تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۹۷۲۶۶

شکست افسانه اطلاعاتی آمریکا

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1395/09/22 – شماره 10757 – صفحه 1)

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

مقامات ارشد سازمان جاسوسی سیا اعلام کرده‌اند هکرهای روسی در انتخابات آمریکا تاثیرگذار بوده‌اند و با مداخله در شبکه اینترنتی آمریکا توانسته‌اند ایمیل‌های هیلاری کلینتون و حزب دمکرات را هک کرده و در اختیار ویکی لیکس قرار دهند و این پدیده ضربات سختی را در جریان انتخابات بر وجهه و اعتبار هیلاری کلینتون وارد کرده است. مقامات اطلاعاتی آمریکا همچنین پا را فراتر گذاشته و مدعی شده‌اند که هکرها با دولت روسیه ارتباط دارند و آنچه صورت گرفته، یک حمله سایبری سازمان یافته، هدفمند و با دقت بالا بوده است. مسکو همچنین متهم است که این اقدامات را به نفع دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواه کلینتون انجام داده است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند سرپل اطلاعاتی روسیه و افراد مرتبط با این تهاجم سایبری را شناسائی کرده‌اند. همین مقامات می‌گویند حمله سایبری به هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه صورت گرفته ولی هکرها تعمداً بر روی ای‌میلی‌های حزب دمکرات متمرکز شده‌اند و اسناد سرقتی از حزب جمهوریخواه را منتشر و افشا نکرده‌اند.

حتی اگر این ادعا ثابت نشود و حقیقت نداشته باشد، صرف اعلام این مطالب نشانگر ابعاد آسیب پذیری نظام سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی آمریکا است که چگونه هکرهای خارجی علیرغم پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های موجود توانسته‌اند به حیاط خلوت دو حزب مطرح آمریکا که به نوبت در آمریکا به قدرت می‌رسند، نفوذ کنند و به دلخواه خود در سرنوشت انتخابات آمریکا اثرگذار باشند. بدین ترتیب آمریکا وارد دوران افول نظام سیاسی شده و تدریجاً در مسیری گام بر می‌دارد که هیئت حاکمه آن نمی‌تواند منافع خود را حفظ و از نامزد مورد حمایت حزب حاکم نیز دفاع و حمایت کند.

این یک ضربه حیثیتی برای آمریکا محسوب می‌شود که همواره از طریق شبکه‌های جاسوسی و سازمان‌های اطلاعاتی خود در سایر کشورها دست به کودتا، براندازی و انقلاب‌های رنگی می‌زد ولی امروزه آنچنان در معرض جنگ نرم بیگانگان قرار می‌گیرد که مدت‌ها پس از اعلام نتایج انتخابات به وجود چنین تهاجم سایبری تکان دهنده‌ای پی می‌برد. این برای نخستین بار در تاریخ آمریکا است که تقلب در چنین مقیاسی، رسانه‌ای می‌شود و اطلاعاتی در این زمینه منتشر می‌شود که افکار عمومی در آمریکا و جهان را به کلی غافلگیر می‌کند. پیش از این هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، دو نامزد اصلی رقیب، یکدیگر را به دروغ گوئی متهم کرده اند، بعلاوه ترامپ بارها درباره احتمال وقوع تقلب در انتخابات هشدار داده بود. اکنون روس‌ها متهمند که به نفع وی در نظام اطلاعاتی آمریکا رخنه کرده و تاثیرگذار بوده‌اند.

البته روس‌ها این اتهام را رد کرده‌اند ولی جانبداری غیرمعمول پوتین از ترامپ و بالعکس در این مقوله تردیدها را بیشتر کرده است. این نکته حتی از منظر متحدین آمریکا هم هشدار دهنده است و اعضای ناتو در اجلاس اخیر خود از ترامپ خواستند با روسیه برخورد کند، نه مماشات. در چنین شرایطی اوباما دستور بازشماری آراء و بررسی آثار و تبعات نقش آفرینی روسیه در انتخابات اخیر آمریکا را صادر کرده است. با وجود آنکه ستاد دونالد ترامپ ادعاها را رد کرده و موضوع انتخابات را امری مختومه می‌داند ولی رقبا دست از فضاسازی بر نمی‌دارند. در این ماجرا نظام قضائی آمریکا هم بی‌تاثیر نبوده است، به ویژه آنکه تا ساعاتی پیش از شروع رای گیری، حاضر نشد از هیلاری کلینتون درباره استفاده از کامپیوتر شخصی برای ارسال ایمیل‌های حاوی اطلاعات طبقه بندی شده در دوران وزارت خارجه‌اش رفع اتهام و ابهام کند. با اینکه نهایتاً از کلینتون رفع اتهام شد ولی همین امر در نتیجه انتخابات بی‌تاثیر نبود.

این پدیده‌ها و پیامدهای محرز آن اعتبار شبکه‌های اطلاعاتی پر ادعای آمریکا را به شدت خلع سلاح کرده و نشان می‌دهد که چه بسا در سایر زمینه‌ها نیز هکرها با اهداف متفاوتی بتوانند و یا حتی توانسته باشند امنیت ملی آمریکا را در معرض آسیب و حملات جدی قرار دهند. هرچه اطلاعات بیشتری در این مقوله منتشر می‌شود، اوج ناکامی و انفعال جامعه اطلاعاتی آمریکا بیشتر محرز می‌شود. از جمله روشن شده است که نفوذ اطلاعاتی هکرها مربوط به بهار امسال است ولی جامعه اطلاعاتی آمریکا علیرغم آنکه ماه‌ها فرصت داشته، نتوانسته آن را رصد، مهار و خنثی کند.

با درک معنی و مفهوم این پدیده، افسانه شکست ناپذیری آمریکا در قلمرو اطلاعاتی – سایبری نیز به شدت از میان رفته و عملاً به کلی نابود شده است. با آنکه ترامپ و دستیارانش برای ورود به کاخ سفید آماده می‌شوند ولی به نظر می‌رسد با رسوائی عظیمی مواجهند که ابعاد فاجعه بارش از رسوائی واترگیت هم بیشتر و توسعه یافته‌تر باشد. اگر واترگیت موضوعی مربوط به دزدی اطلاعات از حزب رقیب در مقیاس داخلی بود، اکنون در ماجرای انتخابات، پای روسیه اصلی‌ترین رقیب استراتژیک آمریکا هم در میان است. اینکه پیامدهای چنین ماجرائی چه خواهد شد و روند تحولات مرتبط به کجا ختم شود، موضوعی است که تحت هیچ شرایطی قابل پیش‌بینی نیست. چرا که اصل موضوع، نه تنها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلکه به ناتوانی مطلق جامعه اطلاعاتی آمریکا باز می‌گردد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=116860

ش.د9502625

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات