صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۹۵۷۶۶

اخبار و تحلیل‌ها شنبه 24 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مسئولان، مشغول کار هستند و همه باید به دولت کمک کنند اما دولتی‌ها هم مراقب باشند حاشیه‌سازی نکنند و ضمن خودداری از بیان حرف‌های غیرلازم، دودستگی به وجود نیاورند. (93/10/17)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز        
دست برتر مردم سوریه

 نشست لوزان در زمینه بررسی وضعیت سوریه در حالی امروز در سوئیس برگزار می‌شود که پیش از این برخی خبرها و گمانه‌زنی‌ها از ‌حضور نداشتن جمهوری اسلامی ایران در این نشست حکایت داشت تا اینکه شب گذشته حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در کانال تلگرامی خود نوشت: «نشست بین‌المللی سوریه، فردا (شنبه) در لوزان سوئیس با مشارکت وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، آمریکا، ترکیه، عربستان، عراق، مصر و قطر برگزار می‌شود.» در زمینه این نشست توجه به چند نکته ضروری است:
1- اینکه حامیان تروریست‌ها پس از پنج سال جنایت، قتل، خشونت، وحشی‌گری و... در سوریه بدون پیش‌شرط، حاضر به مذاکره شده‌اند، حاکی از درماندگی آنها و گروه‌های تروریستی مورد حمایت آنهاست و نشان می‌دهد، مقاومت و ایستادگی ملت و ارتش سوریه در این مدت مؤثر بوده و این می‌تواند نشانه‌ای از پیروزی و مقدمه‌ای برای پاکسازی سوریه از لوث وجود تروریست‌ها باشد.
2- همه کشورهای شرکت‌کننده در این نشست منافع و ملاحظاتی در قبال بحران سوریه دارند و طبیعتاً هر یک درصددند نتیجه مذاکرات را به نفع خود رقم بزنند. نکته مهم در این میان این است که با توجه به دست برتر جبهه مقاومت در صحنه عملیات در سوریه، نمایندگان کشورمان باید از دستاوردهای رزمندگان در صحنه نبرد به خوبی حمایت کنند.
3- تجربه برجام و نشست و برخاست با آمریکا و دیگر حامیان تروریست‌ها نشان می‌دهد، آنها به هیچ‌وجه قابل اعتماد نبوده و نباید به آنها اعتماد کرد. این موضوع به‌ویژه از این نظر باید مورد توجه قرار گیرد که گروه‌های تروریستی اکنون در بدترین وضعیت قرار دارند و ممکن است حامیان آنها، به ویژه آمریکا بخواهند با این اقدام به نوعی فرصتی برای تجدید قوای آنها فراهم کنند.
4- با توجه به تجربه تلخ برقراری آتش‌بس در سوریه و نقض آن از سوی تروریست‌ها و آمریکا برای سه بار متوالی، موضوع اصلی نشست لوزان نباید «آتش‌بس» باشد، بلکه باید موضوعات مهمی، چون قطع حمایت آمریکا، عربستان، ترکیه و... از تروریست‌ها مورد بحث و مذاکره قرار گیرد.

گزارش روز                  
  در انتظار پاسخ

تفاوت فاحش واقعیت برجام و آنچه اعضای دولت تدبیر و امید به مردم وعده داده بودند، بار دیگر با موجی از  انتقادها روبه‌رو شده است؛ اما این بار این انتقادات نه از زبان گویندگانی است که تیم رسانه‌ای نزدیک به دولت تلاش می‌کند آنها را دلواپسانی بخواند که در فکر منافع شخصی خود هستند و نه تیتر سرمقاله روزنامه‌ها و رسانه‌های منتقد دولت یازدهم به طرف‌های غربی است، بلکه این بار مقام‌های آمریکایی و رسانه‌های مهم غرب هستند که می‌گویند دولت ایران بیش از آنچه در برجام آمده است، به مردمش وعده داده است! چنانچه «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در دانشگاه کلمبیا با اشاره به توافق هسته‌ای، می‌گوید: «برنامه هسته‌ای ایران 15 سال تحت محدودیت‌های شدید و تا ابد مشمول شفاف‌سازی و راستی‌آزمایی خواهد بود و گزارش منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 9 ماهه پس از اجرای برجام نشان می‌دهد، ایران به تعهدات خود پایبند بوده است. لازم است درباره داستانی که ایرانی‌ها می‌گویند آمریکا تعهدات خود را انجام نداده است، بسیار شفاف بگویم که ما همه تعهدات خود را تمام و کمال انجام داده‌ایم». رسانه «بلومبرگ» نیز درباره برجام و مناقشه  بر سر متعهد نبودن آمریکا در اجرای برجام با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی که مدعی هستند همه تعهدات خود را عملی کرده‌اند، می‌نویسد: «حس فریب خوردن» از غرب در میان مردم ایران رو به گسترش است.
سخنانی که نشان می‌دهد، روزهای سخت‌تری درباره سرنوشت برجام برای آقای روحانی و دولتش در راه است و مطمئناً آنها باید پاسخی در خور برای این پرسش پیدا کنند که چرا با وجود تجربه‌های تاریخی فراوان و متعدد ملت ایران از بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های ایالات متحده و هشدارهای صریح رهبر معظم انقلاب و کارشناسان و صاحب‌نظران در این حوزه، به آمریکایی‌ها اعتماد کردند؟

▼ اخبار ویژه     
   از 70 مدیر ارشد کشور، 39 نفر دوتابعیتی هستند

حجت‌الاسلام علی قابل، امام جمعه موقت قزوین در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این استان با اعلام اینکه 39 مدیر از 70 مدیر ارشد در سطح کشور دو‌تابعیتی هستند، گفت: نتیجه این می‌شود که در برنامه ششم ارزش‌ها نادیده گرفته شده است؛ آیا آن کسانی که تحریم سپاه را اعلام می‌کنند و مدیران دوتابعیتی را آزاد می‌گذارند، چیزی جز رضایت اربابان غربی خود را پیگیری می‌کنند؟ امام جمعه موقت قزوین یادآور شد: اگر دولتمردان هم برای خود و هم برای مردم دل بسوزانند، جامعه گلستان می‌شود. وی افزود: آحاد مردم جامعه نیز باید مراقب رفتار خود باشند.

مسئولی که 1200 میلیارد تومان ثروت دارد
حجت‌الاسلام مهدی طائب گفت: کار امروز ما به کجا کشیده است؟ انقلاب ما که پیروز شد، مانند انقلاب رسول‌الله(ص) بود. افرادی که انقلاب کردند، پابرهنه بودند. چطور شد مسئولانی که قرار بود پابرهنه باشند، حالا درآمد نجومی دارند؟ در بین مسئولان کسی را می‌شناسم که ثروتش 1200 میلیارد تومان است. اگر این 1200 میلیارد را در بانک بگذارد، ماهیانه 19 میلیارد سود دریافت می‌کند.

 
▼ اخبار
مداخله نظامی مستقیم آمریکا در سوریه
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، در حالی که حملات جنگنده‌های سوریه و روسیه علیه مواضع تروریست‌ها در حلب بی‌وقفه ادامه دارد، مسئولان آمریکایی می‌گویند، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری این کشور، گزینه‌های مختلف را درباره سوریه بررسی می‌کند. به گفته مسئولان آمریکایی، برخی مقام‌های ارشد می‌گویند ایالات متحده باید با شدت بیشتری در سوریه اقدام کند؛ در غیر این‌صورت باید خطر از دست رفتن باقی‌مانده نفوذ خود نزد معارضان «میانه‌رو» و متحدان عرب، کُرد و تُرک خود در جنگ علیه داعش را جدی تلقی کند. بر اساس آنچه فاش شده است، برخی از گزینه‌های مدّ نظر آمریکا، شامل اقدام نظامی مستقیم، مانند حمله به پایگاه‌های نظامی، انبار مهمات، پایگاه‌های راداری و پایگاه‌های پدافند هوایی ارتش سوریه است.

برنامه ایران برای تولید چهار میلیون بشکه نفت
بر اساس آمار و اطلاعات مراکز بین‌المللی، از جمله سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، ایران روزانه سه میلیون و 634 هزار بشکه نفت تولید می‌کند که در میان 13 عضو اوپک پس از عربستان و عراق در رتبه سوم قرار دارد. در حال حاضر، نزدیک به سه میلیون بشکه از کل تولیدات نفت ایران را شرکت نفت مناطق نفت‌خیز جنوب تولید می‌‌کند که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار است تولید نفت خام در این شرکت به بیش از سه میلیون بشکه در روز برسد. بر اساس این و طبق گفته مسئولان صنعت نفت، تا پایان سال جاری تولید نفت ایران به حدود چهار میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

پرهزینه‌ترین خانوارهای ایرانی
اطلاعات پایگاه مرکز آمار نشان می‌دهد، در سال 1394 به طور میانگین هر خانوار شهری ایرانی 26 میلیون و 239 هزار تومان صرف کالاها و خدمات مصرفی خود کرده است. درآمد هر خانوار شهری ایرانی نیز به طور میانگین 27 میلیون و 878 هزار تومان بوده است. بر اساس این گزارش، پرهزینه‌ترین خانوارهای ایرانی به ترتیب در سه استان تهران، چهارمحال و بختیاری و اصفهان زندگی می‌کنند. به طور میانگین هزینه هر خانوار تهرانی در سال 1394 برابر با 37 میلیون و 475 هزار تومان، هر خانوار چهارمحال‌وبختیاری 29 میلیون و 608 هزار تومان و هر خانوار اصفهانی 27 میلیون و 941 هزار تومان بوده است.

«جبهه یکتا» در مسیر وحدت با جامعه روحانیت

یک عضو جبهه یکتا درباره برنامه انتخاباتی این جبهه گفت: در حال حاضر، مشغول رایزنی پیرامون مسائل انتخابات هستیم و هنوز به نتیجه خاصی نرسیده‌ایم. کامران دانشجو با تأکید بر اینکه جبهه یکتا در مسیر وحدت و محوریت جامعه روحانیت فعالیت می‌کند، اظهار داشت: هدف ما این است که در مسیر معرفی یک گزینه جلو برویم و همواره در تلاشیم در مسیر وحدت قدم برداریم و قصد ایجاد انشقاق و تفرقه نداریم و بر اساس این هرگاه به جمع‌بندی برسیم، قطعاً اعلام می‌کنیم.


سرنوشت تلخ در انتظار بازیگران شبکه ماهواره‌ای
پس از اعلام قطع همکاری شبکه ماهواره‌ای «جم‌تی‌وی» با بازیگران سینما و تلویزیون ایران، اکنون سرنوشت آنها در دوران پس از پایان همکاری با این شبکه‌ها نامشخص است و نگرانی‌هایی درباره دورنمای زندگی شخصی آنها که عمدتاً ساکن ترکیه هستند، وجود دارد. بنابراین، در ماه‌های پیش رو، عوامل طرف قرارداد با این شبکه ماهواره‌ای یک به یک بیکار شده و در ترکیه آواره خواهند شد.

▼ اخبار کوتاه
حدادعادل، عضو ارشد فراکسیون اصولگرایان در مجلس نهم درباره گزینه‌های اصولگرایی در انتخابات 96 گفت: هنوز به هیچ نتیجه‌ای در این زمینه نرسیده‌ایم؛ اما دوستان در حال رایزنی هستند که ان‌شاء‌الله بتوانند به نحو شایسته‌ای در انتخابات 96 حضور پیدا کنند. وی درباره مطرح شدن اسم اشخاصی، همچون ضرغامی و لاریجانی برای نامزدی در جبهه اصولگرایان، گفت: این اسامی گمانه‌زنی است و هیچ کدام صحیح نیست.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با بیان اینکه شرایط تک‌نرخی کردن ارز فراهم نیست، گفت: بعید است دولت بتواند نیازهای متقاضیان ارز را فراهم کند. سید‌رضی میری در پاسخ به این پرسش که آیا وعده بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای تک‌نرخی کردن نرخ ارز تا پایان سال با وضعیت موجود اقتصادی عملی می‌شود، گفت: شرایط آن فراهم نشده و ما در زمینه ارز هنوز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم.
وزارت دادگستری ترکیه قصد دارد با تصویب پارلمان،  سیستم ریاست جمهوری این کشور را تا پایان سال به همه‌‌پرسی بگذارد به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت ترکیه پیشتر اعلام کرده بود تلاش‌ها برای تغییر قانون اساسی این کشور و دادن اختیارات اجرایی بیشتر به ریاست جمهوری را احیا خواهد کرد؛ اقدامی که «رجب طیب اردغان» سال‌ها به دنبال آن بود.
مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در واکنش به برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر استعفای علی جنتی، وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی و تقدیم آن به رئیس‌جمهور گفت: من این مسئله را نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب. حسام‌الدین آشنا افزود: قطعاً اگر چنین باشد با شروع هفته، این موضوع رسیدگی می‌شود.
  وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای در پاسخ به سخنان اخیر عادل الجبیر، الحشد الشعبی را سبب افتخار مردم عراق دانست. در این بیانیه آمده است: سخنان وزیر خارجه سعودی ارزشی ندارد و الحشد الشعبی در پیروزی‌های دولت و مردم عراق علیه گروه‌های داعش سهیم است.

اطلاعیه
کنگره سه هزار شهید استان خراسان شمالی از امروز 24 مهر به مدت چهار روز برگزار می‌شود.

در اجلاسیه روز اول که ویژه بانوان ایثارگر است، سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین سخنرانی می‌کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات