تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۴۶۰
با حضور رئیس‌جمهوری، مسئولان وزارت کشاورزی و برخی اعضای کابینه برگزار شد

جشن خودکفایی گندم پس از 10 سال

(روزنامه ايران ـ 1395/09/23 ـ شماره 6381 ـ صفحه 5)

پس از ۱۰سال ایران دوباره به خودکفایی در تولید گندم رسید و جشن خودکفایی گندم برای شکرگزاری دیروز با حضور رئیس جمهوری برگزار شد.

رکورد تولید و خرید تضمینی گندم در فصل خرید امسال شکسته شد و خرید 11.5 میلیون تن گندم در تاریخ کشور بی‌سابقه است. البته در سال‌های پایانی دولت هشتم ایران در تولید گندم به خودکفایی رسید و جشن خودکفایی را برگزار کرد، اما این جشن‌ چندان دوامی نداشت و آخرین آن در سال ۱۳۸۵ برگزار شد و به گفته رئیس دولت یازدهم طی سال‌های دولت گذشته هر سال یک میلیون تن ازتولید این محصول استراتژیک کاسته و به واردات آن اضافه می‌شد، به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۲ میزان واردات گندم به حدود هفت میلیون تن رسید.

اما پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و مدیریت حجتی به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی که پیش از این نیز سابقه خودکفایی گندم را در کارنامه خود داشت، سالانه به تولید و خرید تضمینی گندم اضافه و واردات آن محدودتر شد به گونه‌ای که به ترتیب طی سال‌های ۱۳۹۳ تا امسال ۶.۷میلیون تن، ۸.۲ میلیون تن و ۱۱.۵میلیون تن گندم تولید شده مازاد کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شد و امسال دومین سالی بود که کشور به خودکفایی گندم ‌رسید، اما پس از حدود ۱۰ سال دوباره جشن خودکفایی گندم در دستور کار قرار گرفت و دیروز جشن شکرگزاری برداشت محصول یا همان جشن خودکفایی سابق در سالن اجلاس سران با حضور رئیس جمهوری، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برگزار و ازکشاورزان نمونه و مسئولان

قدردانی شد.

حجتی: باران، آب، خاک، کشاورزان و حمایت دولت عوامل خودکفایی

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که باران عنایت پروردگار و تلاش کشاورزان عامل خودکفایی و رکوردشکنی در تولید گندم بود و می‌توانیم با استمرار آن تولید این محصول استراتژیک را به دو برابر افزایش دهیم. به گزارش ایسنا، محمود حجتی در مراسم جشن شکرگزاری برداشت محصول اظهار کرد: باران، آب، خاک و تلاش کشاورزان و از سویی دیگر حمایت بی‌شائبه دولت با وجود همه محدودیت‌ها از نظر منابع مالی و اعتباری عامل خودکفایی در تولید گندم بود که از حمایت‌های دولت می‌توان به قیمت‌های تضمینی و منابع اعتباری اشاره کرد. وی افزود: در سال ۱۳۹۲، ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید گندم اختصاص یافت که امسال به ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و از طرفی آفات و بیماری‌ها که باید با آنها مبارزه می‌شد مورد حمایت دولت قرار گرفت و هم‌اکنون وضعیت به‌ گونه‌ای است که با همین شرایط می‌توانیم تولید گندم را به دو برابر افزایش دهیم و این افزایش در کنار تکیه بر دانش و تکنولوژی روز عامل تحقق است.

حجتی اظهار کرد: برخی معتقدند که ایران کشور خشکی است، اما این بهانه‌ها نباید باعث تنبلی و بی‌کفایتی ما شود، چرا که وسعت و تنوع اقلیمی داریم. به‌عنوان مثال صادرات محصولات کشاورزی هلند با ۴۳ هزار کیلومتر مربع وسعت (به اندازه گیلان) و با برخورداری از ۱۷ میلیون جمعیت در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۸۲ میلیارد یورو رسید که پس از امریکا دومین صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان نام گرفت.

رشد حدود چهار برابری خرید گندم با حمایت‌های دولت یازدهم محقق شد

محمود حجتی افزود: با وجود همه محدودیت‌هایی که در منابع مالی و اعتبارات باآن مواجه بودیم، مطالبات کشاورزان پرداخت شد. وی با بیان اینکه تلاش و زحمت کشاورزان در افزایش ثروت ملی قابل مشاهده است، گفت: اگر حمایت دولت نبود با توجه به محدودیت منابع مالی، حمایت از کشاورزان با مشکل مواجه می‌شد. به گفته حجتی جشن شکرگزاری یک جشن ریشه دار در کشوراست که از دیرباز انجام می‌شده است.

تولید 2 برابری محصولات کشاورزی

وزیر جهادکشاورزی به محدودیت منابع آبی کشور اشاره کرد و گفت: می‌توان با استفاده از ابزارهای نوین میزان تولید را افزایش داد و در کنار آن منابع آبی را حفاظت کرد. حجتی گفت: ظرفیت‌های بالقوه زیادی در کشور وجود دارد که با حفظ منابع آب، خاک و محیط زیست می‌توانیم در راستای افزایش ثروت ملی گام برداریم و درکنار آن صادرات را افزایش دهیم. دراین مراسم نوبخت به پاس حمایت‌ها و تأمین منابع مالی بخش کشاورزی مورد قدردانی قرار گرفت.

همچنین در این مراسم سه تولید‌کننده برتر بخش زراعت از جمله آقایان سیادت تولیدکننده ادوات کشاورزی، حسین نصیری گندمکار نمونه کشت حفاظتی و حبیب کرنوکن تولیدکننده چغندر قند در رعایت آب قدردانی شدند. دراین مراسم از تلاش‌های دو نفر از مسئولان بخش کشاورزی شامل آقایان «اسماعیل اسفندیاری‌پور» مجری طرح گندم و «گودرز نجفیان» به دلیل طرح‌های کاربردی اقلیم و نحوه مصرف نهال و بذر قدردانی شد.

افزایش ۲۵ درصدی امنیت غذایی

معاون وزیر جهاد کشاورزی ازافزایش ۲۵ درصدی ضریب امنیت غذایی طی سه سال گذشته خبر داد و گفت که بخش کشاورزی از کمبود سرمایه رنج تاریخی می‌برد و دولت باید بیش از گذشته به این مسأله و دسترسی آسان کشاورزان به تکنولوژی، مسأله آب و ضایعات در بخش کشاورزی توجه ویژه کند. عباس کشاورز در مراسم جشن شکرگزاری برداشت محصول اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی از ۹۳ میلیون تن در سه سال منتهی به سال ۱۳۹۲ به ۱۱۰ میلیون تن در سال گذشته رسید که ۲۰ درصد رشد را نشان می‌دهد و رشد در بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر مستمر بوده است به گونه‌ای که در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ به ترتیب ۴.۷درصد، ۳.۸ درصد و ۵.۴ درصد بخش کشاورزی رشد داشته است و از سوی دیگر وابستگی به واردات طی این سال‌ها کاهش یافته و تراز تجاری منفی در این بخش پنج میلیارد دلار معادل ۶۴درصد بهبود پیدا کرده است. وی خطاب به رئیس جمهوری خاطرنشان کرد که در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم تعهد کردیم تا ضریب امنیت غذایی را به ۸۰ درصد افزایش دهیم، حال آنکه این عدد در سال ۱۳۹۲، ۵۵ درصد بود و در سال‌های ۱۳۹۳ به ۶۵ درصد و ۱۳۹۴ به ۷۲ درصد رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: ضریب امنیت غذایی در سال‌ جاری و تنها با احتساب افزایش تولید گندم و شکر به ۷۹ درصد رسیده است که نشان می‌دهد وزارت جهاد کشاورزی به تعهد خود در این زمینه عمل کرده، چرا که تجلی هنر و تکنولوژی در بخش کشاورزی، بهبود بهره‌ وری است و توسعه سطحی در بخش کشاورزی دیگر امکان‌ پذیر نیست.

کشاورز همچنین درخصوص وضعیت بهره‌ وری در کشاورزی اعلام کرد که با زحمات خانواده کشاورزی طی سه سال گذشته میزان بهره وری ۳۰درصد افزایش یافته است و باید طی برنامه ششم به ازای هر مترمکعب آب به تولید ۱.۷ کیلوگرم دست یابیم.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6381/5/162422/0

ش.د9502850

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات