تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۷۲۳۰

غزه و کابوس بي‌پايان جنگ‌طلبي‌هاي رژيم صهيونيستي (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات ـ 1395/06/18 ـ شماره 26533 ـ صفحه 12)

گروه‌هاي فلسطيني در مقاومت 51 روزه خود در برابر صهيونيست‌ها در جنگ 2014 غافلگيري‌هاي بي سابقه‌اي را رقم زدند که بيش از پيش دشمن صهيونيستي را در معادلات جنگي خود متزلزل کرد.به گزارش خبرگزاري تسنيم، رژيم صهيونيستي حمله خود به نوار غزه را در روز 8 جولاي سال 2014 آغاز کرد.

سرکردگان رژيم اسرائيل از همان ساعات اوليه آغاز گسترده حملات هوايي، عمليات خود در نوار غزه را صخره سخت نام‌گذاري کردند. نيروهاي مقاومت فلسطين نيز از همان ساعات اوليه با موشک باران مناطق مختلف سرزمين‌هاي اشغالي از جمله تل‌آويو و شهرهاي ديگر به اين حملات پاسخ دادند.

همچنين گردان‌هاي عزالدين القسام شاخه نظامي جنبش حماس عمليات ويژه دريايي و کماندويي خود را در پايگاه زيکيم انجام دادند. نيروهاي مقاومت در روز 18 جولاي هواپيماهاي بدون سرنشين خود را بر فراز آسمان سرزمين‌هاي اشغالي و تأسيسات حساس رژيم صهيونيستي به پرواز درآوردند. مقاومت فلسطين يک روز بعد يعني در 19 جولاي نيروهاي خود را در پشت خطوط دشمن صهيونيستي مستقر کرد.

در روز 20 جولاي، رژيم صهيونيستي از آغاز حمله زميني به نوار غزه خبر داد. در همين روز بود که نيروي هوايي رژيم صهيونيستي کشتار وحشيانه و گسترده‌اي را در منطقه الشجاعيه به راه انداخت، در اين عمليات وحشيانه بيش از 70 غيرنظامي به شهادت رسيدند . در عين ‌حال هم‌زمان با آغاز عمليات زميني نيروهاي صهيونيستي در نوار غزه ، مقاومت فلسطين موفق به اسارت گرفتن يک نظامي صهيونيست شد.

همچنين نيروهاي مقاومت فلسطين کميني را در منطقه حي التفاح انجام دادند و در نتيجه آن 14 نظامي صهيونيست به هلاکت رسيدند و شائول آرون نظامي ديگر صهيونيستي به اسارت نيروهاي مقاومت درآمد.در روز اول آگوست 2014، رژيم صهيونيستي کشتار ديگري را در منطقه رفح انجام داد ، اين رژيم همچنين در طول مدت جنگ سعي داشت بسياري از سران مقاومت فلسطين را ترور کند که در نتيجه عمليات ويژه صهيونيست‌ها براي ترور محمد ضيف رهبر شاخه نظامي حماس، خانواده وي به شهادت رسيدند.

رژيم صهيونيستي همچنين در ادامه تلاش‌هاي خود در اين راستا محمد ابو شماله، محمد برهوم و رائد العطار را نيز در روز 21 آگوست به شهادت رساند. رژيم صهيونيستي در روز 23 آگوست حمله به مجتمع‌هاي مسکوني را آغاز کرد و در يک شب به سه مجتمع مسکوني حمله موشکي کرد. در نهايت با به بن بست رسيدن رژيم صهيونيستي در تحقق اهداف خود از حمله به نوار غزه ، محافل بين‌المللي براي توقف اين عمليات وارد عمل شده و در روز 26 آگوست توافق آتش‌بس بر اساس شرايط نيروهاي مقاومت به ثمر نشست.

يکي از منابع حاضر در نيروهاي مقاومت در نحوه تعامل با عمليات زميني رژيم صهيونيستي در نوار غزه مي‌گويد: در عمليات‌ گذشته نقش ما در ساعات اوليه ورود ارتش اسرائيل در منطقه به پايان مي‌رسيد، به نحوي که ما بمب‌هاي کاشته شده را بعد از شليک موشک‌هاي ضد زره منفجر مي‌کرديم ، در آن زمان هيچ امکانات لجستيک و تاکتيکي براي حفظ و ادامه به فرسايش کشيدن دشمن و جلوگيري از پيشروي بيشتر آن وجود نداشت.

در جنگ 2014 مانند جنگ لبنان 2006 اطمينان رژيم صهيونيستي به موسسات نظامي خود به پايين‌ترين حد خود رسيد، با وجود اينکه ماهيت مردم‌شناختي نوار غزه بين سال‌هاي 2004 و 2008 تغيري نکرده بود ، اما هيچ يک از سرکردگان رژيم صهيونيستي در جريان جنگ اخير از احتمال اقدام ارتش اسرائيل به اشغال نوار غزه يا بستن مسيرهاي ارتباطي آن سخن نگفت.

آمار تلفات و جراحات نظاميان و شهرک نشينان رژيم صهيونيستي بين جنگ‌هاي سال 2008 و 2014 بسيار متفاوت بود ، بيمارستان نظامي برزيلاي در منطقه بئر السبع طي سه روز از آغاز عمليات زميني نيروهاي رژيم صهيونيستي در غزه شاهد ورود بيش از 100 کشته و مجروح اسرائيلي بود، اين در حالي بود که اين آمار در طول جنگ 2008 تنها 10 نفر بود.

از آغاز تجاوز رژيم صهيونيستي به نوار غزه تا پايان آن صدها نفر به شهادت رسيدند و هزاران تن ديگر زخمي شدند. گروه‌هاي مقاومت نيز به نوبه خود شهرهاي فلسطين اشغالي را موشک‌باران کرده و شماري از نظاميان رژيم اشغالگر قدس را به هلاکت رساندند. تعداد حملات ارتش رژيم صهيونيستي به نوار غزه در جريان اين جنگ به 8210 حمله موشکي و 15736 حمله خمپاره‌اي از دريا و 36718 حمله توپخانه‌اي رسيد.

آمار نهايي شهداي نوار غزه در جريان تجاوز صهيونيست ها به اين منطقه 2147 شهيد بود که 530 نفر از آن‌ها کودک و 302 نفر زن و 102 فرد سالخورده بودند. در اين حملات 10870 شهروند ديگر نيز زخمي شدند. ارتش صهيونيستي در حملات توپخانه اي و هوايي خود بالغ بر 17932 منزل را تخريب کرد که از اين ميان 2465 خانه به صورت کامل ويران شد و 14667 منزل نيز آسيب ‌ديد.

ده‌ها هزار منزل مسکوني نيز خسارت‌هاي جزئي خوردند. حملات رژيم صهيونيستي همچنين منجر به تخريب 171 مسجد شد که 62 مسجد به صورت کامل ويران شده و 109 مسجد خسارت‌هاي جزئي ديدند.

معادلات جنگي در ابعاد زميني، دريايي و هوايي

در شب چهارم آگوست سال 2014، رژيم صهيونيستي عمليات زميني اعلام شده در نوار غزه را از طريق عقب‌نشيني نيروهاي خود از مناطق شرقي اين منطقه متوقف کرد تا شايد بتواند اهرم قدرت نيروهاي مقاومت را که طي 17 روز هزينه‌هاي زيادي را در ابعاد انساني به رژيم صهيونيستي تحميل کرده بودند، از دست نيروهاي مقاومت خارج کند.

مقاومت فلسطين عمليات خود در جنگ 2014 را با هدف قراردادن تل‌آويو آغاز کرد . موشک‌هاي سال 2014 گسترده‌تر و تأثيرگذارتر از جنگ‌هاي گذشته بودند . فعاليت‌هاي زيرزميني مقاومت فضاي مانور بيشتري را براي آنها ايجاد کرده بود ، علاوه بر اين که در اين جنگ جبهه دريايي نيز باز شده بود.

تونل‌هاي هجومي نيز موفق شده بودند به مراکز نظامي رژيم صهيونيستي در مرز نوار غزه دسترسي داشته باشند، همچنين در ابعاد هوايي نيز هواپيماهاي بدون سرنشين مقاومت مرحله جديدي از توسعه فناوري را آغاز کرده بودند.

نيرو‌هاي مقاومت فلسطين در اين درگيري‌ها توجه ويژه‌اي به سواحل غزه داشتند. به اين ترتيب سواحل نوار غزه منطقه مناسبي براي ورود نيروهاي اسرائيلي نبود. نيروهاي مقاومت علاوه بر مسائل دفاعي در برنامه هجومي نيز موفق عمل کرده و عمليات زيکيم را از طريق نيروهاي آموزش ديده و ويژه خود براي اولين بار انجام دادند.

به اين ترتيب رژيم صهيونيستي از استفاده از 40 کيلومتر از سواحل نوار غزه محروم ماند.در ابعاد زميني نيز نيروهاي ارتش اسرائيل دستاورد قابل توجهي نداشتند . با وجود مشارکت يگان‌هاي ويژه جفعاتي و گولاني و يگان چتربازان 85 ، تل‌آويو در اجراي هيچ يک از نقشه‌هاي خود در اين عمليات موفق نبود.

نيروهاي زميني رژيم صهيونيستي در ايجاد منطقه بي‌طرف در نوار مرزي غزه براي مجبور کردن نيروهاي مقاومت در پرتاب موشک ها ناکام مانده و همچنين نتوانستند بلندي‌هاي مشرف به مناطق مسکوني نوار غزه مانند المنطار و جبل الکاشف و جبل الريس و جبل الصوراني را به تصرف خود در آورند. حضور نيروهاي دشمن صهيونيستي در مناطق مسکوني محدودي براي اجراي اهداف نظامي مشخص و نسبي بود که منحصر به تخريب تونل‌هاي هجومي نيروهاي مقاومت بود. در همين راستا مقاومت فلسطين موفق شد کمين‌هاي بزرگي را در مناطق مسکوني نزديک به نوار مرزي ايجاد کرده که در نتيجه اين کمين‌ها شمار زيادي از نظاميان صهيونيست کشته و زخمي شدند.

همچنين تلاش اسرائيل مبني بر جداسازي مناطق جنوبي از شهر غزه نيز ناموفق بود.در همين رابطه،روزنامه لبناني الاخبار در رابطه با تحولات جنگي در سال 2014 و دستاوردهاي نيروهاي مقاومت و پوشش مناطق مختلف از سوي اين نيروها مصاحبه‌اي با ابو‌مصعب يکي از فرماندهان گردان‌هاي القسام شاخه نظامي جنبش حماس انجام داده است.متن اين مصاحبه را در ادامه مي‌خوانيد:

* 20 روز قبل از آغاز اين جنگ هشدارهايي در رابطه با بروز جنگ احتمالي آينده وجود داشت ، آيا ارزيابي‌هاي گردان‌هاي القسام در رابطه با اين جنگ صورت گرفته بود، يا اينکه جنگ به صورت ناگهاني آغاز شد؟

** مشخص بود که دشمن صهيونيستي افزايش تنش را در دستور کار خود قرار داده بود و مسائل به سمت بروز درگيري بزرگي پيش مي‌رفت ، در آن زمان اشغالگران اسرائيلي موشک‌باران و تجاوز خود به نوار غزه را افزايش دادند ، به گونه‌اي که جنگ به ما تحميل شد و ما آن را انتخاب نکرديم. اما به فضل الهي ما در اين جنگ پايداري کرده و به دشمن خسارت ‌هاي زيادي را وارد کرده و بدون اينکه به هيچ يک از اهدافش دست پيدا کند ، مجبور به عقب‌نشيني شد.

* عمليات کوماندويي در پايگاه زيکيم اولين مورد از نوع خود بود، تا چه حد مي‌توان گفت که اين عمليات به اهداف خود رسيده است؟

** عمليات زيکيم تحولي اساسي در عملکرد مقاومت و غافلگيري بزرگ براي اشغالگران به شمار مي‌رفت.به اعتقاد ما اين عمليات مي‌تواند بزرگترين غافلگيري براي دشمن به شمار رود که ابعاد و آثار ميداني متعددي داشت، از جمله اين پيامدها اين بود که شهرک هاي صهيونيست نشين رژيم صهيونيستي که شامل حضور ميليون‌ها شهرک‌نشين است ، زير تهديد نيروهاي القسام قرار دارد.

دشمن صهيونيستي البته سعي کرد تأثيرات اين عمليات مهم را کاهش داده و آن را شکست خورده معرفي کند، اما تصاويري که بعدها منتشر شد ، نشان داد که اين عمليات يک غافلگيري بزرگ و موفق به شمار مي‌رفت و شهادت عاملان اين عمليات در هنگام عقب‌نشيني و بعد از اتمام مأموريت ايشان صورت گرفت .

* در روزهاي اوليه جنگ، القسام تل آويو و ساير شهرهاي سرزمين‌هاي اشغالي را هدف قرار‌داد، اين موشک‌ها چه جايگاهي در محاسبات شما داشتند؟

** موشک‌ها در جنگ ما با دشمن صهيونيستي سلاح استراتژيک به شمار مي‌رود ، به ويژه اينکه موازنه قوا بين ما و اسرائيل وجود ندارد ، اين موشک‌ها موفق شدند فشار گسترده‌اي را در جبهه داخلي رژيم صهيونيستي وارد کرده و دشمن را به فرسايش بکشاند و مراکز حساس آن را هدف قرار دهد. سامانه‌هاي موشکي گردان‌هاي القسام تا اندازه‌اي پيشرفت کرده که شايستگي خود را در اين جنگ نشان داد و اهداف حساس و فرودگاه‌هاي نظامي را هدف قرار داده و شهرک‌نشينان اطراف نوار غزه را مجبور به رها کردن خانه و کاشانه خود کرد. چه کسي مي‌داند که درگيري‌هاي آينده که در نتيجه حماقت اشغالگران شکل مي‌گيرد، چه غافلگيري‌هايي براي دشمن خواهد داشت.

* بين موشک هاي 2012 و 2014 چه تحولاتي رخ داد؟

** اين موشک ها تا حد ملموسي توسعه پيدا کرده و برد و قدرت تخريب و دقت آن افزايش يافت.

* جنجال گسترده‌اي در رابطه با هواپيماهاي ابابيل به راه افتاد که نيروهاي مقاومت در هشتمين روز از جنگ آن را استفاده کردند، آيا اين هواپيماها ساخت داخل بود و آيا موفق به ايفاي نقش نظامي خود شدند؟

** ابابيل به صورت کامل ساخته مهندسان گردان‌هاي القسام بود و ساخت داخل فلسطين بود. اين هواپيماها براي اهداف تبليغاتي يا رواني توليد نشده است ، بلکه براي انجام مأموريت‌هاي اطلاعاتي و هجومي توليد شده و در جريان جنگ 2014 و زمان هاي ديگر مأموريت‌هاي خود را در اين رابطه با موفقيت پشت سر گذاشت.

* دشمن به صورت تقريباً دوره‌اي از وجود برخي فناوري‌ها در مبارزه با تونل‌ها خبر مي‌دهد ، برخي مي‌گويند که گردان‌هاي القسام پيشنهادهاي سياسي دريافت کرده مبني بر اينکه در برابر معلق کردن حفر تونل‌ها ، محاصره غزه برداشته خواهد شد. داستان واقعي اين موضوع چيست؟

** تونل ها سلاحي است که ما در سايه اختلال موازنه هاي قدرت با دشمن صهيونيستي به آن پناه مي‌بريم. ما تونل‌ها را براي برتري بر دست بالاي هوايي دشمن حفر کرده ايم تا عنصر غافلگيري را محقق کرده و بتوانيم به موانع زميني اطراف مناطق اشغالي چيره شويم. اين تونل‌ها موفقيت و فوايد خود را در تمامي مراحل نشان داده است و در آينده نيز به اذن الهي کابوسي خواهد بود که اشغالگران را در هر درگيري تعقيب مي کند.

* ترور فرماندهان مقاومت چه تأثيري در روند جنگ داشت؟

** شکي نيست که رهبران ارشد مقاومت، نمادها و شخصيت خاص خود را دارند و شهادت آنها شکست بزرگي به شمار مي‌رود ، اما ساختارهاي مبتني بر اقدامات مؤسساتي ، بر پايه اشخاص داده نمي‌شود ، ما پيش از اين نيز ده‌ها تن از فرماندهان بزرگ را از دست داده‌ايم ، اما فعاليت‌هاي ما نه تنها متوقف نشده بلکه در ابعاد کمي و کيفي نيز گسترش پيدا کرده است.

* آيا پيش‌بيني عمليات زميني را مي‌کرديد؟

** ما بارها به داشتن روابط با ورود به جنگ زميني هشدار داده و گفته بوديم که اين جنگ ماجراجويي حساب نشده‌اي بوده و هزينه‌هاي زيادي براي اسرائيل خواهد داشت، اما اين رژيم به خودسري‌هاي خود ادامه داده و ضربات بسيار سختي را در مناطق و جبهه‌هاي متعدد دريافت کرد که به کشته شدن و زخمي شدن ده‌ها تن از نظاميان اسرائيلي و تخريب ده‌ها خودرو منتهي شد ، علاوه بر اين که عمليات انجام شده در پشت خطوط دشمن ، محاسبات اسرائيل را به تزلزل انداخت و خسارت‌هاي زيادي براي آنها به بار آورد. ما اعتقاد داريم که در مديريت جنگ زميني موفق بوده و اهداف اشغالگران را به شکست کشانديم و توانستيم تعداد زيادي از اهداف مورد نظر خود را محقق کنيم ، اين عمليات حتي اگر هيچ دستاوردي غير از اسارت تعدادي از نظاميان دشمن نداشت، براي ما کافي بود.

* در جمعه سياه دشمن مدعي شد که نيروهاي القسام از آتش‌بس براي به اسارت گرفتن هدار گولدن استفاده کردند، روايت شما از اين موضوع چيست؟

** دشمن به شرق نوار غزه حمله کرد، نيروهاي مقاومت ما ايستادگي کرده و وارد درگيري‌هاي شديدي شدند. دشمن اسرائيلي در تقابل با نيروهاي قهرمان ويژه ما شکست خورد ، به همين علت اينگونه مدعي شد که ما آتش بس را نقض کرده ايم، اين در حالي است که درگيري‌ها قبل از وقوع آتش بس صورت گرفته بود.

* شکل تبادل اسراي ايده‌آل که القسام با وجود اين تعداد از نظاميان اسير به دنبال تحقق آن است، چيست؟

** ما به دنبال تحقق معامله‌ تبادل اسراي شرافتمندانه هستيم تا آزادي اسراي قهرمان ما را رقم بزند، همان افرادي که ما وعده کرده‌ايم که به آنها وفادار خواهيم ماند و موضوع آنها را در رأس اولويت‌هاي خود قرار خواهيم داد. از خداوند متعال مي‌خواهيم که اين اتفاق به زودي رخ دهد.

توسعه سازماني و تسليحاتي مقاومت فلسطين

جنبش حماس در زمان اعلام موجوديت شاخه نظامي خود به نام گردان‌هاي شهيد عزالدين قسام در پايان سال 1991 م وارد مرحله جديدي از فعاليت‌ها شده است. فعاليت‌هاي سازمان جديد از اين مرحله روند رو به رشدي را بر ضد نظاميان رژيم اشغالگر قدس و شهرک ‌نشينان صهيونيست در پيش گرفت.

در دسامبر سال 1992 عناصر مبارز جنبش، عمليات به اسارت گرفتن نسيم توليدانو نظامي اسرائيلي را انجام دادند. اين عمليات يک رويکرد مهم و اساسي در فعاليت‌هاي حماس به شمار مي‌رفت، چرا که با ايجاد گردان‌هاي القسام مجموعه اي از عمليات‌هاي اينچنيني را انجام دهند.

گردان‌هاي القسام ساختاري هرمي شکل با سطح آموزشي خوب ‌و تشکيلات نظامي و تخصص‌هاي متنوعي دارد، به شکلي که گردان‌هاي متعدد آن شامل 6 تيپ هستند که در هر تيپ تقريباً 5000 نيرو وجود دارد.

اين جنبش 4 تا 5 گردان دارد، تعداد عناصر القسام بالغ بر 30 هزار نفر برآورد شده است که در يگان‌ها و گردان‌هاي متعدد در نوار غزه مستقر شده‌اند و هر کدام مأموريت‌هاي مشخصي را در مواضعي معين انجام مي‌دهند.

مقاومت اسلامي فلسطين براي تجهيز خود از وسايل ابتدايي نظير سنگ و چاقو آغاز کرده و در ادامه موارد ديگر نظير تفنگ و تجهيزات مختلف و عمليات استشهادي و صنايع ساخت موشک در تمامي انواع آن را ابداع کرده است، صنايعي که به رژيم اسرائيل ضربه زده و الان برد موشک‌هاي آن به 160 کيلومتر مي‌رسد. تا اين لحظه جنبش حماس توسعه تسليحاتي و مؤسسات نظامي خود را به گونه‌اي پيش برده که موشک‌هاي آن تا عمق سرزمين‌هاي اشغالي مي‌رسد.

گردان‌هاي القسام اخيراً با موشک القسام مشهور شدند. اين موشک بيشترين استفاده را در فعاليت‌هاي نظامي در فلسطين و به ويژه غزه دارد و موشک‌هاي بومي آن تا بيشترين برد توسعه پيدا کرده است، مانند موشک‌هاي ام 75. حرف ميم از نام ابراهيم المقادمه از رهبران جنبش مقاومت گرفته شده و برد آن نيز 75 کيلومتر است.

در سال 2014 موشک جي 80 به عرصه فعاليت‌هاي نظامي آمد که حرف جيم از نام احمد الجعبري برداشته شده و برد آن نيز 80 کيلومتر است. موشک آر 160 برگرفته از نام عبدالعزيز الرنتيسي است و برد آن بالغ بر 160 کيلومتر است. موشک سجيل 55 با 55 کيلومتر برد از ديگر موشک‌هاي گردان‌هاي القسام است.

گردان هاي القسام همچنين مجموعه‌اي متنوع از موشک هاي رهگير ضد زره شامل موشک‌هاي کورنت و کونکورس و فونيکس‌ و مجموعه‌اي از موشک‌هاي ضد هوايي شامل موشک‌هاي سام 7 در اختيار دارند. گردان‌هاي القسام در تاريخ 14 جولاي 2014 از اولين هواپيماي بدون سرنشين ابابيل خود پرده برداشت، اين اولين هواپيماي بدون سرنشين ساخت فلسطين بود.

ابزارهاي مورد استفاده حماس در اين جنگ شامل موارد زير است:

الف- سامانه موشک‌هاي دوربرد: برد ‌اين موشک‌ها بين 75 تا 160 کيلومتر است و در تمامي بخش‌هاي نوار غزه مستقر شده است، برد اين موشک ها تا شهرهاي حيفا و الخضيره مي رسد.

ب- موشک‌هاي کوتاه برد: موشک‌هاي کاتيوشا و موشک‌هاي 107 و موشک هاي القسام و خمپاره‌ها که قدرت آتش تاثيرگذاري در داخل اراضي اشغالي دارند.

ج- نيروي زميني: اين نيروها عناصر مبارز ويژه در عمليات زميني هستند که مأموريت اداره کمين ها و تونل‌هاي موجود در روي زمين و زير زمين به آن‌ها واگذار شده است. آن‌ها چندين مجموعه دارند که مأموريت آن‌ها کاشت مين‌ها و نصب کمين‌هاي متعدد در مسير پيشروي دشمن و نفوذ نيروها در پشت خطوط دشمن و استفاده از موشک‌هاي ضد زره است. اين نيروها براي مقابله با نيروهاي زميني در چارچوب محدود و مانع‌تراشي در روند پيشروي‌هاي زميني دشمن ايجاد شده اند.

د- هواپيماهاي بدون سرنشين: نيروي هوايي يکي از شاخص‌هاي استراتژيک بازدارنده در نزد نيروهاي القسام است. القسام موفق به توليد هواپيماي بدون سرنشين در انواع مختلف شده که شامل هواپيماهايي با مأموريت اطلاعاتي و هواپيماهاي هجومي و هواپيماهاي هجومي - انتحاري است.

هـ - صنايع: گردان‌هاي القسام از طريق کارشناسان صنعتي خود که در زمينه توسعه سازمان‌هاي تسليحاتي کار مي‌کنند موفق به افزايش توان فني مبارزاتي خود شده است، اين نيروها قادر به رشد صنعت و توسعه موشک‌ها و خمپاره ها و ساير تجهيزات مبارزاتي شده اند.          ادامه دارد...

https://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\09\09-07\19-42-39.htm&storytitle=%DB%D2%E5%20%E6%20%98%C7%C8%E6%D3%20%C8%ED%9D%81%C7%ED%C7%E4%20%CC%E4%90%9D%D8%E1%C8%ED%9D%E5%C7%ED%20%D1%8E%ED%E3%20%D5%E5%ED%E6%E4%ED%D3%CA%ED

ش.د9502588

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات