تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۹۷۷۰۲

گلايه‌نامه عليه‌ صدا و سيما

(روزنامه اعتماد ـ 1395/09/28 ـ شماره 3696 ـ صفحه 3)

وزير راه و شهرسازي‌ در نامه‌اي‌ صريح و وزير بهداشت در سخناني انتقادي صدا و سيما را متهم به تخريب هدفمند دولت كردند

تعطيلات آخر هفته به كام اهالي ساختمان شيشه‌اي نبود. گلايه پشت گلايه بود كه روانه جام جم مي‌شد. كار با گلايه نامه وزير بهداشت شروع شد. آنجا كه روي آنتن زنده صدا و سيما وزير آرام كابينه كه از سرسخت‌ترين مخالفان دولت تا آرام‌ترين هوادارانش همواره او را تحسين كرده‌اند، از كوره در رفت. از سياست‌هاي غيرمنصفانه صدا‌وسيما انتقاد كرد و از آنها همان سوالي را پرسيد كه اين روزها خيلي‌ها از مخالفان دولت مي‌پرسند: «در دولت قبل كجا بوديد؟» هنوز بهت گلايه‌هاي وزير بهداشت تمام نشده بود كه يك نامه بلندبالا از سوي وزير راه و شهرسازي هم به مقصد جام جم ارسال شد. گلايه از اطلاع‌رساني نادرست از گزارش كميسيون عمران مجلس كه روز چهارشنبه در مجلس شوراي اسلامي قرائت شده بود.

تكميل‌كننده گلايه‌هاي آخر هفته اما اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور بود كه در مراسمي كه وزير بهداشت هم در آن حضور داشت به صدا و سيما كنايه زد كه هنر كرده‌اند كه توانسته‌اند وزير آرام كابينه يعني وزير بهداشت را هم عصباني كنند. هفته پيش وزير كشور و اين هفته سه مقام دولتي ديگر. در ميان دولتي‌ها كسي نيست كه از اهالي ساختمان شيشه‌اي جام جم راضي باشد. هرچند كه در طول دوره دولت يازدهم اين ساختمان سه رييس مختلف به خود ديده است اما همچنان نارضايتي از اهالي آن ادامه دارد. گلايه‌هايي كه شايد در ماه‌هاي منتهي به انتخابات رياست‌جمهوري شدت بيشتري هم به خود بگيرد.

چگونه مردم به ساير خبرهاي شما اعتماد كنند؟

هنوز معلوم نيست تصادف قطار سمنان- مشهد با قطار تبريز- مشهد كه در آن صبح جمعه سرد زير صفر درجه، ٤٩ نفر را به كام مرگ برد قرار است وزير مسكن و شهرسازي را هم از وزارتخانه راهي خانه كند يا نه؛ اما قدر مسلم مخالفان عباس آخوندي وزير اصلاح‌طلب دولت يازدهم تلاش‌هاي رسانه‌اي را براي به سرانجام رساندن استيضاح او به كار بسته‌اند. شاهد اين مدعا هم گزارش‌هاي جهت‌دهي شده رسانه‌هاي منتقد دولت و در راس آنها صدا و سيما است. اگرچه بعد از آمدن علي عسگري، مدير جديد رسانه ملي، كمي از سطح تنش‌هاي ميان دولت و صدا و سيما كاسته شد اما پخش گزارشي تحريف شده از جلسه علني چهارشنبه گذشته مجلس و گزارش كميسيون عمران درباره سانحه قطار سمنان، ميل رسانه ملي به مقصر نشان دادن آخوندي در اين اتفاق را بيش از پيش عيان كرد تا دولتي‌ها دوباره روي ريل گله‌گذاري از صدا و سيما قرار بگيرند. اين‌بار با نامه‌اي اعتراضي و بلندبالا از طرف آخوندي به علي عسگري، رييس صدا و سيما كه دو رونوشت از آن هم به دفاتر رييس‌جمهور و علي لاريجاني رييس مجلس رفته است. آخوندي از رييس صدا و سيما خواسته تا بر اساس ماده ۳۰ اساسنامه سازمان صدا و سيما اين نامه در همان شبكه‌هايي كه گزارش صدا و سيما از آنها پخش شده با دو برابر تعداد تكرار خوانده شود.

گزارش صدا و سيما روز چهارشنبه حدود ۱۰ ساعت در تمام بسته‌هاي خبري آن و همينطور در زيرنويس‌هاي خبري و شبكه خبر منتشر شد. گزارشي كه طبق بيان آخوندي وزير راه و شهرسازي‌ «دروغ، تحريف شده و جريان‌سازي عليه وزارت راه و شهرسازي بود». براي همين او از علي عسگري پرسيده است: «وقتي رسانه ملي يك خبر رسمي را كه ناظر بر رابطه قانوني بين مجلس و دولت است اينگونه تحريف مي‌كند چگونه مي‌توان انتظار داشت كه مردم به ساير خبرهاي شما اعتماد كنند.» نكته مهم در نامه آخوندي اين است كه او همان روز چهارشنبه از ساعت سه بعدازظهر سه بار با رييس صدا و سيما تماس گرفته تا اين گزارش مطابق گزارش كميسيون تصحيح شود اما تا ساعت ٩ شب خبري از تصحيح اين گزازش در كار نبود.

اين اتفاق ظاهرا با وجود دستور رييس صدا و سيما براي تصحيح گزارش رخ داده است. به همين دليل آخوندي به علي عسگري نوشته: «تحريف آشكارا و به‌وضوح در موضوعي با اين درجه حساسيت در افكار عمومي و بي‌توجهي به دستور شما چه معنايي مي‌تواند داشته‌باشد؟ آيا اين جز جريان‌سازي رسانه‌اي، آن هم به صورت بسيار ابتدايي و مبتذل معني ديگري دارد؟» اعتراض آخوندي در اين نامه به چند تحريف مهم صدا و سيما درباره گزارش كميسيون عمران مجلس در صحن علني روز چهارشنبه بود كه از شبكه‌هاي مختلف سيما و در چندين بخش خبري پخش شد. از جمله اينكه صدا و سيما در گزارش خودش به بيش از دو هزار بار خرابي ATC اشاره كرد كه اين عدد هرگز در گزارش كميسيون عمران نيامده بود. يا استفاده از عبارت «بسياري از انتصاب‌هاي كليدي و مناصب حرفه‌اي راه‌آهن يا مغاير با قانون و تخلف بوده و يا...» در گزارش پخش شده از صدا و سيما كه تحريف شده اين جمله از گزارش كميسيون عمران بود: «تعدادي از انتصاب‌هاي حرفه‌اي راه آهن بر اساس تجربه، تخصص مرتبط و رعايت ارتقاي سلسله مراتبي نبوده...».

مهم‌تر از اينها اينكه همان ابتداي گزارش كميسيون عمران قيد شده كه وزير راه و شهرسازي و مديرعامل راه آهن به دليل مديريت كلان خودشان مقصر رفتارهاي انساني و سيستمي پايين‌دست و عوامل نهايي منجر به سانحه نيستند در حالي كه در گزارش صدا و سيما وزارتخانه و ضعف مديريتي عامل اين حادثه اعلام شد. آنها در گزارش خودشان ترجيح دادند تنها سخنان علي مطهري رييس جلسه و نمايندگاني كه مخالف اين گزارش بودند را منعكس كنند. به همين جهت آخوندي در نامه‌اش به رييس صدا و سيما مي‌ نويسد که صدا و سيما «گزارش كميسيون را وارونه جلوه داد و حقيقت را قلب كرد». به علاوه بخش خبري ساعت ١٤ شبكه اول اظهارنظر اكبر تركان، مشاور رييس‌جمهور درباره علت سانحه را يك اظهارنظر شخصي قلمداد كرد. در حالي كه تركان به عنوان سرپرست تيم بررسي‌كننده سانحه از سوي معاون اول رييس‌جمهور صحت عملكرد سيستم را بر اساس بررسي‌هايي كه اين تيم انجام داده بودند اعلام كرده بود.

آخوندي بعد از اينكه به همه كاستي‌هاي گزارش صدا و سيما و جهت دهي‌هاي عامدانه آن اشاره كرده، از رييس صدا و سيما پرسيده است: «آيا بي‌اعتماد ساختن ميليون‌ها ايراني و ۲۵ ميليون مسافري كه سالانه با استفاده از قطار به مقاصد خود سفر مي‌كنند، ناظر بر منافع ملي است؟ آن هم سيستمي كه در مقايسه با تمام شقوق حمل‌ونقلي ايمن‌ترين آنها است؟ آيا اين نوع خبررساني جفا به جان‌باختگان و ملت ايران نيست؟ آيا آنان‌كه صدا و سيما را ابزار كرده‌اند و خون جان‌باختگان را دستاويز تصفيه حساب سياسي خود قرار داده‌اند نمي‌دانند كه گزارشگري گزينش‌گرانه و برجسته‌سازي امور حاشيه‌اي يا دروغين و بازي با افكار عمومي براي مطامع گروهي تا چه حد خطرناك است؟ در اين ميانه يكي به فكر فروش كالاي روسي است و دومي به فكر فروش ريل است. و در اين آشفته‌بازار سياست‌بازان مقصر تعيين مي‌كنند.»

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=62749

ش.د9502875

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات