد کرد.

 دبیر کل انجمن سرمایه‌گذاران منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه سازمان‌های نظارتی در مناطق آزاد عملکرد ضعیفی از خود نشان دادند، بیان داشت: علی‌رغم  آنکه طی طوماری از مراجع نظارتی ذی‌ربط درخواست رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در این مناطق را داشتیم اما متاسفانه هنوز کسی به صورت جدی وارد قضیه نشده است.

وی ادامه داد:  اقدام دولت برای گسترش مناطق آزاد بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. از آنجایی که انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک است دولت به نوعی می‌خواهد با ایجاد مناطق آزاد کار تبلیغاتی انجام دهد. جز اینکه دولت به دنبال تجمیع آراء  خود در انتخابات است دلیل دیگری برای گسترش این مناطق نمی‌توان متصور شد.

دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران منطقه آزاد ماکو در پایان با تاکید بر اینکه نمی‌دانم با چه توجیهی می‌خواهند به افزایش مناطق آزاد اقدام کنند، خاطر نشان کرد:  به جای آنکه اهداف اصلی مناطق آزاد را تعریف کرده تا با عمل به آنها این مناطق به یک الگوی اقتصادی موفق تبدیل شود تنها به کمیت و گسترش آنها فکر می‌کنند. بنده به هیچ عنوان طرح‌ها و لوایح این موضوع را قبول ندارم و در درازمدت با ادامه این روند شاهد تضرر اقتصاد کشور خواهیم بود.

گزارش نیویورک تایمز از واقعیت بازپرداخت 400 میلیون دلار پول ایران

روزنامه نیویورک تایمز نوشت بازپرداخت 400 میلیون دلار ایران، ربطی به مذاکرات هسته‌ای نداشت و اگر این مبلغ پرداخت نمی‌شد، آمریکا باید به خاطر محکومیت در دادگاه لاهه مبالغ بسیار بیشتری را به ایران پرداخت می‌کرد.

در حالی که برخی رسانه‌های زنجیره‌ای بزک‌کننده آمریکا تلاش کرده‌اند بازپرداخت این پول ایران از سوی آمریکا را دستاورد برجام جا بزنند نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: حقیقت این است که این پول متعلق به ایران بود. این پول ربطی به توافق هسته‌ای نداشت و مذاکرات آن مستقل از مذاکرات توافق هسته‌ای بود و مربوط به پول‌هایی می‌شد که آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979آنها را نگه داشته بود و به ایران بدهکار بود. در آن هنگام، واشنگتن دارایی‌های ایران را که در بانک‌های آمریکایی نگاهداری می‌شد توقیف کرد. از جمله این پول‌ها، پولی بود که تهران آن را بابت خرید سلاح‌هایی به آمریکا پرداخت کرده بود و آمریکا هرگز آنها را تحویل ایران نداده بود چون این خریدها مربوط به دوران حکومت شاه بود و با سرنگون شدن حکومت شاه آمریکا این تسلیحات را به ایران تحویل نداد.

این روزنامه می‌افزاید: در سال 1981 دو کشور توافق کردند که پرونده این ماجرا را به دادگاه لاهه ببرند و این دادگاه در مورد این منازعه داوری کند. آمریکا و ایران چندین دهه است که بر سر این موضوع با هم دعوا دارند؛ اما از هنگامی که دو طرف وارد گفت‌وگوهای هسته‌ای شدند، تلاش‌ها برای حل و فصل این منازعه هم قوی‌تر شد.

نیویورک تایمز نوشت: با توجه به اینکه احکامی که دادگاه لاهه صادر می‌کند، الزام‌آور است، دولت اوباما هم به این نتیجه رسید که دادگاه لاهه علیه او حکم صادر خواهد کرد. وانگهی، ایران علاوه بر این 400 میلیون دلار، چندین میلیارد دلار بهره بانکی آن را هم مطالبه می‌کرد. آمریکا اولین کشوری نیست که در یک پرونده حقوقی مغلوب ایران می‌شود. اوائل این ماه هم عالی‌ترین دادگاه سوئیس به اسرائیل دستور داد حدود یک میلیارد دلار به علاوه سود حاصله از آن را به ایران پرداخت کند.

این پول در ارتباط با یک پرونده حقوقی مربوط به دهه 1960 و مربوط به یک شرکت تولید خطوط لوله نفتی بود. این 400 میلیون دلار به علاوه بهره آن در مجموع بالغ بر 1/7 میلیارد دلار می‌شود و آمریکا با پرداخت آن موافقت کرده است. این رقم بسیار کمتر از رقمی است که ایران آن را مطالبه کرده بود.

مذاکرات مربوط به دارایی‌های توقیف شده ایران در آمریکا، مستقل از مذاکرات هسته‌ای ایران و مذاکرات مربوط به آزادی بازداشت‌شدگان آمریکایی بوده است اما چشم‌اندازی در افق دور همه این مشاجره‌ها وجود داشت که به طور دقیق طراحی شده بود و نوید آن را می‌داد که همه این دعواها بتواند زمینه‌ساز روابط هرچه سازنده‌تر میان دو کشور شود.

در ارتباط با این ماجرا «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته اعلام کرد؛ نگرانی آمریکا از این بابت بود که امکان دارد ایران آزاد شدن بازداشت‌شدگانی را که متهم به هیچ جرمی نبودند، به تاخیر افکند.

آمریکا پرداخت پول ایران را به طور موقت به تعویق انداخت تا «بیشترین اهرم قدرت» را در مقابل ایران در دست داشته باشد. اما به هر حال این پول، پول ایران بود و ایران مصمم بود هر طور شده است خواه از طریق مذاکره و خواه با پیگیری قضایی آن را اعاده کند.
 
 
 خراسان
 
برنامه مهم دولت برای جریمه سنگین بانک های خاطی

بر اساس پیشنهاد برخی مسئولان اقتصادی دولت که مورد موافقت مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته و به زودی به صورت رسمی ابلاغ می شود، مقرر شده در صورتی که بانک ها و موسسات اعتباری در مهلت تعیین شده برای اعمال این دستورات جدید دولت اقدام نکنند، بانک مرکزی موظف است مجازات هایی چون جریمه نقدی، ممنوعیت پرداخت سود به سهامداران، ممنوعیت دریافت انواع سپرده جدید، ممنوعیت اعطای انواع تسهیلات جدید، ادغام با سایر بانک ها و لغو اجازه نامه تاسیس و فعالیت را درباره آن ها اعمال کند.
 
تقدیر از یک مسئول اقتصادی دولت بابت توجه ویژه به نماز

بر اساس نامه یک نهاد نظارتی به مدیران ارشد اجرایی، اعلام شده حسب بررسی های صورت گرفته، یکی از وزیران اقتصادی کابینه، اهتمام ویژه ای به موضوع نماز در سازمان مرکزی و ادارات زیرمجموعه خود داشته و علاوه بر تاکید بر مشارکت و حضور فعال مدیران ارشد آن دستگاه در نمازهای جماعت، برای تامین بودجه لازم برای تجهیز و اقامه نماز در بخش ها و واحدهای مختلف این وزارتخانه اقدام کرده است که این توجه ویژه نیازمند تقدیر و حمایت است.
 
 
 جمهوری اسلامی
 
 پادشاه بحرین زیر پای مردم این کشور
 
* نام پادشاه بحرین، توسط مردم این جزیره لگدمال شد. مردم بحرین برای اعلام مکرر خواسته خود مبنی بر عزل حمدبن عیسی نام وی را در کف خیابان‌ها نوشتندتا زیر پای مردم و زیر چرخ‌های خودروها قرار گیرد. در تصاویری که از خیابان‌های بحرین منتشر شده کلمه «حمد» به صورت مکرر و در چند ردیف در کف خیابان به چشم می‌خورد.
 
پیام کودکان داعشی به کردها

* منابع انگلیسی اعلام کردند یکی از 5 کودکی که جوخه اعدام برای 5 نفر کرد تشکیل داده و آنها را اعدام کرده‌اند، فرزند یک شهروند انگلیسی است. شبکه‌های اینترنتی کردی با انتشار فیلمی از اعدام 5 نفر از کردهای اسیر توسط 5 کودک داعشی خبر داده‌اند. این کودکان، دارای تابعیت‌های تونسی، مصری، انگلیسی و ازبکستانی هستند. این کودکان، که با سردادن شعار «الله اکبر» و شلیک گلوله با سلاح کمری، اسرای در اختیار داعش را کشتند، در پیام تهدیدآمیزی می‌گویند جنگ با کردهای کافر هنوز آغاز نشده و آمریکا، انگلیس، آلمان و جمیع شیاطین انس و جن نمی‌توانند شما را نجات دهند، قبرها را حفر کنید و فرزندانتان را آماده سرنوشت سازید.
 
 فیلم اسیر آمریکایی داعش منتشر شد

* مقامات آمریکائی فیلمی از یک دختر آمریکائی که اسیر داعش است منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد وی در سال 1392 زنده بوده و تقاضای کمک می‌کند. این دختر که «کیلامولر» نام دارد به عنوان امدادگر به سوریه رفته بود و در شهر حلب ربوده شد و انتشار فیلم او به خاطر اینست که ثابت می‌کند وی در سال 92 زنده و اسیر داعش بوده است. در این فیلم، این دختر 26 ساله آمریکائی درحالی که روسری بر سر دارد می‌گوید: «من به کمک نیاز دارم».
 
 تلاش شدید ترامپ برای جلب رضایت صهیونیست‌ها

* دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه برای ریاست جمهوری آمریکا می‌گوید «راه کاخ سفید از اسرائیل می‌گذرد». وی با این شعار، درصدد جلب حمایت صهیونیست‌ها برای رسیدن به ریاست جمهوری آمریکاست. نظرسنجی‌هائی که توسط رسانه‌ها و مراکز نظرسنجی آمریکا صورت گرفته از احتمال شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است در آبانماه سال جاری برگزار شود خبر می‌دهند. 
 
 
آرمان
 
بازداشت تعدادي از مديران ورزشي

شنیده شد که سرپرست اداره كل حراست وزارت ورزش از دستگيري تعدادي از مديران ورزشي و افراد مرتبط به آنها در يكي از استان‌هاي كشور به اتهام مشاركت در فساد مالي خبر داد. عرب گفت: با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري و رياست محترم جمهوري اسلامي ايران درباره مقابله جدي با فساد و حسب توصيه‌هاي وزير ورزش و جوانان مبني بر مقابله با فساد در حوزه ورزش، در طول اين مدت اقدامات خوبي صورت پذيرفت كه از جمله آنها مي‌توان به برگشت مبالغ قابل توجهي از اموال دولتي و دستگيري تعدادي از افراد متخلف اشاره كرد. وی افزود: در ادامه پيگيري‌هاي به عمل آمده و با همكاري حراست وزارت ورزش و جوانان، امروز در يكي از استان‌هاي كشور تعدادي از مديران ورزشي و افراد مرتبط به آنها به اتهام مشاركت در فساد مالي، توسط دستگاه امنيتي با حكم مرجع قضائي دستگير شدند و تحقيقات اوليه از متهمان آغاز شده است.

عدم اجماع بر کاندیداتوری احمدی‌نژاد

شنیده شد که نماینده مردم مشهد در مجلس نهم با اشاره به تحرکات احمدی‌نژاد گفت: احمدی‌نژاد ممکن است به صورت مستقل بخواهد کاندیدا شود که اول باید بحث تایید صلاحیت وی مشخص شود. اما تا آنجایی که اطلاع دارم، بعید می‌دانم اصولگرایان بخواهند از وی حمایتی انجام دهند.باتوجه به اینکه احمدی‌نژاد در طیف اصولگرایی طرفداران و مخالفان سر سخت خود را دارد، لذا تجمیع نظر روی چنین فردی را محتمل نمی‌دانم. حسین‌سبحانی‌نیا افزود: البته تلاش‌های اصولگرایان به این معنا نیست که ما به هیچ عنوان خواهان ریاست روحانی نیستیم، اما بالاخره سعی داریم تا فردی را روی کار بیاوریم که با نظر و دیدگاه‌های اصولگرایان نزدیکی بیشتری داشته باشد.

كيفرخواست براي ۴ متهم عضو شوراي شهر تبريز

شنیده شد که دادستان عمومي و انقلاب مركز آذربايجان شرقي از صدور كيفرخواست متهمان پرونده شوراي شهر تبريز خبر داد. ايسنا نوشت؛ موسي خليل الهي گفت: در اين پرونده درباره ۴۴ نفر كيفرخواست صادر شده است كه از اين تعداد، چهار نفر عضو شوراي شهر تبريز و ۱۶ نفر نيز كارمند شهرداري‌ هستند. وي افزود: ۲۴ نفر نيز يا جزو پيمانكاران شهرداري‌ها و يا اشخاصي خارج از سيستم شهرداري و شوراي شهر تبريز هستند. وی تصريح كرد: درباره ۲۰ نفري كه عضو شوراي شهر و يا شهرداري تبريز هستند نيز در راستاي اجراي ماده ۷ قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشا، اختلاس و كلاهبرداري، مراتب تعليق حسب مورد به شوراي شهر و شهرداري اعلام شده است.

تخريب ورزشگاه ياسوج با لودر

شنیده شد که سكوهاي ورزشگاه تختي ياسوج با ۲ دستگاه لودر و بيل مكانيكي بدون هماهنگي با اداره كل ورزش استان و اداره ورزش شهرستان تخريب شدند. البته بعد از مطلع شدن ورزشكاران، مربيان، هيات داوران و كاركنان اداره ورزش از تخريب ديگر قسمت‌هاي ورزشگاه جلوگيري به عمل آمد. آفتاب نوشت؛ مديركل دفتر فني استانداري كهگيلويه و بويراحمد گفت: شهر مشكل ترافيكي دارد و بايد اين سكوها تخريب شود و براي پاركينگ عمومي در اختيار شهرداري قرار گيرد. سيدحسين كاظمي افزود: اين مساله صورت جلسه شده و به تاييد كامل اعضاي جلسه رسيده است.

جزئيات پرونده فساد مالي در فوتبال

شنیده شد که رئيس‌كميسيون اصل ۹۰ با اشاره به آخرين وضعيت گزارش خانه‌ملت درباره فساد در فوتبال گفت: پرونده فساد مالي در فوتبال از دو بخش تشكيل مي‌شود؛ يك بخش گزارشي بود كه به صحن علني مجلس نهم آمد و درآنجا قرائت شد. داوود‌محمدي افزود: در بخش ديگر نيز قرار شد متخلفان به مراجع قضائي معرفي شوند. محمدي با بيان اينكه پرونده افراد متخلف براي ارجاع به دستگاه قضا در حال تكميل است، خاطرنشان كرد: ميزان تخلف افراد خاطي در كميته مربوطه در حال بررسي است. به محض آنكه نهايي شود، به قوه قضائيه اعلام خواهد شد.

تجمع دانشجويان مقابل وزارت علوم

شنیده شد که جمعي از دانشجويان «پرتوپزشكي» ديروز در اعتراض به حذف اين رشته و بيكار شدن خود مقابل ساختمان وزارت علوم تجمع كردند. بعد از رأي وزارت علوم مبني بر حذف اين رشته براي حفظ بازار كار پزشكان و راديولوژيست‌ها، حاشيه‌هايي در فضاي مجازي و نظرات بين دانشجويان و فارغ‌التحصيلان اين رشته و رشته‌هاي پايه پزشكي ايجاد شد. اختلاف بين «راديولوژيست ها» و «پرتوپزشك‌ها» موجب دخالت وزارت علوم در اين موضوع شده و وزارت علوم راي به حذف رشته پرتوپزشكي داده كه البته گفته شده ديگر «پرتوپزشك ها» هم در مراكز درماني استخدام نشوند.

دستگيري ۲ تن ديگر در پرونده پديده

شنیده شد که با دستگيري ۲ تن از عوامل سابق «پديده»، روند دستگيري‌ها در اين پرونده اقتصادي وارد مرحله جديدي شد. خراسان نوشت؛ قاضي حيدري معاون دادستان مشهد گفت: پس از دستگيري برخي از مديران و اعضاي هيات مديره سابق پديده به ديگر عوامل مرتبط با آنان هشدار داديم تا چنانچه اموال منقول و غيرمنقول اين شركت را در اختيار دارند، به اعضاي هيات مديره جديد بازگردانند، اما باز هم برخي از افرادي كه در مظان اتهام قرار دارند، خود را به خواب غفلت زده‌اند و همچنان سعي در پنهان كردن اين موضوع دارند.

خواهر ستار بهشتي آزاد شد

شنیده شد که دادستان رباط كريم گفت: سحر بهشتي با تخفيف قرار وثيقه آزاد شد. تابناك نوشت؛ حجت‌الاسلام محمدحسين قاسم‌پور اظهار كرد: خواهر ستار بهشتي با تخفيف قرار وثيقه آزاد شد. وي بيان كرد: سحر بهشتي به دليل درگيري با ماموران نيروي انتظامي در جريان جلوگيري از تجمع غيرقانوني عناصر ضدانقلاب در جشن تولد ستار بهشتي بازداشت شد. دادستان رباط كريم تصريح كرد: سحر بهشتي به دليل عدم تامين وثيقه روانه زندان شده بود كه با تخفيف قرار وثيقه آزاد شد.

بازداشت یک مسئول ایرانی در برزیل

شنیده شد که یک منبع آگاه در بزریل روز شنبه خبر داد که«پلیس برزیل یکی از مسئولان ورزش ایران را در ریودوژانیرو بازداشت کرده است». این فرد نایب‌رئیس یکی از انجمن‌های ورزشی ایران است که پلیس برزیل وی را به اتهام سرقت از یک فروشگاه برای مدتی بازداشت کرد. این فرد در حال حاضر به قید ضمانت آزاد است، اما گذرنامه‌اش در اختیار پلیس قرار دارد و تا زمان تشکیل جلسه دادگاه اجازه خروج از برزیل را ندارد.

 
ایران
 
پرونده «مطهری»  در دیوان عالی کشور

وکیل مدافع علی مطهری از ارسال پرونده موکلش به شعبه یازدهم دیوان عالی کشور خبر داد. مصطفی ترک‌همدانی به ایسنا گفت: پس از آنکه دادسرای نظامی شیراز خود را صالح رسیدگی به پرونده متهمان آمران حمله به علی مطهری ندانست، این پرونده برای رسیدگی به دادسرای انقلاب شیراز فرستاده شد.  وی افزود: دادسرای عمومی و انقلاب شیراز نیز با توجه به اینکه هویت تمامی متهمان نظامی بود، خود را شایسته به رسیدگی ندانست و پرونده را برای تعیین تکلیف به دیوان عالی کشور فرستاد. ترک‌همدانی یادآور شد: هم اکنون این پرونده در شعبه یازدهم دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است و در انتظار تصمیم  قضات دیوان عالی کشور هستیم تا مشخص کند این پرونده در کدام یک از مرجع قضایی  شیراز (دادسرای عمومی و انقلاب یا در دادسرای نظامی ) رسیدگی شود.

دستگیری 2 نفر دیگر در پرونده «پدیده»

معاون دادستان مشهد از بازداشت 2 نفر دیگر از عوامل مرتبط با شرکت «پدیده» خبر داده است. «قاضی حیدری» درباره اتهام‌های افراد بازداشت شده به خراسان گفت:  هم اکنون اتهام آنان کلاهبرداری است اما احتمال دارد در روند رسیدگی‌های قضایی اتهامات دیگری نیز به افراد دستگیر شده در این پرونده تفهیم شود.

خواهر ستار بهشتی با قرار وثیقه آزاد شد

دادستان عمومی و انقلاب رباط کریم از دستگیری خواهر ستار بهشتی خبر داد و گفت: روز جمعه در فضای مجازی فراخوانی برای برگزاری جشن تولد ستار بهشتی در منزل مادر وی منتشر شد. به گزارش میزان، حجت‌الاسلام قاسم‌پور افزود: مدعوین این مراسم فعالان سیاسی معاند نظام بودند و لذا به منظور پیشگیری از هرگونه اقدام علیه امنیت، طبق دستور دادستانی از ورود برخی خودروها به محل برگزاری جشن جلوگیری به عمل آمد.
 
به گفته وی، با هماهنگی دادستانی حدود 10 خودرو ارشاد شدند و در این مراسم شرکت نکردند اما در حین ارشاد یکی از خودروها، سحر بهشتی (خواهر ستار بهشتی) با مأمورین درگیر می‎شود و شروع به توهین و فحاشی می‎کند. دادستان رباط کریم گفت: سحر بهشتی به دلیل اخلال در نظم، فحاشی و توهین به مقامات مسئول، تمرد از مأمور و درگیری فیزیکی بازداشت و  در نهایت با قرار ثیقه آزاد شد. ستار بهشتی  کارگر و وبلاگ‌نویس 35 ساله‌ای بود که آبان 91 و در زمان بازداشت درگذشت.

تقاضای مداخله‌جویانه احمد شهید

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل درخصوص حقوق بشر ایران بار دیگر در اقدامی مداخله‌جویانه با صدور بیانیه‌ای، از مقامات ایرانی خواست تا اجرای حکم اعدام ۱۲ متهم به قاچاق مواد مخدر را متوقف کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس قوه قضائیه پیش از این در واکنش به انتقادات علیه اعدام‌های مرتبط با جرایم مواد مخدر گفته است: همه مراتب مبارزه با قاچاق مواد مخدر به اعدام ختم نمی‌شود و جمهوری اسلامی ایران در روند مقابله خود با جرایم مواد مخدری که در برگیرنده هزینه‌های بسیار است؛ در واقع تلاش می‌کند تا مواد مخدر تولیدی در افغانستان، کشوری که در اختیار امریکا است به اروپا و سایر کشورها نرسد، با این حال عجیب است که غرب به جای تشویق ایران در این مبارزه، ما را مورد هجمه قرار می‌دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات