تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۶۳۸۹
پس از 68 سال

یونسکو تسلیم شد فلسطین مالک قدس است

پایگاه بصیرت / فریده شریفی

(روزنامه كيهان – 1395/08/06 – شماره 21474 – صفحه 8)

پس از 68 سال یونسکو تسلیم شد فلسطین مالک قدس است سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) 27 مهرماه قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی منطقه مبنی بر عدم ارتباط یهودیت با مسجدالاقصی را تصویب کرد که تصویب آن در شرایط کنونی یک رویداد مهم تاریخی محسوب می‌شود.

یونسکو تأکید کرد که یهودیان هیچ حقی در مسجدالاقصی ندارند و هیچ ارتباط دینی میان مسجدالاقصی در بیت‌المقدس با یهودیان وجود ندارد و قدس مکانی مقدس تنها برای مسلمانان است.

در پیش‌نویس این قطعنامه که 22 مهرماه از سوی یونسکو به تصویب رسیده بود به غیر از تأکید بر متعلق بودن مسجدالاقصی به مسلمانان هرگونه عملیات حفاری و ساخت و سازهای صهیونیست‌ها به منظور ساخت مسیرهای ویژه عبور و نیز احداث دیوار حائل در بخش قدیمی الخلیل نیز محکوم شده بود.

شورای اجرایی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با تصویب این قطعنامه که در نوع خود یک نقطه عطف و رویداد مهم تاریخی به حساب می‌آید خط بطلانی بر تمام ادعاهای رژیم صهیونیستی بر قبله‌گاه مسلمین و این مکان مقدس تاریخی کشید.

این اقدام مهم و تاریخی که اشغالگران را به سبب تجاوزات به قبله نخست مسلمانان محکوم می‌کند و آنان را وادار می‌نماید که به مقدس بودن این مکان احترام بگذارند و به طمع‌ورزی‌ها و دست‌اندازی‌های خود پایان دهند آنچنان برای متجاوزان صهیونیست گران تمام شد که به ناسزاگویی و ابراز خشم و نفرت نسبت به این قطعنامه پرداختند و مدعی شدند که تصویب این قطعنامه ارزشی ندارد و یونسکو همان اعتباری را که داشته از دست داده است.

مقامات رژیم صهیونیستی با روانه کردن بدترین اهانت‌ها به یونسکو اظهار داشتند که هرگونه همکاری با این سازمان را به حالت تعلیق درمی‌آورند. واقعیت این است که صهیونیست‌ها تاکنون با اقدام جدی از سوی نهادهای بین‌المللی روبه‌رو نبوده‌اند و هیچ ارزشی برای قطعنامه‌های بین‌المللی قائل نیستند و تمام مقررات‌ها‌ و قوانین بین‌الملل را زیر پا می‌گذارند به همین دلیل نیز مطمئن هستند که تصویب این قطعنامه یا قطعنامه‌های مشابه نسبت به مداخلات هر روزه آنها در فلسطین و جنایات روزمره آنها جنبه رسمی و لازم‌الاجرا ندارد و به راحتی می‌توانند به سیاست زور و سلطه‌گری و تحمیل سیطره خود بر قدس و مسجدالاقصی ادامه دهند، به همین دلیل است که به موضع‌گیری‌های افراطی و ناسزاگویی روی آورده‌اند و شمشیر از رو بسته‌اند!

یکی از اولین واکنش‌هایی هم که مطرح شد از سوی حامی دیرینه رژیم صهیونیستی یعنی ایالات متحده بود که مصوبه یونسکو را سیاست‌زده و شتابزده ارزیابی کرد و خواستار تجدید نظر در آن شد.

هر ساله قطعنامه‌ای در یونسکو به تصویب می‌رسد و اعلامیه یا بیانیه‌ای در شورای امنیت منتشر می‌شود که نسبت به مداخلات اشغالگرانه رژیم صهیونیستی و تجاوزات مکرر این رژیم نسبت به فلسطینی‌ها ابراز نگرانی شده، هشدار داده شده یا محکومیتی صادر می‌شود ولی گوش شنوایی برای اجرای مفاد مصوبات سازمان ملل وجود ندارد چراکه آمریکا از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی است و با استفاده از حق ظالمانه وتو می‌تواند هر قطعنامه‌ای را علیه این رژیم کودک‌کش و خونریز کان‌لم‌یکن و از درجه اعتبار ساقط کند.

اما به نظر می‌رسد ماهیت این قطعنامه تفاوت داشته باشد چرا که در قطعنامه مذکور که با 24 رأی موافق از جمله ایران، روسیه، آفریقای جنوبی و برزیل و 6 رأی منفی شامل آمریکا، انگلیس، آلمان، لیختن‌اشتاین، استونی و هلند و 26 رأی ممتنع و 2 دولت غایب به تصویب رسیده برخی از ادعاهای رژیم صهیونیستی برای دست درازی به بیت‌المقدس رد شده و مالکیت مسلمانان بر این مکان مقدس مورد تأکید قرار داده شده است مالکیتی که تلاش زیادی شد تا به تدریج از فلسطینیان گرفته و به صهیونیست‌ها ملحق گردد.

به گفته تحلیلگران سیاسی منطقه، قطعنامه یونسکو درباره مسجدالاقصی اهمیت خاصی دارد زیرا از سوی یک نهاد بین‌المللی صادر شده که مسئول میراث جهانی قلمداد می‌شود و به نوعی اولین قطعنامه‌ای است که این مسجد مقدس را متعلق به مسلمانان می‌داند و هرگونه ارتباط آن با یهودیان را رد می‌کند.

البته در سال 1929 نیز قطعنامه‌ای در ارتباط با دیوار غربی مسجدالاقصی موسوم به دیوار «البراق» صادر شد که تأکید کرد این دیوار که صهیونیست‌ها به دروغ آن را دیوار «العبکی» (گریه) می‌خوانند بخش جدایی‌ناپذیر مسجدالاقصی و حق اصیل و خاص مسلمانان است و یهودیان هیچ ارتباطی با آن ندارند، اما قطعنامه اخیر یونسکو مربوط به تمام مسجدالاقصی و کلیه بخش‌ها و قسمت‌های این مکان مقدس است و تنها بخشی از آن را شامل نمی‌شود.

رژیم صهیونیستی با حفاری های متعدد و بی‌رویه زیر محوطه مسجدالاقصی این مکان مقدس را در معرض تخریب و نابودی قرار داده و مدعی هستند که بقایای مهم‌ترین معابد دین یهود در زیر مجموعه مسجدالاقصی قرار گرفته است.

اما این قطعنامه به اسرائیل یادآوری کرد که تمامی اقدامات آنها در جهت حفاری و تخریب زیرساخت‌های این مکان مقدس غیرقانونی و در جهت اشغالگری و تجاوز است.

یونسکو مسجدالاقصی را صرفاً محل عبادت مسلمانان خوانده و رژیم صهیونیستی را قدرتی اشغالگر عنوان کرده است.

اقدام یونسکو در تصویب قطعنامه ضدصهیونیستی از این نظر هم اهمیت دارد که به اذعان اغلب ناظران عملکرد سازمان ملل و بخش‌های مختلف آن از جمله یونسکو در بسیاری از موارد از جمله برخورد با رژیم متجاوز و کودک‌کش صهیونیستی بسیار ناکارآمد و مأیوس‌کننده بوده، سازمانی که هدف اصلی تشکیل آن حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است تاکنون تلاش موجهی برای حمایت از مظلومان و مقابله با جنایتکاران به عمل نیاورده است، این درحالی است که بارها و بارها سازمان‌ها و مجامع حقوق بشری از جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به فلسطینیان با عنوان جنایات جنگی نام برده و این رژیم را جنایتکار اعلام کرده‌اند.

این قطعنامه به مثابه برگ برنده‌ای است که نشان‌دهنده قدرت اجماع نظر برخی از کشورها در مقابله با تجاوزات و دست‌اندازی‌های رژیم‌های متجاوز و اشغالگر است.

در واقع تصویب این قطعنامه ثابت کرد در دنیای بی‌سر و سامان و پر از هرج و مرج کنونی یکپارچگی و همدلی برخی از کشورها می‌تواند بارقه امیدی برای مظلومانی باشد که سال‌هاست زیر ستم متجاوزان صهیونیستی قرار گرفته و چشم به راه اقدامی بین‌المللی و اجماعی همگانی از سوی کشورهای جهان هستند.

به همین دلیل است که ملت فلسطین از این قطعنامه استقبال و آن را گامی درست در جهت احقاق حقوق فلسطینی‌ها و اثبات دروغ بودن ادعاهای صهیونیست‌ها ارزیابی کرد.

جنبش‌های فلسطینی در واکنش به این قطعنامه اعلام کردند که همه نهادهای بین‌المللی باید اقداماتی اتحاذ کنند که بر حق مسلم مردم فلسطین در خاک و اماکن مقدس خود تأکید و کذب بودن سخنان رژیم صهیونیستی را برملا کند.

اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و برخی از کشورهای عربی نیز ضمن استقبال از این قطعنامه این اقدام را رویدادی تاریخی ارزیابی کرده و آن را نشانگر مخالفت جامعه بین‌الملل با تمام سیاست‌ها و اقدامات رژیم اشغالگر قدس در محو تاریخی و خدشه‌ وارد کردن به حقوق سیاسی، فرهنگی و مذهبی مردم فلسطین اعلام کردند.

فلسطینی‌ها معتقدند که تحرک عربی، اسلامی و فلسطینی در تمام سطوح در محافل بین‌المللی برای این که اشغالگران را وادار کنند به مقدس بودن این مکان احترام بگذارند و به طمع‌ورزی‌های گروه‌های افراطی صهیونیستی پایان دهند ضرورت دارد و بهتر است که مسلمانان با یکپارچگی، وحدت و همراهی خود کاری کنند و صرفاً به امید مجامع بین‌المللی نباشند چرا که قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود و با هماهنگی و همراهی مسلمانان می‌توان به قدرتی رسید که جلوی هرگونه دست‌اندازی و تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی گرفته شود.

فلسطینی‌هایی که با اتکاء به قیام‌ها و تحرک‌های محدود در سطح خاک مقدس خود در قالب انتفاضه‌ها به قیام و مقابله با صهیونیست‌ها می‌پردازند با این اقدام بین‌المللی امیدوار شدند که اراده‌هایی برای نجات فلسطینی‌ها در سطح جهانی وجود دارد و با اتحاد و قیام می‌توان پوزه‌ این رژیم کودک‌کش را به خاک مالید.

به هر تقدیر در دنیایی که از همه سو بوی جنگ و باروت و اسلحه به مشام می‌رسد عملکرد سازمان علمی، فرهنگی تربیتی ملل متحد امید‌بخش و دلخوش‌کننده است.

جنگ‌های متعدد جهانی، درگیری‌های نظامی، کشتارهای وحشیانه در اقصی نقاط جهان، اقدامات تروریستی و گسترش تروریسم، ظهور طالبان، القاعده و داعش همه و همه نشان‌دهنده شکست سازمان ملل در تحقق اهداف خود که همانا حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است می‌باشد.

اما صرف‌نظر از ضعف‌های ساختاری و تسلط قدرت‌های بزرگ بر مهم‌ترین بخش این سازمان یعنی شورای امنیت، عملکرد و تلاش‌های سازمان، آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) قابل دفاع است.

در واقع عملکردهای فرهنگی این سازمان به مراتب قوی‌تر و ثمربخش‌تر از عملکردهای سیاسی و امنیتی این سازمان است و می‌تواند تأثیر زیادی در جهت‌دهی به افکار عمومی جهان و آگاه کردن آنها از ظلم و ستمی می‌شود که نسبت به مردم مظلوم فلسطین روا می‌شود.

به هر تقدیر، پس از 68 سال از شکل‌گیری رژیم نامشروع صهیونیستی، این نخستین بار است که صدای مظلومیت مردم فلسطین و اشغالگر بودن اسرائیل در این حد و اندازه و از تریبون یونسکو، به گوش جهانیان می‌رسد.

http://kayhan.ir/fa/news/88756

ش.د9502325

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات