صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۷۱۲۸

اخبار ویژه روزنامه های ۱8 آذر ۱۳۹۵

کیهان

پیروزی های بزرگ و قریب الوقوع برای ایران در غرب آسیا


سایت صهیونیستی «میدا» در تحلیلی به قلم مردخای کدار نوشت: «بشار اسد به زودی در سوریه پیروزی بزرگی به دست خواهد آورد و شبه‌نظامیان وابسته به ایران در لبنان، یمن و عراق نیز دست بالا را پیدا خواهند کرد. دولت اوباما خاورمیانه‌ای خطرناک را رها کرد و اکنون اسرائیل با چالش‌های عمده‌ای مواجه است.»
این سایت می‌افزاید: «تحولات میدانی در جنگ سوریه نشان می‌دهند که بهبود چشمگیری در وضعیت ارتش اسد در حوزه میدانی حاصل شده است. ارتش او توانسته مناطقی که تحت اشغال داعش بوده‌اند را بازپس گیرد و تلاش‌های خود را برای اعمال کنترل بر بخش‌های مهمی از حلب ادامه دهد. رقه هنوز پایتخت داعش باقی مانده است اما اگر آنجا نیز همانند موصل در عراق سقوط کند کار برای داعش سخت‌تر خواهد شد. از سوی دیگر شبه نظامیان شیعه نیز در این راه تلاش زیادی را انجام می‌دهند. اگر روند به همین شکل ادامه یابد احتمال آن وجود دارد که اسد بتواند ظرف مدت کوتاهی، چند پیروزی خود بر ارتش آزاد سوریه و داعش را اعلام کند. در عراق نیز این کمک‌های مالی ایران و تحرکات شبه نظامیان مورد حمایت آن کشور است که سبب شده تا دولت عراق با اعتماد به نفس بیشتری به مبارزه علیه داعش ادامه دهد. عملیات آزادسازی موصل در حال پیشرفت است و پارلمان عراق به تازگی قانونی را تصویب کرد که به نیروهای حشدالشعبی مورد حمایت ایران اجازه می‌دهد تا در ارتش آن کشور ادغام شوند. در نتیجه، دست ایران در عراق تقویت خواهد شد. در همین حال، در لبنان، سعد حریری و یارانش که مدت‌ها مخالف انتخاب میشل عون به مقام ریاست جمهوری بودند در نهایت با ریاست جمهوری این فرد نزدیک به حزب‌الله و حسن نصرالله رهبر آن گروه موافقت کردند. در یمن نیز به نظر می‌رسد انصارالله که مورد حمایت ایران است، موفقیت‌های میدانی قابل توجهی را کسب کرده است.»
این سایت در ادامه به چرایی و عللی می‌پردازد که ایران توانسته در منطقه به خصوص در مقابله با عربستان سعودی دست بالا را پیدا کند و در این باره می‌نویسد: «این پیروزی‌ها توازن قوا را به نفع ایران و به ضرر عربستان سعودی تغییر خواهد داد.»
روسیه نقش مهمی را در کنار ایران در حمایت از اسد ایفا کرده است و ایالات متحده تحت ریاست جمهوری اوباما نقش منفعلی داشت و به وعده‌های خود درباره حمایت از شورشیان سوری که متحد عربستان بودند عمل نکرد.
به گزارش آفتاب، این سایت در پایان با اشاره به پیامدهای دست بالا پیدا کردن ایران در منطقه برای اسرائیل می‌نویسد: «وضعیت فعلی نشان می‌دهد ایران در سال‌های پیش‌رو برنده خواهد بود و عربستان سعودی بازنده بزرگ است. پرسش در اینجاست که اسرائیل در این میان باید چه کار کند. یک عامل کلیدی موضع ترامپ در آمریکا نسبت به روسیه است. تردید جدی وجود دارد که آیا ترامپ خواستار استفاده از نیروی خود برای به چالش کشیدن اقتصادی و نظامی روسیه است. در حال حاضر به نظر می‌رسد چنین تمایلی وجود ندارد و این به نفع پوتین و ایران خواهد بود.»

صوفی:مثل سال 92 نمی توانیم آرای خاکستری را به سمت روحانی جذب کنیم

علی صوفی عضو پیشین شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به خبر آن‌لاین گفته است: نمی‌دانم چه ضرورتی دارد که شورا با اصولگراها صحبت کنند. البته برقراری ارتباط‌ها یک دستورالعملی خواهد داشت و باید کمیته تعامل در چارچوب دستورالعمل حرکت کند. اگر قرار به صحبت با اصولگراها هم باشد یک تصمیم مقطعی خواهد بود آن هم اگر ضرورتی پیدا کند که من بعید می‌دانم کمیته تعامل در ارتباط با انتخابات شوراها بخواهد با اصولگراها تماس داشته باشد یا ارتباطی برقرار کنند.
وی می‌افزاید: صحبت با اصولگراها هم در این رابطه نمی‌دانم چه معنایی می‌تواند پیدا کند چون مخصوصا با مشکلی که در ائتلاف پیش آمده بود بیشتر نگاه‌ها این است که تن به چنین کاری ندهند یعنی اشتباهی که در گذشته صورت گرفت عدول از هویت اصلاح‌طلبی بود و به هر حال تاکید بر این است که این هویت مخدوش نشود و حفظ شود.
صوفی در پاسخ این سؤال که «پس ائتلاف با اصولگرایان میانه‌رو دیگر در دستور کار شورای عالی سیاستگذاری قرار ندارد؟» گفت: من این طور احساس می‌کنم که اصلا چنین ضرورتی وجود ندارد بلکه حساسیت هم ایجاد کرده است. به هر حال نتیجه ائتلاف در انتخابات هیئت رئیسه مجلس منفی بود.  بعد هم کسانی که با گرایشات اصولگرایانه در لیست امید بودند یا تحت عنوان حامیان دولت از طرف حزب اعتدال و توسعه به ائتلاف آمدند، بعد رفتند جداگانه در مجلس فراکسیون اعتدال راه انداختند یعنی اینها همه بازتاب منفی داشت.
با حزب اعتدال و توسعه چطور؟ آیا شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با این حزب وارد ائتلاف می‌شود یا خیر؟ حزب اعتدال و توسعه از احزاب اصلاح‌طلب و عضو شورای عالی سیاستگذاری شناخته می‌شود یعنی در قالب شورای عالی سیاستگذاری با همان احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و چند حزبی هم که اضافه شدند اینها الان در شورای عالی سیاستگذاری حضور دارند و در تصمیم‌گیری‌ها نقش ایفا می‌کنند. فراتر از این، نقشی را برای حزب اعتدال و توسعه نمی‌بینم. قبلا خود احزاب یکی از مدعیان و معترضان به این قضیه ائتلاف بودند،  بحث‌شان این بود که چرا یک حزب را وزنش  را آنقدر بالا می‌برید که در کنار شورای عالی سیاست‌گذاری قرار بگیرد و بخواهد وزنش مساوی با وزن شورای عالی سیاست‌گذاری باشد؛ این اعتراض همیشه وجود داشت، بنابراین با این جوی که می‌بینیم خیلی بعید است که دوباره بخواهند برای حزب اعتدال و توسعه این نقش را قائل باشند. حزب اعتدال و توسعه در واقع نماینده دولت بود.
صوفی در عین حال در مصاحبه با روزنامه آرمان درباره رأی دوباره روحانی در انتخابات گفته است: به طور کلی این مشکل وجود دارد که چگونه آرای خاکستری به سوی صندوق‌های رای روحانی هدایت شود، زیرا مطابق سالیان گذشته آرای خاکستری یا با «احساس خطر»  وارد صحنه انتخابات می‌شوند و یا با شوق و امید به تحول و تغییر مثبت به پای صندوق رای می‌آیند. در این شرایط است که وعده‌ها و عملکرد دولت روحانی آرای خاکستری را به خود جلب می‌کند. در سال 92 آقای روحانی با وعده تدبیر و امید توانست آرای خاکستری  را به خود جلب کند. همچنین با به وجود آمدن یک جریان دو قطبی مردم تحریک به حضور در صحنه انتخابات شدند. در سال 96 چنین فضای دو قطبی‌ای دیده نمی‌شود و رئیس‌جمهور نمی‌تواند با وعده مردم را پای صندوق رای بیاورد، بلکه دکتر روحانی با عملکرد خود می‌تواند مردم را مجاب به رای دادن کند. در نتیجه با وجود نوع عملکرد فعلی آقای روحانی می‌توان به این نتیجه رسید که عملکرد روحانی به شکلی نیست که وی بتواند آرای عمومی مردم را به خود جلب کند زیرا زمینه‌های به وجود آمدن فضای دو قطبی وجود ندارد.
صوفی درباره اثر حمایت سران جبهه اصلاحات بر رای روحانی گفت: نباید نتیجه‌ای  را که در انتخابات مجلس از اعلام مواضع سران اصلاحات گرفتیم انتظار داشته باشیم و همان نتیجه  را در انتخابات ریاست‌جمهوری بگیریم، نمی‌توان با پیام‌های حمایتی  از روحانی مردم را به صحنه آورد.
وی این را هم گفته که «اصولگرایان اگر بتوانند بر روی کاندیدای واحدی به اجماع برسند و از طرف دیگر فضای داخلی ایران نیز تغییر نکند، در این صورت نباید فکر کرد که روحانی صددرصد رئیس‌جمهور می‌شود. فکر نکنیم که در هر شرایطی پیام رئیس دولت اصلاحات تاثیرگذار است. مگر ایشان در سال 84 پیام ندادند و از آیت‌ا... هاشمی حمایت نکردند. پیام وی همیشه تاثیرگذار نیست».

تخلف مدیران نجومی محرز است/دستگاه قضایی بیش از این تعلل نکند

جوان نوشت: مسئله حقوق‌های نجومی به نظر می‌رسد مسئله‌ای دست چندم و بی‌اهمیت برای دولت یازدهم است چرا که با گذشت نزدیک به 140 روز از انتشار اولین فیش غیرمتعارف مدیر دولتی و به رغم درخواست‌های مردمی هیچ‌گونه برخورد قابل توجهی با این افراد صورت نگرفته است.  در مقابل تلاش شده تا جرم این افراد در برداشت غیرقانونی از اموال عمومی موجه القا شود که از جمله آخرین این تلاش‌ها می‌توان به اظهارات وزیر اقتصاد و دارایی اشاره کرد. وی که در حاشیه بیست و سومین همایش ملی بیمه و توسعه در پاسخ به این سؤال که بررسی‌ها درخصوص پرداخت حقوق‌های نجومی به کجا رسیده است، اظهار داشت: اگر کسی تخلف کرده باشد پرونده‌اش به مراجع ذیربط ارجاع شده و در حال رسیدگی است و چنانچه تخلفی باشد برخورد خواهد شد. اما ما کمتر مورد تخلف داشته‌ایم، اکثر دریافت‌ها طبق آیین‌نامه، قوانین و مقررات بود که میزان دریافتی را برای مدیران تعیین کرده بود، بنابراین ما اصالت را بر اصلاح ضوابط و آیین‌نامه‌ها گذاشته‌ایم.
اظهارات وزیر اقتصاد در حالی است که یکی از مواد قانون خدمات کشوری اشعار می‌دارد: «حداقل و حداکثر حقوق‌ و مزایای مستمر شاغلان، حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشمول این قانون و سایر حقوق‌بگیران دستگاه‌های اجرایی و صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی هر سال با پیشنهاد سازمان به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.»
همچنین تبصره این ماده واحده نیز بیان می‌کند: «سقف حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر نباید از 7 برابر حداقل حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر تجاوز کند.» بنابراین نمی‌توان اظهاراتی مبنی بر قانونی بودن حقوق‌های نجومی توسط مدیران دولت را پذیرفت یا به خلأ قانونی در رابطه با این دریافتی‌ها وقعی نهاد چرا که براساس قانون «تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس» و «قانون مجازات اسلامی» نیز رفتار امروز مدیران دریافت‌کننده حقوق‌های نجومی جرم انگاشته شده است.
این روزنامه می‌افزاید: دادستان کل کشور طبق ماده 22 آیین ‌دادرسی کیفری مبنی بر اینکه «به منظور کشف جرم، تعقیب متهم، انجام تحقیقات، حفظ حقوق عمومی و اقامه دعوای لازم در این مورد، اجرای احکام کیفری، انجام امور حسبی و سایر وظایف قانونی، در حوزه قضایی هر شهرستان و در معیت دادگاه‌های آن حوزه، دادسرای‌ عمومی و انقلاب و همچنین در معیت دادگاه‌های نظامی استان، دادسرای نظامی تشکیل می‌شود»، باید مطابق قوانین مبرهن کشور با این صاحبان فیش‌های نجومی برخورد کیفری صورت دهد.
براساس ماده 5 قانون تشدید مجازات اختلاس و ارتشا و همچنین ماده 598 قانون مجازات اسلامی فعال مدیران دولتی در باب فیش‌های نجومی جرم‌انگاری شده و براساس آن نه تنها صاحبان حقوق‌های غیرمتعارف اقدامی مجرمانه انجام داده بلکه طبق اصل 156 قانون اساسی قوه قضائیه بدون توجه به رفتار امروز دولت باید اقدامات اساسی و بازدارنده را در این مورد صورت دهد.
جامعه انتظار دارد که قوه قضائیه براساس قوانین مصرح کشور به «عزل» و «انفصال خدمت» فوری متهمان اکتفا نکرده و مجازاتی مانند «حبس»، «انفصال خدمت دائم» و «رد وجه و مال دریافتی غیرمشروع» را نیز مورد توجه قرار دهد؛ مجازات‌هایی که در ماده 5 قانون تشدید مجازات اختلاس و ارتشا و همچنین ماده 598 قانون مجازات اسلامی برای این افراد پیش‌بینی شده است.


مشاور اوباما: بشار اسد می ماند/آمریکا در سوریه باخت

ولی نصر در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی لااستامپا گفت: حضور اسد در قدرت یک واقعیت است. چه کسی به جز اسد می‌تواند ضامن نظم در سوریه باشد؟ وی افزود: حضور اسد در قدرت، یک واقعیت است و پوتین در حمایت از این واقعیت، نه فقط استدلال‌های نظامی بلکه استدلال‌های سیاسی به واشنگتن ارائه می‌کند.
تا زمانی که ترامپ کار خود را به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا آغاز کند، موضوع شرق حلب پایان خواهد یافت.
وی گفت: ترکیه هم مجبور است با روسیه روبرو شود. پوتین به صراحت به اردوغان گفته که باید بین کردها و ساقط کردن اسد، یکی را انتخاب کند. فکر می‌کنم که اردوغان در این انتخاب تردیدی نداشته باشد و هدف او، متوقف کردن پروژه اکراد است.
بنابراین رویای برخورداری از یک کشور، که اکراد برای دستیابی به آن با داعش مبارزه می‌کنند، به احتمال فراوان یک رویا باقی خواهد ماند.
البته اردوغان با توجه به آنچه در سال‌های گذشته علیه اسد انجام داده، کماکان به داد و بیداد علیه او ادامه می‌دهد بدون اینکه عملاً هیچ اقدامی انجام دهد. همانطور که برای جلوگیری از سقوط حلب هیچ کاری نکرد.
نصر گفت: اکنون موازنه قدرت در خاورمیانه تغییر کرده است. فعلاً کفه ترازو به نفع حامیان اسد سنگینی می‌کند.
فکر نمی‌کنم که ترامپ حضور نظامی آمریکا را در منطقه افزایش بدهد. از اعراب نیز هیچ کاری برنمی‌آید چون ضعیف هستند. اسد در قدرت باقی خواهد ماند.
وی با اشاره به محور نظامی بین تهران و مسکو افزود: ایران و روسیه در سوریه هم جناح هستند و هماهنگی نظامی بین مسکو و تهران به مراتب مستقیم‌تر و راحت‌تر از هماهنگی نظامی بین روسیه و ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا است. آمریکا و اروپا بالاخره باید تصمیم بگیرند که مسکو یا تهران تهدید بزرگتری به شمار می‌آید. آمریکا تاکنون تهران را در چارچوب دیگری نگه داشته بود، اما وضعیت در حال تغییر است.

وطن امروز

جز با زبان قدرت نمی‌توان با آمریکا صحبت کرد

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا تأکید کرد: پرده‌ها کنار رفته و ثابث شده غربی‌ها چیزی جز زبان قدرت نمی‌فهمند یعنی زبان قانون، حقوق بین‌الملل و مراکز جهانی در قبال آنها فایده‌ای ندارد. به گزارش رسا، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، افزود: حدود 70 ـ 60 سال پیش عده‌ای که در باغ سبز تمدن غرب را دیده بودند، می‌گفتند غربی‌ها راه پیامبر را طی می‌کنند و دم از حقوق‌بشر، دفاع از مظلوم، محیط‌زیست و حقوق حیوانات می‌زدند. وی خاطرنشان کرد: حال که مسائل این زمان و دهه‌های اخیر را دیدیم می‌فهمیم همه آن قوانین و مصوبات یک خط قرمز دارد که به منافع نامشروع آنها برخورد نکند، اگر به منافع نامشروع آنها برخورد کرد نه دموکراسی و نه حقوق‌بشر وجود ندارد. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به نقش غرب در جنایات منطقه تصریح کرد: با چنین دنیا و تفکری جز با زبان قدرت نمی‌شود صحبت کرد؛ باید قوی شد. حرف‌های مسخره می‌زنند و می‌گویند تمدید چیزی غیر از تحریم است. مسائل مضحکی می‌گویند؛ نباید به غربی‌ها بویژه به آمریکا اعتماد کرد. واقعا برنامه‌های آنها افتضاح است و قلدری، زور، دروغگویی و عهدشکنی کار آنهاست.

برجام مثل برف در حال آب شدن است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه اینستاگرام خود نوشت: برجام مثل برف بر اثر نقض‌های پی‌درپی آمریکا، در حال آب شدن است. محسن رضایی عدم اقدام شجاعانه در قبال عهدشکنی آمریکایی‌ها را موجب بی‌خاصیت شدن برجام دانست و از دولت خواست دست از احتیاط بردارد. متن این یادداشت که در صفحه شخصی محسن رضایی منتشر شد به شرح زیر است: «ایران در مذاکره هسته‌ای با سیاست «نرمش قهرمانانه» و با شجاعت وارد شد، اگر ایران در برجام امتیازاتی گرفته است، حالا که برجام مثل برف بر اثر نقض‌های پی‌درپی آمریکا، در حال آب شدن است، باید مسؤولان کشور از خود شجاعت نشان دهند و از آب رفتن کامل برجام و بی‌خاصیت شدن آن جلوگیری کنند، احتیاط گاهی عین ترس است. آیا دولت نمی‌خواهد از بی‌خاصیت شدن برجام جلوگیری کند؟ اگر جلوی نقض‌های پی‌درپی آمریکا گرفته نشود، مدتی دیگر از برجام هیچ‌چیزی نمی‌ماند».


برخی را نباید جدی گرفت

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اظهارات و مواضع حاشیه‌ساز صادقی گفت: اینگونه افراد را نباید جدی گرفت، چرا که روش برادر حاتم طایی را برای شهرت‌طلبی در پیش گرفته‌اند. به گزارش تسنیم، حمیدرضا مقدم‌فر که به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان بسیجی سخن می‌گفت، در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره مباحث اخیر مطرح شده توسط محمود صادقی نماینده مجلس و حاشیه‌های پیرامون او، با تاکید بر اینکه «نباید حرف‌ها و رفتارهای صادقی را جدی گرفت و به آن اهمیت داد»، گفت: صادقی در بطن و اصل قضیه به دنبال شهرت است و از نظر تاریخی می‌توان رفتارهای او را به کردار برادر حاتم طایی تشبیه کرد. وی افزود: برادر حاتم طایی کارهای فراوانی کرد تا همچون برادرش مشهور شود و به بیان امروزی پایگاه مناسبی در افکار عمومی آن روز بیابد و ستاره شود، اما آنگاه که به‌رغم دست‌یازی به همه آنچه به عقلش می‌رسید، موفقیتی در این زمینه کسب نکرد، رفت و در آب زمزم بول کرد تا از این طریق مشهور شود یعنی به مقدسات اهانت کند تا ستاره شود. کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه رفتار و گفتار این روزهای محمود صادقی از منظر کارکردی و هدفگذاری تشابه زیادی به اقدام آن روز برادر حاتم‌ طایی دارد، گفت: تمام هم‌‌وغم او از هجمه به مقدسات و نهادهای کشور و ادعای تهمت اخیرش علیه شورای نگهبان - که پیش از این هم مطرح  کرده اما هیچگاه مدرکی برای آن ارائه نکرده بود - نشأت گرفته از همان روحیه شهرت‌طلبی است.

ایران


تیم ترامپ در پی انتشار اسناد برجام

انتشار پرونده‌های خصوصی توافق‌های پنهانی در ارتباط با برجام احتمالاً یکی از اقدامات ریاست جمهوری دونالد ترامپ در کاخ سفید از ماه ژانویه به بعد خواهد بود. به گزارش «انتخاب» به نقل از دیلی بیست، این پرونده‌ها 3 گروه اسناد را شامل می‌شود. گروه اول ۱۷ سند غیرمحرمانه مربوط به پیش‌بینی چگونگی پیشرفت برنامه تحقیق و توسعه هسته‌ای ایران است. گروه دوم اسناد امضا شده توسط برت مک گورک، مقام ارشد وزارت خارجه امریکا در ارتباط با آزادی چهار زندانی امریکایی از ایران است که بحث مبادله زندانی و پرداخت یک میلیارد و 700 میلیون دلار پول نقد به ایران را به میان کشید و گروه سوم اسنادی است که ایران در توافق هسته‌ای به طور محرمانه از آنها مستثنی شده است. این سه گروه از اسناد غیرمحرمانه‌اند اما برای دسترسی به آنها داشتن مجوز خاص ضروری است.وزارت خارجه امریکا دلیل عدم انتشار عمومی این اسناد را «حساس بودن این اطلاعات» عنوان می‌کند.

وکیل زنجانی: اعدام موکلم حالا حالاها انجام نمی شود

وکیل مدافع شرکت نفتی HK وابسته به شرکت ملی نفت ایران و یکی از شکات پرونده بابک زنجانی می‌گوید: شرکت نفت اصراری بر اعدام بابک زنجانی ندارد و فقط به دنبال مطالبات خود و بیت‌المال است. به گزارش تسنیم، غلامحسین صادقی‌قهاره در واکنش به تأیید حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور و سرانجام مطالبات شرکت نفت از متهم ردیف اول پرونده نفتی اظهار کرد: قطعاً تأیید حکم با اجرای آن متفاوت است و ما همچنان امیدواریم بابک زنجانی پول‌های شرکت نفت و بیت‌المال را بازگرداند. وکیل مدافع شرکت نفتی HK با بیان اینکه «فکر نمی‌کنم حکم اعدام حالا حالاها اجرا شود» گفت: شرکت نفت اصراری بر اعدام بابک زنجانی ندارد و فقط به دنبال وصول مطالبات خود و بیت‌المال است.


کیهان: مطهری صلاحیت نمایندگی ندارد

روزنامه کیهان در شماره روز گذشته و در ستون اخبار ویژه خود به تندی از نایب رئیس مجلس انتقاد کرد. در این خبر با اشاره به اظهارات اخیر علی مطهری درباره چگونگی تصویب برجام در مجلس نهم، آمده است: اظهارات مطهری درباره اینکه حتی 20 دقیقه وقت هم برای تصویب برجام نیاز نبود، از فقدان صلاحیت نمایندگی در وی و عدم آشنایی او با مبانی مسئولیت نمایندگی و تکالیف حقوقی نمایندگان حکایت می‌کند؛ اگر نه چگونه می‌شود تعهدات 15-10 ساله برای کشور پذیرفت اما تصور کرد که تصمیم‌گیری برای 15 سال کشور حتی نیاز به 20-15 دقیقه زمان ندارد!! دقیقاً در مجلس نهم نیز قبیل همین نمایندگان پیاده- وکیل‌الدوله و فاقد اختیار در نسبت با دولت- بودند که برای تصویب شتابزده برجام اقدام کردند بی‌آن که بپرسند بعد از اجرای نامتوازن برجام و دادن همه امتیازات، چگونه قرار است طرف غربی بویژه امریکا را متعهد به اجرای تعهداتش در لغو تحریم‌ها بکنیم؟

ادعای رسانه‌های ترکیه درباره یک پهپاد ایرانی

آنکارا مدعی شده که یک پهپاد ساخت ایران برای حمله علیه اردوگاه نظامی ترکیه در مرز سوریه در تاریخ 24 نوامبر مورد استفاده قرار گرفته است. به گزارش فارس، روزنامه حریت ترکیه مدعی شده است، با وجود پیدا شدن منبع اصلی این پهپاد، مقامات ترکیه‌ای هنوز نمی‌دانند که چه کسی از این پهپاد برای انجام این حمله استفاده کرده است. مسکو پیش‌تر هرگونه نقش نیروهای دولت سوریه یا روسیه در این حمله را رد کرده بود. این حمله هوایی به کشته شدن 3 نظامی ترکیه‌ای و زخمی شدن 10 نفر دیگر انجامیده بود.

جمهوری اسلامی


مصباحی مقدم: گزارش جلسات مشترک جامعه روحانیت با احزاب اصولگرا ارائه شد

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از ارائه گزارش جلسات مشترک جامعه روحانیت مبارز با احزاب اصولگرا در جلسه این تشکل خبر داد.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به برگزاری جلسه شورای مرکزی این تشکل سیاسی ـ مذهبی به دبیرکلی آیت‌الله موحدی کرمانی اظهار داشت: در این جلسه زمان نشست مشترک جامعه روحانیت مبارز با احزاب اصولگرا مشخص نشد اما گزارشی از جلسات مشترکی که تاکنون برگزار شده است، ارائه شد.
مصباحی مقدم با بیان اینکه بنده گزارشی از بحث بودجه دولت به اعضای جامعه روحانیت ارائه دادم، گفت: اتکا به نفت در دولت روحانی روبه‌ افزایش است در حالی که این مسئله در سال جاری 27 درصد بوده، برای سال آینده به حدود 29 درصد می‌رسد.

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی سخنان خود را در جمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به دلیل اعتراض یک جانباز به وقتی دیگری موکول کرد.

به گزارش ایرنا، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی روز سه شنبه به مناسبت گرامیداشت 16 آذر روز دانشجو مراسمی را با حضور احمد حکیمی پور رئیس فراکسیون اصلاح طلبان شورای اسلامی شهر تهران و کرباسچی برگزار کرد که این مراسم با حاشیه‌هایی همراه بود.
کرباسچی که در اواخر سخنان حکیمی پور وارد مجلس شد، شاهد اعتراض برخی دانشجویان به سخنان حکیمی پور بود.
یکی از دانشجویان از سیاه نمایی عملکرد شهرداری تهران به حکیمی پور انتقاد وارد کرد و برخی دانشجویان نیز در تایید این دانشجو صدای خود را بلند کردند.
مجری برنامه نیز با اشاره به اظهارات حکیمی پور از دعوت این عضو شورای شهر به مناظره با قالیباف خبر داد که متن دعوت حکیمی پور برای رسانه‌ها ارسال خواهد شد.
کرباسچی در سخنانی کوتاه ضمن قدردانی از دانشجویان و گرامیداشت روز دانشجو گفت: به دلیل اینکه برادری از من خواست در اینجا صحبت نکنم و خود را معرفی کرد بنده نیز چون نام جانباز آمده و برخی از برادران بسیجی و متعهدمان، در بیرون سالن به صحبت‌های من اعتراض داشتند، آنچه را که می‌خواستم بگویم به جلسه‌ای دیگر موکول می‌کنم.
وی افزود: بنده به احترام کسانی که نمی‌خواهند صحبت کنم، سخنی نمی‌گویم ولی از آنان می‌خواهم نگاهی به گذشته و وضع فعلی کنند و توجه داشته باشند که اگر سقف خراب شد روی سر همه خراب می‌شود.
کرباسچی همچنین گفت: بنده اعتقادی به این جنگ و دعوا ندارم و معتقدم کسانی می‌خواهند به این جنگ و دعوا بپردازیم تا به مسائل دیگر نپردازیم.
در این مراسم هادی ذوالفقاری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بیانیه این انجمن را به مناسبت 16 آذر قرائت کرد.
در اواخر سخنان حکیمی پور درهای سالن بسته شد و برخی دانشجویان در بیرون از سالن ماندند و تعدادی از حاضران در سالن نیز به عملکرد برگزار کنندگان این مراسم انتقاد کردند.

وزیرکشور: به‌صورت همه جانبه از خانه احزاب حمایت می‌کنیم


وزیر کشور گفت: بنا داریم به صورت همه جانبه از خانه احزاب حمایت کنیم و کمبودها را برطرف و یارانه احزاب را از طریق مجلس دنبال خواهیم کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب ایران، قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب ایران با رحمانی فضلی وزیر کشور دیدار و گفت و گو کرد.
در این دیدار ابتدا حشمتیان گزارشی 160 صفحه‌ای از جلسات و برنامه‌ها و مصوبات خانه احزاب در مدت حدود سه ماه طی شده از یکسال ریاست خود از تاریخ 26/5/1395 تاکنون را ارائه و از همکاری وزارت کشور به ویژه مقیمی قائم مقام و معاونت سیاسی وزارت کشور و همکاران ایشان تشکر کرد.
رئیس خانه احزاب در ادامه از وزیر کشور خواست که به وعده خود در رابطه با تخلیه کامل ساختمان خانه احزاب که هنوز بخشی از آن در اختیار شهرداری تهران است، عمل کند و در جلسات شورای مرکزی و همایش‌های خانه احزاب ایران حضور داشته و بحث یارانه را که در قانون احزاب آمده ولی در بودجه سال 1396 متاسفانه منظور نشده، پیگیری و مساعدت کند.
وزیر کشور نیز گفت: ما بنا داریم به صورت همه جانبه از خانه احزاب حمایت کنیم و کمبودها را برطرف و یارانه احزاب را از طریق مجلس دنبال خواهیم کرد.
وی افزود: ظرف هفته آینده نماینده‌ای از طرف خود به محل خانه احزاب اعزام خواهم کرد تا کمبودها را برطرف و در مورد تخلیه قسمتی از خانه احزاب که در اختیار شهرداری تهران است پیگیری کند.
رحمانی فضلی در ادامه تصریح کرد که در جلسه آینده شورای مرکزی خانه احزاب حتماً حضور پیدا خواهد کرد و در رابطه با بحث همایش فصلی خانه احزاب که قرار بود 25 آذرماه برگزار شود؛ با توجه به ماموریتش در آن تاریخ پیشنهاد کرد که قدری به تعویق بیافتد.

عارف: سایت فراکسیون امید هفته آینده رونمایی می‌شود

رئیس فراکسیون امید در مجلس گفت: هفته آینده سایت فراکسیون امید رونمایی شود که به این منظور نشست خبری برگزار خواهیم کرد.
به گزارش تسنیم محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به افتتاح پایگاه اطلاع‌رسانی فراکسیون امید، گفت: قرار است هفته آینده سایت فراکسیون امید رونمایی شود که به این منظور نشست خبری برگزار خواهیم کرد و توضیحاتی ارائه می‌کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره فضای دانشگاه‌های سراسر کشور در مراسم روز دانشجوی امسال گفت: در مجموع خوب بود. حضور مسئولان سیاسی کشور در دانشگاه‌ها قابل‌قبول بود ولی باید بهتر از این باشد. با وضعیت مطلوب فاصله بسیاری داریم.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: مسئولان باید در جلسات مختلف با دانشجویان حضور پیدا کنند و به مطالبات آنها پاسخ دهند.

اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دقیقه 90 پدیده ریاست جمهوری رو خواهند کرد؟


عضو فراکسیون امید با بیان اینکه اصولگرایان نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری در اختیار ندارند، گفت: اصولگرایانی که قبلا بخت خود را برای ریاست جمهوری امتحان کرده‌اند نیز شانسی برای انتخابات پیش‌رو نخواهند داشت.
به گزارش ایلنا تاجگردون در پاسخ به این سوال که باتوجه به این‌که اصلاح‌طلبان قطعاً از روحانی حمایت خواهند کرد، تکلیف اصولگرایان در انتخابات چه خواهدبود، گفت: اولاً نباید تصور کنیم که مسیر اصلاح‌طلبان کاملاً ثابت است؛‌ در واقع اصلاح‌طلبان می‌توانند متناسب با بازی اصولگرایان، تغییراتی در رفتار انتخاباتی خود ایجاد کنند و اگر اصلاح‌طلبان احساس کنند می‌توانند بازی متفاوتی پیش بگیرند، قادر به این کار خواهند بود اما در شرایط کنونی طبیعتاً روحانی همچنان نامزد اصلی اصلاح‌طلبان است.
نماینده اصلاح‌طلب مردم گچساران و باشت در مجلس دهم ادامه داد: از طرفی باوجود این‌که با نهی احمدی‌نژاد فرصت برای اجماع و اتحاد اصولگرایان مهیا شده اما گزینه و نامزد برتری نیز در اختیار ندارند و به نظر می‌رسد در انتها نیز قادر به معرفی نامزد پیروز نباشند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این حال درصورتی که بتوانند یک پدیده معرفی کنند و این پدیده بتواند از سد شورای نگهبان عبور کند، بروز هر اتفاقی میسر خواهد بود. البته خلق یک پدیده آن‌چنان کار سخت نیست و مسئله این است که چنین برنامه‌ای برای اصولگرایان تعریف شده باشد.
او تصریح کرد: از حدود یک‌سال پیش تقریباً همه اصلاح‌طلبان اعلام کردند از روحانی حمایت خواهند کرد که با این رویکرد اولاً موجب شد روحانی به این نتیجه برسد که به اصولگرایان بگوید باتوجه به این‌که رای اصلاح‌طلبان را در اختیار دارد، باید به فکر خودشان باشند، ثانیاً اصولگرایان نیز به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند به روحانی اتکا کنند و باید به‌دنبال نامزد خودشان بروند و ثالثاً این‌که هر تصمیمی در یک سوی این بازی، امکان مقابله به مثل در طرف دیگر را ایجاد می‌کند.
عضو فراکسیون امید در مجلس دهم اضافه کرد: به بیان دیگر همان‌طور که اصولگرایان می‌توانند در دقیقه نود یک پدیده معرفی کنند، اصلاح‌طلبان نیز می‌توانند پدیده خودشان را مطرح کنند و این درحالی است که قطعاً‌ اصلاح‌طلبان بیش از اصولگرایان نیروهایی که بتوانند پدیده باشند، در اختیار دارند که حرف‌هایی را مطرح کنند که جامعه این پدیده را بپذیرد.
تاجگردون در واکنش به احتمال توفیق گزینه‌هایی که در ماه‌های اخیر به‌عنوان نامزد احتمالی اصولگرایان مطرح شده‌اند، گفت: قطعاً افرادی که پیش از این یک‌بار بخت خود را آزموده‌اند، قادر به پیروزی در این دوره نیز نخواهند بود؛ چرا که هر حرفی داشتند را در اوج فضای سیاسی کشور مطرح کرده‌اند و با این حال باید برای اظهارنظر قاطع در این باره باید تا روزهای منتج به انتخابات منتظر بمانیم.

قیومی: واکاوی عملکرد دولت نباید به چوب لای چرخ گذاشتن تعبیر شود


عضو حزب مردم‌سالاری گفت: تا شخصیتی حزبی عملکرد دولت را مورد واکاوی قرار می‌دهد، متهم می‌شود که دارد چوب لای چرخ دولت می‌گذارد.
حسین قیومی، عضو حزب مردم‌سالاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه احزاب باید در هدایت دولت‌ها به سمت تحقق مطالبات مردم نقش آفرین باشند، اظهار داشت: از آنجایی که بسیاری از نخبگان جامعه عضو احزاب سیاسی کشور هستند، دولت‌ها می‌توانند از برنامه‌ها و مشاوره‌های آنان در جهت تحقق وعده‌هایی که به مردم داده‌اند، استفاده کنند.
عضو حزب‌مردم‌سالاری با انتقاد از بسیاری از دولتمردان کشور به جهت آنکه آن طور که باید و شاید از شخصیت‌های حزبی برای بهبود امور کشور بهره نمی‌گیرند، گفت: متاسفانه بسیاری از دولتمردان حتی از احزاب برائت می‌جویند.
وی ادامه داد: برخی شخصیت‌های سیاسی کشور تنها برای به قدرت رسیدن از احزاب استفاده می‌کنند و به محض آنکه به هدف خود رسیدند، می‌گویند عضو هیچ حزبی نیستیم!
قیومی با تاکید بر اینکه برای افزایش تاثیر احزاب در کشور باید قانون آن اصلاح شود، تصریح کرد: البته علاوه بر اصلاح قانون، باورها نیز باید اصلاح شود، چرا که برخی دولتمردان اعتقادی به کار تشکیلاتی و حزبی ندارند.
عضو حزب‌ مردم‌سالاری در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا احزاب ما توانسته‌اند دولت یازدهم را به سمت تحقق وعده‌هایش سوق دهند، بیان داشت: احزاب ما در قالب جلسات و بیانیه‌هایی که ارائه داده‌اند، تلاش خود را در جهت بهبود اوضاع کشور انجام داده‌اند و به عبارت بهتر کار خودشان را به نحو احسن انجام دادند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه دولتمردان اجازه نظارت را به احزاب نمی‌دهند، خاطر نشان کرد: به محض آنکه شخصیتی حزبی عملکرد دولت را مورد واکاوی قرار می‌دهد، متهم می‌شود که با این کارش دارد چوب لای چرخ دولت می‌گذارد در حالی که احزاب باید آزاد و از امر و نهی دولت‌ها رها باشند.
قیومی راهکار افزایش نقش احزاب در هدایت دولت‌ها به سمت تحقق مطالبات ملت را ترمیم قانون احزاب دانست و اظهار داشت: البته در کنار اصلاح قانون احزاب، دولتمردان ما هم که از دل احزاب به قدرت رسیده‌اند باید به کاردان بودن شخصیت‌های حزبی و مشاوره‌های آنان توجه و باور داشته باشند.

شرق

پرونده شکایت بورسیه‌ها  از صادقی به قوه قضائیه رفت


سخنگوی هيأت نظارت بر رفتار نمایندگان ضمن تشریح جلسه این هيأت درباره‌ شکایت‌های مربوط به محمود صادقی، نماینده تهران، گفت: در رابطه با نطق دودقیقه‌ای این نماینده شکایتی از قوه قضائيه به ما نرسیده است. محمدجواد جمالی با اشاره به جلسه صبح چهارشنبه هيأت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت:‌ در ابتدای جلسه موضوعات مربوط به شکایت از محمود صادقی، نماینده مردم تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قطبی از مسئولان قضائي استان تهران در این جلسه بر تعامل میان قوه قضائيه با مجلس و هيأت نظارت بر رفتار نمایندگان تأکید کرد. او افزود: همچنین درباره تعریفی که نسبت به تعیین مصادیق مجرمانه با قاضی وجود دارد و اینکه چه مسائلی در حیطه وظایف نمایندگی است بحث شد و مقرر شد تا تعامل بیشتر انجام شده و نسبت به موضوعات تسریع شود. جمالی تصریح کرد:‌ توضیحاتی که ارائه شد به‌ویژه درباره آقای صادقی مربوط به سخنرانی وی درباره یاشار سلطانی در پردیس فارابی دانشگاه تهران بود.این عضو هيأت نظارت بر رفتار نمایندگان همچنین با بیان اینکه در رابطه با صادقی، نماینده تهران، سه پرونده مطرح است گفت: یک شکایت مربوط به تعدادی از بورسیه‌هایی است که در دولت قبل انجام شده بود و آنها نسبت به این مسئله و مصاحبه‌ای که این نماینده انجام داده بود اعتراض داشتند؛ بنابراين هيأت آن را رسیدگی کرد و مشخص شد که این مصاحبه و اظهارنظرهای صادقی مربوط به قبل از تصویب اعتبارنامه وی بوده و در آن زمان او گرچه منتخب مردم بوده اما هنوز نماینده تلقی نمی‌شده؛ بنابراين قرار شد که این مسئله بین شکات، صادقی، نماینده تهران و قوه قضائيه حل شود.وی ادامه داد: موضوع دیگر مربوط به شکایت ساداتی‌نژاد، نماینده کاشان، درباره اظهارنظر صادقی نسبت به مسائل بورسیه و مالی آن بوده است که شکوائیه اولیه مستقیما به هيأت نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه شده و با توجه به اینکه هر دو طرف نماینده بودند هيأت به دنبال این بود تا با تفاهم این مسئله حل شود. جمالی افزود: اقداماتی هم از سوي بعضی از اعضای هيأت انجام شد اما تا به امروز این موضوع به نتیجه نرسیده است و ظاهرا ساداتی‌نژاد، نماینده کاشان، شکایتی را به قوه قضائيه داشته اما این شکایت هنوز به هيأت ارجاع نشده که بتوانیم اظهارنظری داشته باشیم.وی در ادامه اظهار کرد:‌ مسئله سوم مربوط به سخنرانی صادقی در پردیس فارابی دانشگاه تهران بوده است که گویا در آن زمان هنوز به متهم تفهیم اتهام نشده بوده و قاضی پرونده دراین‌زمینه شاکی است. پس از استماع صحبت‌های صادقی در این جلسه، هيأت نظارت بر رفتار نمایندگان به این جمع‌بندی رسید که برای بررسی بهتر و قانونی موضوع سوم، قضیه به قوه قضائيه ارجاع داده شود.این عضو هيأت نظارت بر رفتار نمایندگان همچنین تأکید کرد:‌ شکایتی که از صادقی در رابطه با جلب وی انجام شده مربوط به بورسیه‌ها و سخنرانی‌اش درباره یاشار سلطانی بوده البته در رابطه با نطق دودقیقه‌ای او در صحن علنی مجلس شکایتی از قوه قضائيه به ما نرسیده است.جمالی در ادامه با اشاره به بررسی پرونده چهار نفر از نمایندگان نیز گفت: دو مورد مربوط به مجلس نهم بود که پیش از این به آنها گفته شده بود مستندات را ارائه کنند و در حال بررسی است و یک مورد هم مربوط به یکي از نمایندگان فعلی است که در مجلس قبل هم نماینده بوده و فرزندان یکی از وزرا شکایتی داشتند که هيأت، آن را در راستای ایفای نقش نمایندگی تلقی کرده و پرونده بسته شد.

٢ حلقه انگشتر، هديه هاشمي  به شجريان و همسرش


روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام: غلامعلي رجایی به نمایندگی از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با حضور در منزل خواهر استاد شجریان، خانم نسرین شجریان، در جریان آخرین شرایط و روند درمانی استاد قرار گرفت.نماينده رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن ابلاغ سلام و آرزوی بهبودی و سلامت ایشان، دو حلقه انگشتری زنانه و مردانه را برای استاد شجریان و همسرشان که نگین آن سنگ قبر حضرت امام حسین(ع) است، تقدیم کرد. هاشمي در هامش یکی از کتاب‌های اهدایی خاطرات خویش نوشت: استاد شجریان شخصیت هنری نامدار در کشور هستند که عاشقان زیادی دارند.آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، همچنين ديروز در دیدار اعضای تشکل‌های اسلامی، سیاسی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از تبعیض قائل‌شدن بین تشکل‌های دانشجویی و سانسور مواضع برخی تشکل‌ها و آزادی عمل دادن به برخی دیگر انتقاد کرد. او مانع‌تراشی و مخالفت با فعالیت‌های فردی و جمعی ظلم‌ستیزانه دانشجویان را مورد نکوهش قرار داد و افزود: دانشجویان با فعالیت در تشکل‌های مستقل و قانونی، روحیات مخالفت با ظلم و تبعیض را در جامعه نهادینه می‌کنند. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، در پاسخ به اظهار نگرانی‌های برخی از دانشجویان نسبت به بدعهدی بعضی از طرف‌های مذاکره در برجام، گفت: برجام یک سند بین‌المللی است و مطمئن باشید کنگره آمریکا با این کار، نه‌تنها در جهان، بلکه در خود آمریکا تحقیر و منزوی خواهد شد.

آرمان

رئيس سازمان بسيج تغيير كرد

حضرت آيت ا... خامنه‌اي فرمانده معظم كل قوا با صدور حكمي سردار سرتيپ پاسدار غلامحسين غيب پرور را به سمت «رئيس سازمان بسيج و جانشين فرمانده كل سپاه در امور بسيج» منصوب كردند. متن حكم رهبر معظم انقلاب اسلامي به شرح زير است:« بسم ا... الرحمن الرحيم، سردار سرتيپ پاسدار غلامحسين غيب‌پرور، نظر به انتصاب سردار سرتيپ بسيجي محمدرضا نقدي در سمت «معاون فرهنگي و اجتماعي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي» و بنا به پيشنهاد فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و تعهد و شايستگي و تجارب ارزنده، شما را به سمت «رئيس سازمان بسيج و جانشين فرمانده كل سپاه در امور بسيج» منصوب مي‌كنم. ارتقاي حضور سازمان يافته‌تر مردم (به ويژه جوانان عزيز) و اعتلاي بسيج در عرصه‌هاي مورد نياز انقلاب اسلامي (مثل علم، فرهنگ، دفاع و خدمات رساني)، ايجاد و ساماندهي مجموعه‌هاي انديشه‌ورز و رصدگر در تمام سطوح به ويژه در ستاد بسيج براي راهبردنگاري و رصد فعاليت‌ها و جلوگيري از نفوذ دشمن، ايجاد سازوكار قطعي براي تقويت هم افزايي اقشار و همكاري و هماهنگي با دستگاه‌هاي ذي ربط، مورد انتظار است. از زحمات و تلاشهاي موثر و مخلصانه سردار سرتيپ بسيجي محمدرضا نقدي در دوره تصدي اين مسئوليت تشكر و قدرداني مي‌كنم. توفيقات همگان را از خداوند بزرگ مسالت دارم. سيد علي خامنه‌اي ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۵.»

تاكيد روحانی بر حمايت از اشتغالزايي

رئيس‌جمهوري در ديدارهاي جداگانه با استانداران آذربايجان غربي و زنجان بر لزوم حمايت از اشتغالزايي، سرمايه‌گذاري، تكميل طرح‌هاي نيمه تمام استاني و احياي درياچه اروميه، تكميل خطوط ريلي و رفع مشكلات اعتباري تاكيد كرد. قربانعلي سعادت و اسدا... درويش اميري استانداران آذربايجان غربي و زنجان روز چهارشنبه با حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني ديدار و گزارشي از روند ‏عملياتي و اجرايي طرح‌هاي مصوب سفر كاروان تدبير و اميد به اين استان‌ها ارائه كردند‎. رئيس‌جمهوري در اين ديدارها با يادآوري منويات رهبر معظم انقلاب ‏اسلامي درباره سياست‌هاي اقتصاد مقاومتی بر لزوم حمايت از اشتغالزايي، سرمايه‌گذاري، تكميل طرح‌هاي نيمه تمام استاني، احياي ‏درياچه اروميه، تكميل خطوط ريلي و رفع مشكلات اعتباري تاكيد و دستورات لازم را براي پيشرفت و آباداني روز افزون اين ‏استان‌ها صادر كرد‎.

تمركز تلاش‌هاي جامعه جهاني بر مبارزه نظامي

رئيس مجلس گفت: توجه به ريشه‌هاي فرهنگي تروريسم در كنار مبارزه نظامي و همكاري‌هاي امنيتي نقش بسزايي در ريشه‌كن كردن تروريسم خواهد داشت. علي لاريجاني در ديدار «پيتر مائورر» رئيس كميته بين‌المللي صليب سرخ جهاني با بيان اين مطب تصريح كرد: اكنون تلاش‌هاي جامعه جهاني در مبارزه با تروريسم متمركز بر مبارزه نظامي و همكاري امنيتي است. رئيس مجلس در ابتداي اين ديدار ضمن اشاره به نگاه مثبت پارلمان ايران نسبت به فعاليت‌هاي بشردوستانه سازمان صليب سرخ جهاني گفت: مجلس شوراي اسلامی آمادگي همكاري براي ايجاد بسترهاي قانوني براي همكاري با صليب سرخ را در زمينه‌اي فرهنگي و بشر دوستانه و حمايت از كمك‌هاي انساني به مناطق بحران زده دارد. «پيتر مائورر» رئيس كميته بين‌المللي صليب سرخ جهاني نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از همكاري با مجلس شوراي اسلامي گفت: اين كميته علاقه‌مند به توسعه همكاري خود با مجلس و مركز پژوهش‌هاي آن است. يافتن راهكارهاي قانوني براي ترويج ارزش‌هاي اسلامي بشردوستانه از جمله اولويت‌هاي صليب سرخ است و در اين راستا نقش مجلس شوراي اسلامي ايران بسيار حائز اهميت است.

حضور ظريف در كميسيون امنيت ملي مجلس

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: ظريف وزير خارجه براي بررسي تمديد قانون داماتو، هفته آينده به اين كميسيون مي‌آيد. «علاء الدين بروجردي» با اعلام اين خبر افزود: در صورتي كه سفر خارجي وزير خارجه به پايان برسد، نشست هفته اين كميسيون با حضور اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان برگزار مي‌شود. نماينده بروجرد در مجلس اظهارکرد: نشست مشترك كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با ظريف وزير امور خارجه با دستور كار بررسي اقدام اخير سناي آمريكا در تمديد قانون داماتو و اقدامات نقض‌كننده برجام از سوي ايالات متحده برگزار مي‌شود.

حمايت از تصميم برجامي شوراي عالي امنيت ملي

رئيس فراكسيون ديپلماسي و دفاع از منافع ملي مجلس گفت: اعضاي اين فراكسيون در جلسه امروز چهارشنبه حمايت قاطع خود را از تصميم شوراي عالي امنيت ملي درباره برجام اعلام كردند. مصطفي كواكبيان افزود: ما از تصميم امروز شوراي عالي امنيت ملي در جهت مقابله با تحريم‌هايي كه كنگره آمريكا عليه دولت ايران اتخاذ كرده و از طرف آمريكا نقض آشكار برجام است حمايت مي‌كنيم. نماينده تهران در مجلس تاكيد كرد: در اين راستا تصميمات در شوراي عالي امنيت ملي با توجه به رعايت تمام مصلحت‌ها و منافع ملي اتخاذ مي‌شود. وي تاكيدكرد: در اين جلسه برخي‌ها به اين موضوع كه عده‌اي مي‌گويند برجام قرار است از طرف كشورهاي ۱+۵ نقض شود، انتقاد داشتند، در اين راستا ما نقض برجام از طرف آمريكا را محكوم مي‌كنيم.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات