تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۵۷۱۴

تروریست‌های سوری حافظ منافع رژیم صهیونیستی

پایگاه بصیرت / زهرا موسوی
(روزنامه جمهوري اسلامي - 1395/07/06 - شماره 10699 - صفحه 6)

با تغییر تاکتیک‌های تروریست‌های سوریه و در راس آن‌ها فتح‌الشام در نزدیکی مرزهای جنوبی این کشور، همزمان با توافق آتش‌بس روسیه و آمریکا، همکاری رژیم صهیونیستی با مخالفان مسلح و تروریست‌های سوری در جولان اشغالی علنی‌تر شده و به حدی پیش رفته که طی این پنج سال جنگ در سوریه تا این حد شاهد آن نبوده‌ایم. در هر حال اسرائیل همیشه در پس منافع خود حرکت می‌کند و این بار نیز پای مصلحت آن در میان است.

گروه‌های شورشی سوری حدود 60 درصد از مساحت استان قنیطره در بلندی‌های جولان را در اختیار دارند. نقاط اصلی تمرکز نیروهای شورشی نزدیک خط فاصل بین خاک سوریه و مناطق اشغالی است. نیروهای سوری نیز بر تمامی مسیرهای اصلی استان تسلط دارند. افراد تروریست از سال 1392 تلاش می‌کنند استان را تکه تکه کنند و بر مسیرهای اصی تسلط یابند؛ مساله‌ای که حملات متوالی علیه ارتش سوریه را به دنبال داشته است.

12 گروه تروریستی از جمله فتح الشام، احرار الشام، بیت‌المقدس و دیگر گروه‌ها از مدتها پیش بنا به دستور "اتاق عملیات الموک" که دو سال پیش از سوی گروه "دوستان سوریه" شکل گرفت، برنامه‌ریزی برای تغییر تاکتیک نظامی خود در منطقه جنوب را با هدف تسلط بر مواضع ارتش سوریه در شمال استان قنیطره و خاصه اطراف شهرک دروزی‌نشین "حضر" شروع کرده و جبهه جنوب را به دو بخش تقسیم و دو عملیات "مجاهدین حتی النصر" و عملیات "قادسیه الجنوب" را آغاز کردند. این عملیات‌ها متمرکز بر تصرف مناطقی بود که نیروهای ارتش سوریه بر آن تسلط داشتند. نکته قابل توجه درباره عملیات قادسیه نامی است که تروریست‌ها برای این عملیات گذاشته‌اند. طبق تاریخ اسلام نبرد قادسیه یکی از جنگ‌هایی است که در آن اعراب سپاه ایران را در منطقه قادسیه شکست دادند. آنها این نام را روی عملیات خود گذاشتند چون هدف‌شان ورای نیروهای سوریه یعنی جنگ با ایران، حزب‌الله و نیروهای مبارز شیعی است که در حمایت از نظام سوریه با آنها می‌جنگند.

اما محور مهم دیگری در این جبهه مطرح است که نمی‌توان از آن چشم پوشید. آن روستای حضر در قنیطره است. این روستا از دو منظر، منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت برای نظام سوریه است؛ اول از این منظر که ساکنان این روستا از دیر باز حامی این نظام بوده‌اند دوم اینکه این روستا در همجواری مرزهای لبنان قرار دارد. اهمیت این جبهه برای دو طرف به حدی است که حتی اعلام توافق آتش‌بس در سوریه از سوی روسیه و آمریکا هم نتوانست آنها را ترغیب به حفظ آرامش کند. به رغم اینکه گروه احرار الشام به دروزی‌ها گفته است که اگر جانب بی‌طرفی خود را در این عملیات حفظ کنند در امان خواهند بود اما نگاهی به وقایع اخیر نشان می‌دهد جان آنها چندان نیز امن نبوده و با شعله‌ور شدن آتش درگیری‌ها در این جبهه حملات جبهه النصره به روستای حضر ادامه داشته و همه چیز هشدار از کشتار و فاجعه دیگر می‌دهد و تاکنون گزارش‌هایی از کشته شدن تعدادی از ساکنان این روستا منتشر شده است.

شاید به این خاطر که القاعده و داعش آنها را گروه ضاله می‌دانند، حال که طایفه دروزی‌های سوریه همواره علیه نیروهای اسد با مخالفان جنگیده‌اند می‌تواند مزیدی بر علت باشد. وقتی وارد محدوده زندگی دروزی‌های سوریه می‌شوید با پرچم‌های سوریه که بر درب منازلشان آویزان است به خوبی درمی‌یابید که آنها حامیان نظام بشار اسد هستند.

طی دو هفته اخیر این جبهه داغ‌تر شده و ائتلاف صهیونیستی - سلفی بیشتر نمود پیدا کرده است، به طوریکه گادی آیزنکوت، ‌رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی علنا به همکاری با تروریست‌ها اعتراف کرده و در توجیه این همکاری گفته است: "ما برای تامین امنیت مرزهایمان با شورشیان محلی سوری ارتباط داریم." همچنین شبکه 10 تلویزیون اسرائیل اخیرا اعلام کرد که این رژیم قصد افزایش حمایت خود از تروریست‌ها را دارد. تمامی این حمایت‌ها را سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) هماهنگ می‌کند.

با اینکه گروه احرار الشام و جبهه النصره که هیچ تمایلی به توافق آتش‌بس آمریکا و روسیه نشان نداده‌اند هدف عملیات قادسیه جنوب را در ظاهر آزادسازی مناطق حد فاصل بین شهرک جباثا الخشب در حومه شمالی قنیطره و شهرک بیت جن در ریف دمشق واقع در جنوب سوریه اعلام کرده‌اند اما هدف واقعی آنها خدمت به رژیم صهیونیستی از مرزهای اسرائیل است. چرا که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اخیرا در سخنرانی‌اش اظهار داشت که نیروهای بیشتری به جنوب سوریه گسیل و این جبهه را تقویت می‌کند. همین امر رژیم صهیونیستی را برآشفت و آن را به ورود به خط درگیری‌های کنونی در جنوب سوریه بیش از گذشته سوق داد. اسرائیل که بیش از هر طرفی تهدیدات حزب‌الله را جدی می‌گیرد اخیرا دو رزمایش شبیه سازی شده به وضعیت جنگ فراگیر علیه خود ترتیب داد.

یکی از این رزمایش‌ها شبیه سازی شده وضعیت جنگ در بخش سوری بلندی‌های جولان بود. رژیم صهیونیستی که تاکنون به حمایت از زخمی‌های تروریست‌ها و ارائه کمک پزشکی و غذایی به آنها بسنده کرده و کادر پزشکی خود را در اختیار آنها گذاشته بود اکنون پا فراتر گذاشته است و به گواه شاهدان عینی در منطقه اسرائیل روند حمایت گسترده‌ای از جبهه النصره را آغاز کرده و علاوه بر گسیل کردن سلاح‌های سنگین خود به حد فاصل با مناطق اشغال شده سوریه حملات تروریست‌ها به روستای حضر را نیز تحت پوشش هوایی خود قرار داده و طی تقریبا دو هفته چندین بار مواضع ارتش سوریه را در حومه قنیطره دقیقا جایی که عملیات تروریست‌ها علیه ارتش سوریه آغاز شده، هدف گرفته است.

دروزی‌ها تصور می‌کردند که رژیم صهیونیستی به حمایت از آنها در مقابل تروریست‌ها به پا خیزد. اما این رژیم به عکس از تروریست‌ها حمایت کرد. این مساله به حدی برای دروزی‌ها سنگین بود که دروزی‌های مجدل الشمس در جولان اشغالی در تظاهراتی حمایت اسرائیل را از گروه‌های تروریستی در حمله‌شان به شهر حضر در حومه شمالی قنیطره محکوم کردند.

به رغم اینکه بسیاری از جوانان دروز در ارتش صهیونیستی خدمت می‌کنند و این گونه انتظار می‌رود که اسرائیل باید اهمیت ویژه‌ای برای امنیت آنها قائل باشد اما از زمانی که آویگدور لیبرمن سکان وزارت جنگ اسرائیل را به دست گرفته سیاست ارتش به کلی تغییر یافته و این وزارتخانه به پوشش هوایی حملات بی‌هدف تروریست‌ها به روستای حضر و دیگر مناطق قنیطره پرداخته است. اسرائیل برای ساکت کردن اعتراض دروزی‌ها مدعی شده که عملیاتی که صورت داده در جهت حفظ مرزهای شمالی‌اش بوده است. حال آنکه از این ماجراجویی‌ها هدف دیگری را دنبال می‌کند.

تل‌آویو در واقع نگران است چون در صورت گسترش دایره نفوذ ارتش سوریه بر مرزهای جنوبی متضرر خسارت سنگینی می‌شود و تسلط ارتش بر درعا به طبع تسلط بر قنیطره را به دنبال دارد که موجب می‌شود تا نقطه تلاقی با جولان اشغالی را نیز به دست بگیرد و این یعنی اسرائیل از آرزوی دیرینه‌اش که همواره در فکر آن بوده، باز ‌می‌ماند و هر آنچه که برای ایجاد آن در مرزهای شمالی‌اش رشته بود، پنبه می‌شود.

از آنجا که تفاهم روسیه و آمریکا شامل توقف حملات روسیه علیه تروریست‌ها در قنیطره نمی‌شود اخیرا حملات روسیه در منطقه بیشتر شده و تحرک تروریست‌ها را فلج کرده است و باعث شده اسرائیل که شورشیان سوری را همانند سپر بلای خود قرار می‌دهد از این تحول احساس خطر کند.

واقعیت دیگر درباره جنوب سوریه این است اردن نیز به این نتیجه رسیده است که اگر با نظام سوریه درباره عملیات علیه تروریست‌ها هماهنگ نشود ضرر‌کننده اصلی خواهد بود، چون در صورت تسلط تروریست‌ها بر استان‌های جنوبی سوریه شمال اردن ناامن می‌شود و در صورت پیروزی دولت سوریه بر عقب راندن آنها، تروریست‌ها به سمت مرزهای اردن خواهند رفت لذا اردن چاره‌ای جز هماهنگی با نظام سوریه ندارد و احتمالا در مرحله آتی اردن و سوریه درباره بازگشایی گذرگاه‌های زمینی هماهنگ شوند و این به رغم مخالفت عربستان نیاز اولیه اردن است اما اردن در حال حاضر نمی‌خواهد روابطش با عربستان تیره شود.

همه این واقعیت‌ها و روند آشتی‌ها در سوریه و پیروزی‌های ارتش در شمال و تحولات جنوب، همه و همه دست به دست هم داده‌اند که اسرائیل نتواند آرزوی دیرینه‌اش را که همان "منطقه امن" است، تحقق بخشد.

منبع: ايسنا

http://jomhourieslami.net/?newsid=107519

ش.د9502006

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات