بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۹۶۳۰۱
ریک استرلینگ از رهبران جنبش همبستگی با سوریه در گفتگو با بصیرت

ادعاهای دروغ آمریکا درباره سوریه را برملا می کنیم

ما درباره گزارش‌های مربوط به «تصاویر شکنجه سزار (عکس‌های منتشرشده‌ای که ادعا می‌شد مربوط به شکنجه حدود هفت‌هزار نفر توسط دولت سوریه و کشته شدن آنان است)»، «‌کلاه‌سفیدها (گروهی که ادعا شده است در مناطق تحت کنترل شورشیان برای نجات افراد از مرگ فعالیت می‌کنند)»، «حملات ارتش سوریه با استفاده از گاز کلر» و موارد دیگر تحقیق و دروغ بودن این موارد را به صورت مستند و با مدرک اثبات کرده‌ایم.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
نقش گروه های مردمی در مقابله با سیاست های خصمانه دولت های غربی روز به روز افزایش پیدا می کند. یکی از این گروه ها، جنبش همبستگی با مردم سوریه است که متشکل از فعالینی از سراسر جهان است. ریک استرلینگ یکی از اعضای فعال این گروه است که در باره این جنبش به خبرنگار بین الملل بصیرت توضیح می دهد.
 ادعاهای دروغ آمریکا درباره سوریه را برملا می کنیم
بصیرت: لطفا خودتان را معرفی کنید و در چه زمینه ای فعالیت دارید:
نام من ریک استرلینگ است و در سانفرانسیسکو در کالیفرنیا زندگی می کنم. من در دهه 1970 به عنوان یک فعال در زمینه حمایت از جنبش‌های آزادی‌خواه در آمریکای لاتین و آفریقا فعالیت می‌کردم بعد از اتمام تحصیل در دانشگاه به مدت 25 سال به کار در زمینه علوم فضایی مشغول شدم.

بصیرت: جنبش همبستگی با سوریه چگونه سازمانی است و چه کاری انجام می‌دهد؟
جنبش همبستگی با سوریه یک شبکه بین‌المللی متشکل از فعالانی است که هدف آن پایان دادن به دخالت و اقدامات خصمانه توسط آمریکا و متحدانش در قبال سوریه است. بسیاری از اعضای این جنبش پیش از این در زمینه حمایت از آرمان فلسطین فعالیت داشته‌اند. ما کار خود را در سال 2013 با برگزاری یک تور با همراهی راهبه سوری، مادر اگنس مریم به مناطق آمریکای شمالی آغاز کردیم. از آن زمان به بعد ما بسیاری از کمپین‌ها را راه‌اندازی و یا در بسیاری از کمپین‌ها شرکت کرده‌ایم تا به مردم درباره واقعیت‌های سوریه آگاهی دهیم. چند نفر از اعضای ما در هیئت‌های نمایندگی اعزامی به سوریه حضور داشته‌اند. ما از برنامه‌های آموزش عمومی در این زمینه حمایت مالی می‌کنیم. برخی از اعضای ما مقالاتی را برای چندین سایت و نشریه مختلف در این زمینه می‌نویسند. ما همچنین تلاش بسیاری زیادی کرده‌ایم تا با دروغ‌های مربوط به سوریه مقابله و این دروغ‌ها را افشا کنیم. برای مثال ما درباره گزارش‌های مربوط به «تصاویر شکنجه سزار (عکس‌های منتشرشده‌ای که ادعا می‌شد مربوط به شکنجه حدود هفت‌هزار نفر توسط دولت سوریه و کشته شدن آنان است)»، «‌کلاه‌سفیدها (گروهی که ادعا شده است در مناطق تحت کنترل شورشیان برای نجات افراد از مرگ فعالیت می‌کنند)»، «حملات ارتش سوریه با استفاده از گاز کلر» و موارد دیگر تحقیق و دروغ بودن این موارد را به صورت مستند و با مدرک اثبات کرده‌ایم. در شرایط کنونی جنبش همبستگی با سوریه در حال کمک کردن به سازماندهی یک ائتلاف گسترده است که قرار است به طور چشمگیری تعداد مخالفان مردمی در قبال جنگ علیه سوریه را افزایش دهد.

بصیرت:  مطلبی را از شما درباره نقش شبکه های اجتماعی در سیاست خارجی آمریکا خواندم. لطفا بفرمایید دولت آمریکا چگونه از رسانه‌های اجتماعی در جهت پیشبرد سیاست خارجی خود بهره می‌گیرد؟
دولت آمریکا درباره استفاده از «قدرت هوشمند» سخن می‌گوید، قدرتی که تکیه کمتری به استفاده از زور دارد. دولت پیمانکارانی را به کار می‌گیرد که پیغام‌ها و شعارهایی را در جهت حمایت از اهداف سیاست خارجی آمریکا ایجاد کنند و رواج دهند. برای مثال درباره «کلاه‌سفیدها» این مسئله به شدت تبلیغ شده است که این افراد داوطلبان خارق‌العاده سوری هستند که اقدام به نجات افراد از مناطق بمباران‌شده می‌کنند. نام و تصویر این افراد توسط یک شرکت بازاریابی به نام کمپین سوری تهیه شده است. آنان در زمینه رسانه‌های اجتماعی تخصص زیادی دارند که می‌توانند با استفاده از آن اینگونه پیغام‌ها را انتقال دهند که بمباران‌ها توسط ارتش سوریه و روسیه چقدر کار بدی است و داوطلبان کلاه‌سفید چقدر افراد خوبی هستند. اساسا آنان از رسانه‌های اجتماعی برای اهریمن جلوه دادن دولت سوریه و نوشتن داستان‌های خیالی درباره گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه و افرادی که در مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح در حلب و ادلب فعالیت دارند، استفاده می‌کنند.
بصیرت:  آیا این ایده که کشورهایی مانند ایران و سوریه در رسانه‌های اجتماعی به صورت نظام‌مند و با هدف مقابله با تلاش‌های دولت آمریکا در این عرصه فعالیت کنند، ایده خوبی است؟
بله، رسانه‌های اجتماعی یک حوزه مهم برای مقابله با اطلاعات غلط و ترویج عقاید دروغین توسط غرب و نهادها و شرکت‌های پیمانکار آنان است. افراد جوان شدیداً تحت تاثیر این رسانه‌های اجتماعی قرار دارند و این مهم است که اجازه داده نشود اطلاعات غلط و دروغ‌ها، بارها در این رسانه‌ها تکرار شود، بدون اینکه مقابله‌ای با آن صورت گیرد و این دروغ‌ها به چالش کشیده شوند. مهم است که با استفاده از فیسبوک، توئیتر و دیگر رسانه‌های اجتماعی با دادن اطلاعات غلط مقابله شود.

بصیرت:  نقش رسانه‌های مستقل در این زمینه چیست؟ و این رسانه‌ها چگونه می‌توانند در موضوعات مربوط به سیاست خارجی موثر عمل کنند؟
در غرب گستره وسیعی از رسانه‌های «مستقل» وجود دارد. برخی رسانه‌ها ادعا می‌کنند که «رسانه مستقل» هستند، اما اینطور نیست. آنان در واقع تحت اداره شرکت‌ها و مراکز تجاری هستند. برخی از بزرگترین و تاثیرگذارترین رسانه‌های مستقل در برخی زمینه‌ها پیشرو بوده‌اند، اما در دیگر حوزه‌ها به بلندگوی رسانه‌های دیگر تبدیل شده‌اند. یک مثال از این رویه رسانه دموکراسی‌ناو است. این شبکه تلویزیونی و رادیویی که به صورت روزانه برنامه پخش می‌کند، دارای مخاطبان بسیار گسترده‌ای است. این رسانه در بسیاری از موضوعات عملکردی عالی دارد، اما در زمینه انتقاد از موضوعات مربوط به سیاست خارجی به طور عجیب و غیرعادی ضعیف عمل می‌کند. برای مثال پوشش خبری آنان از وقایع سوریه در واقع تکرار اظهارات و اخبار رسانه‌های جریان اصلی است و در زمینه به چالش کشیدن شعارها و ادعاهایی که دولت آمریکا آ‌ن‌ها را ترویج می‌کند، ناکام عمل کرده است./

از آقای استرلینگ که در این گفتگو شرکت کردند، تشکر می کنیم.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات