تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۳۱۳۱

اندر حکایت شهر تهران

پایگاه بصیرت / علی‌محمد نمازی/ عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی

(روزنامه آرمان ـ 1396/04/24 ـ شماره 3367 ـ صفحه 1)

پیروزی قاطع اصلاح‌طلبان درانتخابات شوراها موجب شده این روزها رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به محلی برای بحث و تبادل نظر در مورد لزوم تغییر مدیران شهر تهران تبدیل شود. به‌نظر می‌رسد الزامات مختلفی در اداره شهر تهران باید رعایت شود که در صورت توجه به آن توسعه‌ای پایدار در معنی واقعی کلمه در پایتخت ایران اجرایی شده و مورد الگوبرداری از سوی سایر شهر‌های ایران قرارخواهد گرفت. شهردار آینده تهران باید مبنای عمران و آبادانی و اداره شهر را صرفا طرح‌های مصوب مانند طرح هادی و جامع و قانون قرار دهد. در تهیه طرح‌های موردنیاز شهر از جمله طرح هادی و جامع ملاحظاتی غیر از استانداردهای شهرسازی تاثیرگذار است. از سوی دیگر، اداره شهر تهران نیازمند درآمد و هزینه سیستماتیک است. با تغییر شهردار تهران، شهرداران مناطق نیز تغییر خواهند کرد. با تغییر مدیران معیارها، موارد و رویه‌های ثابت نیز برابر میل و سلیقه حاکم تقریبا به‌هم می‌خورد. برنامه‌ریزی و اداره شهر در چنین حالتی با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد؛ در نتیجه با استفاده از مدیران هماهنگ باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن این موضوع حل‌وفصل شود. این موضوع تنها به تهران خلاصه نمی‌شود و هر مقدار شهر بزرگ‌تر باشد، مشکلات تقریبا به‌شکل تصاعدی بیشتر خواهد شد. حال می‌توان به‌طور تقریبی حدس زد اداره پایتخت ایران چه میزان مشکل خواهد داشت؛ آن‌هم با کمبودها، انحراف‌ها از طرح هادی و جامع و اشتباهات صورت‌گرفته در این حوزه‌ها. در نتیجه مدیران آینده شهرداری باید با سرعت با یکدیگر هماهنگ شوند. تغییرات در تهران به‌ویژه بعد از انقلاب به‌خصوص به‌دلایل نگرشی از جمله بلندمرتبه‌سازی و آپارتمان‌نشینی، انتظارات جدید از تحولات فرهنگی و ارزشی در بخش زندگی شهری را به وجود آورده است.

اداره شهر تهران دارای نقاط مثبت و منفی است. شورای شهر متناسب از نظر به‌کارگیری متوازن نیروها و تخصص‌های موردنیاز شهر و یکدست بودن ترکیب شورا، وجود هماهنگی خوب بین شورا و هیات دولت و هماهنگی متوسط بین شورا و مجلس شورای اسلامی، شهروندان فهیم و مسئولیت‌شناس تهران، همراهی و نظارت مطبوعات مسئول و نقاد، لایحه تجمیع عوارض و افزایش قابل توجه درآمد شهرداری‌ها از جمله نقاط مثبت در مدیریت شهر تهران خواهد بود. عدم پیش‌بینی منابع مستمر ایجاد درآمد، فروش بی‌رویه تراکم و اتمام این ظرفیت، فروش بی‌رویه املاک و مستغلات شهرداری، فروش فضاهایی که می‌شد پروژه‌های مهم در آن احداث نمود مانند ملک مجموعه ایران‌زمین، فربه کردن شهرداری از نظر نیروی انسانی که گفته می‌شود تعدادشان از 20هزار نفر به 60هزار نفر افزایش یافته است، طوری که در همین یک سال گذشته ۶۰۰۰ نفر به نیروهای شهرداری اضافه شده و به این ترتیب بخش عمده درآمدها صرف هزینه‌های جاری و ازجمله پرداخت حقوق‌ها می‌شود، گران تمام شدن پروژه‌ها و بالا بودن هزینه نگهداری، بدهی شهرداری تهران که رقم بالایی روایت شده، ترافیک سنگین، آلودگی هوا و محیط زیست، عدم پیشرفت ساخت‌وساز در بافت‌های قدیمی و ادامه ساخت‌وساز در باغ‌ها و به سمت شمال تهران، بروکراسی و فساد اداری از جمله نقاط منفی شهرداری تهران است. حال این سوال مطرح می‌شود که با اتمام کار آقای محمدباقر قالیباف چه کسی پاسخگوی تخلفات احتمالی و خسارات وارده مالی است؟ آیا شورای جدید آمادگی لازم برای مواجهه با وضع موجود در شهرداری تهران را دارد؟ اولین و مهم‌ترین وظیفه شورا انتخاب شهردار مناسب است. آقایان مهندس محسن هاشمی، غلامحسن کرباسچی و سیدحسین مرعشی برای تصدی این سمت پیشنهاد می‌شود. البته اینها پیشنهاد نویسنده این مقاله برای شهرداری تهران هستند و هر یک از این عزیزان به‌دلیل ویژگی‌هایی که دارند، برای احراز پست شهرداری تهران مناسب هستند.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/191414

ش.د9601084

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات