صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۱۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 8 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کشتار دسته‌جمعی مردم یمن به‌دست دولت سعودی، بدترین نوع تروریسم است که به‌رغم گذشت یک سال و هفت ماه از این اقدامات، هیچ اراده‌ای برای مقابله با آن دیده نمی‌شود.(95/8/4)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز  
اتحاد جبهه ضدتروریسم در سوریه

پس از نشست سه‌جانبه وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و سوریه و گفت‌وگوی آنها درباره بحران سوریه در دی‌ماه 1392، دومین دور این نشست دیروز در مسکو برگزار شد که موضوع این نشست درباره اوضاع سوریه و گسترش تعهد سه کشور سازش‌ناپذیر در مبارزه با تروریسم، ارائه طرح توقف جنگ، پایان دادن هر چه سریع‌تر به وضعیت نابسامان غیرنظامیان، یافتن راه‌حل مناسب برای مشکلات انسانی و راه‌اندازی یک فرآیند سیاسی بر اساس حقوق بین‌المللی شناخته‌شده است. درباره اهمیت این نشست باید به چند نکته توجه داشت:
1ـ برگزاری این قبیل نشست‌ها به منظور هماهنگی بیشتر جبهه ضدتروریسم در سوریه اهمیت فراوانی دارد و در واقع، برای جبهه حامیان تروریسم در سوریه حاوی این پیام است که تعیین‌کننده سرنوشت سوریه،‌ مردم این کشور هستند که از حمایت ایران و روسیه نیز برخوردارند.
2ـ این نشست با توجه به همزمانی آن با عملیات آزادسازی موصل در عراق و احتمال سرازیر شدن نیروهای تروریستی داعش به مناطقی در سوریه، چون رقه و... اهمیت دارد. به عبارتی، از آنجا که احتمال می‌رود در اثر عملیات آزادسازی موصل شاهد تحولاتی در سوریه باشیم، هماهنگی جبهه ضدتروریسم در سوریه برای رویارویی قدرتمندانه با این وضعیت احتمالی جدید مهم است.
3ـ از نظر بین‌المللی نیز، با توجه به برگزاری نشست لوزان در هفته‌های اخیر و احتمال تقویت گرایش طرف‌های مختلف به حل سیاسی بحران سوریه، این نشست می‌تواند برگ برنده‌ای در دست جبهه ضدتروریسم و عاملی برای افزایش وزن گزینه‌های روی میز آنها باشد. هر چند این نباید به معنای غفلت از عملیات نظامی و پاک‌سازی سوریه از لوث وجود تروریست‌های تکفیری باشد. به عبارت دقیق‌تر، باید به موازات تلاش‌ها برای حل سیاسی بحران، در عرصه نبرد نیز دست برتر را داشت؛ زیرا در نهایت آنچه به تقویت مواضع ما در مذاکرات کمک می‌کند،‌ دست برتر داشتن در صحنه‌های عملیات است. بنابراین، ریشه‌کنی و سرکوب تروریسم در سوریه موضوعی است که نه قابل مذاکره است و نه قابل چشم‌پوشی و غفلت.

▼گزارش روز
اقدامات مشکوک

اپیزود اول؛ به ناگاه چند پایگاه خبری، اخباری را مبنی بر پذیرش درخواست اعاده دادرسی مهدی هاشمی از سوی قوه قضائیه منتشر می‌کنند و بلافاصله این موضوع در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به شکل پرحجمی پخش می‌شود تا اینکه دادستان تهران پذیرش درخواست اعاده دادرسی مهدی هاشمی را تکذیب و اضافه می‌کند، حسب پیگیری‌های صورت گرفته و اعلام رئیس دیوان عالی کشور، نامبرده درخواست اعاده دادرسی را به دیوان عالی کشور ارائه کرده، ولی تاکنون پذیرفته نشده است، لذا خبر منتشر شده در برخی پایگاه‌های خبری مبنی بر پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی وی، خلاف واقع است و تکذیب می‌شود.
اپیزود دوم؛ فائزه هاشمی، دختر کوچک هاشمی رفسنجانی که فعالیت‌ها و سخنان او در جریان فتنه 88 در خاطر مردم مانده است و هر از چند گاهی به دلیل موضع‌گیری‌ها یا اقدامات خاص خود خبرساز می‌شود و آخرین نمونه آن دیدار با خانواده متهم بهایی بود، مصاحبه مفصلی را با پایگاه «تاریخ آنلاین» انجام می‌دهد و خاطرات عجیبی از حضور خود در زندان و همکاری نکردنش با مسئولان زندان را بر زبان می‌آورد! و از خود چهره‌ای می‌سازد که در مقابل مسئولان زندان ایستاده است!
نگاهی به زمان و نحوه انتشار خبر مربوط به مهدی هاشمی و مصاحبه فائزه هاشمی می‌تواند نشان‌دهنده موضوعاتی فراتر از یک مصاحبه و یک خبر اعاده دادرسی باشد. به نظر می‌رسد، حضور پر رنگ در فضای مجازی و بیان اظهارات تند و شائبه‌برانگیز و مظلوم‌نمایی از ماجرای محکومیت مهدی هاشمی، آن هم در آستانه انتخاباتی شدن فضای سیاسی کشور، در راستای جلب توجه افکار عمومی و ایجاد فضای دو قطبی و تند سیاسی باشد؛ فضاسازی‌ای که کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند، حزب کارگزاران تنها راه فرار از شکست بزرگ خود در انتخابات پیش رو را در شکل‌گیری آن می‌داند و تداعی‌گر نقش خانواده هاشمی رفسنجانی در شعله‌ور شدن اغتشاشات خیابانی و تداوم آن در سال 88 و حمایت از محکومان فتنه است.

▼ خبر ویژه
حقّه خطرناک عربستان

یک مقام امنیتی در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس از توطئه خطرناک سعودی‌ها برای شلیک موشک به سوی مکه و متهم کردن یمنی‌ها خبر داد و گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده، آل‌سعود قصد دارد یک موشک از نوع موشک‌هایی که در اختیار نیروهای مردمی یمن است، از سمت مرزهای مشترک عربستان سعودی با یمن به سوی شهر مکه و کعبه شلیک کند. این مقام بلندپایه امنیتی گفت: عربستان قصد دارد این‌گونه وانمود کند که انصارالله ضمن شکستن حریم امن بیت‌الله الحرام، قصد تخریب کعبه را دارد. به عبارتی، به دنبال این است که با این اقدام بر ناکامی خود در مقابله با موشک‌های دقیق ارتش و کمیته‌های مردمی یمن سرپوش گذاشته و از طریق فریب افکار عمومی، مانع از حملات موشکی یمنی‌ها به پایگاه‌ها و مراکز نظامی خود شود. وی همچنین از تمام مردم مسلمان منطقه، به ویژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست که در مقابل این توطئه شوم سعودی‌ها، هوشیار باشند؛ چرا که آل‌سعود برای رسیدن به اهداف خود از هیچ حرکتی حتی هتک حرمت به کعبه نیز دریغ نمی‌کند.
 
▼ اخبار
1- کاخ سفید مانع تمدید قانون تحریم‌های ایران نخواهد شد!

برخی منابع در کاخ سفید می‌گویند، مجلس نمایندگان آمریکا خود را برای رأی دادن به «تمدید بدون شروط جدید» تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران که در حال انقضاست، آماده می‌کند و کاخ سفید نیز قصد دارد با کنار کشیدن خود، اجازه دهد این لایحه به قانون تبدیل شود. به نوشته پایگاه خبری «رول‌کال» در این میان، قانون تحریم‌های بخش انرژی ایران که پایان سال 2016 منقضی می‌شود، وجود دارد. منابع کاخ سفید تأکید می‌کنند، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا این تمدید را که به «لایحه‌ تمیز» شهرت یافته، وتو نمی‌کند؛ زیرا دولت به این جمع‌بندی رسیده است که این امر مفاد توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی را نقض نمی‌کند. رول‌کال در ادامه می‌نویسد، «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از حامیان تمدید قانون تحریم‌های بخش انرژی ایران است.

2- آمارهای تکان‌دهنده فائو از ضایعات غذا در ایران
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در کانال تلگرامی خود نوشت: ما ایرانی‌ها چقدر غذا دور می‌ریزیم؟ با هر دور‌ریز، چه مقدار از ذخایر آب و خاک کشور که صرف تهیه این غذا شده، هدر می‌رود؟ چقدر به طبیعت به دلیل پسماند این غذاها صدمه وارد می‌شود؟ ایران از جمله کشورهایی است که هر ساله درصد بالایی از مواد غذایی تولیدی را به هدر می‌دهد. برآوردهای فائو نشان می‌دهد، هر روز به ازای هر نفر، ۱۳۴ کیلو کالری غذا در ایران به هدر می‌رود. همچنین، گزارش‌های غیر رسمی حاکی است، ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به هدر می‌رود، یعنی از ۱۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور، ۳۵ میلیون تن در سال دور ریخته می‌شود که این رقم معادل غذای میلیون‌ها انسان است.

3- اهداف و جزئیات تشکیل جنبش ضد ترکیه‌ای در سوریه
رئیس دفتر سیاسی مقاومت ملی سوریه از تشکیل جنبش مقاومت علیه تجاوزگری ترکیه در شمال حلب خبر داد و تأکید کرد، دولت ترکیه در حال پاشیدن بذر درگیری و چنددستگی میان سوری‌هاست تا بخش‌هایی از خاک کشورمان را اشغال کند. «ریزان حدو» گفت: ما اولین تجمع سوری هستیم که هم طرفداران سوریه در آن حضور دارند، هم مخالفان و هم مستقلان از طیف‌های مختلف جامعه از سویداء تا لاذقیه، طرطوس و حماه، البته آنچه به ائتلاف معارض طرفدار ترکیه معروف است، در این تجمع جایی ندارد. وی افزود: ما بر مخالفت خود با دخالت نظامی ترکیه تأکید کرده و آن را نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه می‌دانیم. همچنین، با توجه به غیر قانونی بودن حضور نظامیان ترکیه، آنها را نیروهای اشغالگر قلمداد می‌کنیم.

4- تبیین مفهوم رجل سیاسی در شورای نگهبان
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت: یکی از نقاط مثبت سیاست‌های کلی که در اصل 115 قانون اساسی برای داوطلبان ریاست‌جمهوری وجود داشت، شرط رجل سیاسی است که مجلس نیز بر اساس تفسیر شورای نگهبان نمی‌توانست به این موضوع ورود کند و ما نیز در خود شورا نتوانسته بودیم معیارهایی را برای مفهوم رجل سیاسی تعیین کنیم. در دور گذشته انتخابات تلاش شد این مفهوم تبیین شود؛ اما موفق نبودیم. وی افزود: در بخش 5 بند 10 سیاست‌های کلی، به مفهوم رجل سیاسی توجه شده است و شروط رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بودن داوطلب مقرر شده است که شورای نگهبان باید بر اساس آن معیارهای خود را تعیین کند؛ این معیارها الزام‌آور خواهد بود و پس از آن برای افکار عمومی و داوطلبان منتشر خواهد شد.

▼ اخبار کوتاه
فرماندهی عملیات مشترک عراق اخبار منتشر شده درباره توقف عملیات نظامی آزادسازی موصل را تکذیب کرد. «سرتیپ یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت: «عملیات نظامی آزادسازی موصل متوقف نشده است و نیروهای عراقی در حال سازماندهی مجدد، استقرار و برداشتن موانع و تله‌های انفجاری هستند که گروه تروریستی داعش برجا گذاشته است.» وی افزود: «نیروهای عراقی منتظر رسیدن همه یگان‌های نظامی و تجهیزات از همه محور‌ها هستند تا این حمله به طور همزمان صورت گیرد.»
سردار مهدی ابویی، معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با انتقاد از بی‌توجهی این ستاد به موضوع پیشگیری، گفت: در 25 سال گذشته تنها در مقاطعی که مسئولان به اصل پیشگیری توجه جدی داشته‌اند، توانسته‌اند در مهار و کاهش قاچاق گام‌های موفقی بردارند. وی در ادامه افزود: آمارهای ارائه شده در دو سال اخیر، حاکی است کمتر از ۱۰ درصد پرونده‌های قاچاق مکشوفه، به عوامل اصلی مربوط می‌شود و ۹۰ درصد مربوط به خرده‌پاهاست.
حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور گفت: از مجموع اختلاس انجام شده دو بانک ملی و ملت، 800 میلیارد تومان آن مربوط به بانک ملی بوده که ۳۰۰ میلیارد آن برگشته است. در بانک ملت نیز ۱۲۰ میلیارد تومان از 300 میلیارد تومان اختلاس شده برگشته و بخشی از آن در خارج از کشور از طریق پلیس اینترپل شناسایی و توقیف شده است. ما نیز به دنبال متهم اصلی هستیم.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از برگزاری جلسه رأی اعتماد وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان خبر داد و گفت: این جلسه روز سه‌شنبه 11 آبان‌ماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید واقفین در حوزه‌های مختلف آموزش عالی به مثابه یک پشتوانه ورود یابند. دکتر محمد فرهادی افزود: هم‌اکنون دانشگاه‌های کشور با کمبود ۱۰۰ هزار ظرفیت خوابگاهی برای دانشجویان مجرد و متأهل روبه‌رو هستند.
رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت تا ابتدای سال آبی جدید، گفت: فکر می‌کنم دولت در این موضوع سهل‌انگاری می‌کند؛ امیدوارم فریاد کشاورزان به گوش دولت برسد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات