تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۵۹۵

فتح «نُبل» و «الزهرا»؛ پيام قاطع مقاومت سوريه (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات - 1394/11/25 - شماره 26376- صفحه 12)

آخرين خبرها و تحليل‌ها از سوريه حاکيست که فتح بزرگ سوري‌ها يعني آزادسازي دو منطقه نبل و الزهرا همانند فتح نبرد القصير تاثيرات شگرفي بر تحولات ميداني و سياسي اين کشور گذاشته و مي‌رود تا سرنوشت نهايي بحران سوريه را رقم بزند.شکستن حصر 4 ساله دو شهرک سوق الجيشي نبل و الزهرا در نزديکي حلب را بي شک مي‌توان فتح بزرگ سوري‌ها در آستانه نبرد سرنوشت ساز ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت عليه تروريست‌ها براي فتح بزرگ شهر استراتژيک حلب قلمداد کرد.

اين پيروزي بزرگ ميداني از حيث ارزش استراتژيک با پيروزي بزرگ نيروهاي مقاومت مردمي‌سوريه در آزاد سازي شهر القصير سوريه (شهر القصير در غرب سوريه و 35 کيلومتري شهر حمص مرکز استان حمص) در سال 1392 برابري مي‌کند با اين تفاوت که آزاد سازي القصير موازنه قوا ميان گروههاي تروريستي و ارتش سوريه را (هم در عرصه ميداني و هم در عرصه سياسي) در اوج حمايت‌هاي بين المللي غرب از اين گروهها برابر کرد اما آزاد سازي نبل و الزهرا موازنه قوا ميان طرفين درگير را هم در عرصه ميداني و هم سياسي به نفع جريان مقاومت تغيير داد و با توجه به وضعيت و شرايط برتر ميداني مي‌تواند چه بسا سرنوشت جنگ داخلي در سوريه را براي هميشه به نفع ملت سوريه رقم بزند.از اين رو همانگونه که آزاد سازي القصير نقطه عطفي در نبرد ارتش سوريه با تروريست‌ها محسوب و همچنان در تحليل‌ها از آن ياد مي‌شود بدون شک آزادسازي نبل و الزهرا نيز نقطه عطفي نه تنها درتاريخ مبارزه نظام سوريه با تروريست‌ها که جامعه بشريت در مبارزه اش با دهشت‌افکنان خواهد بود.

القصير مقدمه آزادسازي‌هاي بعدي در سوريه

در وصف اهميت آزادي شهر القصير در استان حمص (17 خرداد 1392) همين بس که تحليل همان زمان رسانه‌هاي اسراييلي را يک بار ديگر مرور کنيم. رسانه‌هاي صهيونيستي در واکنش به آزاد سازي اين شهر، آن را جنگي جهاني با مشارکت سازمان اطلاعات فرانسه، انگليس، آلمان، سازمان سيا، ترکيه، قطر، عربستان و ارتش آزاد از يک طرف و روسيه و سوريه و حزب الله و عراق و ايران از طرف ديگر دانستند که بسيار فراتر از تسلط بر يک شهر معمولي است .

پس ازاين پيروزي، در يک گزارش نظامي‌اسراييلي آمده است که موفقيت نظامي‌ارتش سوريه در القصير فقط شکست نظامي‌مخالفان سوريه به شمار نمي‌آيد، بلکه شکست امنيتي و سياسي و نظامي‌غرب و اسراييل نيز محسوب مي‌شود و پس‌لرزه‌هاي اين جنگ در اسرع وقت به ميدان‌هاي جولان و غزه خواهد رسيد. شايان ذکر اينکه جنگ 51 روزه اسراييل عليه نوار غزه تقريبا يکسال پس از آزاد سازي القصير روي داد."پروفسور موشيه معوز" از دانشگاه العبريه در تحليل اين نگاه گفت : «هزاران نفر از جنگجويان القاعده به سمت جولان حرکت خواهند کرد» و در تقبيح رفتار حمايتي اسراييل و آمريکا از تروريست‌ها نيز گفت که اين دو با آتش بازي مي‌کنند.

اهميت آزاد سازي القصير که در بالا از آن به عنوان نقطه عطف در روند مبارزه ارتش سوريه با گروه‌هاي تروريستي ياد کرديم در يک گزارش اسراييلي در همان زمان به شکل زير ارائه شد: اين مخالفان سوريه نيستند که شکست خوردند بلکه شکستي براي اسراييل، آمريکا، اروپا و ترکيه و قطر نيز بود.

براساس اين گزارش آنچه رخ داد در واقع راهبردي بزرگ چند وجهي به شمار مي‌آيد از جمله اينکه پس از جنگ القصير بشار اسد زمام ابتکار نظامي‌و روسيه زمام ابتکار سياسي را به دست گرفت. روسيه ، ايران ، عراق ، سوريه و لبنان بار ديگر به عنوان محور و جبهه اي واحد به صحنه بازگشتند. اين گزارش همچنين آزادسازي القصير را شکستي براي اوباما و وزيرخارجه‌اش دانست. صرف نظر از درستي يا نادرستي اين تحليل اسراييلي در آن زمان، يک نکته در اين خصوص بسيار مهم بود و آن اينکه از زمان عمليات آزاد سازي القصير برگ بازي به نفع ارتش و نيروهاي مقاومت سوريه در صحنه ميداني تغيير کرد. چرا ؟

نبردي با ابعاد جهاني که خود را در منطقه اي کوچک در حدود 35 کيلومتري شهر حمص و در فاصله 15 کيلومتري مرزهاي لبنان نشان مي‌دهد: شهر القصير، پايگاه گروه‌هاي مسلح در استان حمص محسوب مي‌شد. شهر القصير از ابتداي بحران سوريه، به عنوان پايگاه پشت جبهه گروه‌هاي مسلح در نبردهاي استان حمص (يکي از بزرگترين استان‌هاي سوريه، هم از حيث وسعت و هم از حيث جمعيت) به حساب مي‌آمد. القصير نقطه‌اي استراتژيک است که دقيقا در مسير محور اصلي دمشق به حمص و محور دمشق به مناطق ساحلي سوريه واقع شده است و با توجه به نزديکي اش به مرز با لبنان، در طول تاريخ هم مرکز تجاري مهمي‌بين سوريه و لبنان بوده است.

درواقع تسلط بر القصير تسلط بر حمص و تسلط برحمص يعني تسلط بر غرب سوريه محسوب مي‌شد جايي که مي‌توانست زمينه و مسير باز‌پس‌گيري مناطقي در شمال و شرق سوريه که در اختيارتروريست‌ها بود را تسهيل کند.اينک دوسال پس از آزاد سازي القصير، منطقه استراتژيک نبل و الزهرا در شمال و شرق سوريه آزاد شده است. به يک معنا مي‌توان گفت آزاد سازي القصير اولين عمليات بازپس‌گيري مناطق تحت اشغال تروريست‌ها از سوي ارتش سوريه بود که به لحاظ روحي نيز تاثير بسزايي در شکست‌هاي ميداني بعدي تروريست‌ها داشت.

اهميت فتح نبرد آزادسازي نبل و الزهرا

با موفقيت ارتش و نيروهاي مقاومت در شکست محاصره نبل و الزهرا، دولت سوريه به يک منبع عظيم نيروي انساني رزمنده که توانايي مقاومت در شرايط سخت محاصره همه جانبه را دارد، دست پيدا خواهد کرد؛امري که در نبردهاي آتي و حياتي ارتش با تروريست‌ها در شهر استراتژيک حلب بسيار پراهميت خواهد بود. فتح نبل و الزهرا و متعاقب آن حلب به معناي بستن دائمي‌راه‌هاي امداد و لجستيک گروه‌هاي تروريستي از ناحيه کشور ترکيه خواهد بود. همان گونه که فتح القصير و متعاقب آن حمص به معناي مسدود کردن دائمي‌راههاي امداد و لجستيک گروههاي تروريستي از ناحيه لبنان بود.علاوه براين نيروهاي محاصره شده در جبهه‌هاي ثابت، تبديل به نوک پيکاني حمله در جنگ‌هاي بعدي ريف‌ حلب خواهند شد.

اين دو شهرک، عمق استراتژيک فعالي را براي ارتش و نيروهاي مقاومت فراهم خواهند ‌آورد و چه بسا با نتايج شکست محاصره فرودگاه نظامي‌«کويرس» برابري کرده و شايد حتي فراتر از نتايج و دستاوردهاي آن باشد.همچنين شکست اين محاصره به ارتش سوريه برتري راهبردي داده و اين امکان را براي آن فراهم خواهد آورد که ريف شمالي حلب را از ريف غربي متصل به شهر حلب جدا کند و بدين ترتيب،‌ يکي از دروازه‌هاي ترکيه در «أعزاز» را از روستاهاي واقع در جنوب خط به سمت نبل و الزهراء، جدا کرد .

فتح بزرگ سوري‌ها در نبرد آزاد سازي نبل و الزهرا از يک سو زمينه آزادسازي مناطق ديگر در ريف‌ حلب را فراهم آورد و از سوي ديگر پيام‌هاي قاطعانه‌تري از مرزهاي ترکيه به ژنو خصوصا به حاميان اصلي تروريست‌هاي سوريه ارسال کرد‌. علاوه بر موارد بالا، نبل و الزهرا در منطقه اي قرار گرفته که در وضعيت کنوني حاکم بر سوريه و بخصوص جبهه شمالي از اهميت راهبردي و سوق الجيشي برخوردار است و آزادسازي اين مناطق از يکسو عقبه پشتيباني تسليحاتي گروه‌هاي مسلح و تکفيري را خالي مي‌کند و بيش از پيش روحيه ‌مقاومت آنها را تضعيف مي‌کند و از ديگر سو‌ زنگ آزادسازي بقيه مناطق واقع در جبهه شمالي بخصوص شهر حلب به عنوان پايتخت اقتصادي سوريه را به صدا در مي‌آورد و آن را سرعت مي‌بخشد.

بعد از تسلط ارتش و نيروهاي حزب الله بر مرزهاي لبنان و سوريه و همچنين بازنگري اردن در مواضع خود،‌ مرزهاي ترکيه به عنوان تنها راه ارسال تسليحات و تجهيزات به گروههاي مسلح و تکفيري محسوب مي‌شد و از اين ديد با آزادسازي نبل و الزهرا و پيشروي‌هاي ارتش سوريه در ديگر مناطق جبهه شمالي روزنه‌هاي اميد جديد براي بسته شدن تنها راه تامين تسليحات گروههاي مخالف و برانداز پديد آمده است.البته بايد توجه داشت که پيشروي‌هاي ارتش سوريه و نيروهاي مردمي‌اين کشور تنها به جبهه شمالي محدود نمي‌شود و اين پيشروي‌ها در جبهه جنوبي نيز به سرعت ادامه دارد به گونه اي که آزادسازي و پاکسازي مناطق جنوبي تا مرزهاي فلسطين اشغالي را نويد مي‌دهد که اين مسئله ترس و نگراني رژيم صهيونيستي را برانگيخته است .

با توجه به اينکه اجراي طرح براندازي در سوريه زمينه‌هاي اتحاد تاکتيکي را ميان اين رژيم از يکسو و ترکيه و عربستان از ديگر سو فراهم کرده بود لذا با شکست اين طرح زمينه‌هاي اختلاف ميان آنها بار ديگر از سرگرفته شده است به گونه اي که رژيم صهيونيستي به سمت اتحاد و تشکيل ائتلاف با کشورهايي چون قبرس و يونان گام برداشته است که از رقبا و دشمنان سنتي ترکيه محسوب مي‌شوند. اين در حالي است که،اولين گروه از نيروهاي ارتش سوريه، و مقاومت لبنان و عراق در شرق شهرک نبل و الزهرا مستقر شدند.

اين نيروها جايگزين نيروهاي خسته اما مقاوم مردمي‌نبل و الزهراء شدند تا مقدمات عمليات پاکسازي محيط پيراموني اين دو شهرک را فراهم کنند.آنطور که منابع ميداني اطلاع دادند، روستاي ماير در شمال شرق نبل نيز آزاد شده است. در عمليات اخير در نبل و الزهراء، 18 تن شهيد شدند که سهم نبل پنج و سهم الزهراء 13 نفر بود. همچنين مجموعا 47 نفر از نيروهاي مردمي‌دو شهرک نيز مجروح شدند.طبق اطلاعات به دست آمده، برخي از اين مجروح‌ها براي مداوا به سمت مناطق کردنشين اعزام شده‌اند.از طرفي،منابع ميداني اطلاع دادند اخبار خوبي از همکاري نيروهاي کُرد در روستاهاي بالادستي نبل و الزهراء به گوش مي‌رسد.

همچنانکه شماري از زخمي‌ها به مناطق کردنشين اعزام شده‌اند.علاوه بر اين، در واکنش به شکسته شدن حصر نبل و الزهراء، نيروهاي مردمي‌کُرد در شهر مهم «عفرين» در شمال غرب نبل و الزهراء، دو روستاي «الزياره» و «خريبه» از توابع منطقه «شيراوا» پاکسازي شد و نيروهاي «جبهة النصره» از آنجا به عقب رانده شدند.

از سويي،منابع ميداني در سطوح فرماندهي گفتند که اتفاقي که فوريه سال گذشته افتاد و ارتش سوريه به شکستن محاصره نزديک شد اما تروريست‌ها موفق شدند معبر باز شده را قطع کنند، امسال تکرار نخواهد شد چرا که سال گذشته ترکيه دخالت کرد و سبب شد عمليات ناکام بماند اما امسال «با همکاري روس‌ها، دست ترکيه به شکل کامل از اين منطقه قطع شد».طبق اين گزارش، جنگنده‌هاي روس مرتبا تحرکات افراد مسلح و حتي کاميون‌هاي سلاح و مهماتي که از مرز ترکيه وارد مي‌شود هدف مي‌گيرند و نيروهاي پياده (شامل ارتش سوريه و متحدانش) نيز وضعيت ميداني روي زمين را تثبيت کرده‌اند و در حال توسعه ميدان نبرد هستند.

يک عامل ديگر که سبب مي‌شود ناکامي‌سال گذشته تکرار نشود، ابتکار عمل نيروهاي متحد ارتش سوريه در باز کردن چند جبهه همزمان عليه تروريست‌هاي جبهة النصره و متحدانش است تا تمرکز آنان بر هم خورده باقي بماند؛ همچنانکه از مرز لاذقيه-ترکيه تا مرز شمال‌غرب حلب - ترکيه، پنج عمليات همزمان، تروريست‌ها را به خود مشغول کرده است.

واکنش‌ها به آزادسازي نبل، الزهرا و مذاکرات ژنو

«عمران الزعبي» وزير اطلاع‌رساني سوريه، اولين مقام سوري بود که به خبر شکسته شدن محاصره چهارساله نبل و الزهراء در حلب واکنش نشان داد.الزعبي گفت:شکسته شدن محاصره از اين دو شهرک، تأکيد مي‌کند گفتگوي سوري-سوري در سوريه است نه در کشوري ديگر.مقصود الزعبي از کشوري ديگر، مذاکراتي است که قرار است در ژنو ميان هيئت دمشق و هيئت معارضان خارج‌نشين سوريه انجام شود که تاکنون به دليل اختلافات داخلي معارضان، انجام نشده است.

واکنش غيرمستقيم به عمليات آزادسازي نبل و الزهرا

سران و رهبران سياسي کشورهاي عربي و اروپايي اگرچه به طور مستقيم به موضوع عمليات آزاد سازي نبل الزهرا واکنشي نشان ندادند اما عصبانيت يا همراهي خود را به اين عمليات با تمرکز بر مذاکرات سياسي گروههاي معارض و دولت سوريه در ژنو نشان دادند.«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در کنفرانس لندن تأکيد کرد، برلين متعهد شده تا 3/2 ميليارد يورو بعنوان کمک به سوريه تا سال سال 2018 پرداخت کند که 1/1 ميليارد يورو از اين مبلغ را امسال در اختيار اين کشور قرار مي‌دهد.

مرکل همچنين گفت: اتحاديه اروپا 3 ميليارد يور براي کمک به پناهجويان در ترکيه اختصاص داده است.بنا بر اين گزارش، «جان کري» وزير امورخارجه آمريکا نيز در اين کنفرانس که در لندن برگزار شد، گفت: روسيه بايد مسئوليت رسيدن کمک‌هاي انساني به مناطق محاصره شده در سوريه را بپذيرد و حملات عليه غيرنظاميان بايد متوقف شود.وزير خارجه آمريکا همچنين گفت: روسيه بايد با اجراي معاهدات بين‌المللي،‌ در راستاي توقف حملات به غيرنظاميان تلاش کند. وي همچنين تأکيد کرد، «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه با ضرورت گفتگو درباره آتش‌بس در سوريه موافقت کرده است.

کري علاوه براين در بخش ديگري از اظهاراتش از روسيه خواست تا حملات هوايي در سوريه را متوقف کند. اين در شرايطي است که کشورهاي غربي تحت ائتلافي به رهبري آمريکا همچنان به حملات خود در عراق و سوريه ادامه مي‌دهند.در همين ميان «العربيه» نيز در خبري اعلام کرد، لاوروف و کري بر صحبت درباره راه‌هاي اجرايي کردن آتش‌بس در سوريه به توافق رسيده‌اند.«ديويد کامرون» نخست‌وزير انگليس نيز از ديگر سخنرانان در اين کنفرانس بود. وي تأکيد کرد: راه حل سوريه سياسي است و در انتقال حکومت نهفته است.

نخست‌وزير انگليس همچنين ضمن تشکر از کشورهاي لبنان، اردن و ترکيه به خاطر کمک به آوارگان سوري گفت: کشورهاي ميزبان آوارگان سوريه بايد از آوارگان حمايت کنند. کمک به مردم سوريه ضروري است.«بان کي مون» دبيرکل سازمان ملل متحد نيز در اين کنفرانس اظهاراتي را مطرح کرد. وي گفت: تعليق مذاکرات ژنو 3 در واقع عمق اختلافات در سوريه را نشان مي‌دهد. مذاکرات به دليل حملات مستمر و وضعيت سخت انساني به تعويق افتاده است.

وي در ادامه خواستار بازگشت طرفين به ميز مذاکرات شد و تأکيد کرد: بازگشت به ميز مذاکرات امري ضروري است.دبيرکل سازمان ملل تصريح کرد، ما به حمايت بين‌المللي طولاني مدت در سوريه نياز داريم. در حال حاضر به بيشتر از 7 ميليارد دلار براي کمک‌هاي انساندوستانه در سوريه نياز داريم .«شيخ صباح احمد جابر الصباح» اميرکويت نيز از ديگر ميهمانان اين نشست بود. وي در سخنراني خود در اين کنفرانس گفت: شمار بالاي آوارگان سوريه، حجم بحران سوريه را نشان مي‌دهد.

وي در ادامه تأکيد کرد: راه‌حل سوريه فقط «سياسي» است. اميدواريم که مذاکرات ژنو به نتايج مورد نظر برسد.امير کويت همچنين وعده داد که اين کشور 300 ميليون دلار به سوريه کمک مالي ارائه خواهد کرد.شيخ صباح افزود: بايد درباره فلسفه جديدي براي کمک به پناهجويان و آوارگان سوري فکر کنيم. «عبدالله» پادشاه اردن نيز که در اين کنفرانس شرکت کرده است، گفت: درد و رنج مردم سوريه همچنان ادامه دارد. کشور اردن تمايل دارد تا با آغوشي باز به حل بحران پناهجويان سوري کمک کند.

وي افزود: ما به مبارزات خود عليه تروريسم ادامه مي‌دهيم. و البته نهايت توان خود را نيز براي کمک به آوارگان سوري به کار خواهيم گرفت.در بخش ديگري از اين کنفرانس، «تمام سلام» نخست‌وزير لبنان گفت: درد و رنج مردم سوريه ديگر کشورها را نيز تحت تأثير قرار داده است. بحران سوريه بر لبنان نيز سايه افکنده است.وي افزود در حال حاضر آوارگان سوري يک سوم از جمعيت لبنان را به خود اختصاص داده‌اند و همين مسئله نيز باعث افزايش نرخ بيکاري و صدمات جدي به اقتصاد لبنان شده است.

نخست‌وزير لبنان تأکيد کرد لازم است تا کنفرانس‌هايي نظير اين تغييراتي کيفي در بحران کنوني سوريه به وجود آورند.«احمد داوداوغلو» نخست‌وزير ترکيه ديگر ميهمان اين نشست بود. وي در اظهاراتش گفت: شکست در حل بحران سوريه، شکست انسانيت است.وي افزود: با مشورت با اتحاديه اروپا در خصوص روش‌هاي پرداختن به اين بحران بشردوستانه، بايد مسائل سوريه را حل کرد. ادامه دارد...

https://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\02\02-13\20-06-02.htm&storytitle=%DD%CA%CD%20%AB%E4%F5%C8%E1%BB%20%E6%20%AB%C7%E1%D2%E5%D1%C7%BB%BA%20%81%ED%C7%E3%20%DE%C7%D8%DA%20%E3%DE%C7%E6%E3%CA%20%D3%E6%D1%ED%E5

ش.د9405923

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات