تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۴۶۵

دولت اردوغان ستون فقرات داعش

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1395/09/01 – شماره 10742 – صفحه 1)

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در یک اظهارنظر گستاخانه به حیدرالعبادی و دولتش هشدار داد از ورود نیروهای مردمی عراق موسوم به حشد شعبی به شهر «تلعفر» جلوگیری کند. وی خاطرنشان ساخت العبادی به آمریکا وعده داده که حشدالشعبی وارد تلعفر نشود ولی به نظر می‌رسد این نیروها وارد تلعفر شده‌اند. وی هشدار داد ما ساکت نخواهیم نشست و در این زمینه تصمیم خواهیم گرفت. پیشروی نیروهای مردمی به همراه ارتش عراق و آزادسازی فرودگاه تلعفر با هدف تکمیل محاصره تروریست‌ها در موصل صورت گرفته و در راستای نبرد نهائی برای آزادسازی موصل، جزئی از طرح نجات موصل را تشکیل می‌دهد.

در ابتدای امر به نظر می رسد مقامات ترکیه مطابق ادعاهای خود نگران جان اقلیت ترکمان‌های مقیم تلعفر هستند ولی دریافت اطلاعات جدید درخصوص تحرکات داعش در منطقه، مسائل دیگری را مطرح می‌سازد. جعفرالحسینی سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله وابسته به نیروهای داوطلب مردمی عراق در گفتگو با شبکه خبری المیادین از مسائل پشت پرده خبر می‌دهد و می‌گوید بیشتر فرماندهان و سرکردگان داعش در غرب تلعفر از اتباع ترکیه هستند و ترکیه از آن بیم دارد که با ورود نیروهای مردمی و همکاری نزدیک آنها با ارتش عراق، در آزادی تلعفر تسریع شود و فرماندهان داعشی ترک تبار به اسارت در آیند یا آنکه جان آنها در معرض مخاطره قرار گیرد.

این نکته از آن جهت اهمیت دارد که عملیات داعش در منطقه حومه و محوطه فرودگاه تلعفر را فرماندهان ترک تبار داعش هدایت و مدیریت می‌کردند. به علاوه اسرای داعشی در همین منطقه اعتراف کرده‌اند که توسط هواپیماها و هلی کوپترهای ارتش ترکیه به منطقه تلعفر «هلی برد» شده‌اند. بدین ترتیب کاملاً قابل درک است که هشدار جدی ترکیه به خاطر جان اقلیت ترکمان‌ها نیست بلکه ترکیه از یک رسوائی بزرگ اطلاعاتی می‌ترسد و نگران است که مبادا با دستگیری فرماندهان داعشی ترک تبار، باقیمانده حیثیت اردوغان و دستیارانش هم به کلی از بین برود. پیش از این با افشاگری‌های انجام شده، محرز بود که ترکیه عملاً در قاچاق نفت و اسلحه برای داعش، نقش کلیدی در حمایت از تروریست‌ها برعهده دارد ولی با افشای حوادث حومه موصل و به ویژه ماهیت عملیات آشکار و نهان ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه در فرودگاه و شهر تلعفر، مشخص شده است که اساساً دولت اردوغان ستون فقرات شبکه تروریستی داعش را تشکیل می‌داده است.

علاوه بر این با آزادسازی تلعفر در 65 کیلومتری مرکز موصل، عملاً راه ارتباطی بین موصل و حلب مسدود می‌گردد و ترکیه نمی‌تواند نقش حمایتی از محور ارتباطی تروریست‌های داعش بین حلب در سوریه و موصل در عراق را ادامه دهد. قطع ارتباطات بین حلب و موصل، موجب اختلال در تامین ارتباط لجستیکی میان دو مقر فرماندهی داعش می‌شود و در عین حال، تسریع در آزادی تلعفر تمامی محاسبات تروریست‌ها و حامیان آنها به ویژه ترکیه را نقش بر آب می کند.

نباید از نظر دور داشت که آمریکا و متحدانش اصرار داشتند که لازم است در آزادی موصل و حلب از هرگونه شتابزدگی پرهیز شود و برای آزادسازی این دو شهر حداقل به 2 تا 3 سال وقت احتیاج است. لکن اصرار دمشق و بغداد برای تسریع در عملیات آزادسازی این دو شهر، عملاً مطابق برنامه ریزی‌ها و پیش‌بینی آمریکا و ترکیه پیش نمی‌رود و تمامی امیدها و انتظارات حامیان تروریسم را برباد داده است.

مقامات عراقی به ویژه فرماندهان نظامی تصریح کرده‌اند که شنود مکالمات اعضای داعش به وضوح نشان می‌دهد ترکیه در مدیریت و فرماندهی تروریست‌های داعش نقش اصلی و محوری را بازی می‌کند و طرف‌های اصلی داعش، اتباع ترکیه هستند که نقش فرماندهی و تصمیم گیری در جبهه تروریست‌های داعش را برعهده دارند و مشخصاً طی 3 ماه اخیر، نقش پررنگ‌تری را برعهده گرفته‌اند که مانع سقوط داعش در موصل شوند.

موضوع مهم‌تر به نگرانی و اضطراب آشکار ترکیه از تمرکز عملیات آزادسازی تلعفر بر می‌گردد که با گشت زنی هوائی هواپیماهای شناسائی ارتش ترکیه برفراز منطقه به منظور ارزیابی اهداف و برنامه‌های جبهه ضد تروریستی صورت می‌گیرد و با توجه به تشدید عملیات گشت زنی هوائی ترکیه، به نزدیکی آنها عملیات ضد هوائی اجرا شده که باعث فرار آنها از این منطقه گردیده است.

اردوغان و دستیارانش با گستاخی سعی دارند عملیات تجاوزکارانه‌ای را علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و عراق صورت دهند و از طریق حامیان خود نیز «طرح خودمختاری حلب» را توسط «استفان دی میستورا» به دمشق عرضه کرده‌اند. دولتمردان ترکیه تصور نکنند که از این بازی‌های رسوا طرفی می‌بندد و می‌توانند نفعی را برای دولت خود از طریق اقدامات تهاجمی و تجاوزکارانه تضمین نمایند. این برای اردوغان و دستیارانش بسیار شرم آور است که با شعار انتخاباتی «تنش صفر با همسایگان» وارد صحنه رقابت‌های انتخاباتی شدند ولی به چیزی کمتر از اشغال سرزمین‌های همسایگان خود نمی‌اندیشند و رضایت نمی‌دهند.

زمامداران ترکیه باید به عواقب سیاست‌های تجاوزکارانه خود بیندیشند و نسبت به اهداف و برنامه‌های بعدی بیگانگان هم چندان خوشبین نباشند، چرا که آنها در اولین فرصت ممکن سراغ ترکیه هم خواهند آمد و با مهره چینی درون ساختار حاکمیت ترکیه که به نظر می‌رسد در میانه راه باشد، اهداف شوم بعدی را پیگیری می‌کنند. طبعاً آن روز برای تصمیم گیری اردوغان و دستیارانش بسیار دیر خواهد بود. اگر آنروز، همین طیف از نیروها در ترکیه بر سر کار باشند باید مطمئن شوند که ترکیه از اجرای اهداف بیگانگان و تبدیل شدن به ستون فقرات تروریست‌های داعش، هرگز سود نخواهد برد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=114494

ش.د9502775

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات