صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۶۵۵۷

اخبار ویژه روزنامه های 22 آبان 1395

کیهان

جامعه بحران زده آمریکا از جنبش 99 درصد به یک شومن رسید.

عباس عبدی در روزنامه شهروند نوشت: از روزی که رقابت انتخاباتی میان نامزدهای درون حزبی آغاز شد، یک اصل در ساختار سیاسی آمریکا پذیرفته شده بود؛ اصلی که گویی غیرقابل مناقشه است. اوباما این اصل و برداشت سیاسی را در آن زمان بیان کرد و چنین تعبیری به کار برد که گویی حضور ترامپ در کاخ سفید در ساختار کلی ایالات متحده غیرممکن است و فرضیه و احتمال پیروزی او را از ابتدا مردود می‌دانست. اوباما حدود 7 ماه پیش نیز در مراسم شامی که در کاخ سفید برگزار کرده بود و ترامپ دعوت او را برای حضور در این مراسم نپذیرفت، شروع به مسخره کردن ترامپ کرد و حتی نگرانی برخی از جمهوری‌خواهان از بالا رفتن ترامپ را بی‌مورد و شوخی تلقی کرد. ولی دیروز با واقعیت روشنی روبه‌رو شد و این که آنچه از نظر او ناممکن بود، محقق شد.
آیا اوباما حقیقت را می‌دانست و در قالب یک موضع سیاسی می‌خواست خلاف آن را بگوید یا آنکه اساساً به آنچه گفته بود یقین داشت؟ به نظرم حالت دوم بود. پس اگر چنین است، چرا در یک جامعه توسعه‌یافته تا این حد اشتباه محاسباتی رخ می‌دهد؟
وی اذعان کرد: به نظر می‌رسد که جامعه آمریکا برخلاف ظاهرش که نوعی آزادی رسانه‌ای حاکم است از این حیث دچار اشکال جدی شده است. شاید ترامپ بهتر از دیگران این ضعف را متوجه شده بود و به شدت علیه رسانه‌ها سخن می‌گفت.
رسانه‌های آمریکایی تا حدی تحت انحصار یا تحت نفوذ گروه‌های رسانه‌ای سرمایه‌داری هستند. توجه کنیم، منظور این یادداشت از خطای سیاستمداران آمریکایی، ارزیابی نادرست آنان از اتفاق روز آخر نبود، که این خطای کوچک ماجرا بود. خطای اصلی در همان تحلیل اوباما بود که احتمال به قدرت رسیدن فردی مثل ترامپ را به کلی رد می‌کرد، ولی هنگامی که او نامزد جمهوری‌خواهان شد، باز هم در این گزاره نادرست خود شک نکردند، زیرا شک در این گزاره، مستلزم ایجاد تغییرات اساسی در نگاه و فرضیات گوینده نسبت به جامعه آمریکا بود و پذیرش این تغییرات بسیار سخت و گران است.
درسی که ما به عنوان یک ایرانی می‌توانیم از این اتفاق بگیریم این است که در فضای ناسالم رسانه‌ای درک ما از واقعیت به شدت مخدوش می‌شود و چه‌بسا واقعیت نیز نامتعین و گنگ باشد. جامعه‌ای که از جنبش 99 درصد وال‌استریت به جایی می‌رسد که یک شومن و سرمایه‌دار را برای خروج جامعه خود از بحران و رسیدن به آرزوهایش انتخاب می‌کند، نشانه‌ای از این وضعیت نامتعادل است.
عبدی درعین حال سعی کرده غافلگیری در آمریکا را با انتخابات خودمان مقایسه کند حال آن که در ماجرای اخیر، کسانی که غافلگیر شدند، مدعیان اصلاح‌طلبی بودند؛ همان‌ها که در نشریات خود (شرق، آرمان، خبر جنوب، دنیای اقتصاد، روژان و...) کلینتون را پیروز انتخابات معرفی کرده بودند.

وعده 100 روزه ترامپ ایجاد 25 میلیون شغل و رشد اقتصادی

به گزارش رادیو فرانسه رئیس جمهور جدید آمریکا در سخنرانی 22 اکتبر خود در پنسیلوانیا  گفته بود که در 100 روز اول پس از به قدرت رسیدن، برنامه همه جانبه اضطراری‌ای را به اجرا خواهد گذاشت. او وعده داده بود که در این مهلت دو میلیون مهاجر بزهکار را از آمریکا اخراج و ویزای ورود کشورهایی را که از پذیرش این مهاجران خودداری بورزند، لغو کند و همچنین برای جلوگیری از ورود مهاجران به آمریکا دیواری به طول 1600 کیلومتر و به هزینه دولت مکزیک در مرز میان این کشور و آمریکا احداث خواهد نمود.
ترامپ همچنین گفته است که به محض ورود به کاخ سفید 11 میلیون مهاجر غیرقانونی را از آمریکا اخراج خواهد کرد و پذیرش پناهندگان سوری را متوقف خواهد ساخت. او گفته است که «حق سرزمین» را در اهدای ملیت آمریکایی لغو خواهد کرد و تعداد مأموران مبارزه با مهاجران غیرقانونی را سه برابر افزایش خواهد داد. دونالد ترامپ گفته است: در صورتی که مهاجران غیرقانونی پس از اخراج از آمریکا به این کشور از نو بازگردند، با مجازات دست کم دو سال زندان روبرو خواهند شد.
در حیطه اقتصادی، دونالد ترامپ قول داد که به محض قدرت‌گیری، مذاکره برای تجدیدنظر در پیمان مبادله آزاد (موسوم به «نفتا») میان آمریکا، مکزیک، کانادا و پورتوریکا را آغاز می‌کند. او گفته است که بعد از روی کار آمدن، آمریکا از پیمان همکاری کشورهای حوزه اقیانوس آرام خارج خواهد شد. از نظر ترامپ، چین مسئول نیمی از کسری تراز تجاری آمریکا است.
از سوی دیگر دونالد ترامپ وعده داده است که در همکاری با کنگره آمریکا طرح اقتصادی‌ای برای ایجاد 25 میلیون شغل در دوره‌ای ده ساله را به اجرا بگذارد. طرح اقتصادی ترامپ مبتنی بر کاهش محسوس مالیات طبقه متوسط و همچنین بنگاه‌های اقتصادی است. او وعده داده است که با اجرای این طرح رشد اقتصادی آمریکا را به 4 درصد برساند. بر پایه طرح پیشنهادی دونالد ترامپ مالیات شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی از 35 درصد به 15 درصد و مالیات بر درآمد ثروتمندترین افراد جامعه از 39/6 درصد به 33 درصد کاهش خواهد یافت. طرح اقتصادی دونالد ترامپ کسری بودجه دولت فدرال آمریکا را افزایش خواهد داد. ترامپ همچنین وعده داده که به یاری کاهش مالیات‌ها، ترغیب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و همکاری میان بخش دولتی و بخش خصوصی 1000 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آمریکا در دوره‌ای ده ساله انجام بدهد.

دولت چرا پاسخ گستاخی اروپا را نمی دهد؟!

«پس از اشغال لانه جاسوسی آمریکا، واشنگتن یک‌سویه ارتباط خود را با ایران قطع کرد و امام(ره) از این کار استقبال فرمود. با تعطیلی لانه جاسوسی آمریکا در تهران ادامه وظایف لانه جاسوسی آمریکا به گردن برخی سفارتخانه‌‌های غربی از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان افتاد. امروز سفرای هر سه کشور یاد شده از مقامات امنیتی و اطلاعاتی هستند اما ظاهرا این کفایت نمی‌کند، بایستی همه ظرفیت اتحادیه اروپا در این باره بسیج شود.»
روزنامه رسالت در یادداشتی نوشت: سند راهبردی اتحادیه اروپا پس از برجام که در حقیقت برجام 2 را کلید می‌زند، حاوی مسائل فوق‌العاده مهم است. این سند بی‌پروا شروطی را برای عادی‌سازی روابط با ایران تصویب کرده که مصداق احیای لانه جاسوسی آمریکا به نام اتحادیه اروپا در تهران است. برخی از آن شروط به شرح زیر است؛ قبول و اجرای «اف.ای.تی.اف»، تضمین امنیت انرژی اروپا با نفت و گاز ایران، عدم برخورد با افراد دوتابعیتی (بخوانید طرد تابعیتی)، عدم حمایت از محور مقاومت در منطقه به ویژه حزب‌الله، محدود کردن فعالیت‌های موشکی، کمک به حل بحران سوریه برحسب اراده غرب و آمریکا، برگزاری انتخابات آزاد و انجام اصلاحات سیاسی در داخل، اجرای مکانیزم‌های حقوق بشری مد نظر غرب، آزادی جاسوس‌های اروپایی و انجام اصلاحات مد نظر آنها.
محمدکاظم انبارلویی در این یادداشت تصریح می‌کند: خانم موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندی پیش برای اجرایی کردن این سند راهبردی به تهران آمد که در خبرها فقط آمده بود ایشان برای رسیدگی به بحران سوریه به ایران آمده است. اولین حرف او تاسیس دفتر یا بهتر بگوییم سفارت اتحادیه اروپا در تهران بود. «چالش اصلی» و «پیچیدگی» روابط با اتحادیه اروپا برمی‌گردد به مواضع مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا و تحقیر دولت و ملت ایران و احیای نوع پیشرفته‌ای از کاپیتولاسیون! چرا وزارت امور خارجه در این مورد روشنگری نمی‌کند و با دیپلماسی عمومی، مردم را در جریان امور قرار نمی‌دهد؟ در سند راهبردی اتحادیه اروپا در پسابرجام ایران تهدید شده است که اگر به تعهدات خود در برجام عمل نکند، تحریم‌ها به سرعت بازمی‌گردد.
آنها هنوز تحریم‌ها را برنداشته‌اند. سفیر جدید ایران در لندن جناب آقای تخت‌روانچی که عضو تیم مذاکره‌کننده هم بوده است، می‌گوید حساب بانکی سفارت ایران در لندن هنوز مسدود است و 2 پوند پول نمی‌توانند در لندن جابه‌جا کنند، آن وقت اتحادیه اروپا سخن از برجام و اجرای یک‌سویه تعهدات دارد، این واقعا شرم‌آور است. در برابر این رفتار تحقیرآمیز متاسفانه دستگاه دیپلماسی ساکت است و پاسخ گستاخی‌های آنها را نمی‌دهد!
روح سند راهبردی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد آنها ایران را یکی از مستعمره‌های اروپا می‌د‌‌انند و برای دولت و ملت ما دستورالعمل صادر می‌کنند. مردم از خود سوال می‌کنند: چرا پاسخ گستاخی اتحادیه اروپا داده نمی‌شود؟ اگر دولت سکوت کرده حداقل مجلس پس از قوه قضائیه در این‌باره موضع شفاف و روشن بگیرد.

احترام به حقوق مطبوعات یا عملیات گازانبری علیه منتقدان؟!

حسام‌الدین آشنا در نمایشگاه مطبوعات، با بیان این‌که ما تاکنون در کشور، رئیس‌جمهور حقوقدان نداشتیم، گفت: «وقتی دکتر روحانی، رئیس‌جمهور کشور در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات به صراحت می‌گوید «نباید هر کاری را به قاضی و دادگاه سپرد و باید به دنبال مسیرهای کم‌خرج‌تر و حرفه‌ای‌تر باشیم» به این معنی است که او می‌خواهد تخلفات حرفه‌ای، در نظامی حرفه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد. در مقابل رئیس قوه قضائیه این‌چنین پاسخ داده است که «تشخیص جرم برعهده قاضی است و ارجاع به غیر از قاضی و تحمیل آن بر قاضی خلاف شرع است»، در حالی که این دو گفته تعارضی با هم ندارند.»
آشنا ادامه داد: «متاسفانه کسانی که اطلاعات را در اختیار رئیس قوه قضائیه می‌گذارند، دقت کافی و توجه ندارند و نمی‌توانند تخلف حرفه‌ای و جرم را از هم تمیز دهند.»
آقای آشنا باید توضیح بدهند که به خاطر همین راه‌‌های کم‌هزینه‌تر است که برخی وزرا و معاونین رئیس‌جمهور لنگه در دستگاه قضایی و دادگاه‌ها را برای احضار و محاکمه مدیران مسئول نشریاتی چون کیهان از جا کنده‌اند و مدام به قوه قضائیه برای این سخت‌گیری و فشار بر منتقدان افزون‌تر می‌کنند؟!
ثانیا این چه حقوقدانی است که در نمایشگاه مطبوعات ندای آزادی مطبوعات سر می‌دهد و می‌گوید قلم‌ها را نشکنید و دهان را نبندید اما بارها کتبی و شفاهی، با واسطه و بی‌واسطه به قوه قضائیه فشار می‌آورد که با فلان سایت و روزنامه برخورد کنید یا نزد رهبری گلایه می‌کند که چرا دستگاه قضایی با فلان روزنامه و سایت برخورد نمی‌کند؟! آیا این رویکردها، احترام به حقوق مطبوعات است یا تقلا برای عملیات گازانبری علیه مطبوعات منتقد؟!

مرثیه زیباکلام برای غارتگران اموال و تحریم کنندگان ملت ایران

وی در مصاحبه با نسیم آن‌لاین گفت:‌ آن قدرها طول نخواهد کشید که خیلی‌ها از ایران چراغ به دست خواهند گرفت و به دنبال روزهایی که آقای اوباما در راس کاخ سفید بود و آقای جان کری سکان وزارت خارجه آمریکا را در دست داشت بگردند، آن روز متوجه خواهند شد که چه روزهای خوبی بود که می‌شد با آمریکا به تفاهم رسید، به سمت تنش‌زدایی رفت اما این فرصت طلایی را ما در ایران از دست دادیم.
آقای زیباکلام توضیح نداده که آیا کسی غیر از هیلاری کلینتون بود که از تحریم‌های فلج‌کننده علیه ملت ایران رونمایی کرد؟ و آیا مثلا عمه اوباما بود که دستور غارت 2/3 میلیارد دلار از اموال ملت ایران پس از برجام را صادر کرد؟ یا اینکه مطبوعات غربی به کسی جز هیلاری کلینتون لقب «الهه جنگ» داده‌اند؟ آیا جنگ‌های ویرانگر سوریه و یمن- و تشکیل داعش در شمال عراق و شرق سوریه- جز با طراحی و حمایت آمریکا انجام شد؟!

به اوت زدن اصلاح طلبان شوکی بزرگتر از ترامپ دیوانه!

افتضاح روز چهارشنبه نشریات اصلاح‌طلب در پیروز انتخابات معرفی کردن کلینتون با استهزاء و اعتراض یک روزنامه وابسته به همین طیف مواجه شد. روزنامه‌هایی مانند شرق، آرمان، خبرجنوب، دنیای اقتصاد، آسیا و روژان و... صبح چهارشنبه که انتخابات تمام شده بود، هیلاری کلینتون را به عنوان پیروز انتخابات آمریکا معرفی کردند.
روزنامه فرهیختگان در تحلیلی نوشت: وقتی در واپسین روزهای رقابت‌ افشاگری‌های جدید علیه دونالد ترامپ موجب کاهش آرای او نشد، این پرسش مهم در ذهن بسیاری از تحلیلگران نقش بست که چرا این افشاگری‌ها که یکی از آنها نیز می‌توانست یک رئیس‌جمهور را ساقط کند، دیگر برای رای‌دهندگان اهمیت ندارد. آیا حجم گسترده  توهین‌های  کلامی که در سخنان هر دو نامزد به کرات استفاده می‌شد، موجب کاهش حساسیت شهروندان ایالات متحده به این مهم شده بود؟ از سوی دیگر اگرچه در فضای مجازی و رسانه‌ای فضا به سود هیلاری بود، اما حضور دونالد ترامپ میان مردم بسیار بیشتر از وزیر امور خارجه اسبق ایالت متحده بود. کافی است به تعداد برنامه‌های مردمی ترامپ در هفته‌های منتهی به انتخابات نگاه کنید تا دریابید که او بیش از دو برابر هیلاری به صورت چهره به چهره با شهروندان آمریکایی دیدار داشته و تلاش کرده است خود را متفاوت از سایر دولتمردان آمریکا نشان دهد. این رویداد نشان داد که هنوز نمی‌توان به صورت کامل به فضای مجازی اعتماد کرد و برای پیروزی در رقابت‌های سیاسی هنوز روش‌های سنتی، پارامتر بسیار تعیین‌کننده‌ای خواهد بود. مطمئنا درباره این انتخابات و پیامدهای آن تا ماه‌ها شاهد تولید محتوا خواهیم بود.
این روزنامه می‌افزاید: فارغ از این مباحث این انتخابات تجربه‌ای تلخ برای روزنامه‌نگاری ایران را هم به همراه داشت. اگر فضای امروز رسانه‌ای کشور ماننده 10، 12 سال پیش بود، احتمالا وقتی از خواب بیدار می‌شدید به روال اکثر روزها بدون تماشای تلویزیون و رادیو، خود را به محل کار می‌رساندید، با مشاهده دکه‌های مطبوعات شهر تصور می‌کردید که سرکار خانم هیلاری کلینتون اجاره‌نامه کاخ سفید را امضا کرده است و بیل کلینتون هم در حال انتخاب رنگ پرده‌های این عمارت بزرگ است. تازه اواسط روز با شنیدن رادیو یا چک کردن اینترنت درمی‌یافتید که ای داد بی‌داد، این ترامپ است که بیرق پیروزی به دست دور میدان مسابقه رژه می‌رود. در حالی که این روزها اکثر اهالی جراید وطنی از دوران شبکه‌های اجتماعی و دنیای دیجیتال سخن می‌گویند و خواهان زندگی با ملزومات جدید هستند، به نظر می‌رسد در عمل رفتاری کاملا سنتی و مطابق با دوران پیش از شبکه‌های اجتماعی از خود نشان می‌دهند. شاهد این مدعا نیز نوع مواجهه بسیاری از روزنامه‌ها با انتخابات سه‌شنبه ایالات متحده بود؛ رقابتی که نتایج آن تا بامداد دیروز امکان اعلام نداشت.
فرهیختگان خاطرنشان کرد: در این بزنگاه برخی روزنامه‌ها با انتشار عکس‌ها، تحلیل‌ها و حدسیات خود را به عنوان خبر منتشر کردند. در رویدادی چون فقره اخیر اگر خود را دانای کل نبینید، اگر خود را نوستراداموس نپندارید و به علوم خفیه و رمل و اسطرلاب نیز دسترسی نداشته باشید، از همه مهم‌تر برای مخاطب خود احترام قائل باشید، چه باید انجام دهید؟
... شاید در بسیاری از موارد سکوت بهتر از تکرار تجربیات دوران گذشته در عصر جدید باشد.


وطن امروز

کسانی که درباره آمریکا آدرس اشتباه به ملت دادند، پاسخگو باشند

مهرداد بذرپاش، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: کسانی که 3 سال و نیم با ادعای آمریکاشناسی، شناخت جهان و تعامل با کدخدا، سرمایه و اعتبار کشور را در مسیری کاملا خطا و مملو از ناآگاهی و سوءتفاهم بر باد دادند امروز باید پاسخگو باشند.  وی افزود: رای ترامپ نماد کارنابلدی و ذهن متوهم این جماعت است. حالا معلوم شده در تمام این مدت، آدرس آمریکا که به ملت ایران داده شده، آدرس غلط بوده است. آیا صاحبان چنین تفکری حق دارند حاکم بر ملت بزرگ ایران باشند؟

یادداشت ضرغامی برای 4 هم رزم

سیدعزت‌الله ضرغامی همزمان با سالگرد شهادت شهید حاج‌حسن طهرانی‌مقدم در یادداشتی به توصیف این شهید عزیز و دیگر سرداران دوربرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یعنی شهید حسن شفیع‌زاده، سردار یعقوب زهدی و سردار امیرعلی حاجی‌زاده پرداخت. در یادداشت ضرغامی با گرامیداشت 21 آبان، سالگرد شهادت عارف و سردار بزرگ سپاه اسلام، شهید طهرانی‌مقدم آمده است: شهید حسن شفیع‌زاده، فرمانده توپخانه سپاه، فرزند خاک پاک آذربایجان نیز 18 اردیبهشت  66 در منطقه ماؤوت و در جریان عملیات کربلای 10 بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید. او و طهرانی‌مقدم، توپخانه سپاه را با آتشبارهای غنیمت گرفته شده از ارتش بعثی، تشکیل دادند و با همین توپخانه‌ غنیمتی(!) حماسه‌های غیرقابل باوری را در عملیات‌هایی مانند والفجر8 آفریدند. از دل توپخانه‌ سپاه، گروه موشکی بیرون آمد و حسن آقای طهرانی‌مقدم، برد ده‌ها کیلومتری را به صدها کیلومتر و هزاران کیلومتر افزایش داد! امروز توان موشکی سپاه با فرماندهی سردار حاجی‌زاده، از راهبردی‌ترین ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی است. در تصویر، سردار یعقوب زهدی از دیگر فرماندهان توپخانه‌ موشکی سپاه دیده می‌شود که شخصا با ایشان همکاری نزدیک و فراوانی داشتم!

غرضی: در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا می‌شوم

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 می‌گوید در انتخابات سال آینده نیز کاندیدای ریاست‌جمهوری خواهد شد. «سیدمحمد غرضی» با بیان اینکه در انتخابات ۹۲ نیز این را گفتم که روش‌های دولت‌های گذشته در اقتصاد همگی منجر به فاصله قاعده و رأس جامعه شد، گفت: روش‌هایی هم که دولت روحانی به کار گرفته است غیر از همان روش‌های دولت قبل نبوده بنابراین به همان گرفتاری‌ها دچار شده است. وی افزود: اعداد و ارقام نشان می‌دهد مشکلات اقتصادی نه‌تنها کم نشده، بلکه بیشتر هم شده‌‌ است. غرضی با تاکید بر اینکه دولتی که بیش از درآمدش هزینه کند فاصله‌ای بین قاعده و رأس جامعه ایجاد می‌کند، گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد قدرت سیاسی تضعیف می‌شود و این روش‌های گذشته باعث تضعیف قدرت سیاسی شده و دولت‌ها از قدرت انقلاب استفاده کرده‌اند ولی به قدرت انقلاب نیفزوده‌اند. وزیر دولت سازندگی ادامه داد: ارزیابی من این است که انتخابات به صورت فرار از شخصی به شخص دیگر صورت می‌گیرد و تغییر خاصی در رویکرد دولت‌ها انجام نمی‌شود. غرضی در پاسخ به این سوال که آیا قصد شرکت در انتخابات ۹۶ را دارید، گفت: من در این ۳۰ سال در خدمت انقلاب بوده‌ام و اگر عمری باقی باشد سال ۹۶ هم در انتخابات شرکت خواهم کرد.

فردا؛ برگزاری مراسم هفتم مرحوم شجونی در مسجد جامع بازار

مراسم هفتم مرحوم حجت‌الاسلام شجونی ساعت ٩:٣٠ صبح فردا یکشنبه (٢٣ آبان) در مسجد جامع بازار برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر شجونی روز 16‌ آبان به علت عارضه قلبی و کاهش قند خون در بیمارستان فیروزگر تهران دارفانی را وداع گفت. با دستور رهبر معظم انقلاب، پیکر مرحوم حجت‌الاسلام جعفر شجونی در صحن امامزاده صالح(ع) به خاک سپرده شد.


گزارش 15 مفسد اصلی صندوق ذخیره فرهنگیان به رئیس مجلس

رئیس کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس اعلام کرد نامه 15 نفر به عنوان عضو اصلی و متخلف صندوق ذخیره فرهنگیان را خطاب به ریاست مجلس نوشته است و گزارش طبق آیین‌نامه داخلی به وی ابلاغ شد. محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان‌ اظهار داشت: کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس، نامه 15 نفر به عنوان عضو اصلی و متخلف صندوق ذخیره فرهنگیان را خطاب به ریاست مجلس نوشته و گزارش طبق آیین‌نامه داخلی، به وی ابلاغ شد که به دنبال آن ابلاغ‌های مربوط را ریاست مجلس صادر می‌کند. وی افزود: در نشست صحن علنی مجلس که یکشنبه - فردا - پس از یک هفته تعطیلی،‌ صورت می‌گیرد، ابلاغ‌ها درباره صندوق ذخیره فرهنگیان صادر و رسما تشکیل جلسه می‌شود. همچنین در این روز اعضای هیات رئیسه کمیته تحقیق و تفحص، تشکیل می‌شود و فعالیت خود را آغاز می‌کند. یعنی تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان رسما از این هفته آغاز خواهد شد. زاهدی همچنین تصریح کرد: ‌15 نفر به عنوان عضو اصلی متخلف در صندوق ذخیره تاکنون شناسایی شده‌اند و پرونده آنها در کمیته تحقیق ‌و تفحص بررسی شده است اما هنوز وارد جزئیات پرونده‌ها نشده‌ایم، چرا که ممکن است پرونده‌ متخلفان خیلی بیشتر از اینها باشد.

ایران

ارسال نامه به رئیس دیوان محاسبات درباره احکام صادر شده علیه احمدی‌نژاد

نماینده مردم تهران در مجلس از نامه خود به رئیس دیوان محاسبات کشور برای در اختیار داشتن اطلاعات تفصیلی نسبت به احکام مربوط به احمدی‌نژاد خبر داد. محمود صادقی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه احکام صادر شده علیه احمدی‌نژاد فراتر از سه حکمی است که صادر شده، گفت: برای اینکه قدمی جلوتر برداشته باشیم، بنده نامه‌ای را چهارشنبه رسماً به رئیس دیوان محاسبات نوشته و درخواست کردم اطلاعات تفصیلی را در اختیار ما بگذارند. نماینده  تهران افزود: در این نامه درخواست شد که اطلاعات مفصلی درباره تعداد احکام صادره محکومین به ما داده شود که کدام یک از این احکام اجرایی شده و کدام یک نشده است لذا این مسأله را پیگیری می‌کنیم.

واشنگتن‌پست: ترامپ احمدی‌نژاد امریکا است

واشنگتن پست در مقاله‌ای درخصوص پیروزی دونالد ترامپ او را «احمدی‌نژاد امریکا» خواند و نوشت: «ترامپ به طرز دردناکی پوپولیست و غیرقابل پیش‌بینی است. به گزارش انتخاب، در ادامه تصریح شده که  او ورژن امریکایی رئیس جمهوری سابق ایران محمود احمدی‌نژاد است.»

صدور کیفرخواست علیه 4 تبعه ایرانی و ترکیه‌ای در امریکا

دادگاهی در امریکا ۴ عضو ایرانی و ترک از یک خانواده را به نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران از طریق انتقال صدها میلیون دلار پول برای دولت ایران و شرکت‌های فلزات این کشور متهم کرد. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، براساس کیفرخواست مطرح شده نزد دادگاه حوزه منهتن نیویورک که روز پنجشنبه منتشر شد، حبیب‌الله زارعی، نسترن زارعی دنیز، بورا دنیز و عبدالله اورن‌اردم، برای دور زدن تحریم‌های امریکا علیه ایران از سال 2014 تا حداقل ژانویه 2016 تبانی کرده‌اند.

یک ایرانی- امریکایی معاون فرماندار ایالتی در امریکا شد

یک امریکایی ایرانی‌الاصل برای نخستین بار به عنوان معاون فرماندار ایالتی در امریکا انتخاب شد. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه سیاتل تایمز، سیروس حبیب، ۳۵ ساله که در حال حاضر سناتور دموکرات از شهر بلویو در ایالت واشنگتن امریکا است، در انتخابات معاونت فرمانداری برای این ایالت پیروز شد. سیروس حبیب، اولین امریکایی ایرانی‌الاصل است که از حزب دموکرات به سنای ایالت واشنگتن راه پیدا کرد. وی بالاترین مقام ایرانی تبار به شمار می‌آید که تاکنون در انتخابات در امریکا موفق شده است، در دوران کودکی در اثر بیماری بینایی خود را از دست داد. وی پس از مهاجرت والدینش به امریکا در ایالت مریلند متولد شد. بعدها والدینش به ایالت واشنگتن رفتند و او در آنجا از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد. سیروس حبیب همچنین در دفتر سناتور هیلاری کلینتون در نیویورک فعالیت کرده است.

جمهوری اسلامی

مرعشی: کشور برای عبور از گردنه‌های سخت به سیاستمداران دانا نیاز دارد

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: کشور برای عبور از گردنه‌های سخت نیازمند سیاستمداران آگاه، دانا، عاشق ایران، پاک و پاکدامن و اهل گذشت، مدارا و منطق است و این سیاستمداران باید از درون احزاب بیرون بیایند که البته کار دشواری است.
به گزارش ایرنا سید حسین مرعشی افزود:ما در دوران جدید گسترش تشکیلات حزب 2 سیاست اصلی را برای 2 هدف مهم انتخاب کرده ایم؛ اول تمرکز بر منافع ملی و اسلامی کشور و دوم تمرکز بر وحدت اصلاح طلبان در کشور است.
وی بیان کرد: گسترش تشکیلات حزب با این 2 سیاست و هدف متعالی مورد توجه بوده است و اعضا با رعایت این دو سیاست باید تشکیلات حزب را گسترش دهند.
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم افزود: به هیچ وجه گسترش تشکیلات حزبی که منجر به ایجاد اختلاف در جبهه اصلاحات شود مطلوب و منظور نظر ما نیست.
وی بیان کرد: امروز هیچکدام از احزاب قدیمی و جدید به تنهایی مخاطبان کافی و قابل توجه ندارند که بتوانند در سیاست‌های کشور اثرگذار باشند اما جبهه اصلاحات دارای فراگیری کافی و عناصر روشنی از تفکر، اندیشه و راهکار برای اداره کشور و دارای سابقه روشن، رهبران شناخته شده و مخاطبان کافی در کشور است.
مرعشی با اشاره به سوابق حزب کارگزاران سازندگی گفت: کارگزاران در مقطع خاصی پا به عرصه سیاست گذاشت و سیاست‌های بسیار مفید دوره سازندگی به وسیله منتقدان اصولگرا به تعبیر آن روز جناح راست حاکم بر مجلس چهارم به چالش کشیده شده بود.

عضو جامعه مدرسین: جامعه مدرسین انتخابات ریاست‌جمهوری را در دستور کار خود قرار نداده است

یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: جامعه مدرسین انتخابات ریاست جمهوری را در دستور کار خود قرار نداده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری درباره برنامه جامعه مدرسین و همراهی با جامعه روحانیت برای انتخابات 96 اظهار داشت: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکنون انتخابات ریاست جمهوری را در دستور کار خود قرار نداده است.
عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آینده قطعا جریان مومن و انقلابی فعال است و با توجه به انتخابات گذشته همه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نوعی اجماع‌ بین جبهه ارزشی انقلاب ایجاد شود.
وی با بیان اینکه همه اضلاع جریان اصولگرایی با یک گزینه پرقدرت و در رقابت جدی وارد عرصه انتخابات خواهند شد گفت: در وقت لازم گزینه جبهه ارزشی مشخص خواهد شد.
حسینی: «رستم قاسمی» از گزینه‌های جبهه یکتا برای انتخابات 96 و حاجی‌بابایی نیز از گزینه‌های مطرح است
عضو شورای مرکزی جبهه یکتا از مطرح بودن «رستم قاسمی» به عنوان یکی از کاندیداهای این تشکل برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 خبر داد.
«سید‌محمد حسینی» عضو شورای مرکزی جبهه «یکتا» در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به مطرح بودن «رستم قاسمی» به عنوان یکی از کاندیداهای جبهه یکتا اظهار داشت: آقای قاسمی به عنوان یکی از گزینه‌های جبهه برای انتخابات 96 مطرح است اما ما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.
حسینی با بیان اینکه برخی از اعضای جبهه یکتا برای کاندیداتوری آمادگی دارند، افزود: آقای رستم قاسمی از جمله کسانی است که تجربه مدیریتی خوبی دارد و در وزارت نفت و قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز دارای سابقه خوبی است.
وی درباره مطرح بودن «حاجی‌بابایی» به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های جبهه یکتا برای انتخابات نیز گفت: ایشان نیز یکی از گزینه‌هاست و در حال حاضر افراد مختلفی مدنظر ما هستند.

دبیرکل جبهه حامیان انقلاب اسلامی: باید از بازی‌های سیاسی عبور کرد

دبیرکل جبهه حامیان انقلاب اسلامی با تاکید بر ضرورت عبور از بازی‌های سیاسی اصولگرایی و اصلاح طلبی گفت: جامعه تشنه تفکرات، اعتقادات و مسیر جدید سیاسی است.
محمدحسین عظیمی در گفت وگو با ایرنا افزود: از این دو جریان باید عبور کرد؛ به یک خون تازه در دل نظام جمهوری اسلامی بویژه در عرصه سیاسی و اصلاح طلب و اصولگرا نیاز داریم و زمانیکه این دو جریان به شکل کنونی عمل می‌کنند، اتفاق خاصی نمی‌افتد.
وی ادامه داد: مجموعه ما نه اصولگرا و نه اصلاح طلب است بلکه مردمی و ولایتمدار و نوکر مردم است و کاری به بازی‌های چپ و راست ندارد.
عظیمی گفت: کشور، اقتصاد و اجتماع ما متاسفانه تحت تاثیر بازی‌های سیاسی اصولگرایی و اصلاح طلبی قرار گرفته و هیچ کدام از این دیدگاه‌ها را نه می‌پسندیم و نه قبول داریم.
وی افزود: نباید مردم را فراموش کنیم و اجماع اصولگرایی و اصلاح طلبی مهم نیست.
عظیمی تصریح کرد: نامزدی برای ریاست جمهور باید بیاید و در عرصه باشد که تفکر مستقل و خارج از چپ و راست داشته باشد.

احتمال کاندیداتوری میرسلیم، بادامچیان و باهنر از جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات

نایب رئیس خانه احزاب از احتمال کاندیدایی میرسلیم، بادامچیان، باهنر و چندین چهره دیگر از جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات ریاست جمهوری 96 خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمدحسن غفوری‌فرد نایب رئیس خانه احزاب در رابطه با فعالیت اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری 96، گفت: اصول‌گرایان در این رابطه اقداماتی را انجام داده‌اند که مهمترین محور اقدامات آنها ایجاد وحدت بین آنها برای انتخابات شورای شهر در کلان‌شهرها و ریاست جمهوری است که به لیست واحدی برسند.
عضو حزب موتلفه، تصریح کرد: برای ارائه لیست واحد هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و در حال بررسی هستیم که در حال حاضر در داخل خود حزب بررسی می‌شود.
وی در رابطه با تشکیل جلسات ائتلاف اصولگرایان، گفت: جلسات این ائتلاف همچنان تشکیل می‌شود و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم در حال بررسی انتخابات در داخل حزب و جبهه پیروان هستیم که بعد از آن وارد تشکل بزرگ اصولگرایی شود.
غفوری‌فرد خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ کس از لیست اصولگرایان برای انتخابات حذف نشده همچنین کسی هم تایید نشده ولی احتمال کاندیداتوری چندین نفر از احزاب اصولگرایی از جمله محمدرضا باهنر، اسدالله بادامچیان و سیدمصطفی میرسلیم از جبهه پیروان خط امام و رهبری وجود دارد.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان: روحانی بالاترین شانس انتخاب مجدد ریاست جمهوری است

دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: اکنون رقیب برجسته‌ای چه در جریان اصولگرایان و چه در جریانات دیگر برای آقای روحانی وجود ندارد و او بالاترین شانس انتخاب مجدد ریاست جمهوری را دارد.
به گزارش ایرنا، مجید فراهانی درباره انتخابات ریاست جمهوری 96 و نامزد اصلاح طلبان افزود: قبل از انتخابات بنا داریم در جلسه‌ای با آقای روحانی مطالبات خود را مطرح کنیم و ضمن برشمردن نقاط قوت دولت به نقاط ضعف اشاره خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در این جلسه مهم است که ببینیم روحانی برنامه‌ای برای برون رفت از مشکلات را دارد و اگر مطمئن شویمف در حمایت از دولت روحانی تردید نخواهیم کرد.
دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: دولت روحانی در بسیاری از حوزه‌ها فراتر از انتظار عمل کرده است. یعنی در عرصه سیاست خارجی که مهمترین مشکل کشور بود و کشور به نوعی ایزوله و در آستانه قرارگرفتن در برنامه نفت در برابر غذا و دارو قرار داشت و دو کشور در آستانه پرتگاه جنگ و تحریم‌های ظالمانه بود، دولت روحانی توانست با یک برنامه حساب شده در عرض دو سال ورق را برگرداند.
دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: در عرصه‌های فرهنگی اجتماعی هم همینطور است و می‌بینیم فضای نسبتا خوبی نسبت به گذشته در عرصه‌های چاپ و انتشارات کتاب و مجلات و شبکه‌های مجازی ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه در کنار همه نقاط قوت نقاط ضعفی هم در دولت است، افزود: در عرصه اقتصادی همچنان علیرغم اینکه تورم مهار شده، شاهد حاکمیت رکود یا در عرصه جوانگرایی دولت خیلی موفق نبوده و همچنان یک دولت پیرسالار در عرصه وزرا و معاونان وزرا شاهد هستیم.

الیاس حضرتی: اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری باید به کاندیدایی جز حسن روحانی ندارند

الیاس حضرتی اظهار کرد: ما در کلان قضیه پشتیبان آقای روحانی هستیم اگرچه انتقاداتی به ایشان از جمله تیم اقتصادی دولت داریم یا نسبت به برخی کارهایی که پیگیری می‌کنند و یا به آن بی‌تفاوت هستند انتقاد داریم اما در کل پشت آقای روحانی هستیم و اصلاح‌طلبان جز آقای روحانی کاندیدایی برای انتخابات آینده ندارند.
وی افزود: ما به آقای روحانی توصیه می‌کنیم که اصولگرایان را هم با خود همراه کنند و اینطور نباشد که اتکایشان فقط به اصلاح‌طلبان باشد بنابراین اینکه آقای روحانی سراغ اصلاح‌طلبان بروند و با آنها وارد مذاکره شوند و آنها را هم قانع کنند که پشت او بایستند یک کار عقلانی است و قاعدتا درست نیست که به آنها پشت پا بزند.
نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: هویت آقای روحانی به این شکل تعریف شده که بتواند هم با اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان عاقل هماهنگی و همراهی داشته باشد و آنها را در اردوگاه خود تعریف کند. ما این خواهش و تاکید را برای آقای روحانی داریم که درها را به سوی اصولگرایان عاقل و معتدل باز بگذارد همین‌طور که باید تعامل خود را با اصلاح‌طلبان حفظ کند.
حضرتی با بیان اینکه روحانی باید از تمام ظرفیت، توانایی و تجارب اصولگرایان معتدل و عاقل و اصلاح‌طلبان معتدل استفاده کند، تاکید کرد: تاکید ما این است که رئیس‌جمهور با معتدلین هر دو طرف تعامل داشته باشد، هنر آقای روحانی این خواهد بود که ضمن حفظ اصلاح‌طبان، اصولگرایان را نیز تا حدودی به سمت خود بکشد و در عین حال آقای روحانی نباید با جریان‌های افراطی هر دو طرف مماشات کند.

پایان آذر؛ معرفی نامزد جمعیت رهپویان برای ریاست جمهوری96

قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: ما نامزد خود را به شورایی که این مسائل را پیگیری می‌کند معرفی می‌کنیم و تا پایان آذرماه نامزد حزب معرفی می‌شود.
سروری درباره برنامه انتخاباتی جمعیت رهپویان برای سال آینده، گفت: ما در فرآیند جریانی حرکت می‌کنیم و نامزد خود را به شورایی که این مسائل را پیگیری می‌کند معرفی می‌کنیم و تا پایان آذرماه نامزد حزب معرفی می‌شود.
قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه باید با مذل جدیدی وارد عرصه شد، خاطرنشان کرد: ما با رویکرد انقلابی وارد عرصه می‌شویم و ماهیت واقعی جریان انقلاب را نشان می‌دهیم. هرجا که جریان انقلابی با ماهیت خودش وارد عرصه شده اقبال عمومی را کسب کرده است. مدل‌های قبلی در برخی جاها کارآیی چندانی نداشت و باید به یک جمع‌بندی جدید برسیم.
وی درباره محوریت جامعه روحانیت در انتخابات سال آینده، اظهار کرد: علما همواره در انقلاب نقش اساسی داشتند و باید از همه امکانات برای پیشبرد جریان انقلاب استفاده کنیم.

حدادعادل: برنامه اصولگرایان برای انتخابات راس روزهای آینده اعلام می‌شود

حدادعادل در رابطه با برنامه اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در سال 96 گفت: اصولگرایان دو سازوکار رسیدن به وحدت و رسیدن به فرد واحد برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96 را تعقیب می‌کنند.
به گزارش ایسنا، غلامعلی حدادعادل نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در حاشیه چهارمین کنگره جمعیت ره‌پویان انقلاب اسلامی در رابطه با برنامه‌های اصولگرایان جهت ائتلاف برای انتخابات 96 اظهار کرد: کارهایی انجام شده که ان‌شاءالله به زودی اعلام می‌شود، اصولگرایان برای حضور هماهنگ و مبتنی بر وحدت در انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری برنامه‌هایی دارند که به زودی اعلام می‌شود.
حدادعادل در رابطه با تاریخ دقیق اعلام برنامه اصولگرایان برای انتخابات پیش‌رو گفت: تاریخ دقیق آن مشخص نیست اما ظرف روزهای آینده منتظر اعلام برنامه‌ها باشید و به طور کل حرکتی توسط عده‌ای از خدمت‌گزاران انقلاب برای حضور جدی در انتخابات شکل خواهد گرفت.

آرمان

جان باختن دو ايراني در جريان عمليات انتحاري داعش

روز يكشنبه در پي عمليات تروريستي داعش كه با آمبولانس بمبگذاري شده در دو شهر عراق انجام شد ۲۱تن كشته و چندين تن زخمي شدند. به گفته مقام‌هاي عراقي دو تن از كشته شده‌هاي سامرا ايراني هستند. ايلنا به نقل از ميدل ايستاي نوشت؛ اين حملات دو قلو در تكريت و سامرا در حالي انجام گرفته كه نيروهاي عراقي و نيروهاي نظامي در موصل در حال بازپس‌گيري اين شهر از دست تروريست‌هاي داعشند. پليس و منابع آگاه در بيمارستان گفته‌اند كه در تكريت آمبولانسي حامل مواد منفجره خود را از ورودي جنوبي شهر در طول روز و ساعات شلوغي به شهر رسانده و منجر به كشته شدن ۱۳ تن شده است. بمبگذاري ديگري با اتومبيلي حامل مواد منفجره در محل پاركينگ اتومبيل‌هاي زائران كه به قصد زيارت امام شيعيان به سامرا رفته بودند انجام گرفته است. اين اتومبيل در محل پاركينگ اتومبيل در نزديكي حرم امام‌هادي(ع) و امام حسن عسكري (ع) منفجر شده است.

تكرار ادعاي نتانياهو عليه ايران

نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در اظهاراتي خصمانه با تكيه بر ادعاهاي بي‌اساس عليه كشورمان گفت: اجازه نمي‌دهيم ايران در سوريه حضور نظامي داشته باشد. بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي روز پنجشنبه در ديدار با دميتري مدودف همتاي روس خود در اراضي اشغالي گفت: اسرائيل اجازه نخواهد داد كه ايران در سوريه حضور نظامي داشته باشد و ما همچنان تلاش خواهيم كرد تا پشتيباني تسليحاتي ايران از حزب‌ا... و ديگر گروه‌هاي شيعه را متوقف كنيم. نتانياهو همچنين بار ديگر برنامه هسته‌اي ايران را تهديد خواند. به گزارش ايسنا، اين اظهارات خصمانه در حالي مطرح مي‌شود كه ايران همواره اتهامات درخصوص حضور نظامي در سوريه و ديگر نقاط منطقه را رد و تاكيد مي‌كند كه كمك‌هاي ايران به كشورهاي منطقه براي مقابله با تروريسم و ناامني تنها به صورت مستشاري و به درخواست رسمي دولت‌هاي اين كشورهاست.

روحانی به استان البرز می‌رود

نماينده ولي فقيه و امام جمعه كرج با اشاره به سفر كاروان تدبير و اميد به البرز، از مردم اين استان دعوت كرد تا در مراسم استقبال از رئيس‌جمهوري و كاروان تدبير و اميد حضور يابند. آخرين سفر دور اول سفرهاي استاني رئيس‌جمهوري و كاروان تدبير و اميد در آينده‌اي نزديك به استان البرز صورت خواهد گرفت. آيت‌ا... سيد محمد مهدي حسيني همداني با اشاره به سفر رئيس‌جمهوري به استان، گفت: طرح‌ها و پروژه‌هاي خوبي در نظر گرفته‌شده تا در اين سفر به تصويب برسد. نماينده ولي‌فقيه در استان البرز گفت: همه مردم اگر فرصت و توان دارند در مراسم استقبال از رئيس‌جمهور شركت كنند. گروه‌ها، تشكل‌ها و شخصيت‌هاي مختلف استان نيز با تاكيد بر ظرفيت‌هايي كه سفر رئيس‌جمهوري و كاروان تدبير و اميد به استان فراهم خواهد آورد، از مردم براي حضور پرشور در مراسم استقبال از رئيس‌جمهوري دعوت كرده‌اند.

رايزني براي برگزاري انتخابات الكترونيكي

سخنگوي وزارت كشور گفت: جلسات مشترك وزارت كشور با شوراي نگهبان براي تمهيد مقدمات انتخابات ارديبهشت ۹۶ طبق جدول برنامه‌ريزي‌شده انجام مي‌شود. سيدسلمان ساماني افزود: شوراي نگهبان براي تاييد برگزاري انتخابات الكترونيكي از وزارت كشور در ۷ محور گواهينامه خواسته كه ما در وزارت كشور تعدادي از آنها را تهيه كرده‌ايم و پس از تكميل، آنها را به شوراي نگهبان مي‌فرستيم تا بتوانيم تاييد شوراي نگهبان براي برگزاري انتخابات تمام‌الكترونيكي را به دست آوريم. وي در ادامه درباره ساير اقدامات وزارت كشور براي برگزاري انتخابات اظهار كرد: در ۲۹ ارديبهشت ۳ انتخابات برگزار خواهد شد كه هر انتخابات قواعد خودش را دارد و طبق جدول زمان‌بندي همان انتخابات، برنامه‌ها به پيش مي‌رود. به‌طور مثال براي انتخابات ميان دوره‌اي مجلس، از مردادماه ستاد انتخابات تشكيل شده است. وي در پايان گفت: دستور شروع انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا نيز در ۲۵ اسفندماه صادر مي‌شود.

توضيح فاني درباره صندوق ذخيره فرهنگيان

وزير سابق آموزش و پرورش در بازديد از نمايشگاه مطبوعات درباره پرونده اخير صندوق ذخيره فرهنگيان توضيح داد. علي‌اصغر فاني در پاسخ به سوالي در خصوص ريشه مشكلات مالي در صندوق ذخيره فرهنگيان به خبرآنلاين گفت: اين مشكلات مربوط به وامهايي است كه در پيش از سال ۹۱ داده شده و ارتباطي با دولت فعلي ندارد. وی همچنين درباره روند پيگيري پرونده در قوه قضائيه توضيح داد: اين پرونده در حال رسيدگي است و گزارش قوه قضائيه به زودي مشخص مي‌كند چه اتفاقي افتاده است، ما همواره مدافع حقوق فرهنگيان عزيز بوده و هستيم. بازديد فاني از نمايشگاه همچنان ادامه دارد.

واكنش‌ايران به حمله تروريستي در مزار‌شريف

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان انفجار تروريستي عليه سركنسولگري آلمان در مزارشريف افغانستان كه به كشته و زخمي شدن ده‌ها تن از انسان‌هاي بي‌گناه منجر شد را به‌شدت محكوم كرد. بهرام قاسمي، با ابراز تسليت اين حادثه دردناك، با تمامي بازماندگان اين اقدامات جنايت هولناك و شوم تروريستي ابراز همدردي كرد و بار ديگر بر مسئوليت خطير و تاريخي جامعه جهاني در مقابله با گسترش تروريسم و اقدامات وحشيانه گروه‌هاي تكفيري تاكيد كرد. وي حمله به اماكن ديپلماتيك در افغانستان را نشانه‌اي روشن از وابستگي اين گروه‌هاي تروريستي با دشمنان ملت بزرگ افغانستان دانست و اظهار داشت به نظر مي‌رسد اين گروه‌ها و حاميان آنان با اين نوع اقدامات، مترصد افزايش حضور نيروهاي بيگانه در اين كشور هستند. قاسمي با تاكيد بر مصونيت اماكن ديپلماتيك در هر نقطه از جهان گفت: سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران نخستين سركنسولگري كشوري بود كه در سال ۱۳۷۷ در شهر مزارشريف افغانستان مورد تهاجم اين نوع گروه‌هاي تروريستي قرار گرفت كه متاسفانه تعدادي از خبرنگاران، ديپلمات‌ها و كاركنان سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در اين شهر به درجه رفيع شهادت نائل آمدند.


شرق

تاج‌زاده: روحاني قطعا رئيس‌جمهور مي‌شود

ايسنا: مصطفي تاج‌زاده، فعال سياسي اصلاح‌طلب، با تأکيد بر اينکه روحاني قطعا بايد در انتخابات ١٣٩٦ بيايد، گفت: روحاني قطعا رئيس‌جمهور مي‌شود. او افزود: وضعيت را در مجموع خوب مي‌بينم؛ اما معتقدم مي‌توانيم بهتر از اين هم باشيم؛ بنابراين بايد بيشتر تلاش کنيم. او تأکيد کرد: اگر ما بيشتر تلاش کنيم، رقباي ما نيز تلاش بيشتري مي‌کنند و تلاش هر دو به نفع مردم است. 

اعضاي شوراي مرکزي جمعيت رهپويان انتخاب شدند

تسنيم: اعضاي جديد شوراي مرکزي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي دیروز در کنگره اين تشکل سياسي اصولگرا انتخاب شدند. زهره الهيان، فريدالدين حدادعادل، محمدجواد خوشرو، محمد دهقان، عليرضا زاکاني، پرويز سروري، قائم شريعتي، مالک شريعتي، مهدي طائب، حجت‌الاسلام مهدي طائب و الياس نادران ازجمله اعضاي انتخاب شده‌اند. جمعي از نيروهاي اصولگرا که از سال‌هاي قبل در کنار يکديگر به فعاليت سياسي در راستاي آرمان‌هاي انقلاب پرداخته بودند در مهرماه سال ٨٧ با تأسيس رسمي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي فعاليت خود را در اين قالب ادامه دادند. اعضاي هيأت مؤسس اين جمعيت را عليرضا زاکاني، محمد دهقان، پرويز سروري، الياس نادران، حجت‌الاسلام مهدي طائب، حميدرضا رستمي، فريدالدين حدادعادل، مالک شريعتي و زهره الهيان تشکيل مي‌دهند. 

درخواست اعاده دادرسي مهدي هاشمي 

‌تسنيم: محمود عليزاده‌طباطبايي، وکيل مهدي هاشمي‌رفسنجاني، درباره آخرين وضعيت پرونده موکلش گفت: ما درخواست اعاده دادرسي داده‌ايم و این درخواست به شعبه اول ديوان فرستاده شده؛ اما هنوز جوابي نداده‌اند. او درباره پرونده محمدعلي طاهري، مؤسس فرقه عرفان حلقه، گفت: او از اتهام افساد في‌الارض تبرئه شد و دليلي براي افساد وجود نداشت و ديوان عالي کشور اين حکم را نقض کرد. اتهام جديدي با‌ عنوان سب‌النبي و اجتماع و تباني عليه امنيت و کشور مطرح بود که براي هر سه مورد در دادسرا قرار منع تعقيب صادر شد. يک‌‌سال‌ونيم از حبس او گذشته و تنها يک ابهام وجود دارد که اگر کسي از درمان وي آسيب‌ديده، به پزشکي قانوني مراجعه کند. او درباره تجمعات اخيري که در حمايت از طاهري برگزار شده است، گفت: طاهري با اين تجمعات مخالف است و من بارها گفته‌ام طرفدارانش تجمع نکنند؛ اما متأسفانه برخي به اين حرف‌ها گوش ندادند. 

 نامه به ديوان محاسبات درباره احکام صادر‌شده عليه احمدي‌نژاد

ايسنا: محمود صادقي نماينده مردم تهران در مجلس از نامه خود به رئيس ديوان محاسبات کشور براي دراختيارداشتن اطلاعات تفصيلي نسبت به احکام مربوط به احمدي‌نژاد خبر داد. او درباره اينکه احکام صادرشده عليه احمدي‌نژاد فراتر از سه حکمي است که صادر شده، گفت: براي اينکه قدمي جلوتر برداشته باشيم بنده نامه‌اي را چهارشنبه رسما به رئيس ديوان محاسبات نوشته و درخواست کردم اطلاعات تفصيلي را در اختيار ما بگذارند.




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات