تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۸۴۲۰

قطعنامه «یونسکو»؛ سندی بر ابطال دروغ بزرگ صهیونیست‌ها

(روزنامه جمهوري اسلامي - 1395/08/17 - شماره 10731 - صفحه 6)

یونسکو در واپسین روزهای هفته گذشته قطعنامه‌ای تصویب کرد که بر پایه مهمترین بند آن، مسجد الاقصی در شهر اشغالی قدس صرفاً متعلق به مسلمانان است. تصویب قطعنامه تازه یونسکو دور تازه‌ای از تنش‌ها را میان این سازمان بین‌المللی و رژیم صهیونیستی به وجود آورد. ولی انزوای اشغالگران صهیونیست در مقیاس بین‌الملل را آشکارتر ساخت.

تصویب تازه‌ترین قطعنامه سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) علیه اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی، تیر خلاصی بر روابط تیره یونسکو و رژیم صهیونیستی بود. رژیم اشغالگر قدس در واکنش به تصویب پیش نویس این قطعنامه در بیست و دوم مهرماه، روابط و همکاری‌های خود با یونسکو را قطع کرد.

بر پایه اعلان این قطعنامه که در دویستمین نشست سازمان یونسکو و با 24 رای موافق، 6 رای مخالف و 26 رای ممتنع به تصویب رسید، مسجدالاقصی در قدس اشغالی متعلق به مسلمانان است. یونسکو همچنین 2 محوطه سایت حرم ابراهیمی در الخلیل و مسجد بلال ابن رباح در بیت لحم را بخش تفکیک ناپذیر فلسطین دانست و ضمن اشاره به اهمیت این 2 مکان مذهبی برای پیروان ادیان آسمانی بزرگ اسلام، مسیحیت و یهودیت، فعالیت‌ها و ساخت و سازهای صهیونیست‌ها برای ایجاد مسیرهای اختصاصی شهرک نشینان و احداث دیوار حایل در بخش قدیمی الخلیل را محکوم کرد. قطعنامه یونسکو تصریح دارد که مسجدالاقصی صرفاً متعلق به مسلمانان است و هیچ ارتباطی با یهودیان ندارد.

پیشینه اختلاف‌های یونسکو و رژیم صهیونیستی

سازمان یونسکو در اکتبر 2011 (مهرماه 1390)، عضویت فلسطین در این سازمان را با رای مثبت دو سوم از کل اعضایش تصویب کرد. با پذیرش فلسطین به عنوان صد و نود و پنجمین کشور عضو یونسکو، دور تازه‌ای از تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و این سازمان آغاز شد. در اواسط دسامبر 2011 یعنی یک ماه و نیم پس از عضویت کامل فلسطین در یونسکو، برافراشته شدن پرچم فلسطین به عنوان یک عضو مستقل، از سوی مقام‌های رژیم صهیونیستی به مثابه رد تلاش‌های جامعه جهانی برای پیشبرد روند صلح خاورمیانه تعبیر شد.

آمریکا نیز به عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی در واکنش به این اقدام، پرداخت 60 میلیون دلار کمک این کشور به یونسکو را لغو کرد. درست سه سال پس از عضویت فلسطین در یونسکو، در آبان 1393 شورای اجرایی این سازمان، رژیم صهیونسیتی را «اشغالگر» نامید و 2 سال بعد، در فروردین 1395 درخواست رژیم صهیونیستی برای تغییر نام مسجد الاقصی به «جبل الهیکل» از سوی این نهاد بین‌المللی رد شد. در نهایت، یونسکو در ادامه حمایت‌هایش از پیشینه فرهنگی و تاریخی فلسطین، پنجشنبه هفته گذشته در آخرین نشست اجرایی خود مسجدالاقصی را از آن مسلمانان دانست و رژیم صهیونیستی را ظالم و اشغالگر خواند و تصریح نمود که مسجدالاقصی هیچ ارتباطی با یهودیان ندارد.

واکنش‌ها به قطعنامه یونسکو

پیش نویس قطعنامه اخیر یونسکو که به پیشنهاد تشکیلات خودگردان فلسطین و با پشتیبانی کشورهای مصر، الجزایر، مغرب، لبنان، عمان، قطر و سودان مطرح و تصویب شد، واکنش شتابزده «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در پی داشت. نتانیاهو در نخستین موضع گیری پس از قطعنامه یاد شده اظهار کرد: یونسکو تصمیمی عجیب گرفت و مدعی شد هیچ ارتباطی بین اسراییلی‌ها با دیوار ندبه و کوه هیکل وجود ندارد. وی با اهانت به یونسکو، مصوبه آن را « زشت» و« بی‌ارزش» خواند و ادعا کرد یونسکو مشروعیت ناچیز خود را هم از دست داده است.

«رووفین ریفلین» رئیس رژیم صهیونیستی هم ادعا کرد: هر طرفی که در جهان ارتباط تاریخی و دینی یهودیان با مکان‌های مقدس در قدس را نفی کند، خود را تحقیر کرده است. «نفتالی بنت» وزیر آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی، در نامه‌ای به «ایرینا بوکووا» مدیر سازمان یونسکو این سازمان را به نادیده گرفتن «هزاران سال رابطه یهودیان» با بیت المقدس و کمک به «تروریسم اسلامی» متهم کرد.

افزون بر مقامات، رسانه‌های صهیونیستی نیز واکنش‌های سراسر خشمی را به این قطعنامه نشان دادند. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحرونوت» در این باره نوشت: زمانی که مشخص شد یونسکو به قطعنامه پیشنهادی فلسطین رای می‌دهد، اسراییل تلاش‌های زیادی را در چند هفته گذشته برای کاهش شمار رای‌های مثبت به این قطعنامه انجام داد و حتی برای نخستین بار نماینده اسراییل به واتیکان رفت.

در کنار واکنش‌های مقام‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا نیز به تصویب این قطعنامه معترض شد. «مارک تونر» قائم مقام سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: با قطعنامه یونسکو در مورد 2 محوطه سایت حرم ابراهیمی در الخلیل و مسجد بلال ابن رباح در بیت اللحم، به شدت مخالفیم و این اقدام کمکی به حل مشکلات منطقه نمی‌کند.

در همین پیوند، سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی «آیسسکو» و اتحادیه عرب از تصویب پیس نویس قطعنامه یونسکو استقبال کردند. «سعید ابوعلی» معاون دبیر کل اتحادیه عرب در امور فلسطین و سرزمین اشغالی اظهار کرد که صدور این قطعنامه بیانگر حق مسلم فلسطینیان و عرب‌ها در قدس و مقدسات اسلامی آن با تایید و حمایت قوانین و معاهدات بین‌المللی است. همچنین «فوزی برهوم» سخنگوی جنبش حماس اقدام یونسکو در تاکید اسلامی بودن مسجدالاقصی را گامی درست عنوان کرد.

دلایل و پیامدهای تصویب قطعنامه

تصویب پیش نویس قطعنامه علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی در حالی صورت می‌گیرد که سیاست‌های سختگیرانه در برخورد با مردم بیت المقدس و اصرار این رژیم اشغالگر برگسترش دامنه اشغالگری در شهری که آن را «اورشلیم» می‌خواند، باعث شد یونسکو از رفتارهای این رژیم ابراز تاسف و انزجار کند. این سازمان همچنین مهمترین دلیل تصویب پیش نویس قطعنامه اخیر را «حفاظت از میراث فرهنگی کشور فلسطین» اعلام کرد.

شهر قدس و مسجد الاقصی سال‌ها محل اختلاف رژیم صهیونیستی و مردم فلسطین در مجامع جهانی بوده است. سازمان ملل این مناطق را «اشغالی» می‌داند و از رژیم اشغالگر قدس می‌خواهد به مرزهای قبل از جنگ شش روزه 1967 برگردد. اما رژیم صهیونیستی به دروغ مدعی است دیوار ندبه، تنها موضع باقی مانده از معبد بزرگ و مقدس‌ترین مکان جهان برای یهودیان است. در این میان، قطعنامه یونسکو ارتباط دینی را که مهمترین دلیل اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی است، فاقد پیشینه تاریخی می‌داند و از این رژیم می‌خواهد به خشونت‌ها در مسجدالاقصی پایان دهد.

به باور بسیاری از تحلیلگران، تاکید بر اشغالگر بودن رژیم صهیونیستی در پیش نویس این قطعنامه، آن را به سندی غیرقابل انکار در زمینه اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی و احقاق حقوق فلسطینیان مبدل می‌سازد. از دیگر سو، تصویب این قطعنامه در دراز مدت می‌تواند تلاش صهیونیست‌ها برای تسلط بر بیت المقدس و ثبت این شهر به عنوان پایتخت را با ناکامی روبرو کرده و به انزوا و رسوایی هرچه بیشتر این رژیم در خاورمیانه و جهان منجر شود.

http://jomhourieslami.net/?newsid=112585

ش.د9502976

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات