تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۷۵۸۴

ناکامي عربستان در اجماع‌سازي منطقه‌اي عليه ايران (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات - 1394/11/17 - شماره 26370- صفحه 12)

ناکامي‌عربستان در همراه کردن کشورهاي عربي و سازمان‌هاي منطقه‌اي با سياست‌هاي تنش آميز خود با ايران، نشان داد که آن چه که اين کشور از تصور رهبري بر جهان عرب دارد بيشتر ناشي از توهم رهبران آل سعود است و نه واقعيت‌هاي موجود.

وزيران امور خارجه کشورهاي عربي بيستم دي ماه در نشستي اضطراري در شهر قاهره پايتخت مصر براي بررسي تنش‌هاي اخير در روابط ايران و عربستان گرد هم آمدند.اين نشست يک روزه که به درخواست عربستان سعودي برگزار شد، در چارچوب تلاش‌هاي اين کشور براي همراهي جهان عرب با سياست‌هاي منطقه اي اين کشور عليه ايران صورت گرفت.در پايان نشست اتحاديه عرب، اعضاي اين اتحاديه بيانيه اي در پشتيباني از عربستان صادر کردند.بر پايه اين بيانيه کميته مشترکي براي بحث و مذاکره درباره بحران پيش آمده در روابط ايران و عربستان و مشورت درباره اقدامات احتمالي آينده ايجاد خواهد شد.همچنين اين که، در اين بيانيه هيچ گونه اشاره‌اي به توافق ميان اعضاي اين اتحاديه براي اتخاذ اقداماتي مشترک عليه ايران نشده است.يک روز پيش از اين نيز عربستان سعودي وزيران خارجه کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس را براي نشستي اضطراري در شهر رياض پايتخت عربستان گرد هم آورده بود.

نشست وزيران خارجه کشورهاي عضو شوراي همکاري نيز بدون اتخاذ تصميمي‌روشن و مشترک عليه ايران پايان يافت و اعضا تنها به صدور بيانيه اي در پشتيباني از عربستان رضايت دادند.در اين راستا و در تحليل نشست اتحاديه عرب و نشست وزيران خارجه کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس، بايد چنين نشست‌هايي را در راستاي تلاش‌هاي عربستان سعودي در راستاي مقابله منطقه اي با جمهوري اسلامي‌ايران از راه تکيه بر سازمان‌هاي منطقه اي تحليل کرد.

عربستان سعودي که در پي حمله برخي افراد خودسر به سفارت و کنسولگري اين کشور در ايران –که البته در پي جريحه دار شدن احساسات مردم از اعدام شيخ «نمر باقر النمر» روحاني شيعه عربستان صورت گرفت- روابط سياسي و اقتصادي خود را با ايران قطع کرده است، تلاش دارد با ايجاد يک ائتلاف عربي، کشورهاي عربي را با خود و عليه جمهوري اسلامي‌ايران بسيج کند. عربستان سعودي که شکست‌هاي سنگيني را در سال‌هاي اخير در سياست‌هاي منطقه‌اي خود تجريه کرده است، مي‌کوشد با تشديد تنش با ايران و بحران سازي منطقه اي، هزينه‌هاي شکست‌هاي خود را کاهش دهد. در چنين چارچوبي، اقدام عربستان در قطع ارتباط با ايران با دو هدف صورت گرفت.

نخست اين که، با در پيش گرفتن سياست‌هاي تهاجمي‌عليه ايران و بحران سازي در روابط دوجانبه، ايران را وادار به واکنشي تهاجمي‌در سطحي منطقه اي کند تا از اين راه، اين کشور را به در پيش گرفتن سياست فرقه اي و دخالت در امور داخلي ديگر کشورهاي منطقه متهم کند.تيم سياست خارجي و مسئولان امنيتي اين کشور پيش بيني مي‌کردند ايران واکنشي احساسي در مقابل سياست‌هاي تهاجمي‌عربستان از خود نشان دهد و اين بهترين فرصت و بهانه را در اختيار اين کشور قرار مي‌دهد تا فضاي منطقه‌اي و بين‌المللي را عليه ايران بسيج کنند.

حمله برخي افراد خودسر به سفارت و کنسولگري عربستان تا اندازه اي چنين فرصتي را در اختيار عربستان قرار داد، اما واکنش به موقع و صريح تمامي‌مسئولان سياسي و امنيتي ايران و يکپارچگي همه دستگاه‌هاي مربوطه در محکوم کردن حمله به سفارت عربستان، توانست مانع از فضاسازي‌هاي منطقه اي و بين‌المللي عربستان شود. نامه سفير ايران در سازمان ملل متحد به دبير کل اين سازمان و شفاف سازي رويدادهاي رخ داده، دستور صريح و فوري دکتر«حسن روحاني»رييس جمهوري ايران براي دستگيري افراد حمله کننده به سفارت و محاکمه آن‌ها و ديگر اقدامات رسانه‌اي از جمله مقاله اخير «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران در روزنامه «نيويورک تايمز» به خوبي توانست مانع از فضاسازي سعودي‌ها عليه ايران شود.در ادامه هدف نخست، دومين هدف عربستان بهره گيري از تنش‌هاي پيش آمده در راستاي انزواي منطقه اي ايران بود. اين هدف با فشار بر برخي کشورهاي عربي و اسلامي‌براي قطع رابطه با ايران پيگيري مي‌شود.

عربستان سعودي که پس از سرنگوني برخي از رهبران قدرتمند جهان عرب در پي خيزش‌هاي عربي، خود را رهبر جهان عرب مي‌داند، پيش بيني کرده بود با قطع رابطه با ايران، جهان عرب نيز در پشتيباني از اين کشور رابطه خود را با ايران قطع مي‌کند و ايران در سطح منطقه اي منزوي مي‌شود.اما آن چه در عمل اتفاق افتاد همراهي تنها برخي از کشورهاي حاشيه اي در جهان عرب از جمله سودان، جيبوتي، بحرين با عربستان و قطع ارتباط با ايران بود. ديگر کشورهاي عربي از جمله کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس –که عربستان در همراهي آن‌ها مطمئن بود- واکنش خاصي از خود نشان ندادند و تنها برخي از آن‌ها به کاهش سطح روابط و برخي ديگر نيز به فراخواني سفير خود از ايران براي مشورت اکتفا کردند.در ادامه چنين سياستي، عربستان تلاش دارد همزمان با تشديد فشارها بر کشورهاي عربي و براي جلوگيري از شکست سياست انزواي منطقه اي ايران، برخي سازمان‌هاي منطقه اي از جمله شوراي همکاري خليج فارس، اتحاديه عرب و سازمان همکاري اسلامي‌را با خود همراه و عليه ايران بسيج کند.

اما نشست شوراي همکاري خليج فارس و اتحاديه عرب و بسنده کردن اعضاي اين دو سازمان تنها به صادر کردن يک بيانيه رسمي، نشان داد که سياست عربستان در همراه کردن اين سازمان‌ها نيز شکست خورده و نتوانسته است تضمين‌هاي اجرايي براي همراهي اين سازمان‌ها با اين کشور و عليه ايران کسب کند. اين در حالي است که عربستان نفوذ مالي زيادي بر اين دو سازمان دارد.

عربستان سعودي که پيش از اين با تصويرسازي منفي از ايران به عنوان مهم ترين تهديد عليه جهان عرب، در تلاش بود خود را رهبر جهان عرب و در خط مقدم مقابله منطقه اي با ايران معرفي کند، بر اين باور بود که با افزايش تنش با ايران و قطع ارتباط با اين کشور همزمان با تشديد فضاسازي عليه آن، مي‌تواند همراهي جهان عرب را با سياست‌هاي منطقه اي خود کسب کند.اما، در پيش گرفتن سياست صبر و تحمل توسط مسئولان سياسي و امنيتي ايران در برابر سياست تهاجمي‌عربستان عليه ايران از يک سو و همراهي نکردن جهان عرب با سياست‌هاي تنش آميز منطقه اي عربستان از سوي ديگر باعث فرو ريختن توهم پوشالي سياستمداران سعودي از رهبري بر جهان عرب شد.امروز ديگر بر همگان روشن شده است که سياست‌هاي عربستان مهم ترين عامل بي ثباتي‌ها و بحران‌هاي کنوني در خاورميانه است و پشتيباني‌هاي مالي، سياسي، امنيتي و مذهبي آل سعود از جريان‌هاي تکفيري عامل نخست رشد اين گروه‌ها در منطقه و در جهان است.

به همين دليل است که شاهد افزايش بيش از پيش انتقادها در سطح مقام‌هاي سياسي و امنيتي چه در ميان کشورهاي منطقه و چه در ميان کشورهاي فرامنطقه اي نسبت به سياست‌هاي تنش آلود عربستان در خاورميانه هستيم. بنابراين مي‌توان گفت، اقدام‌هاي اخير عربستان در تشديد تنش‌ها با ايران به همگان نشان داد که اين عربستان است که در پي بحران سازي در خاورميانه است و شکست تلاش‌هاي اين کشور در همراه کردن کشورهاي عربي با سياست‌هاي منطقه اي خود نيز نشان داد که تصور آن‌ها از رهبري بر جهان عرب بيشتر ناشي از توهم خودبزرگ بيني رهبران سعودي است و پايي در واقعيت ندارد.

4 شکستي که سعودي‌ها را عصباني کرد

ناکامي‌هاي عربستان سعودي در جبهه‌هاي سوريه، عراق و يمن و نيز ناتواني در بر هم زدن توافق هسته اي ايران و 1+5، چهار عاملي است که رهبران رياض را خشمگين کرده و به بحران سازي‌هاي کنوني سوق داده است.

عربستان سعودي در حالي تصميم به اعدام شيخ «نمر باقرالنمر» روحاني برجسته شيعه اين کشور گرفت که به واسطه شکست در بازي‌هاي منطقه اي در يکي از بغرنج ترين شرايط از زمان تاسيس يعني حدود هشت دهه اخير به سر مي‌برد. شکست عربستان در جبهه سوريه و عراق و نيز در يمن اوج اين ناکامي‌را آشکار مي‌کند. افزون بر آن، به رغم مخالفت‌هاي سران رياض با توافق هسته اي، سرانجام ايران و 1+5 در اين زمينه به توافقي تاريخي دست يافتند و اين توافق به اجرا درآمد. در اين نوشتار تلاش شده تا اين ناکامي‌ها به شکلي آشکارتر تبيين شود:

1- چهار سال از آغاز بحران سوريه مي‌گذرد و عربستان به رغم اختصاص هزينه اي ميليارد دلاري با هدف سرنگوني دولت «بشار اسد» رييس جمهوري سوريه در اين عرصه ناکام مانده است. در کنار اين هزينه‌ها، عربستان سعودي نزديک به 2500 تروريست به سوريه صادر کرده است. به اين ترتيب عمده گروه‌هاي تروريستي و بحران ساز در سوريه از کمک‌هاي مالي، نظامي‌و انساني عربستان تغذيه مي‌کنند. گروه دهشت افکن «جيش الاسلام» از جمله اين گروه‌هاي زير حمايت عربستان است؛ گروهي که چندي پيش سرکرده خود را از دست داد. مرگ «زهران علوش» سرکرده اين گروه تروريستي در حومه دمشق باعث شد اقدام‌هاي ضدايراني در عربستان شدت بيشتري پيدا کند؛ موضوعي که به باور تحليلگران بي ارتباط با اعدام شيخ نمر نيست.

چندي پيش با حضور ايران در گفت وگوهاي صلح سوريه و دستيابي اعضا به بيانيه اي مشترک، گامي‌موفقيت آميز در حل وفصل اين بحران برداشته شد؛ بيانيه اي که در آن انتخاباتي عمومي‌تا 18 ماه آينده در اين کشور بحران زده پيش بيني شده است. بنابراين، نزديک شدن به حل اين بحران فرسوده زنگ هشدار را براي خاندان آل سعود به صدا درآورد چرا که آرامش در سوريه مي‌تواند به ناآرامي‌خاندان آل سعود بيانجامد.

2- پس از سوريه، کشور عراق به جولانگاه گروه تروريستي داعش تبديل شد. داعشيان مسلح که در جبهه سوريه به هدف‌هاي خود دست نيافتند از ژوئن 2014 قدم در خاک عراق نهادند. ارتباط نزديک دولت عراق با ايران بر کسي پوشيده نيست. «حيدر العبادي» نخست وزير اين کشور بارها در محافل بين المللي از همکاري‌هاي تهران با بغداد در مبارزه با تروريسم تشکر و قدرداني کرده است. در برابر، عربستان نزديک به 25 سال در بغداد سفارتخانه اي نداشته است. سفارتخانه عربستان در بغداد که در سال 1990 پس از حمله عراق به کويت تعطيل شده بود بتازگي بازگشايي شده است.

از آنجا که سعودي‌ها از جمله بانيان و حاميان اصلي گروه‌هاي تروريستي بوده و هستند، گرايش بغداد به سمت ايران براي مقابله با تروريسم موجب شکل گيري رابطه اي نزديک تر ميان دو کشور شيعه منطقه شده است. در اين ميان، اتهام عربستان به دولت عراق مبني بر تبعيض عليه سني‌هاي اين کشور بر تيرگي روابط بغداد- رياض افزوده است. ناکامي‌بزرگ حاميان تروريسم از جمله عربستان سعودي زماني آشکارتر شد که اخيرا، ارتش عراق به همراه بسيج مردمي‌اين کشور (الحشد الشعبي) شهر «الرمادي» مرکز استان «الانبار» را از اشغال داعش آزاد کرد؛ شهري مهم و استراتژيک که چندي پيش به طور مشکوکي سقوط کرده بود. آزادسازي رمادي در حالي انجام گرفت که عربستان سعودي با مشارکت 34 کشور ديگر به دنبال ائتلاف نظامي‌تازه اي بود تا از اين راه بتواند در امور عراق به طور مستقيم مداخله کند.

3- يکي از بزرگترين شکست‌ها و ناکامي‌هاي عربستان سعودي در بحران يمن آشکار شد. به دنبال پيروزي‌هاي چشمگير جنبش اعتراضي مردم به رهبري انصارالله در يمن، فروردين ماه امسال عربستان حمله هوايي خود را به يمن آغاز کرد.از ابتداي اين تهاجم، عمليات موسوم به «توفان قاطعيت» انتظار سعودي‌ها و اعضاي ائتلاف عربي به رهبري رياض را به حدي افزايش داده بود که تصور مي‌کردند چند روزه مي‌توانند به عمر انصارالله پايان دهند و جايگاه «عبد ربه منصور‌هادي» رييس جمهوري فراري يمن را به وي برگردانند. با گذشت بيش از 10 ماه از آغاز اين جنگ و حمله‌هاي گسترده به يمن اما هنوز اين هدف تحقق پيدا نکرده است.

گرايش انصارالله به ايران و حمايت معنوي تهران از اين جنبش مردمي‌منجر به فزوني خشم سران آل سعود از يمني‌ها شده است. سعودي‌ها به طور غيرمستقيم در يمن خود را در برابر ايران مي‌بينند؛ موضوعي که در سوريه و عراق نيز قابل مشاهده است. بنابر گزارش‌هاي منتشر شده، اين ائتلاف تاکنون 100 فروند هواپيماي نظامي‌و 150 هزار نيرو به جبهه يمن اعزام کرده است.

در سال‌هاي گذشته، تقابل عربستان با ايران در بحران‌هاي منطقه اي باعث شد رياض براي برتري نظامي‌خود تنها بين سال‌هاي 2007 تا 2014 با قراردادهايي به ارزش بيش از 80 ميليارد دلار به بزرگترين واردکنندگان اسلحه در جهان تبديل شود. اين قراردادهاي بزرگ تسليحاتي اما تاکنون هيچگونه کاميابي در بازي‌هاي منطقه اي براي عربستان به ارمغان نياورده است.

4- توافق هسته اي ميان ايران و 6 قدرت جهاني از مهمترين رويدادهايي است که نزديک به 2 سال کانون تشديد نگراني خاندان آل سعود بوده است. رهبران رياض به خوبي مي‌دانند که بهبود چهره ايران به عنوان کشوري پويا در عرصه منطقه اي و بين المللي و رهايي از بند تحريم‌هاي ظالمانه به قدرت يابي فزاينده ايران مي‌انجامد. بي ترديد پذيرش چنين موضوعي براي عربستان به عنوان رقيب اصلي منطقه اي ايران دشوار است. مقام‌هاي عربستان درست در مقطعي روحاني سرشناس شيعي را اعدام کردند که تنها چند روز به زمان اجراي برجام باقي مانده بود. آنها اعدام شيخ نمر را به اميد واکنش هيجاني و غيرهوشمندانه ايران انجام دادند اما با موضعگيري‌هاي بجاي مقام‌هاي عاليرتبه کشورمان توطئه سعودي خنثي شد.

در اين ميان، با اينکه عربستان متحد ايالات متحده در منطقه به شمار مي‌رود اقدام ضدحقوق بشري سعودي مورد انتقاد صريح وزارت امور خارجه آمريکا و همچنين سازمان ملل متحد قرار گرفت. بدون شک، يکي از دليل‌هاي حمايت نکردن کاخ سفيد از اقدام‌هاي نسنجيده عربستان و پرهيز از قضاوت‌هاي يکطرفه، به توافق هسته اي ايران و قدرت‌هاي بزرگ برمي‌گردد. توافق تاريخي وين بستر را براي عادي سازي روابط ايران با جهان هموار کرد. همان طور که انتظار مي‌رفت دشواري پذيرش اين موضوع باعث شد سران رياض از مدت‌ها پيش، هراس به نتيجه رسيدن گفت وگوهاي هسته اي را داشته باشند؛ رويدادي که با وجود کارشکني‌هاي بسيار سرانجام تيرماه امسال به وقوع پيوست و به رغم نگراني‌هاي رياض به اجرا درآمد.

اسرائيل و اعراب به سمت روابط نزديکتر

روزنامه وال استريت ژورنال نوشته است که کشورهاي عربي و اسرائيل با هدف مقابله با ايران به سمت تقويت روابط دوجانبه پيش مي‌روند.روزنامه وال‌استريت ژورنال در گزارشي در مورد مواضع مشترک اسرائيل و کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در قبال ايران، نوشته است که دو طرف به صورت مخفيانه به سمت روابط نزديک‌تر پيش مي‌روند. بنا بر اين گزارش، تشديد تنش ميان رياض و تهران موجب شده تا تل‌آويو بيش از گذشته به بهبود روابط با عربستان اميدوار شود. در همين راستا، «دور گلد» سرپرست وزارت خارجه رژيم صهيونيستي تلاش‌هايش براي تحکيم روابط با کشورهاي منطقه را با هدف مقابله با نفوذ ايران تشديد کرده است.گلد به وال استريت ژورنال گفته است: روشن است که منافع اسرائيل و بسياري از کشورهاي عرب سني با يکديگر همخواني دارد، به خصوص با توجه به اينکه هر دو طرف با چالش هويتي در منطقه مواجه هستند.

به گفته مقامات اسرائيلي، توافق هسته‌اي موجب شده تا مواضع طرفين بيش از پيش به هم نزديک شود. يک مقام ارشد اسرائيلي به وال استريت ژورنال گفته است،آنچه در طول 6 ماه گذشته ديده‌ايم، گرمي‌روابط (با کشورهاي عربي) بوده است. اسرائيل با آن‌ها در يک طرف قرار دارد.به نوشته وال استريت ژورنال، برخي نمايندگان پارلمان اسرائيل حالا روابط آشکار با عربستان و ديگر کشورهاي عربي را خواستار شده‌اند. «زيپي ليوني» از نمايندگان ارشد اپوزيسيون در کنيست و عضو اسبق کابينه اسرائيل مي‌گويد: ما درک مشترکي از منطقه داريم. اين مي‌تواند مبنايي براي اتحاد باشد.بنا بر اين گزارش، وضعيت فلسطين و مخالفت افکار عمومي‌کشورهاي عربي با اسرائيل موجب شده تا سران اين کشورها نتوانند روابط ديپلماتيک رسمي‌با تل‌آويو داشته باشند. با اين حال، مقامات دو طرف به صورت مخفيانه ديدارهايي داشته‌اند.

مقامات اسرائيلي و غربي مي‌گويند گلد در تلاش است تا روابط ديپلماتيک، تجاري و اطلاعاتي گسترده‌تري با کشورهاي عربي برقرار شود. وي سال گذشته ديداري علني با «انور عشقي» ژنرال سابق ارتش و مشاور پادشاه عربستان داشت. گلد پارسال سفري هم به امارات داشت. يک مقام اسرائيلي مي‌گويد تا زماني که يک توافق صلح بين اسرائيلي‌ها و فلسطيني‌ها امضا نشود، روابط ديپلماتيک آشکار بعيد است، اما همراستا شدن طرفين در حال رخ دادن است، حتي با وجود اينکه روند مذاکرات صلح متوقف شده است.به نوشته وال استريت ژورنال، مصر و ترکيه که روابط رسمي‌با تل‌آويو دارند، دو کشوري در خاورميانه هستند که در ماه‌هاي گذشته به سمت بهبود روابط با اسرائيل پيش رفته‌اند.

اين در حالي است که،اواخر سال گذشته ميلادي آژانس اطلاعاتي آلمان سندي را منتشر کرد که درباره تهديد خودسر بودن وزير دفاع جوان و کم تجربه عربستان هشدار داده بود اما به علت فضايي که در آن زمان بر اثر حملات رخ داده در پاريس و همچنين سن برناردينو آمريکا به وجود آمده بود کمتر کسي به اين سند توجه کرد.به گزارش روزنامه اينديپندنت، آژانس اطلاعاتي آلمان موسوم به "بي ان دي"، اواخر سال گذشته ميلادي يک سند يک و نيم صفحه‌اي را منتشر کرده و در آن هشدار داد که عربستان سياست مداخله جويانه نسنجيده‌اي را در پيش گرفته است.اين سند قابل توجه در ادامه فاش کرد که محمد بن سلمان جانشين وليعهد عربستان و وزير دفاع اين کشور که تنها 29 سال دارد تبديل به يک قمارباز سياسي شده که از طريق جنگ‌هاي نيابتي در يمن و سوريه درحال بي‌ثبات کردن جهان عرب است.

اين در حالي است که آژانس‌هاي جاسوسي کشورها معمولا به ندرت اقدام به انتشار علني چنين اسناد شديدا انتقاد آميزي در مطبوعات عليه رهبران يک کشور همپيمان نظير عربستان مي‌کنند.اين ناشي از نگراني فزاينده در آژانس اطلاعاتي آلمان است که چنين سندي مي‌بايست به طور علني و آزادانه توزيع و منتشر شود.با اين حال بعد از اعتراضات رسمي‌عربستاني‌ها وزارت امور خارجه آلمان در مقام جبران انتشار اين سند از سوي آژانس اطلاعاتي آلمان برآمد اما هشدار اين آژانس اطلاعاتي نشان دهنده نگراني‌هاي فزاينده‌اي است مبني بر اينکه عربستان تبديل به يک کشور غيرقابل پيش بيني شده است.

يکي از وزراي سابق متعلق به کشورهاي خاورميانه که نامش را فاش نساخت در اين خصوص به اينديپندنت گفت: در گذشته عربستاني‌ها معمولا تلاش داشتند که گزينه‌هايشان را استفاده نکرده و در انتخاب آنها محتاط باشند حتي زماني که مي‌خواستند از دولتي که از آن خوششان نمي‌آيد خلاص شوند نيز احتياط به خرج مي‌دادند.گزارش آژانس اطلاعاتي آلمان به طرزي تعجب برانگيز در زمان انتشار جلب توجه چنداني در خارج از اين کشور نکرد علت اين مساله اين بود که تاريخ انتشار آن در دوم دسامبر يعني سه هفته بعد از وقوع حملات 13 نوامبر پاريس بود و اينکه دولت‌ها و رسانه‌هاي جهان همچنان سرگرم پرداختن به تهديد گروه تروريستي داعش بودند.

همچنين در انگليس بحث بر سر پيوستن نيروي هوايي اين کشور به جنگ با داعش در سوريه بود و بلافاصله بعد از آن نيز در آمريکا حملات منسوب به عوامل داعش در سن برناردينو رخ داد. اما به دنبال اعدام شيخ نمر و 46 تن ديگر از سوي عربستان در دوم ژانويه براي نخستين بار کشورهاي جهان زنگ خطر را درباره ابعاد تهديد عربستان عليه وضعيت موجود به صدا در آوردند. به نظر مي‌رسد که عربستان عمدا به دنبال تحريک ايران بوده تا رهبري جهان عرب و کشورهاي سني را به دست آورد و همزمان محمد بن سلمان به دنبال افزايش قدرت داخلي خود با دامن زدن به ملي گرايي و فرقه‌گرايي است.آژانس اطلاعاتي آلمان در سند خود حوزه‌هايي که در آن عربستان سياست‌هاي تهاجمي‌و شبه جنگ طلبانه را در پيش گرفته را اعلام کرد.

عربستان براساس اين سند در اوايل 2015 در سوريه از تشکيل گروه تروريستي جيش الفتح متشکل از عوامل جبهه النصره و داراي ايدئولوژي مشابه احرار الشام حمايت کرد.در يمن نيز اين کشور جنگ هوايي را عليه حوثي‌ها و ديگر مردم اين کشور آغاز کرد و هنوز نشانه‌اي از پايان آن وجود ندارد.طبق سند آژانس اطلاعاتي آلمان، از جمله کساني که از جنگ عربستان در يمن بهره‌مند شدند گروه تروريستي القاعده در شبه جزيره عرب بود که سال‌هاست آمريکا با آن مبارزه مي‌کند.با اين حال هيچ يک از ماجراجويي‌هاي خارجي محمد بن سلمان تاکنون موفق نبوده‌اند و تنها باعث افزايش حمايت داخلي از وي شده‌اند.آژانس اطلاعاتي آلمان هشدار داد، قدرت بالاي محمد بن سلمان اين خطر را به همراه دارد که او براي جا انداختن خودش در زمان حيات پدرش بخواهد دست به اقداماتي بزند که خطرساز باشند.          ادامه دارد...

https://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\02\02-05\19-56-03.htm&storytitle=%E4%C7%98%C7%E3%ED%20%DA%D1%C8%D3%CA%C7%E4%20%CF%D1%20%C7%CC%E3%C7%DA%9D%D3%C7%D2%ED%20%E3%E4%D8%DE%E5%9D%C7%ED%20%DA%E1%ED%E5%20%C7%ED%D1%C7%E4

ش.د9405928

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات