تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۶۴۳۰
آب پاک یونسکو بر دستان ناپاک صهیونیسم

یونسکو: اسرائیل درباره قدس حقی ندارد

(روزنامه صبح نو - 1395/07/24 - شماره 102 - صفحه 5)

در حالی که در سال‌های اخیر، دست درازی‌های رژیم صهیونیستی به مناطق مذهبی و باستانی بیت‌المقدس رشد چشم‌گیری داشته است، سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) حفاری‌های غیرقانونی این رژیم صهیونیستی را در داخل و اطراف حرم الشریف در منطقه اشغال‌شده بیت‌المقدس، محکوم و اعلام کرد که این مناطق هیچ ارتباطی با قوم یهود ندارند.

روز پنجشنبه گذشته 24 کشور از جمله الجزایر، برزیل، چین، ایران، روسیه و آفریقای جنوبی، در پاریس به قطعنامه یونسکو در این‌باره رأی موافق دادند، در حالی که روزنامه القدس العربی گزارش داده است که 6 کشور دیگر شامل آمریکا، انگلیس، آلمان، هلند، لتوانی و استونی با آن مخالفت کردند.

آخرین تلاش‌های دیپلماتیک رژیم صهیونیستی

به گزارش روزنامه السفیر لبنان، رژیم صهیونیستی تلاش‌های دیپلماتیک فراوانی را برای جلوگیری از صدور این مصوبه انجام داد که البته فقط به تغییر موضع برخی از رأی‌دهندگان توفیق یافت. در مجموع 26 کشور از جمله آلبانی، آرژانتین، فرانسه، یونان، ژاپن، کره جنوبی، اسپانیا و سوئد به این قطعنامه رأی ممتنع دادند در حالی که صربستان و ترکمنستان در این رأی‌گیری حضور نداشتند.

تاکید بر ضرورت احترام موقعیت تاریخی الاقصی

به گزارش پرس تی وی، بیشتر کشورهای عضو یونسکو در این مصوبه از «تشدید تجاوزات اسرائیل و تدابیر غیرقانونی آن علیه... آزادی عمل در ادای فرایض دینی و دسترسی مسلمانان به مسجدالاقصی (حرم‌الشریف)» به شدت انتقاد کردند و از رژیم «اشغالگر» صهیونیستی خواستند «به این موقعیت تاریخی احترام بگذارد و این تدابیر را فوراً متوقف کند.» به گزارش القدس العربی و دیگر منابع عربی زبان، این قطعنامه همچنین «یورش مستمر نیروهای اسرائیل و افراطی‌های راست‌گرای اسرائیلی را به حرم الشریف» محکوم می‌کند. در این قطعنامه آمده‌است: «این اقدامات ضمن تخریب اصالت تاریخی این منطقه، آزادی تردد و دسترسی همگانی به مکان‌های مذهبی در آن را از بین می‌برد؛ اسرائیل باید به عنوان یک قدرت اشغالگر به این خشونت‌ها پایان دهد و طبق بیانیه‌ها و قطعنامه‌های یونسکو عمل کند.»

مسجد الاقصی بعد از مسجدالحرام در مکه و مسجدالنبی در مدینه، سومین مکان مقدس مسلمانان به‌شمار می‌آید. یونسکو در این قطعنامه از اصرار رژیم صهیونیستی بر خودداری از اجرای قطعنامه‌های یونسکو و کمیته میراث جهانی این سازمان و ممانعت تل‌آویو از ورود کارشناسان به محدوده باب‌المغاربه و اعزام کمیسیون نظارتی به «شهر قدیمی» بیت‌المقدس و دیوار براق که صهیونیست ها بر آن نام دیوار ندبه نهاده اند، ابراز تأسف کرد. قطعنامه یونسکو که به پیشنهاد تشکیلات خودگردان فلسطین و با پشتیبانی مصر، الجزایر، مغرب، لبنان، عمان، قطر و سودان مطرح شد، خشم و اعتراض مقامات اسرائیلی را برانگیخته ‌است.

اسرائیل: مصوبه اخیر، اعتبار یونسکو را از بین برد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در واکنش به مصوبه اخیر یونسکو گفت: «این نمایش بی‌معنی ادامه دارد. امروز (پنجشنبه) این سازمان عجیب‌ترین تصمیم خود را اتخاذ کرده و می‌گوید اسرائیل هیچ ربطی به کوه معبد و دیوار ندبه ندارد.»

وی مدعی شد: «اینکه بگویید اسرائیل هیچ ارتباطی به کوه معبد و دیوار ندبه ندارد مانند این است که بگوییم هیچ ارتباطی بین چین و دیوار بزرگ چین نیست یا اینکه بگوییم هیچ ارتباطی بین اهرام ثلاثه و مصر وجود ندارد.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افزود: «این تصمیمی بی‌معنی است. یونسکو همان اعتباری را هم که داشت از دست داد.» همچنین به گفته منابع خبری رژیم صهیونیستی در واکنش به این اقدام عضویت خود را در یونسکو تعلیق کرده است. این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که سرزمین‌های اشغال‌شده فلسطین صحنه خشونت و ناآرامی بوده و اخیرا یک سال از آغاز انتفاضه سوم موسوم به انتفاضه چاقو گذشته است. تنش و درگیری میان فلسطینیان و نظامیان اسرائیلی که «انتفاضه سوم» نامیده می‌شود، از مهر ماه سال 1394، با ورود صهیونیست‌های شهرک‌نشین و دیگر گروه‌های افراطی اسرائیلی به مسجد الاقصی، آغاز شد.

رژیم تل‌آویو در مقابله با اعتراض فلسطینیان، سیاست‌های سختگیرانه‌ای اعمال کرده‌است که از جمله آنها می‌توان به ممنوعیت برگزاری نماز در مسجد الاقصی برای افراد کمتر از 40 سال، بازداشت بدون محاکمه، سرکوب و ارعاب معترضان فلسطینی با شلیک گلوله‌های جنگی، اشاره کرد. نیروهای اسرائیل از پاییز گذشته تاکنون بیش از 240 فلسطینی از جمله زنان و کودکان را به شهادت رسانده‌اند. طی سال های اخیر رژیم صهیونیستی حفاری های غیر مجاز گسترده ای را در محوطه مسجد الاقصی به بهانه یافتن باقی مانده معبد سلیمان انجام داده است.

http://sobhe-no.ir/newspaper/102/5/2803

ش.د9502095

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات