صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۶۲۸

اخبار ویژه روزنامه های 24 آبان 1395

کیهان

ترامپ تاجر است نه قهرمان/او در سیستم سیاسی آمریکا حل خواهد شد.

داریوش سجادی می‌نویسد: ترامپ صادقانه یا محیلانه توانسته در گلوبالیزیشن کدخدا سالار، با رویکرد وطن‌خواهانه خود را نزد توده‌های آمریکایی حاشیه‌نشین و تنگ‌دستان نحیف و محروم نگاه داشته شده مورد اقبال و اعتماد قرار دهد و از آن طریق بصورت میهمانی ناخوانده وارد کاخ سفیدی شود که تا پیش از این در انحصار امربرانی از هر دو جناح دموکرات و جمهوری‌خواه بود که به تداول در خدمت کاهنان آن «اتاق فکر جهانگرایانه» قرار داشتند.
اما این امر را نباید به معنای رستگاری یا ریختن آب توبه بر سر ترامپ و خواب‌نما شدن وی جهت پیوستن‌اش به آرمان «آمریکا برای آمریکائیان» و نشستن در سنگر دفاع از حق محرومان و مستمندان آمریکایی قلمداد کرد.
ترامپ هر چه که هست قطعاً نه یک قهرمان است که عزم دفاع جان نثارانه از کشورش و محرومان کشورش را داشته باشد و نه یک رهبر ایدئولوژیک است تا بخواهد تا آخرین نفس بر سر دفاع از اصول و آرمان‌های عقیدتی‌اش با خازنان و سردابه نشینان گلوبالیزیشن پول سالار، هماوردی کند.
ترامپ تنها یک تاجر و تجارت پیشه‌ای زبردست است که تا اینجای کار با موفقیت توانسته با نشستن بر کانون اقبال توده‌های فرودست سهم بزرگی از اتاق قدرت مهتران نظام سرمایه‌سالار جهان محور را از آن خود کند.
همین مشی تاجر پیشگی یحتمل تا آن اندازه به ترامپ هوشمندی می‌دهد که بداند چالش با «مهتران مزبور» می‌تواند تا نزدیکی نقطه جوش برسد اما نباید و نمی‌بایست از نقطه جوش بگذرد. ترامپ به وضوح می‌داند گذشتن از نقطه جوش و گذار از آستانه تحمل جبهه مقابل به حذف فیزیکی یا ترور سیاسی وی منجر خواهد شد!
مشی تجارت پیشه ترامپ نیز تا آن اندازه به وی آموزانده که یک بیزینس‌من «خوب» بیزینس‌من «زنده» است و به همین دلیل قطعاً دنبال قهرمان‌بازی و شهیدسازی از خودش نیست.
ترامپ بدنبال سهم و حقابه خودش از گلوبالیزیشن پول سالاری است که عرصه را برای «بیزینس خانواده محور» وی تنگ کرده و به این منظور یحتمل تا آنجا رقیب را زیر فشار می‌گذارد تا ایشان را مجاب به «انا شریک» کند. هم چنان که جبهه مقابل نیز قطعاً خواهد کوشید که عرصه را بر این میهمان ناخوانده تا آنجا تنگ کند تا نهایتاً طرفین در یک نقطه تعادل به راه حل و سهمینه‌ای مرضی‌الطرفین برسند.
وی می‌افزاید: اعتراضات خیابانی سازماندهی شده از فردای پیروزی ترامپ را می‌توان نخستین مسئله‌سازی برای گرفتن مظنه توان ترامپ و تخمین استقامت وی در این زورآزمایی محتوم تلقی کرد.
گزینه پایمردی ترامپ و متعهد ماندنش به آرای متخذه‌اش در 8 نوامبر و «رابین‌هود» بازی وی در مصاف با «پرنس جان» را نمی‌بایست گزینه محتملی تلقی کرد.
نه ترامپ توان پنهان شدن و مصون ماندن از آفند رقیب در «جنگل شروود آراء متخذه‌اش» را دارد و نه «پرنس جان» این داستان تا آن اندازه احمق است که خود را مقابل ترامپ فاقد پدافند بگذارد.
ایرانیان نیز چندان دل‌نگران ترامپ و برجام و «حالا چی میشه» نباشند. دونالد ترامپ بهانه است و تا اطلاع ثانوی برای «کاهنان سردابه گلوبالیزیشن» اصل نظام نشانه است تا بیرون و مصون از گزند این میهمان ناخوانده بماند. دغدغه اصلی ترامپ «داخلی و شخصی» است و یحتمل 4 سال آینده اگر منجر به «کندی درمانی» نشود 4 سالی پرچالش در داخل آمریکا خواهد بود. هر چند قطعاً تبعاتش به خارج نیز سرریز خواهد کرد.

وقتی نائب رئیس مجلس در قبال اروپای مداخله جو خواب است.

وی در مصاحبه با ایلنا و در پاسخ به این سوال که از هم‌اکنون با این استدلال که «دفتر اتحادیه اروپا لانه جاسوسی در ایران خواهد شد» با این اقدام مخالفت می‌کنند، آیا چنین چیزی امکان دارد؟ گفت: باید ببینیم رفتار آنها چگونه است. پیش از بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران، نمی‌توانیم پیش داوری کنیم. اگر بازگشایی به معنی دخالت در کارهای اجرایی کشور باشد، طبیعی است که هیچ کشوری این مسئله را نمی‌پذیرد اما اگر قرار باشد در مسائل حقوق بشر اظهارنظر کنند، همان طور که تاکید کردم ما نیز باید این کار را در قبال کشورهای اروپایی انجام دهیم.
او با بیان اینکه نباید از بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران ترسی داشته باشیم، تاکید کرد: حکومتی که پایگاه مردمی خوبی دارد، از ایجاد این دفترها نباید نگران باشد.
نایب رئیس مجلس این را هم گفته که «مذاکرات حقوق بشری فرصتی برای تبلیغ اسلام در غرب است»(!)
درباره این اظهارات گفتنی است که؛ اولا طرف اروپایی برای شنیدن حقیقت و مسلمان شدن مذاکره نمی‌کند تا مذاکرات فرصتی برای تبلیغ اسلام باشد. دیپلمات‌ها و سیاستمداران اروپایی اگر دنبال حق‌طلبی بودند در کنار ظلم‌های دیکتاتورهایی چون صدام و رژیم سعودی و بحرین و... یا رژیم مستکبر آمریکا قرار نمی‌گرفتند.
ثانیا پیامبر خدا(ص) پایگاه مردمی استوار در مدینه داشت اما اجازه نداد فتنه‌طلبان در پوشش مسجد (ضرار) لانه توطئه درست کنند.
ثالثا متن سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط با ایران صراحتا از موذی‌گری و مداخله‌جویی و دشمنی حکایت می‌کند. از جمله؛ «موضع‌ قوی و محکم اتحادیه اروپا، مخالفت با مجازات اعدام است و برداشته شدن آن، هدف کلیدی برای سیاست خارجی(!) اتحادیه است... این حکم باید در ایران لغو شود... ایران باید تدابیری برای عمل به توصیه‌های FATF جهت شفافیت مالی و توقف کمک مالی به سازمان‌های تروریستی اتخاذ کند... از اتحادیه اروپا می‌خواهد امکان از سرگیری مذاکره درباره پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی را بررسی کند چرا که این عضویت موجب وادار کردن ایران به پاسخگویی درباره تعهدات بین‌المللی و تغییرات اقتصادی در ایران خواهد شد... اروپا نگرانی عمیق خود را درباره بازداشت افراد دوتابعیتی اعلام می‌کند... ایران باید از اقدامات خصمانه و حمایت از گروه‌های مسلح مانند حزب‌الله پرهیز کند... اروپا نگران توسعه آزمایش‌های موشکی ایران است که مغایر با روح قطعنامه 2231 است... امنیت اسرائیل باید تامین شود و شعار نابودی آن محکوم است... ایران باید به طور کامل امکان انتخابات آزاد براساس استانداردها را فراهم کند... ایران باید تمامی زندانیان سیاسی را آزاد کند و...».

رئیس جمهور بعدی فکر مسکن و اشتغال مردم باشد.


خبر آن لاین ضمن نظرسنجی در نمایشگاه مطبوعات نوشت: یک خانم 28 ساله کار را مهم‌ترین دغدغه مردم به ویژه جوانان می‌داند و می‌گوید: من در حال حاضر مشغول به کار هستم اما مسئله جدی که جوانان با آن رو به رو هستند، بیکاری است و حتماً باید تصمیم جدی برای حل این معضل گرفته شود.
مرد 38 ساله‌ای است که خود را جوان می‌داند و البته چهره‌اش هم خیلی جوان‌تر از 38 سال دیده می‌شود. او خواسته‌اش را به عنوان یک جوان مطرح می‌کند: اولین توقعی که ما جوان‌ها از رئیس جمهور داریم این است که به فکر مسکن و شغل ما باشد که به دنبال آن سن ازدواج بالا رفته است.
او معتقد است که رسانه‌ها و دولت، نرخ بالای بیکاری را اعلام نمی‌کنند و درباره تفاوت انتخابات 92 و 96 می‌گوید: «در انتخابات دوره قبل، مردم از شرایط پیش آمده خسته شده و به دنبال تحول بودند و تصورشان این بود که با آقای روحانی اتفاقات جدید در کشور رخ خواهد داد اما بعد چهار سال، ایشان تمامی انتظارات مردم را برآورده نکردند.
جوان 22 ساله‌ای هم که به همراه دوستان خود به نمایشگاه آمده بود می‌گوید «رئیس جمهور باید به جای حرف زدن، عمل کند.» اگر کسی در سیستم دولتی کار خود را درست انجام نمی‌دهد، سخنرانی در این رابطه کارساز نیست. رئیس جمهور صرفاً سخنران نیست؛ ایشان این اختیار را دارند که فرد ناکارآمد را اخراج و فردی دیگر جایگزین کنند.
مرد جوان 26 ساله‌ای است که نگران وعده‌های کاندیداهاست. او می‌گوید: قوانین و برنامه‌ها برای رؤسای جمهور نوشته شده و معین است. توقع من این است رئیس جمهور در این چارچوب از تمام توانش استفاده کند و به تمامی مسئولیت‌هایی که به وی محول می‌شود عمل کند و پیش از آنکه بخواهد به ریاست برسد وعده‌هایی ندهد که خودش هم می‌داند که این وعده‌ها عملی نمی‌شود، با این کار تنها ملت بی‌اعتماد می‌شوند.

هزینه جاری دولت سه برابر شد،اما اصلاح طلبان فقط سانسور می کنند.

روزنامه جوان در گزارشی نوشت: دولت یازدهم در 38 ماه ابتدایی کار خود بیش از 500 هزار میلیارد تومان مخارج جاری داشته است. میانگین هزینه‌ جاری ماهانه دولت یازدهم در شش ماهه ابتدایی سال 95 حدود 15 هزار و 833 میلیارد تومان بوده، این در حالی است که میانگین هزینه جاری ماهانه دولت‌های نهم و دهم تنها 5 هزار میلیارد تومان بود. براساس گزارش رسمی بانک مرکزی، هزینه‌های جاری دولت یازدهم در شش ماهه اول امسال 95 هزار و 100 میلیارد تومان بوده، این در حالی است که دولت هدف‌گذاری 213 هزار میلیارد تومانی را برای هزینه جاری امسال در نظر گرفته و مخارج جاری سال 94 دولت یازدهم حدود170 هزار میلیارد تومان بود.
هزینه‌های جاری دولت طی سال‌های اخیر در حالی به شدت در حال رشد بوده است که دولتمردان پیوسته از کمبود منابع سخن می‌گفتند، حال جا دارد رئیس‌جمهور توضیح دهد چگونه منابع 500 هزار میلیاردی را در 38 ماه به دست آورده است و این حجم منابع را در شرایطی که دولت صدها میلیارد تومان بدهی به بخش‌های مختلف دارد، صرف مخارج جاری دولتش کرده است.
مطابق گزارش منتشر شده از جانب بانک مرکزی، از ابتدای مرداد ماه 1392 که دولت روحانی بر سر کارآمد تا پایان شهریور ماه 95، مجموع هزینه‌های جاری دولت بیش از 500 هزار میلیارد تومان بوده است. بدین ترتیب بخش قابل توجهی از درآمدهای ایران در دولت یازدهم صرف هزینه‌های جاری شده است.
در مجموع هشت سال دولت قبل، هزینه‌های جاری دولت 492 هزار میلیارد تومان بود. در حالی که دولت یازدهم فقط در سه سال و دو ماه به این رقم رسیده و اوج بی‌انضباطی مالی را به نمایش گذاشته است، حال مشخص نیست چرا رسانه‌های اقتصادی اصلاح‌طلب و همچنین چهره‌های سیاسی این جریان بی‌انضباطی دولت را در صفحات خود سانسور می‌کنند. میانگین ماهانه هزینه‌های جاری دولت‌های نهم و دهم 5 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که این شاخص در دولت یازدهم به بیش از 13 هزار میلیارد تومان رسیده و رشد 160 درصدی را نشان می‌دهد.

دروغگوی فتنه هنوز هم اعتبار نگرفته است!

مصطفی تاج‌زاده به ایسنا گفته است: روحانی قطعا باید در انتخابات 96 نامزد شود قطعا رئیس‌جمهور می‌شود.
وی نگفته که اگر روحانی نتوانست رأی بیاورد، آن وقت با این پیش‌گویی متصلب چه باید کرد؟ آیا او و امثال وی می‌گویند اشتباه کردند یا مانند سال 88 که پیروزی قطعی موسوی را تلقین می‌کردند، باز هم مدعی تقلب خواهند شد؟
افراطیونی که تاج‌زاده جزو ابواب جمعی آنها بود در سال 88 مدعی تقلب 11 میلیونی شدند و موسوی را در حالی که 13 میلیون رأی آورده بود در مقابل 24/5 میلیون رأی احمدی‌نژاد، پیروز انتخابات خواندند. اما هم‌اکنون ویدئویی در اینترنت موجود است که در آن تاج‌زاده به دوستان خود می‌گوید من که در ستاد انتخابات بوده‌ام می‌دانم 11 میلیون تقلب امکان ندارد.
یادآور می‌شود هاشمی رفسنجانی نیز اخیرا گفته بود روحانی حتما انتخاب خواهد شد.

وطن امروز


تیم‌ مذاکره‌ ما گام به گام جلو نرفت

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه تیم‌ مذاکره‌کننده برخلاف نظر مقام معظم رهبری گام‌به‌گام در برجام جلو نرفت و تمام مراحل را بدون اجرای یک گام غرب برداشت، گفت: در برجام هیچ ضمانتی برای اجرای تعهدات غرب نیست. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان در همایش «بدعهدی‌های آمریکا» در دانشگاه بیرجند اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای در شأن ملت ایران نبود و حال اینکه تیم مذاکره‌کننده را خائن بدانیم درست نیست، بلکه ضعیف بود و ضعیف عمل کرد. وی ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما باید متشکل از افرادی می‌بود که منافع ملی را در نظر می‌گرفتند نه اینکه با یک تشر آمریکا و غرب کنار برود؛ این درجا زدن و ترس تیم مذاکره‌کننده ما باعث شد امتیازهای متعددی به آنها داده شود.  دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی
امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه غرب در توافق هسته‌ای در  روز اجرای تعهدات اجرای برجام، زیرک عمل کرده است، تأکید کرد: اگر غرب در مقابل تعهداتش پایبند نباشد، ایران چگونه می‌تواند راستی‌آزمایی کند؟ در این برجام هیچ ضمانت و صحتی برای اجرای تعهدات غرب نیست، در حالی که غرب اصل را بر بی‌اعتمادی بر ما گذاشته اما ایران اصل را بر اعتماد به غرب گذاشته است. وی در پایان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری چندین‌بار به تیم مذاکره‌کننده فرمودند در اجرای برجام گام به گام عمل کنید، مطرح کرد: تیم مذاکره‌کننده ما نه تنها گام به گام جلو نرفت، بلکه اصل را اعتماد بر آمریکا گذاشت و مراحل اجرا را یکی پس از دیگری انجام می‌داد.

تأسیس دفتر اتحادیه اروپایی چه کارکردی دارد؟

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: راه‌اندازی دفتر اتحادیه اروپایی در کشورمان هیچ ضرورتی ندارد زیرا در شرایط فعلی تمام کشورهای اروپایی از طریق سفارتخانه‌های‌شان پیگیر حقوق اتباع خود در ایران هستند، از این رو لزومی ندارد یک دفتری که همه کشورهای اروپایی عضو آن نیستند در کشورمان تاسیس شود. آیت‌الله محسن شبستری در گفت‌وگو با میزان، درباره اظهارات برخی افراد درباره بازگشایی دفتر اتحادیه اروپایی در کشورمان با تاکید بر مخالفت صریح قوه‌قضائیه و انقلاب دوستان با این موضوع اظهار کرد: این موضوع به صلاح جامعه اسلامی نیست و ممکن است ضررهای بسیاری را برای کشورمان در پی داشته باشد. وی افزود: گشایش این دفتر در کشورمان هیچ ضرورتی ندارد زیرا در شرایط فعلی تمام کشورهای اروپایی از طریق سفارتخانه‌های‌شان پیگیر حقوق اتباع خود در ایران هستند از این رو لزومی ندارد یک دفتری که همه کشورهای اروپایی عضو آن نیستند در کشورمان تاسیس شود. عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ضرری که در تاسیس دفتر اتحادیه اروپایی در کشورمان وجود دارد از فوایدش بیشتر است، از این رو انتظار است مسؤولان نسبت به این امر توجه بیشتری داشته باشند.

انتقاد از سکوت هیأت نظارت بر برجام در قبال بدعهدی آمریکا

نماینده مردم قم گفت: ماه‎ها از تشکیل هیات نظارت بر برجام گذشته اما اطلاعات و اخباری به افکار عمومی داده نمی‎شود و این سوال مطرح است که چرا آن نقشی را که از این مجموعه توقع است، از آن نمی‎بینیم. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج، درباره عملکرد ضعیف هیات نظارت بر برجام در قبال بدعهدی طرف مقابل با بیان اینکه اطلاع‌رسانی بموقع می‎تواند در در تنویر افکار عمومی‎ موثر باشد، گفت: اگر بدعهدی طرف مقابل نقض برجام محسوب می‎شود، در مقابل ما چه اقداماتی را انجام دادیم و چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ از این رو همه نگاه‎ها به هیات نظارت بر برجام است که باید مشخص کنند چه بخشی از بدعهدی‎های طرف مقابل ما بویژه آمریکا نقض برجام تلقی می‎شود؟ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: ماه‎ها از تشکیل هیات نظارت بر برجام گذشته اما اطلاعات و اخباری به افکار عمومی داده نمی‎شود و این سوال برای  بنده و افراد دیگر مطرح است که چرا آن نقشی را که  از این مجموعه توقع است، از آن نمی‎بینیم. ذوالنور اظهار داشت: باید از اعضای این هیات درباره سکوت‌شان پرسید؛ یا نقضی صورت گرفته یا نگرفته، اگر صورت گرفته به صورت صریح به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

انصراف یکی از شاکیان جزئیات دادگاه علیرضا زاکانی

نماینده سابق مجلس جزئیات دادگاه خود را که صبح دیروز با شکایت معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، دستیار و برادر رئیس‌جمهور، رسول دانیال‌زاده و وزارت اطلاعات برگزار شد تشریح کرد. علیرضا زاکانی در گفت‌وگو با تسنیم، روند دادگاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: پس از قرائت کیفرخواست و توضیحات وکلای مدافع «حسین فریدون» و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، بنده به قرائت لایحه دفاعیه پرداختم که به دلیل آنکه بخش‌هایی از آن اجمالی بود قرار شد در جلسه بعدی مطالب مفصل‌تری را تقدیم دادگاه کنم. وی درباره صرف‌نظر یکی از شاکیان از شکایتش، افزود: رسول دانیال‌زاده که بنده در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور از او به عنوان فردی مرتبط با حسین فریدون‌ و دارای فساد مالی یاد کرده بودم، پس از ارائه مستندات از شکایت خود صرف‌نظر کرد.
 
سپاه شهادت خبرنگار صداوسیما را تسلیت گفت

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی شهادت محسن خزایی، خبرنگار خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در سوریه را تبریک و تسلیت گفت. به گزارش سپاه‌نیوز، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی تأکید کرد: بی‌تردید خون پاک شهید محسن خزایی و دیگر شهیدان عرصه خبر و رسانه در جبهه‌های مقاومت اسلامی علیه تروریسم تکفیری، پرچم آگاهی و بصیرت را برافراشته‌تر نگه داشته و نظام سلطه و صهیونیسم و حامیان منطقه‌ای گروهک‌های تروریستی را رسواتر خواهد کرد. این پیام، شهادت خبرنگار خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی در حلب و در آستانه فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان را برای جامعه رسانه‌ای کشور الهام‌بخش و معنادار توصیف کرده و آورده است: شهید محسن خزایی، خبرنگاری مجاهد، ولایی، دلسوز و فداکار بود که تا آخرین لحظات عمرش در انجام رسالت خطیر آگاهی‌بخشی متعهدانه دریغ نکرد و با حضور حماسی و ایثارگرانه در سوریه و همراهی با خیل مجاهدان جبهه ضدتروریست تکفیری- سلفی، اقتدار، عزت و صلابت جبهه حق و حقیقت و استیصال و درماندگی استکبار، صهیونیسم و حامیان منطقه‌ای آنها را هنرمندانه در معرض افکار عمومی جامعه اسلامی و بلکه آحاد آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان جهان قرار داد.

مراسم هفتمین روز درگذشت حجت‌الاسلام شجونی برگزار شد

مراسم هفتمین روز درگذشت مرحوم حجت‌الاسلام شیخ‌جعفر شجونی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز صبح دیروز با حضور برخی شخصیت‌ها در مسجد جامع بازار برگزار شد. به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر شجونی، عضو فقید شورای مرکزی جامعه روحانیت یکشنبه 16 آبان در 84 سالگی پس از یک دوره تحمل بیماری در بیمارستان فیروزگر تهران درگذشت. حجت‌الاسلام شجونی از مبارزان قبل از پیروزی انقلاب بود که در رژیم پهلوی به دلیل همراهی با نهضت امام خمینی(ره) دستگیر شد و سال‌ها زندانی بود.

غرضی: دولت یازدهم  مأمور هاشمی است

وزیر دولت هاشمی می‌گوید دولت روحانی رضایت خواص را به رضایت عامه مردم ترجیح می‌دهد و مأمور هاشمی است. سیدمحمد غرضی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره عملکرد دولت در حوزه اقتصادی اظهار کرد: دولت‌ها باید رضایت مردم را بر رضایت خواص ترجیح دهند اما دولت روحانی رضایت خواص را به رضایت عامه مردم ترجیح می‌دهد. روحانی مأمور هاشمی و رئیس دولت اصلاحات است و بیشتر بر آنها تکیه می‌کند و دولتش در جلب نظر مردم فعال نیست. وی درباره تغییر وزرای دولت در ماه‌های باقیمانده خاطرنشان کرد: زمانی که مجلس دهم بر سر کار‌ آمد، بحث تغییر وزرا مطرح شد اما نظر من این بود که با تغییر وزرا در ماه‌های باقیمانده دولت سست می‌شود. من سابقه وزارت در دهه 60 و 70 را دارم و می‌دانم وقتی دولت سست شود منافع ملی هم از بین می‌رود اما این اتفاق افتاد و اکنون می‌بینیم تفاوتی با قبل نکرده است. دولت‌ها هر 4 سال یکبار عوض می‌شوند اما تغییر وزرا برای کشور هزینه درست می‌کند. وزیر نفت در دوران دفاع‌مقدس درباره مساله رکود در کشور اظهار کرد: علت اصلی رکود در این است که دولت بیش از درآمدش هزینه می‌کند. وقتی دولت بیش از درآمدش هزینه کند ارزش پول ملی از بین می‌رود و وقتی ارزش پول ملی از بین برود واردات بر صادرات ترجیح پیدا می‌کند.

ایران

یک مأمور سرشماری: رحیمی در خانه است نه زندان!

خبرگزاری برنا نوشت: یک مأمور سرشماری با انتشار توئیتی در توئیتر شخصی‌اش مدعی شد هنگامی که برای سرشماری به در منزل محمدرضا رحیمی معاون اول دولت احمدی‌نژاد رفته است، او خودش در خانه را باز کرده در حالی که باید در زندان باشد.
این در حالی است که محمدرضا نادری وکیل محمدرضا رحیمی از حضور موکلش در خانه اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است: من از هیچ چیز اطلاعی ندارم و نمی‌دانم موکلم کجاست!

سردار نقدی: ترامپ روند فروپاشی امریکا را شدت می‌بخشد

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه  نظامی که در پشت پرده، امریکا را اداره می‌کند، خوشبینانه معتقد است امریکا سال 2035 سقوط می‌کند، گفت: ادعای مبارزه با تروریست‌ها در کنار حمایت از داعش یا دفاع از دموکراسی در کنار حمایت از آل‌ سعود از تناقض‌های بزرگ در امریکا است و این تناقضات، ایدئولوژی‌ آنها را منهدم کرده است. سردار محمدرضا نقدی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به انتخاب رئیس جمهوری جدید امریکا گفت: این آقایی که سر کار آمده، واقعیت خود امریکاست. رئیس‌ جمهوری قبل، بزک کرده بود و چهره دیگری را مخفی کرده بودند اما این رئیس‌ جمهوری‌شان همان چهره واقعی امریکا از لحاظ اخلاق، ادب، فرهنگ و... است، لذا این تطبیق چهره می‌تواند روند فروپاشی امریکا را شدت ببخشد. نقدی همچنین اظهار داشت: اخیراً یک خبرنگار خارجی از من پرسید شما که کشورتان امن‌ترین کشور دنیاست، چرا اینقدر رزمایش انجام می‌دهید؟ گفتم دلیل این رزمایش‌ها همین ایجاد امنیت است؛ اگر رزمایش‌ها نباشد که امنیت به وجود نمی‌آید.

جمهوری اسلامی

فومنی: حمایت از دولت یازدهم وظیفه همه اصلاح طلبان و نیروهای انقلابی است

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات ایران اسلامی با بیان این که باید دولت یازدهم را تقویت کرد گفت: همه اصلاح طلبان و نیروهای انقلابی، اعتدالی و میانه رو وظیفه دارند که از دولت خدمتگزار دفاع و حمایت کنند.
حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی در گفت وگو با ایرنا افزود: دولت روحانی تنها دولتی است که توانسته است اعتماد عمومی را در حوزه‌های بین‌المللی به خود جلب کند.
وی با بیان دامنه و قدرت عمل دولت یازدهم در حوزه بین‌الملل گفت: معتقدم دولت بسیار نمره خوبی در این حوزه می‌گیرد.
دبیرکل حزب مردمی اصلاحات افزود: دولت قبلی واقعا ویرانه‌ای را تحویل دولت یازدهم داد. روحانی، روزی که دولت را تحویل گرفت دولت چیزی نداشت به این خاطر که در زمان احمدی نژاد آن طور که مملکت به تاراج می‌رفت آن حالت را پیدا کرده بود.
فومنی ادامه داد: سختی‌ها و فشارهایی که آقای روحانی در این دولت داشت و دارد هیچ دولتی در این 37 سالی که از انقلاب می‌گذرد نداشته است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که دولت تدبیر و امید در بخش‌های مختلف پیشرفت داشته است گفت: برای نمونه وضعیت ثبات اقتصادی را در نظر بگیرید. اگر به دوران دولت‌های قبلی نگاه کنید قابل مقایسه با این دولت نیست. شب می‌خوابیدید صبح که از خواب بلند می‌شدید سکه از 300 هزار تومان به یک میلیون رسیده بود.
وی با اشاره به اینکه ثبات اقتصادی و توقف تورم در دولت روحانی نشان می‌دهد که دولت راه را درست رفته است، گفت: بعضی‌ها انتقاد می‌کنند دولت در حوزه اقتصادی درست عمل نکرده است که به نظر بنده این گونه نیست و دولت توانسته است در همه عرصه‌ها موفق باشد.
فومنی گفت: معتقدم در دوره بعد اگر این دولت با رای بالایی که می‌آورد وارد عرصه شود کارهای بزرگتری انجام می‌دهد و بیشتر مشکلاتی را که در جامعه داریم برطرف می‌کند.
دبیرکل حزب مردمی اصلاحات تاکید کرد: مطمئنم در دور آینده میزان آرای آقای روحانی نه تنها افت نخواهد کرد بلکه بیشتر هم خواهد شد چرا که دولت در بحث سیاست خارجی و داخلی موفق بوده است و مردم موفقیت‌ها را لمس کرده‌اند.

تشکیل کمیته‌ای برای تعامل با احزاب اصلاح‌طلب

عضو اعتماد ملی گفت: نشست فصلی حزب اعتماد ملی با حضور جمعی از اعضا برگزار شد.
محمدجواد حق‌شناس عضو اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در رابطه با برگزاری نشست فصلی اعتماد ملی و تشریح این نشست گفت: نشست مذکور به ریاست منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی و با حضور اعضای شورای مرکزی، دبیران استانی، روسای شاخه‌ها، روسای کمیته‌ها و دفاتر روز جمعه 21 آبان برگزار شد.
وی ادامه داد: موضوع اصلی این نشست پیرامون مصوبات و تعیین شرح وظایف کمیته‌ها و ارکان حزب بود و قرار شد روند گذشته حزب ادامه داده شود.
حق‌شناس تصریح کرد: رایزنی و بحثی با احزاب اصلاحات با حفظ هویت حزبی و استقلال حزبی برای تعامل با شورای سیاست‌گذاری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات صورت گرفته است.
عضو اعتماد ملی درباره چگونگی تعامل و بحث با احزاب اصلاحات و تشکیل کمیته‌ای در این خصوص گفت: برای کمیته مذکور اعضایی از شورای مرکزی انتخاب شده‌اند که ریاست آن بر عهده منتجب ‌نیا قائم‌مقام اعتماد ملی است و اعضای آن متشکل از الیاس حضرتی، اسماعیل گرامی‌مقدم، ابراهیم امینی،‌سید رحیم ابوالحسنی، محمدجواد حق‌شناس و مصطفی سوادکوهی است.

سبحانی‌نیا مطرح کرد؛
شرط قالیباف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری


یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: از کسی شنیدم که آقای قالیباف این طور مطرح کرده که اگر اصولگرایان بر سر او اتفاق نظر داشته باشند در انتخابات ریاست جمهوری 96 کاندیدا می‌شود.
حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت:‌ عزم جریان اصولگرا با محوریت جامعه روحانیت این است که برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به کاندیدایی واحد برسند و امروز نیز تلاش می‌کنند فاصله‌ها را بین جریان اصولگرایی کم کنند.
وی ادامه داد: اصولگرایان هنوز بر سر مصادیق به توافق نرسیده‌اند چون افراد مختلفی مطرح هستند که باید مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا بتوان به اجماعی رسید.
این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: در حال حاضر جریان‌های اصولگرایی مانند حزب موتلفه، ایثارگران و رهپویان که افراد شاخصی دارند گزینه‌های خود را مطرح می‌کنند. اما هنوز همه کنار هم ننشستند تا برای کاندیدایی واحد به جمع بندی برسند اما تلاش این است که برای این دوره انتخابات کاندیدایی واحد از سوی اصولگرایان معرفی شود چرا که در انتخابات 92 آن‌ها از اینکه نهایتا چند نفر اصولگرا در رقابت باقی ماندند، ضربه خوردند و خاطره خوشی از این موضوع ندارند.
سبحانی نیا همچنین گفت:‌ امکان توافق بر سر یک کاندیدا وجود دارد و از محالات نیست و اگر منیت‌ها و خودخواهی‌ها را کنار بگذارند و روی اصول کلی خود تاکید کنند امکان رسیدن به یک نظر واحد وجود دارد.
این نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: من شنیده‌ام که آقای قالیباف مطرح کردند در صورتی وارد عرصه می‌شوم که مجموعه اصولگرایان برای کاندیداتوری‌ام اتفاق نظر داشته باشند و ایشان می‌خواهند وفاق جمعی برای کاندیداتوری‌اش وجود داشته باشد که البته منطقی هم همین است.
وی افزود: اگر مثل دور گذشته کاندیداهای اصولگرایی متعدد باشند فایده‌ای ندارد و آرا پراکنده می‌شود لذا باید منتظر باشیم. البته به نظر می‌رسد رای نیاوردن آقای قالیباف در دو دوره نیز به دلیل همین نبود اتفاق نظر بوده است.
سبحانی نیا با بیان اینکه گزینه‌های دیگری نیز به جز قالیباف برای کاندیداتوری از سوی اصولگرایان مطرح هستند، ادامه داد: اصل موضوع این است که اصولگرایان باید به نتیجه برسند کدام گزینه مقبولیت بیشتری برای حضور در انتخابات را دارد.
این فعال سیاسی اصولگرا خاطر نشان کرد: یکی از شانس‌های رئیس‌جمهور هر دوره این است که رای تقریبا 50 درصدی در دور دوم دارد. ‌این یک واقعیت است و رقابت با او سخت‌تر است اما گویا اصولگرایان می‌خواهند این ریسک را انجام دهند و به احتمال قوی گزینه اصولگرایان و حمایت آن‌ها در این انتخابات از آقای روحانی نخواهد بود.

غفوری‌فرد: کاندیدای جدید اصولگرایان شانس رای آوری دارد

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه معتقد است اصولگرایان اگر با یک چهره جدید وارد انتخابات سال آینده ریاست جمهوری شوند شانس رای‌آوری‌شان بیشتر خواهد بود.
حسن غفوری فرد عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به اینکه روند رسیدن به وحدت میان اصولگرایان به خوبی در حال پیش رفتن است، گفت: من دائما در جلسات اصولگرایان برای رایزنی‌های مختلف شرکت می‌کنم. در حزب موتلفه و جبهه پیروان خط امام و رهبری بحث‌هایی مطرح شده و تلاش می‌کنیم انشالا با محوریت جامعه روحانیت مبارز به یک تصمیم برای انتخابات ریاست جمهوری برسیم.
وی با اشاره به اینکه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری حتما کاندیدا معرفی خواهند کرد، افزود: حزب به همین منظور شکل می‌گیرد. حزبی که در انتخابات شرکت نکند حزب نخواهد بود. حزب ایجاد می‌شود تا قدرتی در دست بگیرد گرچه بعضی‌ها به دنبال قدرت طلبی هستند ولی برخی هم هستند که برای رسیدن به اهداف مقدس به دنبال قدرت‌اند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نخواهد شد، گفت: با توجه به اینکه چهره‌های جدید بسیاری برای حضور در انتخابات در جریان اصولگرا وجود دارد من فکر می‌کنم اگر چهره جدیدی برای انتخابات معرفی کنیم شانس رای آوری بیشتری خواهد داشت.

نقاشی: جریان اصلاحات در سال 96 کاندیدایی جز روحانی نخواهد داشت

یک عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: جریان اصلاحات رویکرد مطالبه‌محور خود را نسبت به دولت آقای روحانی حفظ خواهد کرد و البته هیچ کاندیدایی جز ایشان در انتخابات سال 96 نخواهد داشت.
حسین نقاشی در گفت‌و گو با ایسنا، با اشاره به در پیش‌رو بودن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: حزب اتحاد ملت بعد از برگزاری اولین کنگره‌اش در سال گذشته و با توجه به ریشه‌هایی که از گذشته در این حزب وجود داشته است، مجموعه‌ای تازه تاسیس به معنای خاص کلمه محسوب نمی‌شود و چهره‌های برجسته اصلاح‌طلبی که سابقا در برخی احزاب دیگر اصلاح‌طلب نیز حضور داشتند در این حزب حضور دارند که در نتیجه مجموعه‌ای از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب را در این حزب گرد آورده است که دارای توان و دانش مدیریتی بالایی هستند.
وی ادامه داد: اولین گامی که پس از تشکیل این حزب برداشتیم این است که در قالب شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم وارد عمل شدیم و قاعدتا همان ساختار را در قالب شورای سیاستگذاری برای انتخابات آتی نیز ادامه خواهیم داد و مطمئنا هم در انتخابات ریاست جمهوری و هم شوراهای شهر فعالیت خواهیم داشت.
این عضو حزب اتحاد ملت با تاکید بر اینکه شعب استانی تشکل متبوعش در سراسر کشور تشکیل شده است، اظهار کرد: ما از بدو تاسیس و گرفتن مجوز برای برگزاری اولین کنگره، هسته‌های اولیه‌مان را در شهرستان‌ها شکل دادیم و تقریبا در تمام استان‌ها دفاترمان را راه‌اندازی کردیم.

بیادی: انتخابات 96 حالت صوری ندارد

دبیرکل جمعیت آبادگران جوان گفت: دو دوره‌ای شدن روسای جمهور قطعی نیست و انتخابات دور دوم حالت صوری ندارد.
حسن بیادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی کشورمان در انتخابات‌ آتی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت و شورای نگهبان فصل‌الخطاب تایید و یا رد صلاحیت کاندیدا خواهد بود.
دبیرکل جمعیت آبادگران جوان در رابطه با برنامه‌های انتخاباتی جریان اصولگرایی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، گفت: قطعا اصولگرایان با قدرت در انتخابات ریاست جمهوری 96 حضور پیدا می‌کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی مصرانه بر این باورند که دو دوره‌ای شدن روسای جمهور قطعی است و طوری این مسئله را مطرح می‌کنند که گویا انتخابات دور دوم صوری است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: با رواج چنین اظهاراتی این شائبه در اذهان عمومی ایجاد می‌شود که برای رقابت با رئیس‌جمهور حاضر هیچ رقیبی وجود ندارد.

مهرعلیزاده: مساله انتخاب روحانی برای اصلاح‌طلبان تقریبا حل شده است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این‌که تحلیل چهار ساله بودن ریاست جمهوری روحانی تحلیلی اشتباه است، اظهار کرد: مساله انتخاب روحانی برای اصلاح‌طلبان تقریبا حل شده است.
محسن مهرعلیزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری تجربه‌ای موفق بود که با هدف ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان گروه‌ها، احزاب و اشخاص اصلاح‌طلب ایجاد شد و خوشبختانه در انتخابات سال 1394 نیز نتایج خیلی خوبی از آن حاصل شد.
وی با بیان این‌که در ابتدای کار شورای سیاست‌گذاری به خاطر تازه‌کار بودن اشکالاتی وجود داشت که آسیب‌شناسی شد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر این شورا دارای ساختاری کامل با کمترین اشکالات موجود است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره برخی شایعات مبنی بر وجود اختلاف در این شورا گفت: حدود دو الی سه ماه پیش مسائلی مبنی بر نقش احزاب و اشخاص و نسبت این تاثیرات وجود داشت که پس از صحبت و تبادل نظر این اختلافات برطرف شد.
مهر علیزاده با تاکید بر این‌که فلسفه وجودی تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری، مساله اتئلاف و رسیدن به وحدت نظر میان اصلاح‌طلبان است، اظهار کرد: قطعا در انتخابات پیش رو لیستی مانند لیست امید منتشر می‌شود با این تفاوت که ممکن است نام این لیست متفاوت با قبل باشد.
وی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم تمام نیروهایی که در اردوگاه اصلاح‌طلبی و اعتدال حضور دارند و همچنین دوستداران مردم هستند را کنار یکدیگر جمع کنیم.
وی ادامه داد: روحانی عملکردی چهار ساله دارد که قابل انتشار است. در این شرایط این تحلیل که ریاست جمهوری روحانی چهار ساله است تحلیلی اشتباه است. روحانی هنوز فرصت دارد در عرصه‌هایی که مورد توجه مردم است فعالیت بیشتری داشته باشد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره اهمیت انتخابات شوراها و برنامه اصلاح‌طلبان در این زمینه گفت: از آنجایی که اصلاح‌طلبان مساله‌ انتخاب روحانی را به عنوان مساله‌ای تقریبا حل شده فرض می‌کنند، قطعا انرژی بیشتری روی انتخابات شوراها خواهند گذاشت.

آرمان

گشايش دفتر اتحاديه اروپا ضرورت ندارد

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: راه‌اندازي دفتر اتحاديه اروپا در كشورمان هيچ ضرورتي ندارد، زيرا در شرايط فعلي تمامي كشورهاي اروپايي از طريق سفارتخانه‌هايشان پيگير حقوق اتباع خود در ايران هستند. آيت‌ا... محسن شبستري درباره اظهارات برخي افراد درباره بازگشايي دفتر اتحاديه اروپا در كشورمان با تاكيد بر مخالفت صريح قوه قضائيه و انقلاب دوستان با اين موضوع اظهاركرد: اين موضوع به صلاح جامعه اسلامي نيست و ممكن است ضررهاي بسياري را براي كشورمان در پي داشته باشد. وي افزود: گشايش اين دفتر در كشورمان هيچ ضرورتي ندارد زيرا در شرايط فعلي تمامي كشورهاي اروپايي از طريق سفارتخانه‌هايشان پيگير حقوق اتباع خود در ايران هستند، از اين رو لزومي ندارد يك دفتري كه همه كشورهاي اروپايي عضو آن نيستند در كشورمان تاسيس شود.

انتخاب اعضاي هيات‌مديره بنياد باران

مديرعامل بنياد باران گفت: در نوزدهمين جلسه شوراي عالي بنياد باران، اعضاي پنجمين دوره هيات‌مديره اين بنياد برگزيده شدند. جواد امام اظهار كرد: با توجه به اتمام دوره قانوني هيات‌مديره چهارم، در آخرين جلسه شوراي عالي اين بنياد كه به رياست رئيس دولت اصلاحات برگزار شد، اعضاي هيات‌مديره جديد بنياد باران براساس آراي اعضاي شوراي عالي انتخاب شدند. وي افزود: اين جانب به همراه آقايان حسن يونسي سينكي، سيدمحمود حسيني پژوه، زهرا نجات بهرام، حجت‌الاسلام سيد سراج‌الدين موسوي، عبدا... ناصري و علي باقري به عنوان هفت عضو جديد هيات‌مديره بنياد باران انتخاب شدند. همچنين شهربانو اماني به عنوان بازرس اصلي و جعفر رحمان‌زاده به عنوان بازرس علي‌البدل انتخاب شدند. جواد امام تصريح كرد: در اين جلسه علاوه بر انتخاب اعضاي پنجمين دوره هيات‌مديره و بازرسان بنياد باران، مقرر شد كه دفاتر اين بنياد در استان‌ها فعال‌تر شده و راه‌هايي در نظر گرفته شود كه اهداف بنياد در اين دفاتر با جديت بيشتري دنبال شود.

اعلام‌وصول‌سوال از وزير‌اقتصاد

سوال كريمي قدوسي نماينده مجلس از وزير اقتصاد درباره مصادره ۱۳ ميليون دلار از اموال ايران توسط دولت كانادا اعلام وصول شد. در جلسه علني ديروز مجلس، با اعلام هيات رئيسه، سوال علي ادياني نماينده قائمشهر از وزير اقتصاد درباره علت عدم نظارت لازم درباره حقوق‌هاي دريافتي غير متعارف، توسط مديران بانك‌ها و شركت‌هاي دولتي، سوال از وزير راه و شهرسازي درباره علت عدم ارائه لايحه اختيارات و وظايف وزارت راه و شهرسازي، سوال كريمي قدوسي از وزير راه درباره علت اعلام انعقاد قرارداد با شركت ايرباس خلاف واقعيت و سوال ديگري از وزير اقتصاد درباره علت ورود حجم بالاي قاچاق از مبادي و مرزهاي رسمي و سوال جهانبخش محبي نيا از وزير اقتصاد درباره سير مالي و حقوقي وجوه ارائه شده در سال‌هاي ۹۲ تا ۹۴ اعلام وصول شد.

توصيه يك نماينده به سران قوا

نماينده سبزوار در مجلس دهم، در رابطه با لزوم مبارزه با مفاسد اقتصادي، گفت: آقاي رئيس‌جمهور، ‌آيت‌ا... آملي لاريجاني، دكتر لاريجاني و نمايندگان مجلس، از خواب خرگوشي بيدار شويد. حسين مقصودي با انتقاد از رواج فساد اقتصادي، گفت: آقاي رئيس‌جمهور، ‌آيت‌ا... آملي لاريجاني، دكتر لاريجاني و نمايندگان مجلس، از خواب خرگوشي بيدار شويد، ‌جامعه امروز ما بيمار است، مصرف گرايي و دنيا پرستي در بين مديران و مذهبيان ما رواج يافته است. تهمت زدن، ‌عوام فريبي، رشوه گرفتن و ‌پرونده‌سازي براي شايستگان در كشور ما عادي شده است. نگران اين باشيد كه اين آسيب‌ها باعث سقوط نظام اداري و بي‌اعتمادي مردم و در نهايت سقوط نظام شود. او می‌گوید: «آيا هنوز به اين فكر نيفتاده‌ايم كه به معناي عملي دغدغه رهبري را درك كنيم و نظارت بيشتري داشته باشيم، ‌چرا كه اين فسادها حس شهرت نظام جمهوري اسلامي را نشانه گرفته است و باعث كاهش اعتماد مردم شده است.»

رونمايي از دخيل هفتم با حضور عروس امام

كتاب دخيل هفتم به قلم دكتر محمد رودگر عضو هيات علمي پژوهشكده امام خميني و انقلاب اسلامي همزمان با هفته كتاب و كتابخواني ۲۵ آبان ماه در فرهنگسراي ملل رونمايي خواهد شد. در اين مراسم كه با حضور خانم دكتر فاطمه طباطبايي مدير گروه عرفان اسلامي پژوهشكده امام خميني (ره) برگزار خواهد شد، كتاب «دخيل هفتم» مورد بررسي دو نويسنده مطرح در حوزة ادبيات داستاني، آقايان دكتر محمد حنيف و محمد حسيني قرار خواهد گرفت. «خيل هفتم» اثر محمد رودگر، رماني است مربوط به حوزه ادبيات داستاني انقلاب و دفاع مقدس. كتاب، به زبان اول شخص روايت شده، حوادث منتهي به انقلاب را از نگاه يك راوي عاشق بازگو مي‌كند. راوي مردي چهل، پنجاه ساله و سرد و گرم چشيده است كه اوقات بسياري از عمر خود را در زندان‌هاي گوناگون گذرانده است؛ از جمله زندان كميته مشترك ضدخرابكاري كه پس از انقلاب به «موزه عبرت» تبديل شده است. نكته مهم درباره اين اثر، درونماية فلسفي و عرفاني آن است برگرفته از ادبيات عرفاني ايران. اين رمان با بن‌مايه‌اي عاشقانه و عارفانه در بستر حوادث پيش از انقلاب تا دوره كنوني مي‌گذرد. عدد «هفت» در رمان «دخيل هفتم» اشاره به هفت منزل سلوك در عرفان اسلامي دارد.

بدرقه زائران حسيني از سوي رئيس‌جمهور

اربعين حسيني نزديك است و شيفتگان امام‌حسين(ع) همه ساله در اين ايام به كربلا مي‌روند. امسال هم همين رويه طي شد. ديروز حسن روحاني رئيس‌جمهور در ادامه سفر خود به استان خوزستان ضمن حضور ‏در يادمان شهداي شلمچه و افتتاح پايانه مرزي شلمچه، زائران سيد و سالار شهيدان، حضرت اباعبدا... الحسين‌(ع) را بدرقه ‏كرد. ‎ پايانه مرزي شلمچه با تلاش و همت دولت يازدهم افتتاح شد و‎ ‎پيش بيني مي‌شود حدود يك ميليون زائر حسيني از اين پايانه ‏مرزي عبور كنند‎. وزير كشور هم ديروز گفت: طي چند روز گذشته يك ميليون و ۱۵۰ هزار زائر از مرزهاي سه گانه در غرب كشور براي شركت در مراسم اربعين حسيني به عتبات عاليات سفر كرده‌اند كه اين آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد افزايش داشته است. عبدالرضا رحماني فضلي پس از بازديد از سالن جديد پايانه مرزي شلمچه و چگونگي خدمت رساني به زائران اربعين حسيني در جمع خبرنگاران گفت: وضعيت خدمت رساني و توزيع زائران نسبت به سال گذشته بهتر شده و در تلاشيم كه زائران بيشتري از مرزهاي چزابه و شلمچه به عتبات عاليات سفر كنند. وي افزود: اميد است زائران در برگشت نيز با همين روند و به صورت تدريجي وارد كشور شوند تا بتوانيم جمعيت را به خوبي كنترل كنيم. وزير كشور بيان كرد: همچنين در امر خدمت رساني و امكانات نيز مردم تمامي زحمات را بر دوش دارند و زائران رضايت كامل دارند.


شرق


گمانه‌زني درباره راهبرد ٩٦ اصولگرایان


محمدجواد حق‌شناس، از اعضای حزب اعتماد ملی، پیش‌بینی کرده است که جریان اصولگرا در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ برای شکستن آرای روحانی، کاندیداهای متعددی را معرفی خواهند کرد. او به ایلنا گفته است: «وقتی بحث توجه به گزینه‌های مختلف در رقابت انتخاباتی مطرح شد، به نظر می‌رسد طیف رقیب استراتژی خود را مشخص کرده است که با حداکثر گزینه‌های موجود در صحنه حضور داشته باشد و فضای انتخاباتی را در اختیار بگیرد». حق‌شناس با بیان اینکه جریان اصولگرا نامزدهای متعددی معرفی می‌کند که وجه اشتراک آنها این است که خود را رقیب روحانی‌ می‌دانند، گفت: به طور طبیعی در این رقابت نقد عملکرد دولت را در دستور کار قرار می‌دهند و مهم‌ترین راهبردی که جریان رقیب برای این حوزه تعریف کرده، این است که با تعدد نامزدهاي انتخاباتی بتواند موجبات ریزش بیشتر رأی روحانی را فراهم کند. حق‌شناس درهمین‌باره و در پاسخ به اینکه آیا پیروزی دونالد ترامپ می‌تواند بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ ایران تأثیر بگذارد و نیرویی تندرو به صحنه بیاید، گفت: بعید می‌دانم این تجربه موفقی باشد. نباید به این دلیل که در آمریکا گزینه تندرویی بر سر کار آمده، به‌نوعی در ایران واکنش ما این‌گونه باشد که فرصت را برای افراطیون فراهم کنیم و این به نفع منافع ملی کشور نیست. او افزود: براساس تجربه هشت‌ساله که افراطیون در کشور حاکم بودند، نباید دوباره فرصت مجددی را پیدا کنند که آن بخش از کشور را که تخریب نشده در اختیار جریان افراطی قرار دهند و فضای تخریب بیشتری را برای آنها فراهم کنند و این نگاه واقع‌گرایانه‌ای در دنیای سیاست نیست.


خراسان


خبر بد برای علاقه مندان به داشتن 2 تابعیت


بر اساس نامه رسمی یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران اجرایی، اعلام شده است با توجه به بررسی مفاد قانون مدنی به ویژه ماده 989 که در خصوص عدم موافقت قوانین کشورمان با موضوع داشتن دو تابعیت همزمان است، مشخص شده که بر اساس قانون مذکور، هرتبعه ایرانی که بدون رعایت مقررات قانونی بعد از تاریخ 1280 شمسی تابعیت خارجی تحصیل کرده باشد، حاکمیت این اجازه را دارد که کلیه اموال غیرمنقوله او را با نظارت مدعی العموم به فروش برساند.


هشدار به مدیران درباره دور زدن ممنوعیت اشتغال بازنشسته ها


در حالی که بر اساس ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مصوب اردیبهشت ماه امسال، مقرر شده است، به کارگیری افرادی که بازنشسته یا بازخرید شده اند یا می شوند، در دستگاه های اجرایی و حتی کلیه دستگاه هایی که به نحوی از انحا از بودجه عمومی کل کشور استفاده می ‌کنند، ممنوع است، گزارش کارشناسان یک نهاد نظارتی حاکی از آن است که برخی مدیران دولتی با استعلام از مسئولان اجرایی، پیگیر اطلاع از نحوه به کارگیری بازنشستگان در شرکت هایی مانند زیرمجموعه های بانک های دولتی هستند.


جوان


فعاليت ۲۴ ساعته ۳ مرز خروجي


سخنگوي ستاد مركزي اربعين اعلام كرد تاكنون يك ميليون و ۲۰۰ زائر اربعين از مرزهاي ايران عبور كرده‌اند و فعاليت سه مرز ۲۴ ساعته شده و زائران بدون رواديد و گذرنامه نمي‌توانند از شش لايه كنترل تعبيه شده ناجا خارج شوند.  سخنگوي ستاد مركزي اربعين درباره امكان خروج از ايران بدون ويزا و گذرنامه گفت: ناجا در تمامي مرزها شش لايه براي كنترل ويزا و گذرنامه در نظر گرفته است، بنابراين امكان خروج از كشور بدون داشتن اين مدارك امكان‌پذير نيست.  حميدرضا گودرزي درباره ساعت فعاليت گيت‌هاي خروجي ايران در مرزها اظهار داشت: فعاليت گيت‌هاي خروجي از ايران 24 ساعته شده كه البته اين موضوع از ابتدا هم چنين بوده است.  وي افزود: 750 هزار نفر ظرفيت براي اسكان و پذيرايي از زائران ايران در عراق تعبيه شده است.  سخنگوي ستاد مركزي اربعين گفت: چهار هلي‌كوپتر جمعيت هلال احمر در مرزهاي ايران مستقر شده‌اند كه در صورت نياز به پرواز درآيند و مشكلات به‌وجود آمده بهداشتي و درماني زائران را رسيدگي ‌كنند. ضمن اينكه بيش از 100 تن دارو نيز در مرزها دپو شده تا در صورت نياز از آنها استفاده شود.

لغو رواديد در دستور كار نيست


ستاد مركزي اربعين با اعلام اينكه صدور رواديد اربعين فقط تا 28 آبان‌ماه امكان‌پذير است، اعلام كرد به هيچ وجه لغو رواديد در دستور كار نيست.

تلفن‌هاي صلواتي مسير نجف به كربلا


ستاد بازسازي عتبات عاليات، موقعيت جغرافيايي ايستگاه‌هاي تلفن صلواتي مسير نجف به در مراسم پياده روي اربعين حسيني را اعلام كرد.  بنا بر اين اعلام هفت ايستگاه تلفن صلواتي در مسير نجف به كربلا مستقر شده است.  نخستين ايستگاه تلفن صلواتي در منطقه ثوره العشرين (محل آغاز پياده‌روي از نجف به سمت كربلا) قرار دارد. ايستگاه‌هاي بعدي نيز به ترتيب در عمودهاي ٢٠٢، ٢٨۶، ٧٠٧، ٨٢٨، ١٠٨٠ و ١١٢٠ مستقر شده است.  در هر يك از اين ايستگاه‌ها، 48 دستگاه تلفن صلواتي نصب شده و آماده ارائه خدمات به زائران است.

دارندگان كارت شتاب مي‌توانند از دستگاه‌هاي تعبيه شده در عراق دينار بگيرند


رئيس ستاد اربعين شهرداري تهران گفت: پيش‌بيني مي‌شود زوار امام حسين(ع) امسال 30 تا 40 درصد نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش يابد و تاكنون نيز بيش از يك ميليون نفر از مرزهاي كشور خارج شده‌اند.  مجتبي عبداللهي در مورد كميته اسكان زائران اظهار داشت: 50 تا 10 هزار اسكان در شهر نجف و 40 هزار اسكان در كربلا داير و سرويس‌هاي بهداشتي نيز در شهرهاي نجف و كربلا تدارك ديده شده است.  وي افزود: بانك شهر نيز با توجه به درخواست مسئولان، دستگاه‌هاي خودپرداز خود را در عراق نصب كرده است تا شهروندان خدمات لازم را دريافت كنند و دارندگان كارت‌هاي شتاب ايراني خواهند توانست از اين دستگاه‌ها دينار عراقي دريافت كنند.

راه‌اندازي موكب‌هاي شهداي مظلوم منا


موكب شهداي مظلوم منا در مرز مهران، نجف و شلمچه و چذابه راه‌اندازي شد و خدمات‌رساني به زائران اربعين را آغاز كرد.  در موكب شهداي مظلوم منا در مرز مهران، خدمات فرهنگي، اسكان و تغذيه زائران اربعين ارائه مي‌شود. همچنين در موكب شهداي مظلوم منا در نجف اشرف خدمات فرهنگي، اسكان، تغذيه و پزشكي به زائران اربعين ارائه مي‌شود.  آغاز فعاليت موكب شهداي مظلوم منا در شلمچه و چذابه روز پنج‌شنبه صورت گرفته و قرار است خدمات فرهنگي، اسكان و تغذيه زائران در اين موكب به زائران اربعين ارائه شود.

رئیس کمیته امداد:خوی اشرافی مسئولان باعث افزایش فقرا شده است.

سيدپرويز فتاح گفت: ما مسئولان امور مربوط به محرومان و نيازمندان هستيم و اعتقادات ما با مبناي فكري امام(ره) بسيار نزديك است و به اين سؤال مبنايي برمي‌گردد كه امام(ره) براي چه انقلاب كرده‌اند.

وي ادامه داد: امام(ره) جنگ فقر و غنا را مطرح كرد و بارها فرمودند يك موي كوخ‌نشينان را به همه كاخ‌نشينان نمي‌دهند. امام(ره) مانند اين افراد زندگي كرده‌اند؛ اين منطق انقلاب ما است، آن وقت چطور در چنين انقلابي طبقه اشراف مسئولان درست مي‌كنيم‌؟

فتاح گفت: تا فرهنگ اشرافي حاكم باشد به فاصله طبقه فقير و محروم جامعه دامن زده مي‌شود. رئيس كميته امداد ادامه داد: چون مسئولان درك درستي از طبقه فقيران ندارند، فاصله فقير و غني در جامعه ايجاد شده، اما هر چه مسئولان زندگي فردي و شخصي خود را به اين طبقه محرومان نزديك‌تر كنند، آن وقت مي‌فهمند، آنها را درك و براي آنها كار مي‌كنند. 

فتاح تصريح كرد:‌به نظر مي‌رسد اكنون مسئولان ما از طبقه محرومان دور شده‌اند و وقتي دور شدند ديگر براي ‌آنها كاري نمي‌كنند. رئيس كميته امداد گفت: بنده مرتب اين تذكر را نسبت به دور شدن مسئولان ما از طبقه محرومان در مجلس و در نماز جمعه داده‌ام و يكي از نقاط كليدي كه باعث مي‌شود جامعه فقرا و محرومان افزايش يابد، وضعيت زندگي مسئولان ما هست و اين يك واقعيت بسيار تلخ است. در همين رابطه، رئيس كميته امداد امام خميني(ره) با اشاره به ديدار اخير تعدادي از امدادگران با مقام معظم رهبري، جزئياتي از اين ديدار را روايت كرد. فتاح با بيان اينكه مقام معظم رهبري به تمامي امدادگران سلام رساندند و گفتند «براي همه امدادگران و پرسنل اين نهاد دعا مي‌كنم»، گفت: اين امر براي ما بيش از هرچيز ديگري ارزشمندتر است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات