تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۷۰۲۷
احمدی‌نژاد با ارسال نامه ای به رهبر معظم انقلاب:

برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارم

(روزنامه ايران - 1395/07/07 - شماره 6322 - صفحه 3)

محمود احمدی‌نژاد با ارسال نامهای به رهبر معظم انقلاب اعلام کرد برنامه ای برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ندارد. به گزارش ایرنا، وی در این نامه خطاب به رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: «همان گونه که مستحضر هستید در دیدار مورخ نهم شهریورماه سال‌جاری، اینجانب برنامه‌های تبیین انقلاب در سراسر کشور را تشریح نمودم، پس از آن حضرت عالی توصیه فرمودید که در این دوره مصلحت نیست بنده در انتخابات شرکت نمایم و اینجانب نیز تبعیت خود را اعلام نمودم. ضمن تشکر از بیانات مهم حضرت عالی در جلسه درس خارج فقه مورخ پنجم مهرماه جاری، به استحضار می‌رسانم که در عمل به منویات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامهای برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ندارم.»

رئیس دولتهای نهم و دهم ادامه داد: «به لطف خداوند متعال و با افتخار همواره به عنوان سرباز کوچک انقلاب و خادم مردم باقی خواهم ماند.»

نامه احمدی‌نژاد یک روز بعد از آن منتشر شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان جلسه خارج فقه خود فرمودند: یک نفری، یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم که شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی‌دانیم ما، شما شرکت کنید. ساعتی بعد از انتشار این اظهارات، محافل سیاسی و رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد را مخاطب این سخنان تلقی کردند. چه،هفته گذشته اخبار جسته و گریخته‌ای درباره دیدار او با رهبر معظم انقلاب شنیده می‌شد. اگر چه اطرافیان احمدی‌نژاد، ابتدا این اخبار را به دیده تردید نگریستند، اما با اظهارات صریح رهبر معظم انقلاب فعالان سیاسی بالاخص از اردوگاه اصولگرایان از احمدی‌نژاد خواستند در واکنش به این اظهارات، صریحاً اعلام موضع کند.

چنانکه محمد علی رامین مشاور مطبوعاتی دوران محمود احمدی‌نژاد در این خصوص به فارس گفت: در حال حاضر بنده هم به عنوان یکی از میلیون‌ها طرفدار احمدی‌نژاد، انتظار دارم، حالا که به خاطر تعلل و تأخیرشان، امام مظلوم ما، ناگزیر از اعلام عمومی نصایح خصوصی خودشان شده‌اند، ایشان هم علناً و رسماً اعلام موضع کند و تردیدها نسبت به خودش را شجاعانه و قاطعانه برطرف کند.وی افزود: بنده تصورم این است که ایشان تمام مجموعه‌ای را که برای فعالیت‌های قبلی تدارک دیده بود، جمع‌آوری می‌کند؛ سفرهای استانی قبلی را با شیوه تبلیغاتی پیشین دنبال نمی‌کند، تا در سکوت، تبعیت از امام خویش را تمکین کند؛ البته در این حد باید قبل از اظهارات «پشت بلندگو» و زمانی که امام امت ایشان را در دیدار خصوصی پذیرفتند و محرمانه نصیحت کردند، اقدام می‌کرد.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران احمدی‌نژاد افزود: ممکن است افرادی ناآگاه یا مغرض، ایشان را از اعلام عمومی «تمکین به ولی امر» منصرف کنند و چنین توجیه کنند که چون دستور و امری در کار نبوده، پس نیازی به اعلام علنی تبعیت هم نیست و سکوت او همراه با اقدام عملی را کافی نشان دهند؛ اما آیا این رسم جوانمردی خواهد بود که ما بعد از یک ماه تعلل، امام خویش را وادار به موضعگیری علنی بکنیم، بعد بخواهیم‌ شأن خودمان را با «سکوت» حفظ کنیم!؟

این در حالی بود که جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز به تابناک گفت: منظور آقا این بود که اگر احمدی‌نژاد می‌خواهد کاندیدا بشود، در موعد قانونی ثبت‌نام و فعالیت کند وگرنه منظور ایشان عدم شرکت در انتخابات نبوده است.

اما محمود محمدی‌عراقی دیگر عضو جامعه روحانیت مبارز و داماد آیت‌الله مصباح یزدی به آنا گفت: رفتاراحمدی‌نژاد را قضاوت نمی‌کنم، اما تصور نمی‌کنم جوانان ما و ملت اجازه عدم‌تمکین از بیانات رهبری را به او بدهند. هرچند رهبر معظم انقلاب هیچ‌گاه امر و نهی نمی‌کنند و همواره مصالح نظام و کشور را یادآور شده‌اند.

البته اصولگرایان بعد از انتشار نامه احمدی‌نژاد واکنش خاصی نشان ندادند و تنها نزدیکان احمدی‌نژاد به تحلیل و واکاوی این نامه پرداختند. عبدالرضا داوری یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد که پیشتر درباره جزئیات دیدار یادشده، ابراز تردید کرده بود دیروز در یادداشتی روایت خود از محتوای دیدار احمدی‌نژاد و رهبر معظم انقلاب را منتشر کرد و نوشت: احمدی‌نژاد در این جلسه، صرفاً گزارشی از برنامه‌های تببین گفتمان انقلاب در سراسر کشور را ارائه کرده و سخنی در مورد کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده و استمزاج در این زمینه را مطرح نکرده‌اند و رهبر معظم انقلاب بعد از گزارش ایشان، مطالبی را در مورد عدم کاندیداتوری احمدی‌نژاد توصیه نموده‌اند.

به گزارش انتخاب، وی ادامه داد: احمدی‌نژاد در همان جلسه خصوصی و فی المجلس تبعیت خود را از توصیه رهبر معظم انقلاب در مورد عدم کاندیداتوری اعلام کردند. داوری افزود: توصیه رهبر معظم انقلاب با استفاده از واژه «این دوره» همراه بوده و به این معناست که توصیه ایشان در مورد عدم کاندیداتوری احمدی‌نژاد، صرفاً محدود به انتخابات ریاست جمهوری سال 96 است. او در عین حال در گفت‌و‌گویی با ایلنا گفت که توصیه رهبری برای ما فصل‌الخطاب است. داوری در پاسخ به این سؤال که آیا در این‌صورت احمدی‌نژاد در انتخابات شوراها حضور خواهد داشت یا خیر، تأکید کرد: بر اساس فرمایش‌های رهبری هرگونه فعالیت انتخاباتی از سوی آقای احمدی‌نژاد و حامیان او تعطیل است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6322/3/152449/0

ش.د9502504

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات