بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۱۳۲

در صورت پیروزی کلینتون، چه کسی وزیر خارجه آمریکا می‌شود؟

مدت زمان زیادی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی نمانده و بحث های مربوط به این انتخابات، بخشی از داغ ترین مباحث بین المللی را به خود اختصاص داده است. در این میان، یکی از موضوعات مهم، ترکیب وزرای دولت آمریکا، در صورت پیروزی هریک از نامزدها است. این موضوع که در صورت پیروزی کلینتون، چه کسی وزیر خارجه وی می شود، در همین راستا اهمیت یافته است.
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از تابناک، مدت زمان زیادی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی نمانده و بحث های مربوط به این انتخابات، بخشی از داغ ترین مباحث بین المللی را به خود اختصاص داده است. در این میان، یکی از موضوعات مهم، ترکیب وزرای دولت آمریکا، در صورت پیروزی هریک از نامزدها است. این موضوع که در صورت پیروزی کلینتون، چه کسی وزیر خارجه وی می شود، در همین راستا اهمیت یافته است.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «پولیتیکو» امروز با انتشار مطلبی نوشت نام جو بایدن، معاون اول فعلی رئیس جمهور آمریکا، در صدر فهرستی قرار دارد که تیم هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای تصدی پست وزارت خارجه این کشور در نظر گرفته اند.

این نخستین نام مهم مربوط به کابینه کلینتون است که به صورت علنی مطرح می شود؛ زیرا ستاد انتخاباتی این نامزد دموکرات گفته بود هدف در حال حاضر، پیروزی در انتخابات است. از سوی دیگر، به نظر می رسد با توجه به اینکه کلینتون خود پیش از این وزیر خارجه بوده، اینکه چه کسی را برای این وزارتخانه انتخاب خواهد کرد، دارای اهمیتی فراوان باشد.

بر اساس گزارش پولیتیکو، نه کلینتون و نه هیچ یک از دستیارانش، هنوز درباره این موضوع با خود بایدن صحبتی نکرده اند. به گفته یک منبع مطلع، آن ها هم اکنون مشغول برنامه ریزی برای این هستند که چگونه بایدن را که در مراحل مقدماتی رقیب بالقوه کلینتون به شمار می رفت اما اکنون به یکی از طرفداران وی تبدیل شده و به شدت برایش مشغول تبلیغات است، به پذیرش وزارت خارجه متقاعد سازند.

چرا بایدن؟

اهمیت پذیرش این پست از سوی بایدن برای دموکرات ها آن است که بایدن پیش از ورود به کابینه اوباما، رئیس کمیته روابط خارجی سنا بود و از دید آن ها، یکی از باتجربه ترین و محترم ترین دموکرات ها در عرصه بین المللی محسوب می شود. وی در مجموع دارای 44 سال تجربه سیاسی است که شامل شش دوره حضور در سنا و دو دوره معاونت ریاست جمهوری اوباما بوده است و همچنین در دل برخی از حساس ترین بحران های بین المللی، از جمله عراق و اوکراین حضور داشته است.

از سوی دیگر، بحث وزارت خارجه برای دولت بعدی آمریکا از آنجا اهمیت می یابد که به عقیده اعضای تیم کلینتون و به طور کلی دموکرات ها، مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان، ضربه ای پایدار به روابط آمریکا با کشورهای مختلف جهان زده است.

با توجه به این موضوع، بایدن فردی است که از سوی دولت اوباما به منظور ترمیم این آسیب انتخاب شده است. در ماه اوت، وی به لتونی سفر کرد تا به متحدین آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره متعهد بودن آمریکا به آن ها اطمینان دهد. این امر پس از آن انجام گرفت که ترامپ، ارزش ناتو را زیر سوال برده و نگرانی هایی را در میان اعضای این سازمان برانگیخت.

کلینتون و بایدن سابقه طولانی آشنایی و همکاری با یکدیگر دارند که به زمان دولت بیل کلینتون باز می گردد. در سال 2008 نیز هر دو آن ها در انتخابات مقدماتی مغلوب اوباما شده و بعد، وارد دولت وی شدند. در اوایل سال جاری میلادی، بحث هایی درباره احتمال حضور بایدن در انتخابات ریاست جمهوری وجود داشت، اما با اعلام حضور کلینتون، این موضوع بار دیگر رنگ باخت.

یکی از موارد همکاری نزدیک این دو، در موضوع کشتن اسامه بن لادن بوده است. در آن ماجرا، گفته می شود که بایدن چراغ سبز انجام عملیات را صادر کرده و کلینتون هم به شدت طرفدار انجام آن بوده است. بایدن گفته که خودش شخصاً به اوباما مشورت داده و توصیه کرده که عملیات مذکور انجام گیرد.

چرا بایدن نه؟

با این وجود، مواردی از اختلاف نظرهای کلینتون و بایدن در زمان همکاریشان نیز گزارش شده است. در این راستا، گفته می شود که در بسیاری از موارد، بایدن طرفدار رویکرد محافظه کارانه تر بوده، اما کلینتون از اقدامات تهاجمی حمایت می کرده است. آن ها در موضوعات خروج نیروها از عراق، تغییر رویکرد در افغانستان، مسلح کردن معارضین سوری و حمله به لیبی با هم اختلاف نظر داشته اند و در همه موارد مذکور، کلینتون طرفدار رویکرد تهاجمی تر بوده است.

به عنوان مثال، در اوایل دوران ریاست جمهوری اوباما و زمانی که وی مشغول بازبینی سیاست آمریکا در افغانستان بود، بایدن از اوباما خواست تا از تشدید جنگ جلوگیری کند؛ در حالی که کلینتون از درخواست ژنرال استنلی مک کریستال برای اعزام 40 هزار نیروی جدید حمایت می کرد.

دیگر گزینه‌های بدیل

به هر ترتیب، این موضوع که کلینتون چه کسی را برای تصدی وزارتخانه ای که زمانی خودش در رأس آن قرار داشت، انتخاب می کند، دارای اهمیت زیادی است. آیا وی سیاستمداری را برخواهد گزید که به روحیات خودش نزدیک تر باشد و یا یک دیپلمات باسابقه را انتخاب می کند که دیدگاه هایی کم و بیش متفاوت دارد؟

در این راستا، برخی نام های دیگر نیز به جز بایدن مطرح شده که عبارتند از: وندی شرمن، معاون سابق وزارت خارجه که نقشی محوری در مذاکرات هسته ای ایران داشت و در داخل وزارت خارجه محبوبیت دارد؛ بیل برنز، قائم مقام سابق وزارت خارجه که اکنون ریاست بنیاد «کارنگی» را بر عهده دارد؛ نیکلاس برنز، معاون وزارت خارجه در زمان ریاست جمهوری جرج بوش که اکنون طرفدار کلینتون است؛ کرت کمپل، دستیار کلینتون در امور شرق آسیا و اقیانوسیه در زمانی که وزیر خارجه بود؛ استروب تالبوت، قائم مقام وزارت خارجه در دوره اول ریاست جمهوری بیل کلینتون که دوست خانوادگی کلینتون ها است و اکنون ریاست موسسه «بروکینگز» را بر عهده دارد؛ و جیمز استاوریدیس، دریادار بازنشسته که اوایل امسال، به عنوان گزینه معاونت کلینتون نیز مطرح بود.

با این حال، هیچ یک از این افراد آن درجه از قدرت و نفوذی که اغلب، وزرای خارجه آمریکا تاکنون داشته اند را ندارند و به نظر می رسد از این منظر، بایدن شرایط بهتری داشته باشد.  
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات