صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۹۶۶۴۹

اخبار ویژه روزنامه های 25 آبان 1395

کیهان

ترامپ:با پول جنگ در خاورمیانه می توانستیم دوبار آمریکا را بازسازی کنیم.

به گزارش دویچه وله، ترامپ رینس پریبس، دبیر کمیته ملی جمهوری‌خواهان آمریکا را به عنوان رئیس دفتر در کاخ سفید برگزید. انتخاب پریبس حاوی این پیام دانسته شده که ترامپ می‌خواهد در هماهنگی با جمهوری‌خواهان کار کند.
رئیس جمهور جدید آمریکا که این روزها سرگرم رایزنی‌های گوناگون برای تعیین اعضای کابینه و کادر پرسنلی خود است، سمت ریاست دفتر کاخ سفید را به راینس پریبس واگذار کرده است.
ترامپ همچنین استیون بنن را به عنوان مشاور اصلی خود معرفی کرد. بنن مدیر اجرایی رسانه خبری «برایبارت نیوز» بود که از محافظه‌کارترین رسانه‌های ایالات متحده محسوب می‌شود. او چند ماه پیش از این مقام کناره گرفته بود تا بتواند ترامپ را در انتخابات حمایت کند.
ترامپ روز یکشنبه در ارتباط با تصمیمات خود تصریح کرد: «استیون و راینس چهره‌هایی بسیار صالح هستند و از توانایی‌های راهبردی برخوردارند. آنان در کارزار انتخاباتی ما که به پیروزی‌ای تاریخی انجامید، عملکرد خوبی از خود نشان دادند.»
راینس پریبس که 44 سال دارد، به عنوان رئیس دفتر بالاترین مقام کارمندی را در کاخ سفید واشنگتن خواهد داشت.
او نه تنها کنترل ساختار اداری کاخ سفید را عهده‌دار خواهد بود و همه ارتباطات و نامه‌نگاری‌ها و دیدارهای ترامپ را هماهنگ خواهد کرد، بلکه پلی است میان رئیس جمهور و کنگره آمریکا.
با توجه به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری اکنون تمامی مراکز قدرت در آمریکا، یعنی کاخ سفید، مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در دست جمهوری‌خواهان قرار دارد.
دویچه وله نوشت: از آنجایی که پریبس رئیس کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه است و در این سمت تجربیات زیادی اندوخته است، می‌تواند به عنوان سیاستمداری مجرب نقشی مؤثر در ارتباط میان ترامپ با رهبری حزب جمهوری‌خواه در کنگره، به ویژه با پل رایان، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، ایفا کند.
پریبس در گذشته نیز به عنوان سخنگوی حزب جمهوری‌خواه فعالیت داشت و مسئول جمع‌آوری کمک‌های مالی این حزب بود.
همزمان، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: با رئیس جمهور منتخب آمریکا به توافق رسیده است تا هر چه زودتر با وی دیدار کند.
به گزارش شبکه العالم، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نتانیاهو از برگزاری نشستی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای بررسی موضوعات مهم و مشترک خبر داد و گفت: «با ترامپ به توافق رسیدیم هر چه زودتر نشست دوجانبه‌ای برای بررسی همه مسائل مهم مطرح شده میان اسرائیل و آمریکا برگزار کنیم».
وی افزود: «ترامپ هفته گذشته در تماسی تلفنی از دوستی عمیق خود با اسرائیل سخن گفت».
در همین حال دونالد ترامپ در مصاحبه با سی‌بی‌اس گفت: با پول جنگ در خاورمیانه در 15 سال گذشته، می‌توانستیم دوبار آمریکا را بازسازی کنیم.
وی گفت: سیاستمداران ما برای مدتی طولانی، مردم را مأیوس کرده‌اند. آنها، مردم را در زمینه اشتغال مأیوس کرده‌اند. آنها حتی در حوزه جنگ نیز مردم را مأیوس کرده‌اند. ما از پانزده سال پیش در این جنگ (در منطقه خاورمیانه) درگیر هستیم. ما شش تریلیون دلار در منطقه غرب آسیا هزینه کرده‌ایم. ما با این پول می‌توانستیم کشورمان را دو مرتبه از نو بازسازی کنیم. به وضع جاده‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و فرودگاه‌هایمان نگاه کنید که شبیه مکان‌های از رده خارج است.

اگر می خواهید با اسرائیل بجنگید،از پیاده نظام آنها شروع کنید.

به گزارش عقیق، علی مطهری گفته است: ما به طور کلی موظف به دفاع از سرزمین‌های اسلامی هستیم. حتی اگر الجزایر هم مورد هجوم قرار بگیرد ما باید از آنها دفاع کنیم. و برعکس هم همین‌طور. این یک وظیفه اسلامی است که هر مسلمان دارد. این مرزهای قراردادی اصالتی ندارند. اساسا کل کشورهای اسلامی یک کشور هستند و هر جا مورد هجوم کفار یا کسانی که آلت دست کفار هستند قرار بگیرند ما وظیفه داریم که دفاع کنیم. حالا می‌خواهد حرمی آنجا باشد یا نباشد، منتهی اگر حرمی آنجا باشد وظیفه ما مضاعف می‌شود که دفاع از حرم هم صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد کار کسانی که در جنگ سوریه شرکت می‌کنند کار بسیار بزرگی است. و آنها اجر مضاعفی دارند و این حاکی از درک درست آنها از مسائل جهان اسلام و فداکاریشان در راه اسلام است.
علی مطهری با انتقاد از کسانی که مخالف حضور مدافعان حرم هستند تاکید کرد: کسانی که مخالف مدافعان حرم هستند درک درستی از اسلام و مسائل اسلام ندارند و حضور در سوریه سیاست درستی بوده که ایران به مبارزه با گروه‌های تکفیری و تروریستی در سایر کشورهای اسلامی پرداخته است.
مطهری با بیان اینکه اگر زمینه فراهم شود من هم دوست دارم در کنار مدافعان حرم باشم ادامه داد: البته خیلی دوست دارم در جنگ با اسرائیل شرکت کنم و اگر بناست شهید بشوم خیلی بهتر است در جنگ با اسرائیل شهید بشوم. الان هم اسرائیل از این شرایط استفاده می‌کند از این فضایی که وجود دارد و این نیروها همه باید برای مقابله با اسرائیل متمرکز شود منتهی فعلا لازم است که با تکفیری‌ها مقابله کنیم و بعدا سراغ اسرائیل برویم.
براساس این سخنان درست آقای مطهری باید پرسید با چه منطقی از فتنه‌گران و سران آنها که صراحتا از سوی سران رژیم صهیونیستی  به عنوان سرمایه بزرگ‌ اسرائیل معرفی شدند حمایت می‌کند؟ آیا سیاستمداران صهیونیست اذعان نکردند که فتنه سبز به مثابه جنگ با جمهوری اسلامی از داخل مرزهای ایران است؟  و آیا فتنه سبز چیزی جز شاخه ایرانی داعش بود که وابستگان آن در آشوب‌ها، شعار «نه غزه نه لبنان» و «حذف جمهوری اسلامی» و «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» می‌دادند؟!  آیا زشت  نیست که برخی از فتنه‌گران نظیر تاج‌زاده و... دفاع از حریم اهل بیت در سوریه را تخطئه کنند و آن را خسارت بدانند و آقای علی مطهری هم که می‌گوید علاقمند به حضور در جنگ سوریه و جنگ با اسرائیل است، از همان جماعت مرتجع و سقوط کرده حمایت کند؟ به عبارت دیگر آرزوی شهادت در جنگ رژیم صهیونیستی، در تناقض با حمایت از پیاده نظام صهیونیست‌هاست.
یادآور می‌شود علی مطهری تیرماه 1393 با اشاره به دیدارش با رهبر معظم انقلاب (همراه فراکسیون شاهد و برگزارکنندگان شهدا) از تمایلش برای رفع حصر سران فتنه خبر داده و نوشته بود؛ ایشان (رهبرمعظم انقلاب) فرمودند: «من قبلا درباره بصیرت صحبت کرده‌ام و این که نباید راه شهدا و راه انقلاب را گم کنیم. جرم اینها بزرگ است و اگر امام(ره) بودند  شدیدتر برخورد می‌کردند. اگر اینها محاکمه شوند، حکمشان خیلی سنگین خواهد بود و قطعا شما راضی نخواهید بود.  ما به اینها ملاطفت کرده‌ایم.»

هاشمی:دولت سه سال دیر شروع کرد/مردم انتظار اشتغال دارند.

خبرنگار روزنامه آرمان در مصاحبه با هاشمی می‌گوید «ارتباط با کسانی که در روی کار آمدن دولت روحانی سهیم بودند، اصلا وجود ندارد، در استان‌های مختلف افراد زحمات زیادی کشیدند اما اکنون دلسرد شده‌اند.» و هاشمی جواب می‌دهد: مسئله‌ای که اخیرا آقای روحانی جدی‌تر به آن می‌پردازد، در مسافرت‌هایی که می‌روند، یکی از ملاقات‌هایشان باید با حامیانش باشد که در انتخابات و بعد از انتخابات حمایتش کنند.
ایشان در سفرها با مسئولان، علما و نظامی‌ها ملاقات می‌کنند، بهتر است ملاقاتی برای حامیانشان هم داشته باشند؟ این کار را از قزوین شروع کردند و در اراک هم انجام دادند و الان از این پیشنهاد راضی هستند. فکر می‌کنم ایشان باید به آن جاهایی که رفته و دیگر نمی‌خواهد به آن‌جاها برود، حامیانشان را به تهران دعوت کنند و بیاورند و برنامه بگذارد و با آنها صحبت کنند.
هاشمی در پاسخ این سوال که «چه راهکاری را توصیه می‌کنید تا رئیس‌جمهور در مدت باقی مانده تا انتخابات انجام دهد» اظهار داشت: الان مهم‌ترین موضوعی که مردم انتظار دارند، پرداختن بیشتر به اشتغال است و باید به گونه‌ای  رکود را حل و به صورتی اشتغال ایجاد کنند.
وی ادامه می‌دهد: بالاخره بانک‌ها یا مستقیما دولتی هستند یا بانک مرکزی بر همه مدیریت دارد و دولت می‌تواند حکمی صادر کند و بگوید مثلا این درصد از پول‌ها باید به تولید داده شود. یا مثلا در مرحله اول به کارخانه‌های تعطیل شده، وام مناسب بدهید اما چون همه این کارخانه‌ها معوقه دارند، نمی‌توانند وام بگیرند و روی معوقه‌شان هم سود می‌آید. نتیجه نهایی این می‌شود که اینها ورشکسته می‌شوند و نمی‌توانند پول بانک را هم پس بدهند. گفتم: بیایید زودتر خودتان را نجات بدهید و کار اینها را راه بیاندازید. به اینها وام و مهلتی بدهید که کارخانه‌هایشان راه بیفتد و تولیداتشان به بازار بیاید و درآمد داشته باشند و بعد وام را به صورت قسطی می‌پردازند. به علاوه اگر دولت بخواهد کمکی بکند، به اینها کمک کند.
به آقای روحانی گفتم و ایشان پذیرفت و آقای مسعود نیلی مشاور اقتصاد کلانش را به اینجا فرستاد که بحث کنیم... از اول سال امسال سیاست در حال اجرا شدن است و اگر اعدادی که می‌گویند، باشد، باید امیدوار باشیم. اما اگر سه سال قبل این کار را کرده بودیم، الان همه کارخانه‌هایمان تولید انبوه داشتند و صادرات داشتیم و می‌توانستیم ارزان‌تر هم بدهیم. از طرف دیگر دستاورد مهم‌تری که می‌توانست برای ما پیش بیاورد، اشتغال است.
هاشمی درباره تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهور و دفتر می‌گوید: آقای روحانی باید یک تیم رسانه‌ای همه‌جانبه و عالمانه‌ای داشته باشد که دائما هر جا می‌بیند که دارند نفوذ سیاسی و خرابکاری می‌کنند، رخنه‌ها را پر کنند. خیلی از دوستان با رئیس‌جمهور در مورد رفع این نقیصه صحبت کرده‌اند. مثل اینکه دفترشان برای این کار کشش ندارد خود آقای روحانی قبول کرده و گفته است: تیمی بیاورید که کار کنند. ولی وقتی به دفتر محول شد، ماند.
هاشمی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره وضعیت مهدی هاشمی- که به خاطر 3 جرم اقتصادی و امنیتی محکوم شده- می‌گوید: او از لحاظ جثه خیلی قوی است و در زندان اولا روزه می‌گیرد، سه چهار ساعت هم ورزش فراخور حال  خود می‌کند. در حال خواندن دو دکترا هم است که یکی در علوم تحقیقات و یکی هم برای آکسفورد که الان رساله‌های این دو را می‌نویسد. کار خودش را می‌کند و در بند زندان گاهی می‌تواند مشکلات مختلف زندانیان مستاصل را حل کند.

کاسه داغ تر از آش نباشید/پرچم آمریکا را در خود آمریکا آتش می زنند.

داریوش سجادی نوشت: آقای زیباکلام متعاقب جدیدترین واریته ضمن نرده نوردی به منظور لگد نکردن پرچم آمریکا با ایضاحی رفتار مزبور را ناشی از احترامش به مردم آمریکا قلمداد کرده و فرموده‌اند: پرچم یک کشور را آتش زدن و لگد کردن خطا هست و توهین به آن ملت محسوب می‌شود.
مزید اطلاع کلیه زیباکلامان مزبور عارضم! خیر دوستان عزیز! متأسفانه شناخت‌تان از آمریکا و آمریکائیان و فرهنگ آمریکایی به غایت نحیف است. احترام و پرچم و افتخار و عرق ملی نزد آمریکاییان با آنچه شمایان مراد می‌فرمائید متفاوت است. بقول «ریچارد نیکسون» در آمریکا پول همه چیز نیست بلکه تنها چیز است. لذا پرچم و شرف و ملیت و کذا و کذا جملگی ذیل مناسبات پول سالارانه آمریکایی معنا می‌شوند. بدین اعتبار زیباکلامان مزبور چندان دلنگران بی‌احترامی به پرچم آمریکا نباشند. نشان به آن نشان که همین روز گذشته و همان آمریکائیان مزبور به رغم استنباط و شناخت رقیق «زیباکلامان مزبور» در اعتراض به ریاست جمهوری ترامپ «پرچم» کشور خود را سوزاندند و برخلاف تصور آن بخش از ایرانیان «آمریکایی‌تر از آمریکائیان» هیچ اتفاق خاصی هم نیفتاد و زندگی کماکان در آمریکا ادامه دارد!
آقایان فراموش کرده‌اند که سال 58 بالاتر از آتش زدن پرچم آمریکا این سفارت خانه ایشان بود که در تهران توسط دانشجویان تسخیر شد و دیپلمات‌های‌شان 444 روز بازداشت شدند و زمین و زمان به فریاد درآمد که ایهاالناس به داد برسید و چه نشسته‌اید که برخلاف کنوانسیون وین به منزلت و شخصیت و اعتبار سفارت آمریکا که حکم خاک آمریکا را دارد بی‌احترامی شد! اما ندیدند یا خود را به ندیدن می‌زنند که همان آمریکایی که می‌فرمودند در ماجرای اشغال سفارت مورد بی‌احترامی قرار گرفته چگونه 6 سال بعد دزدانه رابرت مک فارلین مشاور امنیت ملی رئیس جمهورشان را با هیئتی همراه و با اسم مستعار و کیک و بستنی به ایران فرستادند تا از مملکتی که متهم به بی‌احترامی به ایشان بوده تکدی محبت و مساعدت بمنظور آزادی گروگان‌های‌شان در لبنان نمایند! حکایت ایشان حکایت کاسه‌های داغ‌تر از آش است!

وطن امروز

توصیه آیت‌الله نوری‌همدانی برای مراسم راهپیمایی اربعین

آیت‌الله نوری‌همدانی در پیامی به مناسبت اربعین سید و سالارشهیدان به زائران اربعین حسینی تاکید کرد: راهپیمایی اربعین نماد وحدت و همدلی و پرهیز از اختلاف است؛ در این رابطه حفظ حقیقت اسلام و احترام به عقاید مذاهب اسلام و جلوگیری از اهانت و جسارت به آنان از اصول این موضوع است. در بخشی از این پیام آمده است: پیام این حرکت بزرگ همان پیام قیام
امام حسین(ع) است، یعنی دعوت جهانیان به سوی حقیقت و عدالت و مقابله با ظلم و ستم. اجتماع بزرگ اربعین تجلی مبارزه با جنایت یزیدیان زمان یعنی آمریکا و صهیونیست و ایادی منطقه‌ای آنان است و طرفداری از مظلوم بدون در نظر گرفتن مرز جغرافیایی در هر کجای عالم است. این پیام می‌افزاید: راهپیمایی اربعین نماد وحدت و همدلی و پرهیز از اختلاف است، در این رابطه حفظ حقیقت اسلام و احترام به عقاید مذاهب اسلام و جلوگیری از اهانت و جسارت به آنان از اصول این موضوع است.

آیت الله آملی لاریجانی:
پاره کردن برجام چالشی در منافع ایران ایجاد نمی‌کند


رئیس دستگاه قضا می‌گوید در موازنه ایجادشده در برجام، سنگینی کفه ترازو به سمت ایران نیست که با تهدید برجام منافع ایران با چالش مواجه شود. به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه‌قضائیه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسؤولان عالی قضایی درباره اظهارات رئیس‌جمهور منتخب آمریکا پیرامون برجام نیز اظهار کرد: برجام یک برنامه اقدام مشترک است که از نظر ما در مجموع اشکالی نداشت ولی در مقام اجرا با موانع و مشکلاتی روبه‌رو شد. ما نمی‌گوییم که جمهوری اسلامی از برجام  نفعی نمی‌برد اما در مجموع منتی بر سر ایران نیست که حالا یک نفر بگوید برجام را پاره می‌کنیم. چنین کاری اثری برای جمهوری اسلامی ندارد زیرا در موازنه ایجادشده سنگینی کفه ترازو به سمت ایران نیست که حالا با تهدید برجام منافع ایران با چالش مواجه شود.  وی افزود: بی‌تردید مسؤولان جمهوری اسلامی منافع و استقلال کشور را به آمدن این و آن گره نمی‌زنند. ما باید به فکر استقلال کشور باشیم و روی پای خود بایستیم. چشم دوختن به دیگران نه‌تنها برای ما سودی ندارد بلکه برای منافع کشور مضر است.
 
عدم تحقق وعده‌های دولت
انگیزه منتقدان برای ورود به انتخابات


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سازوکارهای اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده گفت و تاکید کرد اصلی‌ترین انگیزه برای ورود به انتخابات عدم تحقق وعده‌های دولت است. غلامعلی حدادعادل در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه تلاش می‌شود سازوکاری برای رسیدن به وحدت برای انتخابات آینده طراحی شود، گفت: اصولگرایان مصمم به رقابت در انتخابات هستند و سعی بر این است که مصمم بودن خود در انتخابات را از طریق دست یافتن به سازوکاری برای رسیدن به وحدت و سازوکاری برای رسیدن به فرد واحد، نشان دهند. وی درباره انگیزه منتقدان برای ورود به انتخابات، گفت: حرف‌های مسؤولان دولت کنونی را قبل از انتخابات و در جریان انتخابات تا امروز کنار هم بگذارید، دسته‌بندی کنید و ببینید آنها (مسؤولان) چه حرف‌هایی زدند، کافی است این وعده ها را کنار هم بگذارید مثلاً ببینید «آن وعده‌هایی که داده شده بود با برجام چنین و چنان می‌شود» آیا محقق شده یا نه؟

امام جمعه خرمشهر:
سفر روحانی به خرمشهر تبلیغاتی بود


امام جمعه خرمشهر با تأکید بر اینکه سفر رئیس‌جمهور به خرمشهر تبلیغاتی بود، گفت: بیشتر مطالبات ما از رئیس‌جمهور ایجاد بستر برای اشتغال جوانان است ولی ما هیچ امیدی به اجرای مطالبات از سوی دولت نداریم. حجت‌الاسلام سیدنبی موسوی در گفت‌و‌گو با فارس، درباره سفر رئیس‌جمهور به این شهرستان اظهار کرد: مطالبه بنده از رئیس‌جمهور در این سفر یادآوری 25 مطالبه سفر سال 92 روحانی به خرمشهر بود. وی با تاکید بر اینکه بخش عمده مطالبات بنده ایجاد بستر برای اشتغال جوانان آبادان و خرمشهر است، ادامه داد: اولویت ما، ظرفیت و بسترسازی اشتغال در مدت کوتاه دولت است. امام جمعه خرمشهر با تاکید بر اینکه حدود 44 درصد از جوانان ما بیکار هستند، گفت: به هیچ عنوان امیدی از اجرای هیچ یک از مطالبات از سوی دولت ندارم، به این جهت که این سفر تبلیغاتی بود. وی یادآور شد: اگر سفر رئیس‌جمهور اجرایی بود، برای رفع و حل مشکلات حداقل حرف مردم را که از سر دلسوزی مطالبه می‌کردند، گوش می‌داد.

دور شدن سایه جنگ ربطی به برجام ندارد

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دور شدن سایه جنگ ربطی به برجام ندارد چرا که اساساً گزینه جنگ، قبل از مذاکرات به بایگانی کاخ سفید رفته بود. علی‌اکبر ولایتی در گفت‌وگو با تسنیم درباره حواشی اظهاراتش در برنامه تلویزیونی «متن حاشیه» مبنی بر اینکه «اگر برجام نبود، جنگ‌ می‌شد»، با اشاره به اینکه مبحث بنده در این زمینه 2 وجه دارد که یکی جنبه «حقوقی» و دیگری وجه «عینی» موضوع است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد درباره اظهارات اخیرم نوعی سوءتفاهم شکل گرفته است. وی ادامه داد: اولاً برخلاف آن چیزی که در برخی رسانه‌ها منتشر شده، بنده نگفته‌ام «برجام سایه جنگ را از کشور دور کرد» یا «اگر برجام نبود جنگ می‌شد»، بلکه عرض من این بود که راه غیر از مذاکره و گفت‌وگو، رودررویی و جنگ است. منتها بنده این تعبیر را در چارچوب بحث‌های حقوقی عرض کردم. به عبارت روشن‌تر، از نظر حقوقی، یعنی «روی کاغذ»، اگر دو طرف یک تخاصم از طریق گفت‌وگو و مذاکره و صحبت، با یکدیگر به توافق نرسند و بر موضع خود نیز اصرار کنند، از نظر حقوقی و منطقی، صرفاً گزینه جنگ باقی می‌ماند. رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اما جنبه حقوقی و اصطلاحاً «روی کاغذ» بحث، با وجه «عینی» و «آنچه بر روی زمین اتفاق می‌افتد» متفاوت است، چرا که اگر یک طرف مخاصمه در حالت یاد شده بنای جنگ داشته باشد، بیش و پیش از اراده‌ و عزمش برای جنگ، باید از «قدرت» و «توان» لازم هم برخوردار باشد. وی تاکید کرد: در اینکه روحیه استکباری و ظالمانه آمریکا ایجاب می‌کند که اراده‌ای جز برچیدن نظام جمهوری اسلامی نداشته باشد شکی نیست و در اینکه آمریکایی‌ها تمایل به حذف مانع مهمی همچون ایران اسلامی از پیش پای سیاست‌های ظالمانه و استعمارگرانه‌شان دارند نیز تردیدی وجود ندارد، یک گزاره غیرقابل مناقشه دیگر آن است که اگر آمریکایی‌ها در خود توان رویارویی سخت با جمهوری اسلامی را می‌دیدند، اساساً تک‌جمله‌ای هم درباره مذاکره به زبان جاری نمی‌کردند اما مساله اینجاست که آیا دولت آمریکا در واقعیت و نفس‌الامر توان مقابله سخت و نظامی با ایران را دارد یا خیر؟ پاسخ این سوال قطعاً منفی است. ولایتی افزود: آمریکایی‌ها بارها به صورت مستقیم و غیرمستقیم، از طریق لشکرکشی هوایی به طبس، چندین  نوبت تلاش برای کودتا، حمایت‌های سنگین از صدام در جنگ تحمیلی و ورود مستقیم به جنگ با ایران در سال‌های پایانی دفاع مقدس، برنامه‌ریزی برای فتنه‌های گوناگون در کشور و... گزینه‌های سخت و حتی نیمه‌سخت خود را آزموده و با مشاهده نتایج مفتضحانه‌اش، این گزینه را به بایگانی کاخ سفید فرستاده‌اند و اساساً به همین دلیل است که اوباما گزینه مذاکره را بر سر دست گرفته بود، چرا که چاره دیگری نداشت. وی خاطرنشان کرد: دور شدن سایه جنگ از سر کشور ارتباطی با برجام ندارد، چرا که اساساً اگر آمریکا امکان انداختن سایه جنگ بر سر کشور را داشت، وارد مذاکره نمی‌شد. رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درباره چرایی پذیرش مذاکره از سوی جمهوری اسلامی ایران، گفت: این مذاکرات در دولت‌های پیشین شروع شد و در این دولت نیز با اجازه رهبر معظم انقلاب ادامه یافت تا همانطور که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند تجربه‌ دیگری برای همگان شکل بگیرد مبنی بر اینکه راه‌حل مشکلات اقتصادی کشور، مذاکره و گفت‌وگو با آمریکا نیست و این مسیر جز یک سراب، چیز دیگری پیش روی ایران قرار نمی‌دهد. وی در پایان با تاکید بر اینکه براساس گفتمان رهبر معظم انقلاب، جمهوری اسلامی اهل مذاکره و گفت‌وگو به معنای واقعی کلمه در شرایط عادلانه است،  خاطرنشان کرد: برخی قصد دارند مذاکره را جایگزین گفتمان «مقاومت» و حضور یکی را به معنای انتفای دیگری معنا کنند اما منطق رفتاری جمهوری اسلامی بدین شکل است که طرفدار گفت‌وگو در شرایط برابر و به  معنای حقیقی آن است اما مقاومت و مبارزه علیه استکبار و رژیم‌های سراپا ظلمی همچون آمریکا را «ماهیت غیرقابل انفصال» خود می‌داند و به قول امام(ره) تا ظلم هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هم هستیم.


ایران

موافقت ایران و چین
برای همکاری نظامی بلندمدت

وزیران دفاع ایران و چین و هیأت ‌های همراه پس از دیدار با یکدیگر در تهران، موافقتنامه همکاری دفاعی - نظامی بلندمدت امضا کردند. به گزارش وزارت دفاع، سردار حسین دهقان پس از دیدار با سپهبد «چانگ وان چوان»همتای چینی  با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری چین به ایران و توافق رؤسای جمهور دو کشور در خصوص تقویت و توسعه همکاری‌های دفاعی - نظامی و مبارزه علیه تروریسم در چارچوب سند جامع همکاری‌های دو کشور تأکید کرد: ارتقای روابط و همکاری‌های دفاعی - نظامی بلندمدت با چین اولویت دیپلماسی دفاعی ایران به شمار می‌رود و سفر وزیر دفاع چین را در همین راستا ارزیابی می‌کنیم. وی با بیان اینکه همکاری‌های دفاعی - نظامی ایران و چین، ضامن صلح و امنیت جهانی و منطقه‌ای است ،تأکید کرد حفظ صلح و ثبات در آسیا و اقیانوسیه مسئولیت تمامی کشورهای این منطقه است. سردار دهقان با اشاره به حمایت امریکا و برخی دولت‌های منطقه از جریانات تروریستی گفت: تهدید داعش و تروریسم به یک چالش مهم منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده است.  چانگ وان چوان وزیر دفاع جمهوری خلق چین نیز با ابراز خرسندی از سفر به ایران اظهار داشت: اشتراک منافع و تفاهم ایران و چین در مسائل مختلف جهانی و منطقه‌ای راه را برای توسعه همکاری‌های دفاعی - نظامی میان دو کشور کاملاً هموار کرده است.
سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز روز گذشته در دیدار وزیر دفاع جمهوری خلق چین از آمادگی کشورمان برای برگزاری رزمایش مشترک با جمهوری خلق چین خبر داد.



رئیس قوه قضائیه: پاره کردن برجام
اثری بر ایران ندارد

رئیس قوه قضائیه راهپیمایی عظیم اربعین را مظهر و نماد اقتدار شیعیان در جهان امروز دانست و تأکید کرد: راهپیمایی اربعین و زیارت مشتاقان اهل بیت(ع) در سال‌های اخیر حماسه بسیار بزرگی  خلق کرده است که تنها بخشی از آن در رسانه‌ها منعکس می‌شود. به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله آملی لاریجانی روز گذشته  در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به بازتاب‌های نتیجه انتخابات امریکا در جهان گفت: اگر این فرد بخواهد بر آنچه در دوران رقابت به زبان می‌آورد استوار باشد، دنیا و خود امریکا را با بحران مواجه می‌کند. وی ‌در مورد اظهارات رئیس جمهوری منتخب امریکا پیرامون برجام نیز اظهار کرد: برجام یک برنامه و اقدام مشترک است که از نظر ما در مجموع اشکالی نداشت، ولی در مقام اجرا با موانع و مشکلاتی روبه‌رو شد. ما نمی‌گوییم که جمهوری اسلامی از برجام  نفعی نمی‌برد، اما در مجموع منتی بر سر ایران نیست که حالا یک نفر بگوید برجام را پاره می‌کنیم.   چنین کاری اثری برای جمهوری اسلامی ندارد.
آملی‌لاریجانی همچنین شهادت محسن خزایی، خبرنگار مدافع حرم را به خانواده این شهید و اهالی رسانه تسلیت گفت. 

دیوار کوتاه دولت برای نظارت

عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه تخلف از قانون و حقوق‌های نامتعارف خواست دولت نبوده است، گفت: «دستگاه‌های زیادی هستند که ممکن است مرتکب این خلاف شده باشند.»
به گزارش فارس، محمدعلی وکیلی افزود: «اشکال کار اینجاست که از نظر نظارت فقط دست ما به دولت می‌رسد بنابراین از دیوار دولت آسان‌تر بالا می‌رویم ولی امکان نظارت بر دیگر دستگاه‌ها از جمله قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری و نهادهای زیرمجموعه رهبر معظم انقلاب نیست و دیوار آنها بلندتر است.» نماینده تهران گفت: «البته خوشبختانه بیش و پیش از دیگران خود رهبر معظم انقلاب پیشقدم شدند و دستور دادند که به نهادهای زیرمجموعه معظم له با اذن ایشان ورود و ساز و کارهای نظارت در آنجا به کار گرفته شود.»  

قاضی‌پور پناهندگی خانواده‌اش را تکذیب کرد

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس خبر پناهنده شدن خانواده‌اش را تکذیب کرد. به گزارش «ایران»، وی در جلسه دیروز مجلس و در تذکری به هیأت رئیسه گفت: «خبر منتشر شده در فضای مجازی درباره‌ پناهندگی خانواده‌ بنده کذب محض است.»

قرارداد تسلیحاتی 10 میلیارد دلاری ایران و روسیه

خبرگزاری ریانووستی به نقل از یک مقام روس خبر داد روسیه و ایران مشغول مذاکره در مورد امضای قرارداد نظامی 10 میلیارد دلاری هستند. به گزارش ایسنا، این مقام آگاه گفت که بنابر این قرارداد، مسکو تانک‌های «تی90»، سیستم‌های توپخانه‌ای، هواپیما و هلیکوپترهای جنگی را به تهران تحویل خواهد داد.

 وکیل سازمان تأمین اجتماعی: شلاق خوردن مرتضوی دردی را دوا نمی‌کند

وکیل مدافع سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به حکم سعید مرتضوی در پرونده مربوط به این سازمان گفت: هدف ما شلاق خوردن مرتضوی نیست. شلاق خوردن مرتضوی دردی از تأمین اجتماعی دوا نمی‌کند. ما می‌خواهیم پول‌ها به تأمین اجتماعی بازگردد.
مجتبی نظری در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه در این پرونده، پول‌ها از سازمان تأمین اجتماعی خارج شده و به جیب تعدادی از نمایندگان مجلس رفته، افزود:  مقامات قضایی در رسانه‌ها گفته‌اند که سازمان تأمین اجتماعی برای مطالبه پول‌ها باید دادخواست حقوقی می‌داد در حالی که رد مال جزو وظایف قانونی قاضی است. 

  محمدرضا رحیمی در زندان است

روز یکشنبه یکی از مأموران سرشماری در توئیتی مدعی شد که محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری سابق که طبق حکم دادگاه باید هم‌اکنون در زندان باشد، در خانه بسر می‌برد و هنگامی که برای سرشماری به در منزل وی رفته است، خودش در خانه را باز کرده است. اما یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، حضور نداشتن رحیمی در زندان اوین را تکذیب کرد و گفت: وی اکنون در زندان بسر می‌برد.


جمهوری اسلامی


انتخاب روسای کارگروه‌های سه‌گانه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

دبیر شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از تعیین روسای کارگروه‌های سه‌گانه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خبر داد.
ژاله فرامرزیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به جلسه این تشکل سیاسی اشاره کرد و اظهار داشت: در جلسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کلیات شرح وظایف کارگروه‌های سه‌گانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.
وی افزود: در این جلسه روسا و نواب رئیس کارگروه استان‌ها، سیاست‌گذاری و تعامل معرفی شدند که آقایان مرعشی و مبلغ به عنوان رئیس و نایب رئیس کارگروه استان‌ها از سوی اعضای شورا برگزیده شدند.
دبیر شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: آقایان حسین کمالی و مجید فراهانی نیز به عنوان رئیس و نایب رئیس کارگروه سیاست‌گذاری و آقایان حاجی و مهرعلیزاده نیز به عنوان رئیس و نایب رئیس کارگروه تعامل انتخاب و معرفی شدند.
پیش از این محسن رهامی رئیس کارگروه تعامل شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود که بررسی روسای جدید نشان می‌دهد فقط آقای رهامی برای سمت ریاست این کارگروه‌ها نامزد نشده است.
برپایه این خبر چندی پیش برخی از احزاب اصلاح‌طلب اعلام کردند که فعالیت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به اتمام رسیده بنابراین کمیته انتخابات احزاب اصلاح‌طلب را تشکیل دادند و محسن رهامی به عنوان سخنگوی این کمیته معرفی شد.

حق شناس: انسجام حداکثری در جریان اصلاحات در حال شکل گیری است

عضو شورای عالی اصلاح طلبان گفت: انسجام حداکثری در بخش سیاست‌گذاری در میان احزاب و شخصیت‌های محوری اصلاح طلب در حال شکل گیری است و امیدواریم تا انتخابات 96 به نقطه مطلوب برسیم.
محمد جواد حق شناس در گفت و گو با ایرنا درباره برنامه‌های اصلاح طلبان برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: اصلاح طلبان با انسجام خود در انتخابات سال‌های 92 و 94 گام‌های اول و دوم را برداشتند و به نوعی گام سوم را در رای اعتماد به وزرای سه گانه نشان دادند.
وی با یادآوری این که همچنان تلاش می‌شود این انسجام حفظ و نتیجه بخش باشد، تصریح کرد: جریان اصلاح طلب دلیلی برای تغییر گزینه‌ای که قبلا وارد کارزار انتخابات شد و از آن حمایت کرد، نمی‌بیند اما این به معنای این نیست که حرف نهایی را زده باشد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین گفت: متناسب با تغییراتی که در فضای سیاسی کشور شکل می‌گیرد طبیعتا حوزه انتخابات هم تحت تاثیر آن است و ما سعی می‌کنیم ضمن حرکت در چارچوب منافع ملی به انسجام ملی برسیم.
حق شناس عملکرد دولت یازدهم در سه سال گذشته را نیز مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: با توجه به محدودیت‌های موجود فکر نمی‌کنم کارشناس منصفی بتواند عملکرد دولت را نفی کند البته در حوزه‌هایی می‌توانست بهتر کار کند و اثربخش‌تر باشد.
وی اظهارامیدواری کرد در فرصت در پیش رو حداقل با ترمیم‌هایی که اتفاق افتاده این نقاط ضعف برطرف شود.


باهنر: امیدواریم تا پایان ماه صفر تکلیف وحدت اصولگرایان برای انتخابات سال 96 مشخص شود


دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، گفت: امیدواریم تا پایان ماه صفر تکلیف وحدت اصولگرایان برای انتخابات سال 96 مشخص شود
به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری طی نشست خبری، در پاسخ به سوالی مبنی بر وحدت اصولگرایان برای انتخابات 96 و اینکه آیا در این زمینه ائتلافی صورت گرفته، اظهار داشت: تلاش‌های زیادی در رابطه با وحدت بین اصولگرایان صورت گرفته تا در انتخابات چگونه عمل شود در این میان اختلاف نظرهایی وجود دارد اما امیدواریم تا پایان ماه صفر تکلیف سازمانی و رای آوری و عملی که قرار است اصولگرایان برای انتخابات انجام دهند و همه آنها زیر یک پرچم حرکت کنند روشن شود.
وی افزود: باید از آن وحدت نسبی که در انتخابات مجلس داشتیم، استفاده کنیم و آن را کنار نگذاریم و یک بنایی جدید بسازیم چون ساخت بنایی جدید هزینه‌های زیادی دارد.


منتجب نیا: حزب اعتماد ملی برای انتخابات 96 با سایر اصلاح طلبان ائتلاف می‌کند


قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت که این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 با حفظ هویت و استقلال حزبی با سایر احزاب اصلاح طلب تعامل و ائتلاف می‌کند.
رسول منتجب نیا در گفت و گو با ایرنا با اشاره به نشست فصلی حزب اعتماد ملی که 21 آبان ماه برگزار شد، افزود: در این نشست حمایت از دولت مورد تاکید قرار گرفت.
وی تصریح کرد: ما برای انتخابات چاره‌ای جز تعامل و ائتلاف با سایر احزاب نداریم اما در عین حال باید از هویت حزبی خود صیانت کنیم.
منتجب نیا اظهار داشت: نشست‌های فصلی حزب اعتماد ملی از چندسال قبل به طور مدام برگزار می‌شود که جلسه اخیر، بسیار خوب و مفید بود و مسایل مهمی در آن مطرح و تصویب شد.
قائم مقام حزب اعتماد ملی اضافه کرد: در این جلسه مواضع و تمایز حزب اعتماد ملی نسبت به سایر احزاب مطرح شد و همین موضع گیری‌ها به رای گذاشته شد.
وی ادامه داد: همچنین نحوه ائتلاف کردن و ادغام نشدن حزب اعتماد ملی با سایر احزاب اصلاح طلب برای انتخابات سال آینده، نیاز به راهکارهایی دارد که برای اعمال آن، روش‌های مختلفی مطرح شد.
وی توضیح داد: پیشنهاد مصوب این بود که گروه 7 نفره‌ای از شورای مرکزی و نمایندگان استانی به ریاست قائم مقام حزب تشکیل شود تا راه تعامل با سایر اطلاح طلبان را بررسی و اعلام کنیم.


واکنش قربان‌زاده:
کسانی که از شروط قالیباف برای حضور در انتخابات سخن می‌گویند، نه قالیباف را شناختند نه اصولگرایان را !


دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی گفت: معیار قالیباف برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، لابی‌ها و رایزنی‌های سیاسی نیست.
حسین قربانزاده، دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اظهارات سبحانی‌نیا مبنی بر اینکه قالیباف برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 96 برای اصولگرایان شرط تعیین کرده است، اظهار داشت: کسانی که از شروط قالیباف برای حضور در انتخابات سخن می‌گویند، معلوم است که نه قالیباف را می‌شناسند و نه اصولگرایان را !
وی افزود: قالیباف اگر تشخیص دهد حضورش به نفع مردم، پیشرفت کشور و حل معضلات جامعه است در انتخابات شرکت می‌کند و اگر هم به این تشخیص نرسد شرکت نخواهد کرد.
این فعال سیاسی تصریح کرد: معیار قالیباف برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، لابی‌ها و رایزنی‌های سیاسی نیست.
پیشتر از قول برخی فعالان سیاسی مانند سبحانی‌نیا نقل شده بود که شرط قالیباف برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اجماع اصولگرایان است.


سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 96 می‎شود


سعید جلیلی دبیر سابق شورای امنیت ملی گفته است در انتخابات آینده ریاست جمهوری نامزد خواهد شد.
به گزارش خبر انلاین پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روح تازه‌ای را به اردوگاه مخالفان حسن روحانی دوانده و انگیزه برخی از چهره‌های اصولگرا برای نامزدی در انتخابات را بیشتر کرده است.
گویا تصمیم جلیلی برای نامزدی در انتخابات ربطی به انتخاب ترامپ ندارد و او آمادگی خود برای حضور در انتخابات را دو هفته پیش اعلام کرده است.
گفته می‌شود جلیلی اخیرا با تحلیل اوضاع کشور به برخی همفکرانش گفته است که اکنون دیگر همه متوجه شده‌اند که برجام شکست خورده و نظرات ما درباره برجام به اثبات رسیده است.
به گفته جلیلی، با شکست برجام و اثبات درستی مواضع او در دوران مذاکرات هسته ای، مردم در این دوره به او رای خواهند داد.
جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل نیز شرکت کرده بود اما علیرغم حمایت غیررسمی محمود احمدی نژاد، وی با کسب تنها 4 میلیون رای شکست خورد.
براساس اخبار به دست آمده احمدی نژاد برنامه‌ای برای حمایت از آقای جلیلی و یا هیچ نامزد دیگر انتخابات ندارد. از نظر آقای احمدی نژاد، نامزدهایی که یک یا چندبار در انتخابات شرکت کرده و رای نیاورده‌اند دیگر به مصلحت خودشان هم نیست که در انتخابات شرکت کنند.
احتمالا اشاره وی به احتمال نامزدی محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز می‌باشد که تاکنون در دو بار در انتخابات نامزد شده است و پیش‌بینی می‌شود این بار نیز یکی از نامزدهای اصلی اصولگرایان خواهد بود.


ناظمی اردکانی: اصولگرایان با رقابت درون گروهی شایسته‌ترین فرد را به عنوان نامزد معرفی می‌کنند


عضو جامعه اسلامی مهندسین گفت: قطعا یک رقابت درون اردوگاهی بین طیف‌های مختلف اصولگرا انجام می‌شود و شایسته‌ترین فرد با شاخصه‌هایی که وجود دارد را به عنوان نامزد معرفی خواهیم کرد.
"محمد ناظمی اردکانی" در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به معرفی نامزد مورد نظر از سوی جریان اصولگرایی برای انتخابات سال 96 عنوان داشت: امیدواریم که تمامی جریانات و طیف‌های اصولگرایی به وحدت برسند و کاندید واحدی را برای رقابت در انتخابات 96 معرفی کنند.
عضو جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: در حال حاضر افرادی در اذهان مطرح هستند و قطعا یک رقابت درون اردوگاهی بین طیف‌های مختلف اصولگرا انجام می‌شود و شایسته‌ترین فرد با شاخصه‌هایی که وجود دارد را به عنوان نامزد معرفی خواهیم کرد.
وی افزود: در جبهه پیروان امام رهبری ستاد انتخاباتی تشکیل شده و بیشتر موضوعاتی که مورد بحث و فعالیت است در ارتباط با شوراهاست که اهمیت خاص خودش را دارد.


خراسان


سردار حاجی زاده: آمریکا کارخانه ساخت سلاح ایران در حلب را تخریب کرده است

سردار حاجی زاده در یادواره پنجمین سالگرد شهادت شهید حسن تهرانی مقدم در دانشگاه امیرکبیر گفت: یکی از اهدافی که آمریکا در منطقه ما دنبال می‌کند از بین بردن ارتش کشورهای اسلامی است و نمونه آن را در کشور لیبی دیدیم که در ضمن اعتراضات مردمی برای از روی کار رفتن قذافی،‌با حمله ناتو ارتش آن کشور نابود شد. به گزارش ایسنا، وی افزود: نمونه دیگر را در سوریه دیدیم که البته درست است ارتش این کشور ایستاده و می جنگد اما آمریکا در حملات خود تمام منابع سلاح این کشور را نابود کرده و کارخانه سلاح های زمین به زمین که توسط ایران در حلب ساخته شده بود به طور کامل تخریب شده است. این سردار سپاه پاسداران با اشاره به سالگرد شهادت شهید تهرانی مقدم اظهار کرد: این شهید نزدیک به سی سال از زندگی خود را گذاشت  و توانست موضوع امنیت ، دفاع و موشک های بالستیک را حل کند. البته مشکل ما در این کشور فقط موشک بالستیک نیست اما این موضوع باید در سایر عرصه ها الگو قرار گیرد . در زمان دفاع مقدس شهید تهرانی مقدم این مشکل را مطرح می کرد که افزایش برد موشک هایمان پنج کیلومتر بیشتر شود و می خواستیم 27 کیلومتر برد را به 33 کیلومتر برسانیم.فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران خاطر نشان کرد: امروز در کشور دو تفکر وجود دارد یک تفکر مسیر انقلابی با تکیه بر توان داخلی که چنین الگوهایی را دنبال می‌کند و تفکر دیگر این است که ما باید به سمت غرب رفته و با آن‌ها کنار بیاییم و سازش کنیم. وی با بیان اینکه بحث من سیاسی نیست بلکه بحث منطقی می کنم افزود:‌ نمونه ای بیاورید که با سازش با آمریکا مشکلش حل شده باشد. نمونه آن مصر است. ما که نمی توانیم از مصر به آمریکا نزدیک تر شویم اما سرنوشت این کشور را دیدیم.


آرمان

عيادت رئيس‌دفتر مقام معظم رهبري از دباغ

رئيس دفتر مقام معظم رهبري، عصر دیروز به نمايندگي از رهبر‌انقلاب از مرضيه حديدچي(دباغ) عيادت كرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدي گلپايگاني عصر دیروز با حضور در يكي از بيمارستان‌هاي تهران به نمايندگي از رهبر معظم انقلاب اسلامي از خانم مرضيه حديدچي (دباغ) عيادت كرد. رئيس دفتر مقام معظم رهبري در جريان عيادت از خانم دباغ ضمن گفت‌وگو با تيم پزشكي و خانواده ايشان در جريان روند معالجه قرار گرفت و براي ايشان دعا و آرزوي سلامتي كرد. دباغ به‌دليل عارضه قلبي در بيمارستان خاتم‌الانبياء(ص) بستري شده است.

اهل خدعه، نيرنگ و معامله نيستيم

رئيس مجلس در مراسم تشييع پيكر خبرنگار شهيد محسن خزايي گفت: تروريست‌ها بدانند تك تك ايرانيان با قلبشان راه مجاهدت را مي‌پيمايند. علي لاريجاني اظهار داشت: اين براي همه كشورهايي كه با ايران مراواداتي دارند يك پيام روشن دارد، اينكه ما در راهمان راسخ هستيم و در دوستي نيز راسخيم ولي اهل خدعه و نيرنگ نيستيم و اگر امري برايمان مهم باشد تا پاي جان مي‌ايستيم؛ ما اهل معامله نيستيم، اين پيام براي روابط دراز مدت يك انقلاب بسيار اهميت دارد. وي با بيان اينكه كشورهاي بزرگ پشت سر حمايت از جريان تروريستي در منطقه هستند،گفت: اگر در گذشته برخي مسئولان جمهوري اسلامي اين موضوع را مي‌گفتند، آن را حدس و گمان تعبير مي‌كردند. اما امروز اطلاعات دقيقي به دست آمده كه آمريكا و رژيم صهيونيستي در تاسيس و حمايت از جريان تروريستي منطقه كمك مي‌كند و برخي از حكومت‌هاي كشورهاي منطقه به اين آفت دچار شده‌اند. لاريجاني ادامه داد: تحليل آنها اين است كه اين آشفتگي بهترين شرايط را براي رژيم صهيونيستي فراهم مي‌كند. لذا اگر ملت ايران در سركوب اين جريان تروريستي پيشرو است از روي خودآگاهي است و اين تاريخ ماندگار مي‌شود.

قضات از مراودات نامتعارف بپرهيزند

معاون دادستان انتظامي در امور نظارت و ارزشيابي قضات گفت: قضات بايد از مراودات نامتعارف بپرهيزند. علي رنجبر كه براي برگزاري جلسه مشترك با مسئولان و نمايندگان واحدهاي نظارت و ارزشيابي قضات چهار استان غرب كشور - كرمانشاه، همدان، ايلام و كردستان - به استان كرمانشاه سفر كرده بود در نشست مشترك با قضات محاكم تجديد نظر، محاكم عمومي و انقلاب و كيفري، خانواده، قضات دادسراهاي استان حضور پيدا كرد. رنجبر در اين نشست به بيان اهميت كار قضائي پرداخت و بر لزوم رعايت دقيق رفتار متناسب با شأن و پرهيز از مراودات نامتعارف قضات تاكيد كرد. اين مقام مسئول در قوه قضائيه اظهار كرد: لزوم صيانت از حق مردم از ديگر مواردي است كه بايد قضات دستگاه قضائي به آن تاكيد و توجه ويژه داشته باشند.

۶ سال زندان براي ورود غيرمجاز به عراق

معاون كنسولي وزارت امور خارجه كشورمان تاكيد كرد كه مشتاقان زيارت عتبات عاليات، از ورود غيرمجاز به خاك عراق خودداري كنند؛ ورود بدون رواديد به كشور عراق تا ۶ سال زنداني به همراه دارد. حسن قشقاوي افزود: زائران ايراني براي حضور در مراسم اربعين بايد رواديد دريافت كنند. قشقاوي گفت: زائران ايراني بدون گذرنامه معتبر و رواديد به عراق سفر نكنند زيرا اين كار علاوه بر مشكلاتي كه براي زوار به همراه خواهد داشت، روند كار سفير و سركنسول‌هاي ايران در عراق را مختل مي‌كند. وي افزود: سفر به عراق بدون رواديد خيانت ملي و خيانت به كساني است که رواديد دريافت كرده‌اند.

ايران به خاك كشورهاي منطقه چشم طمع ندارد

سخنگوي وزارت خارجه تاكيد كرد كه اين كشور هيچ مشكلي با كشورهاي منطقه ندارد و به خاك آنها چشم طمع ندارد. بهرام قاسمي درباره روابط ميان كويت و ايران گفت: دو كشور همسايه هستيم و تاريخ روابط دوجانبه ميان ما مشخص است. ما از كويت انتظار داريم كه به عنوان يك كشور دوست بسيار بيشتر از واقعيت روابط ميان ما عمل كند. ما اكنون مشكل مستقيمي با هم نداريم. روابط ما با كويت خوب بوده و مذاكرات مسالمت‌آميز عامل روابط‌ خوب‌مان قبل و بعد از انقلاب بوده است. ما به گزينه‌هاي دولت و مردم كويت احترام مي‌گذاريم و اميدواريم كه كويت در روابط خود با ايران بازنگري كند. دو كشور امكانات زيادي دارند كه مي‌توان با آن در زمينه‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري كرد. ايران نيت صادقانه‌اي براي تقويت اين روابط دارد.

تاكيد عراقچي به توجه به ديپلماسي آب

معاون وزير امور خارجه گفت: وزارت خارجه بايد به ديپلماسي آب متمركز شود. سيد عباس عراقچي با اشاره به اينكه به لحاظ كاري و علاقه شخصي به بحث آب و ديپلماسي آب وارد شدم، با اشاره به نگراني‌ها از بابت كم آبي در آينده و بحران آب گفت: ايران جزو كشورهاي خشك و نيمه خشك خاورميانه است و تا سال ۲۰۲۵ تعداد كشورهاي خشك افزايش مي‌يابد و ايران يكي از كشورهاي نيمه خشك محسوب مي‌شود. او افزود: ميانگين سالانه باران در ايران ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به ۱۰ سال گذشته كاسته شده است.


شرق

روایت قاضی‌پور  از  اقتصاد گانگستری روسیه


خانه ملت: نادر قاضی‌پور، در جلسه علنی روز گذشته مجلس و در جریان بررسی لایحه موافقت‌نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت ایران و دولت فدراسیون روسیه و تشریفات آن در مخالفت با این لایحه گفت: این توافق‌نامه دارای ١٢ ماده است، اما هیچ ماده‌ای به‌نفع دولت ایران نیست. او افزود: آیا آن بلایی که ترکیه را گرفتار کرد، تکرار نخواهد شد. سرمایه‌گذاران ترکیه در روسیه بلاتکلیف هستند و روسیه کشوری است تک‌قطبی که هیچ اعتقادی به مجلس و نمایندگان خود ندارد. قاضی‌پور تأکید کرد: به نظرم سرمایه‌های ایرانی با این توافق به هدر رفته و می‌توان گفت که روس‌ها شاید قابل‌اعتماد نباشند. معادلات اقتصادی روسیه براساس گانگستری یا استفاده از شبکه‌های غیرقانونی است و قوانین مشخصی در روسیه برقرار نیست. بنابراین برای حفظ سرمایه‌های ایرانی نباید با این توافق‌نامه موافقت کرد.

رد کلیات لایحه جامع وکالت در کمیسیون قضائي


ایسنا: جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون قضائي و حقوقی مجلس شورای اسلامی، از رد کلیات لایحه جامع وکالت در جلسه عصر روز دوشنبه کمیسیون خبر داد. رحیمی‌جهان‌آبادی با اعلام این خبر به ایسنا گفت:‌ کلیات لایحه وکالت در جلسه روز دوشنبه کمیسیون قضائي و حقوقی با حضور دکتر امیری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، حسین آبادی، جندقی، بهمن کشاورز، مصباح اسکویی و آذربایجانی از هیأت‌مدیره کانون وکلا، نمایندگان قوه قضائيه و دادگستری مورد بررسی قرار گرفت. او افزود: در این جلسه پس از بررسی نظرات نمایندگان قوه قضائيه، دادگستری، مرکز پژوهش‌های مجلس، هیأت‌مدیره کانون وکلا و چند نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، کلیات لایحه جامع وکالت به رأی گذاشته شد که نمایندگان با آن مخالفت کردند. به گفته رحیمی، کمیسیون قضائي و حقوقی موارد ضروری از قانون فعلی وکالت را اصلاح خواهد کرد.

تذکر نماینده تهران درباره شایعات مربوط به رئیس قوه قضائيه


ایسنا: محمود صادقی، عضو هیأ‌ت‌‌رئیسه فراکسیون امید، از رئيس قوه قضائيه درخواست کرد تا برای شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی گزارشی از عملکرد وجوه دولتی دریافتی، سود حاصله و موارد مصرف در پنج سال گذشته را اعلام کند. صادقی روز گذشته در تذکري شفاهی با گرامیداشت شهادت خبرنگار شبکه خبر، آزادی یاشار سلطانی را تبریک گفت و افزود: سلطانی نماد شفافیت و صداقت در عرصه رسانه است. نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اخبار و شایعات درخصوص رئیس قوه قضائيه، گفت: این اخبار و شایعات موجبات سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه و مشوه نشان‌دادن وجهه دستگاه حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی را فراهم کرده است. این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین خواستار شفاف‌سازی اظهارات اخیر وزیر اقتصاد شد و با بیان اینکه «ایشان در مصاحبه‌ای این شایعات را تکذیب کردند»، ابراز عقیده کرد: بنده از وزیر سؤال دارم که مقصود ایشان از «حدود قانون و موازین شرعی» چیست؟ کدام قانون اجازه می‌دهد وجوه دولتی به حساب‌های شخصی واریز شود؟ به‌ویژه اینکه بخش زيادي از وجوه واریزی به این حساب‌ها متعلق به اشخاص حقیقی و اصحاب دعوا در محاکم حقوقی و کیفری و بعضا متعلق به متهمان در دادسراهاست که بايد بابت قرارهای وثیقه و تودیع خسارت احتمالی به صندوق دادگستری واریز شود. او گفت: از رئیس قوه قضائيه به‌عنوان قوه‌ای که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی مردم و مسئول تحقق‌بخشیدن به عدالت است تقاضا می‌کنم برای جلوگیری از ادامه سوءاستفاده بیگانگان و برای شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی گزارشی از عملکرد این حساب‌ها شامل مبالغ واریزشده، سود حاصله و موارد مصرف‌شده در پنج سال گذشته را اعلام کند.

کواکبیان:
اتهام فتنه به مجلس، وارد نیست


ایلنا: مصطفی کواکبیان، نماینده تهران، در جریان نشست علنی روز گذشته مجلس در تذکری شفاهی، با بیان اینکه بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هیأت‌رئیسه وظیفه دفاع از شأن مجلس را برعهده دارد، گفت: امروز برخی از دوستان بحث فتنه را مطرح کردند، اما هیأت‌رئیسه در برابر امام‌جمعه محترمی که کل خانه ملت را فتنه‌گر خواند، هیچ واکنشی نشان نداد و این در حالی است که باید دفاع می‌‎کردید. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: مجلس خانه ملت است و قطعا این اتهام‌ها به مجلس وارد نیست. رئیس مجلس موظف به دفاع از نمایندگان و مجلس بود.


اعتماد


مرتضوي زائر كربلا

مديرعامل سابق سازمان تامين اجتماعي كه به تازگي از سوي دادگاه كاركنان دولت در پرونده مربوط به تخلفات انجام شده در اين سازمان محكوم شده بود، از كشور خارج شد. طبق اين خبر كه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد، مرتضوي براي شركت در مراسم اربعين به عراق سفر كرده است.


توضيحات داماد رحيمي درباره شايعه آزاد بودن او

در حالي كه يك مامور سرشماري در توييتر خود مدعي شده بود كه محمدرضا رحيمي، معاون اول محمود احمدي‌نژاد كه طبق حكم دادگاه بايد هم‌اكنون در زندان باشد، در خانه است، وكيل و داماد رحيمي شايعه آزاد بودن وي را رد كرد. به گزارش ايلنا، كوروش روشن در اين باره گفت: خانواده رحيمي اساسا امسال مورد سرشماري حضوري قرار نگرفتند و هيچ مامور سرشماري را ملاقات نكردند.


سخنراني ياشار سلطاني در جلسه‌ جنبش عدالتخواه دانشجويي

ياشارسلطاني، دبير سايت معماري‌نيوز، يك روز پس از آزادي، در جلسه‌اي به ميزباني جنبش عدالتخواه دانشجويي شركت كرد. در اين جلسه كه خبر آن از طريق كانال‌هاي خبري تلگرامي منتشر شد جمعي از فعالان بسيج دانشجويي حضور داشتند كه ياشار سلطاني با تشكر از حمايت‌هاي جنبش دانشجويي تاكيد كرد: نبايد مبارزه با فساد و بي‌عدالتي در گيرودار دعواهاي جناحي متوقف شود.




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات