تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۱۶۴

رژيم اسرائيل در محاصره چالش‌هاي منطقه‌اي و جهاني (بخش اول)

مقدمه: برخلاف تصويري که تلاش مي شود از درون رژيم صهيونيستي براي جهانيان مخابره شود اين رژيم اکنون در بن بستي همه جانبه از لحاظ هويتي، سياسي، نظامي و امنيتي، اقتصادي، حقوقي، اجتماعي، داخلي (انتفاضه فلسطيني‌ها) و بين المللي (تحريم و انزوا) قرار گرفته است.عليرضا عرب در خبرگزاري فارس به بررسي ابعاد اين موضوع پرداخته است.

(روزنامه اطلاعات – 1394/11/21 – شماره 26374 – صفحه 12)

الف) ابعاد داخلي بن‌بست جامعه و رژيم صهيونيستي:

1- بن‌بست امنيتي و نظامي رژيم صهيونيستي:

ارتش قاعدتا نيروي نظامي است که بايد از يک جامعه دربرابر دشمن خارجي دفاع کند و حافظ مرزها باشد و درکنار آن پليس و نيروهاي انتظامي بايد از امنيت و توازن داخلي حفاظت کنند.اما با آغاز انتفاضه اخير فلسطينيان موسوم به قدس و ادامه و تشديد آن، رژيم صهيونيستي در استقرار امنيت و توازن داخلي به بن بست کشيده شده و شديدا دچار ناکارآمدي و استيصال شده است چون براي مهار انتفاضه از ارتش استمداد جسته است.اکنون ارتش درکنار پليس رژيم صهيونيستي به سطح شهر و به کف خيابان‌ها گسيل شده است تا شايد بتواند به زور سرنيزه انتفاضه قدس را مهار کند.حضور ارتش در خيابان‌ها به معناي بن بست امنيتي و اجتماعي و نظامي جامعه و رژيم صهيونيستي است.

انجمن مدافع حقوق اسرائيلي‌ها ، در گزارشي باعنوان "اوضاع حقوق بشر در اسرائيل در سال2015 " به حضور مستمر و روز افزون نظاميان رژيم صهيونيستي در سطح شهرها و جنايات متعدد آنان عليه ملت فلسطين بويژه در قدس شريف و کرانه باختري از آغاز انتفاضه تاکيد مي کند.در اين گزارش آمده است:ارتش و نيروهاي امنيتي اسرائيل از اقدامات خشونت‌آميز براي سرکوب تحرکات فلسطيني‌هاي قدس استفاده دائمي مي‌کنند.

در قسمتي ديگر از اين گزارش تاکيد شده است که از آغاز انتفاضه قدس تاکنون شرايط شهر اشغالي قدس وخيم و به مرحله انفجار رسيده است، چرا که ارتش و پليس اسرائيل خشونت را بدون دليل عليه فلسطيني‌ها درپيش گرفته و اعمال مي‌کنند و ارتش اسرائيل علاوه بر اين از گلوله‌هاي پلاستيکي و ديگر وسايل براي سرکوب تظاهرات فلسطيني‌ها استفاده مي‌کند و با قرار دادن موانعي بر سر راه‌ها و بستن خيابان‌ها مانع رسيدن آمبولانس‌ها براي منتقل کردن مجروحان به بيمارستان‌ها شده‌اند. نظاميان اسرائيلي همچنين با اقدامات خود زندگي شهروندان فلسطيني در شهر را مختل کرده اند.حضور ارتش در شهر به منظور تامين امنيت يعني اوج استيصال رژيم صهيونيستي و بيانگر بن بست امنيتي،اجتماعي و نظامي رژيم و جامعه صهيونيستي در مقابل انتفاضه اخير قدس است.

2- فقدان امنيت براي صهيونيست‌ها:

انتفاضه اخير فلسطينيان و عمليات شهادت طلبانه مبارزان فلسطيني جوي آکنده از ترس و وحشت و حس فقدان امنيت را در تمامي سطوح جامعه صهيونيستي بويژه در بين شهرک نشينان حاکم ساخته است.ترس و وحشت و حس عدم امنيت اکنون حتي در قلب تل آويو نيز حاکم شده و در زواياي پنهان زندگي صهيونيست‌ها ساري و جاري شده است.حس امنيت و آرامش از ضروري‌ترين پيش نياز‌هاي شکل گيري يک جامعه و تکامل آن است و اکنون شاهد فقدان اين حس در جامعه صهيونيستي هستيم.

صهيونيست‌ها در هرکجا از سرزمين اشغالي که باشند چه در مناطق اشغالي 1948،کرانه باختري،قدس شريف يا حتي در حصار شهرک‌هاي صهيونيستي در هيچ مکاني و هيچ زماني امنيت ندارند و هرلحظه شبح مرگ را در بالاي سر خود احساس مي کنند.هر لحظه ممکن است يک فلسطيني مظلوم و جان برکف با عمليات استشهادي خود ،آنان را به کام مرگ بکشاند.

عمليات شهادت طلبانه يک فلسطيني در روز اول سال 2016 م (اول ژانويه) و در تل آويو، امنيت رژيم صهيونيستي را از بنيان لرزاند و پيامد کوتاه مدت آن وحشت و خانه نشيني بيش از 1000000صهيونيست در تل آويو بود و دربلند مدت نيز به چالش کشيده شدن امنيت رژيم صهيونيستي در تل آويو و ايجاد ناامني پايدار‌. خيابان‌هاي شهر تل آويو کاملا تخليه شده بود و ساکنان اين شهر حتي در و پنجره‌هاي خانه‌هايشان را بسته بودند و کسي بيرون نمي‌آمد و در همين حال هزاران نفر از نيروهاي نظامي و انتظامي صهيونيست در مناطق مختلف شهر پخش شده بودند.

زندگي صهيونيست‌ها باترس و وحشت و حس عدم امنيت قرين شده و رژيم صهيونيستي دچار ناتواني و عدم کارآمدي در خصوص مهار انتفاضه قدس شده است. ديگر عمليات شهادت طلبانه فلسطيني‌ها فقط منحصر به خيابانهاي اصلي کرانه باختري نيست بلکه حتي به داخل شهرک‌هاي صهيونيستي کشيده شده است.وزير آموزش رژيم صهيونيستي"نفتالي بنت"در اجلاس امنيت ملي در تل آويو گفت:جنگنده‌هاي گران قيمت اف 35 در مقابل 5 کوماندوي حماس که از زير زمين وارد شهرک "نتيف هعسراه" شوند، هيچ گونه کارايي براي ما ندارند.

روزنامه صهيونيستي معاريو در گزارشي به قلم "خوفي عاموس" به رعب و وحشتي که بر شهرک‌هاي صهيونيستي پس از انتفاضه قدس حاکم شده است اشاره کرد در اين باره نوشت: رعب و وحشت در شهرک "تکوع" حاکم است و نبود احساس امنيت در اين منطقه به اوج خود رسيده است.در اين گزارش آمده است موضوعي که نگراني‌هاي شهرک نشينان را افزايش داده است، روش‌هاي جديدي است که فلسطيني‌ها در انجام عمليات خود اتخاذ مي‌کنند‌.

روزنامه نگار معاريو با بيان اينکه شهرک نشينان اين شهرک با حالت رعب و وحشت در اين شهرک رفت و آمد مي‌کنند، تاکيد کرد اين شرايط تهديد بزرگي براي شهرک‌نشينان به شمار مي‌رود، چراکه در اين مناطق برخلاف تل آويو، نسبت به احتمال وقوع عمليات هشداري داده نمي شود.از سوي ديگر، "ديويد بيرل" رئيس شوراي شهرک نشينان "گوش عتصيون"، با اشاره به گسترش دامنه انتفاضه قدس تصريح کرد عمليات شهادت طلبانه فلسطيني‌ها عليه شهرک نشينان ديگر در خيابان‌هاي اصلي و مناطق عمومي کرانه باختري انجام نمي شود، بلکه به خود شهرک‌ها و حتي مناطق شهرک‌نشينان رسيده است و در آنجا انجام مي‌شود.وي افزود: وقت آن رسيده است که اسرائيل با اين عمليات فلسطيني‌ها مقابله کند.

رئيس شوراي شهرک نشينان گوش عتصيون، چندي پيش نيز در واکنش به عملياتي که فلسطيني‌ها در شهرک‌ها انجام مي‌دهند، از ارتش اين رژيم خواست که عمليات «سپر دفاعي دوم» در تمام مناطق کرانه باختري آغاز کند ."شلومي هيلفي" مشاور رسانه اي در شوراي شهرک‌هاي "شومرون" نيز با اشاره به رعب و وحشت حاکم بر شهرک‌هاي اسرائيلي تصريح کرد حکومت نتانياهو به وظيفه خود مبني بر تامين امنيت اسرائيلي‌ها عمل نکرده است در حالي که وظيفه دارد امنيت آنها را تامين کند.

وي ادامه داد، وقت آن رسيده است که با سياستي که حکومت نتانياهو اتخاذ کرده است، مخالفت کنيم؛ ديگر سياست مقابله با عمليات فلسطيني‌ها پس از وقوع عمليات را قبول نداريم. ما يک دشمن فلسطيني داريم که بايد بر آن پيروز شويم، و به تمامي اسرائيلي‌ها در تمامي مناطق از جمله تل آويو، رعانا و کريات گات بخصوص در ايستگاه‌هاي اتوبوس، بايد امنيت را احساس کنند.

نتايج يک نظرسنجي حاکي از آن است که دو سوم صهيونيست‌ها، از عملکرد دولت راستگراي "بنيامين نتانياهو" در مقابله با عمليات مقاومتي فلسطينيان رضايت ندارند و بر اين باورند که او در برابر فلسطينيان شکست خورده است.روزنامه عبري زبان "يديوت آهارونوت" يک نظرسنجي برگزار کرده که نتايج آن حاکي از آن است كه دو سوم اسرائيلي‌ها نتانياهو را در مقابله با عمليات‌هاي مقاومتي فلسطينيان شکست خورده مي دانند.در جزئيات نتايج اين نظرسنجي آمده است که 68 درصد از اسرائيلي‌ها سياست‌هاي دولت نتانياهو را شکست خورده دانسته، 28 درصد از عملکرد او اعلام رضايت کرده و 4 درصد نيز نظري نداده اند .

از سوي ديگر، 30 درصد از اسرائيلي‌ها معتقدند که "آويگدور ليبرمن" وزير سابق خارجه رژيم صهيونيستي بهترين گزينه براي مقابله با عمليات‌هاي مقاومتي فلسطينيان و انتفاضه کنوني است، 15 درصد نيز "گابي اشکنازي" رئيس اسبق ستاد مشترک ارتش صهيونيستي و 13 درصد نيز "نفتالي بنت" وزير آموزش اين رژيم را گزينه‌هاي مناسب مي دانند و تنها 11 درصد گفته اند بنيامين نتانياهو گزينه اي مناسب براي مقابله با فلسطينيان است.

همچنين 5 درصد گفته اند وظيفه تامين امنيت و حل ناامني و بحران‌هاي داخلي را بايد به "اسحاق هرزوگ" رهبر حزب اردوگاه صهيونيستي و رئيس اپوزيسيون اسرائيل سپرد. جامعه صهيونيستي عميقا احساس ناامني مي کند و حس ترس و وحشت و نااميدي کرده و شبح مرگ در هرزمان و هر مکاني حتي در درون خانه‌ها به پرواز درآمده است.تازه ترين پژوهش دانشگاهي در رژيم صهيونيستي از افزايش چشمگير ميزان افسردگي، ترس و وحشت صهيونيست‌ها به خاطر انتفاضه قدس پرده برداشت.

اين تحقيق نشان داد که ميزان اسرائيلي‌هاي مبتلا به بيماري‌هاي روحي و رواني از جمله استرس، اضطراب، افسردگي و غيره به خاطر انتفاضه قدس نسبت به دوره پيش از انتفاضه به طور چشمگير افزايش يافته است.لازم به ذکر است، در زواياي زندگي خصوصي صهيونيست‌ها نيز ترس از عقوبت اشغالگري ،تجاوزگري ،خشونت ورزي وکشتار و آوارگي در قبال فلسطينيان حاکم شده است.اشغال سرزمين اسلامي، غصب سرزمين پدري و آوارگي مسلمانان عاقبتي معادل ترس و وحشت بي پايان را به همراه دارد و از عقوبت سخت گريزي نيست.با شروع انتفاضه قدس ،زندگي عادي صهيونيست‌ها در کليه سرزمين‌هاي اشغالي به طرز وسيعي مختل شد و شبح مرگ ،نااميدي و ترس و وحشت عميق در جامعه صهيونيستي حاکم شده است و اين يعني بن بست امنيتي ،نظامي،اجتماعي و سياسي.

3- نژاد‌پرستي و نفرت در بالاترين حد:

در گزارش "انجمن مدافع حقوق اسرائيلي‌ها" از افزايش نژاد پرستي در جامعه صهيونيستي و نيز اعمال سياست‌هاي نژاد پرستانه و مغاير با حقوق بشر و دموکراسي توسط رژيم صهيونيستي سخن گفته شده است.

اين گزارش بويژه از افزايش حس نفرت و نژاد پرستي در اسرائيل و همچنين سياست‌هاي نژادپرستانه و مغاير با دموکراسي بخصوص در ميان سالمندان و قشر نوجوان پرداخت و نوشت که 35 درصد اظهارت نژادپرستانه سال گذشته در اسرائيل عليه عرب‌ها (فلسطيني‌ها) بوده است، که اين اظهارت حتي عليه فلسطيني‌هاي ساکن اراضي اشغالي عملي شده و به مرحله اجرا درآمده است .

از سوي ديگر نظر سنجي که توسط "اتاق فکر تل آويو" در خصوص 600 صهيونيست و توسط "انستيتوي مطالعات امنيت ملي" در تل آويو، انجام شده است و حتي از ماحصل اين تحقيقات در کنفرانسي با همين عنوان در تل آويو استفاده کرده اند، نشان مي دهد بيش از يک سوم يهوديان صهيونيست ،شهروندان عرب اسرائيلي را "دشمن" مي دانند و تنها 20 درصد صهيونيست‌ها معتقدند که عرب‌هاي اسرائيلي با آنها برابر هستند.

اين مطالعات همچنين نشان مي دهد که 44 درصد از يهوديان صهيونيست ، عرب‌هاي اسرائيلي را به عنوان مردمي مي‌دانند که لازم است به آنها احترام گذاشته شود اما همچنان بايد تحت مراقبت باشند و با احتياط با آنها برخورد شود.

از طرفي در اين نظر سنجي با 200 عرب اسرائيلي نيز مصاحبه شده است که در نتيجه 19 درصد از آنان گفته‌اند رابطه‌اي با يهوديان ندارند يا علاقه‌مند به ارتباط نيستند. و 70 درصد نيز گفته‌اند تبعيض و نابرابري بزرگترين مشکل آنها است .البته تحقيقات فوق را نهادي صهيونيست انجام داده است و بنابراين وضعيت نژاد پرستي و عمق نفرت در سرزمين‌هاي اشغالي بين متجاوزين صهيونيست و فلسطيني‌هاي مظلوم بسيار بيشتر و عميق تر از اين است .اوج نژاد پرستي و تبعيض و نابرابري در جامعه صهيونيستي وقتي شفاف و روشن مي شود که بدانيم در ميان خود صهيونيست‌ها نيز اين نژاد پرستي و نابرابري‌ها و تبعيضات رواج دارد و پايدار است.

اوج تبعيض و نابرابري و نژاد پرستي را حتي مي توان در خصوص دفن مردگان و حتي سربازاني که براي جامعه صهيونيستي کشته شده اند ،مشاهده کرد.اگر سربازي که براي جامعه و دفاع از موجوديت رژيم جعلي صهيونيستي کشته شده است داراي ريشه‌هاي يهودي مشخص و آشکار نباشد در اطراف گورستان صهيونيست‌ها دفن مي گردد و نه در خود گورستان .اين سرباز در ميدان جنگ دوشادوش بقيه سربازان جنگيده و نهايتا کشته شده است اما در هنگام دفن بعلت ابهام در يهودي بودن در اطراف گورستان دفن خواهد شد و مشمول قدرداني برابر با همتاي يهودي اش از طرف مجامع رسمي رژيم صهيونيستي نخواهد شد.

چندين سال پيش "يوگينيف تولو خکو"که در 6 سالگي همراه پدر و مادرش به سرزمين‌هاي اشغالي مهاجرت کرده بود و آخرين سربازي بود که قبل از روز يادبود کشته شده بود و در اطراف آرامگاه نظامي"تپه هرتسل"دفن شده بود مشمول افتخار متداول نشد و طبق سنت رئيس وقت ستاد مشترک ارتش اسرائيل "ژنرال بني گانتر"پرچمي بر گور او قرارنداد زيرا او با اين که آخرين سرباز دفن شده بود اما در اطراف گورستان دفن شده بود و اين افتخار شامل حال"شلومونيتزاني"که در خود گورستان دفن شده و يهودي بودنش قطعي بود،شد .جامعه صهيونيستي درميان مردگان خود هم سياست آپارتايد و نژاد پرستي را اعمال مي کند.حتي اگر اين مرده،سربازي کشته شده براي رژيم صهيونيستي باشد اما ريشه‌هاي يهودي اش مشخص نباشد درخصوص او نابرابري و تبعيض اعمال مي شود.

به گزارش مرکز مطالعات فلسطين ؛ "اوري سافير"، ديپلمات سابق و سياستمدار صهيونيست مي گويد: «بيشتر کشورهاي دنيا به اسرائيل به عنوان رژيمي آپارتايدي نگاه مي‌کنند که دليل آن نيز سياست‌هاي سرکوبگرانه و بيدادگري‌هاي تل آويو در اراضي فلسطيني است».روزنامه معاريو به نقل از «اوري سافير» نوشت: «دليل شعله ور شدن موج عمليات‌هاي کنوني که سراسر اسرائيل را در بر گرفته است، تمايل بنيامين نتانياهو در همپيماني با شهرک نشينان يهودي است.

وي در ادامه ابراز داشت که دولت کنوني سياست‌هاي غير دموکراتيک را پيش گرفته و با صدور مصوباتي که وزرا با حمايت کامل نتانياهو ارائه مي کنند، آزادي بيان و حقوق بشر را سرکوب مي کند. کابينه نتانياهو سياستي را پيش گرفته است که به اعتقاد جهانيان، نژادپرستانه و از جنس پاک سازي نژادي است.روزنامه معاريو به نقل از "عوفر کسيف" ، استاد دانشگاه عبري نوشت : "آيليد شاکيد، وزير دادگستري اسرائيل مجسمه نازيسم جديد است. دولت کنوني، اسرائيل را به يک رژيم فاشيست مبدل کرده است. تاريخ خواهد نوشت که نتانياهو و کابينه متبوعش، اسرائيلي‌ها را به ورطه نابودي کشاندند.اين نژاد پرستي و نابرابري و تبعيض پايدار و عميق در جامعه صهيونيستي يعني بن بست.

4- نقض پايدار حقوق بشر:

نقض فراگير حقوق بشر بيانگر بن بست رژيم صهيونيستي در مواجهه با انتفاضه قدس است و هزينه‌هاي سنگين و غير قابل جبران بين‌المللي و داخلي براي رژيم صهيونيستي خواهد داشت. بررسي روانشناختي جامعه صهيونيستي مشخص مي‌کند که آنها تجاوزگري و اعمال خشونت عليه فلسطينيان را نشانه اي از اقتدار دولتشان ارزيابي مي کنند.هر رژيمي که متجاوز تر و خشن تر با فلسطيني‌ها برخورد کند از نظر راي دهندگان صهيونيست مقتدر تر و مطلوب‌تر براي ايجاد فضايي آرامش بخش و ايمن‌تر براي آنان محسوب مي‌شود! از اين‌رو نتانياهو بعد از ناکامي‌هاي متعدد داخلي و خارجي کارنامه خود ، به تنها راه برون رفت از بن بست خودساخته ، يعني تشديد فشارها و تجاوزات عليه فلسطيني‌ها و بويژه مظهر و نماد مسلمانان و فلسطيني‌ها يعني مسجد الاقصي و تعرض و هتک حرمت مستمر و سيستماتيک به ساحت قدسي آن روي آورد.نقض گسترده حقوق بشر توسط رژيم صهيونيستي بيانگر استيصال اين رژيم در مهار انتفاضه قدس و بن بستي است که راستگرايان اسرائيل به رهبري نتانياهو ايجاد کردند.

مصاديق نقض گسترده حقوق بشر:

1- اعدام‌هاي ميداني فلسطيني‌ها :

سازمان عفو بين الملل در بيانيه اي ضمن انتقاد از رژيم صهيونيستي اعلام کرد آنها در فلسطين اعدام‌هاي ميداني انجام مي دهند.

2- زنده سوزي فلسطينيان: (از خردسال تا جوان):

علي سعد دوابشه خردسال، زنده در گهواره اش توسط صهيونيست‌ها سوزانده شد.دراقدامي ديگر جسد سوخته "فاضي هوشي" جوان 22 ساله داخل خودرويي در شهرک کفر کنعا پيدا و مشخص شد جمعي از شهرک نشينان به اين جوان حمله و سپس وي را در خودرو سوزاندند.

3- طرح ساخت 2200واحد مستعمراتي و 6 شهرک جديد در کرانه باختري و قدس اشغالي

علاوه برساخت شهرک‌هاي جديد در مناطق اشغالي اخيرا ساخت 5 شهرک جديد در نقب نيز کليد خورده است و "يواف گالانت" وزير ساختمان از حزب کولانو به وضوح اعلام کرده است که ساخت آنها به معناي دست کشيدن از سرمايه گذاري در شهرک‌هاي موجود درکرانه باختري نيست.20 هزار واحد مسکوني در بئرالسبع،30هزار در عسقلان،4هزار در يروحام ،ونيز طرحي مشابه در ديمونا

4- قانون حبس کودکان فلسطيني سنگ‌انداز:

هاآرتص اعلام کرد بين 2 تا 4 سال حبس براي هرکودک فلسطيني لحاظ خواهد شد بعلاوه غرامت 10هزار شکل معادل 2500دلار براي والدين کودک.

5- احداث ديوار‌هاي حائل جديد:

لاپيد رهبر حزب يش آتيد :زمان براي اخراج ابدي فلسطيني‌ها از طريق ساخت ديوار حائل از زندگي مان فرارسيده است. تهديدات جمعيتي از تهديدات امنيتي و عمليات فلسطيني‌ها خطرناک تر است و ديوار حائل ما را از آنان جدا خواهد کرد. نفتالي بنت وزير آموزش و رئيس حزب خانه يهودي نيز راه مهار قيام‌هاي فلسطيني‌ها را ساخت ديوار حائل جديد دانست. عفير اکونيس،وزير مشاور از حزب ليکود نيزخواستار ايجاد ديوار حائل ميان شهر الخليل و روستاهاي اطراف آن شد و بعلاوه بصورت موقت در مسير شماره 60الخليل جدايي تردد ماشين‌هاي فلسطيني از اسرائيلي را خواستار شد.

6- اخراج فلسطيني‌ها و لغو کارت اقامت آنها دربيت المقدس:

کابينه رژيم صهيونيستي درحال بررسي طرح لغو اقامت بيش از 80 هزار فلسطيني ساکن بيت المقدس است زيرا شاباک اعلام کرده است که پليس نمي تواند انتفاضه اخير را کنترل کند.

7- درخواست براي تبعيد خانواده‌هاي مجريان عمليات شهادت طلبانه به نوار غزه و اردن:

عفيراکونيس وزير مشاور از حزب ليکود، درخواست کرده است علاوه بر تخريب منازل فلسطيني‌هاي شهادت طلب بايد خانواده‌هاي آنان رانيز به نوار غزه و اردن تبعيد کرد.

8- آيليد شاکيد وزير دادگستري از حزب خانه يهود خواستار حمله به روستاها و پاکسازي آنها و نيز تخريب خانه‌هاي فلسطيني‌هايي که عمليات شهادت طلبانه انجام مي دهند شد و لشکرکشي به الخليل را خواستار شد. او همچنين عنوان کرد اسرائيل بايد اقدامات نظامي اش را گسترش دهد و ارتش را به روستاهاي فلسطيني کرانه باختري وارد کند.

9-يواف گالانت وزير ساختمان از حزب کولانو گفت: بايد عمليات نظامي گسترده اي را آغاز مي کرديم و به اين مرحله به زودي خواهيم رسيد.

10-"نفتالي بنت"وزير آموزش و رئيس حزب خانه يهودي در واکنش به ادامه انتفاضه گفت: راهي جز ساخت ديوار حائل جديد و اشغال کامل کرانه باختري وجود ندارد و بايد نيروهاي زيادي را به کرانه باختري گسيل کرده و آنجا را از مقاومت تهي کنيم. ادامه دارد...

https://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\02\02-09\19-54-10.htm&storytitle=%D1%8E%ED%E3%20%C7%D3%D1%C7%C6%ED%E1%20%CF%D1%20%E3%CD%C7%D5%D1%E5%20%8D%C7%E1%D4%9D%E5%C7%ED%20%E3%E4%D8%DE%E5%9D%C7%ED%20%E6%20%CC%E5%C7%E4%ED

ش.د9405909

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات