تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۳۹
مطهري در دانشگاه صنعتي شريف:

قداست نظام به‌ معنی غیرقابل انتقاد بودن نیست

(روزنامه شرق - 1395/09/15 - شماره 2743 - صفحه 2)

امسال برنامه‌های روز دانشجو منحصر به ١٦ آذر نشده؛ مانند مراسم دیروز دانشگاه شریف که «علی مطهری»، نایب‌رئيس مجلس و «احمد مازنی»، نماینده تهران، آنجا سخنرانی داشتند. در این جلسه «مطهری» بابت پیوند خانوادگی با خانواده «لاریجانی»، درخصوص «علی لاریجانی» و آیت‌الله «آملی‌لاریجانی» مورد سؤال قرار گرفت که نایب‌رئيس مجلس هم به آنها جواب داد؛ هم به مزاح و هم به صورت جدی. مطهری در مراسم «نمایندگان مردم در پیشگاه دانشگاه» که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، علاوه بر بیان نظراتش درباره برادران لاریجانی، درباره برخی شخصیت‌ها از جمله مهدی کروبی، حدادعادل و محمدرضا عارف هم صحبت کرد.

عارف به‌ خوبی فراکسيون امید را اداره می‌کند

به گزارش ایسنا، «مطهری» درباره محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، گفت: «ایشان فراکسیون امید را به‌خوبی اداره می‌کنند و فعالیت‌هایشان آثاری داشته است از جمله اینکه سه‌نفری که به‌عنوان عضو شوراي‌عالی نظارت بر انتخابات شوراها از مجلس انتخاب شدند، هر سه از فراکسیون امید بودند و این افراد می‌توانند بر بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها نظارت کنند. مجموعا آقای عارف فعالیت خوبی داشتند، اگرچه ظهور و بروزشان خوب است، کمتر موضع می‌گیرند و کمتر طرح و نامه‌ای امضا می‌کنند».

او افزود: «مثلا روحیه آقای عارف با من فرق می‌کند. من اگر احساس کنم ظلمی صورت می‌گیرد و تا شب چیزی در این رابطه نگویم، خفه می‌شوم و شب خوابم نمی‌برد، ولی بعضی‌ها تحملشان بیشتر است یا دوراندیشی بیشتری دارند و به‌هرحال روحیه‌ها متفاوت است». مطهری در ادامه درباره شخصیت مهدی کروبی، رئیس مجلس ششم، نیز گفت: «ایشان فرد صاف و روراستی بود و شجاعت و مردانگی‌اش نیز خوب بود. آقای کروبی بعضی‌جاها در مجلس در مقابل تندروی‌ها ایستاد و خودش را فدا کرد؛ مثلا درباره طرح اصلاح قانون مطبوعات که از سوی رهبری دستور دادند مطرح نشود، اکثریت مجلس با این موضوع مخالف بودند، اما آقای کروبی یک‌تنه ایستاد و گفت این حکم حکومتی است و حتی اگر آن را قبول نداشته باشیم باید اجرا کنیم».

حدادعادل روح لطیفی دارد

نایب‌رئیس مجلس درباره غلامعلی حدادعادل، رئیس مجلس هفتم، نیز گفت: «آقای حدادعادل کلا فرد ملاحظه‌کار و محافظه‌کاری است. ایشان فرد عاقل و حکیمی است و البته روح لطیفی دارد و اهل ادب است که با توجه به دوستی نزدیکی که با من دارد، بیش از این نمی‌توانم درباره‌اش بگویم».

علی لاریجانی حريت و آزادگي و گاهی انصاف دارد

مطهری درباره علی لاریجانی،‌ رئیس مجلس، نیز گفت: «آقای لاریجانی در ٢٥ سالگی در مدت یک سال مدیرعامل صداوسیما شد و بعد به سمت وزارت ارشاد و دبیری شورای‌عالی امنیت ملی رسید و در روز اول ورودش به مجلس، رئیس مجلس شد. این نشان می‌دهد که ایشان انصافا توانایی‌هایی دارد و فرد باهوشی است که در این مدت پخته شده است. البته شاید هم‌نشینی ما هم با ایشان اثر داشته است و حریت و آزادگی و گاهی انصاف هم در ایشان وجود دارد».

نایب‌رئیس مجلس با تأکید بر لزوم پاسخ‌گویی قوه قضائیه گفت: «مشکل کشور ما این است که مقامات قضائي راجع به همه‌چیز، از برجام گرفته تا سبک زندگی اسلامی صحبت می‌کنند، جز آن چیزي که باید درباره‌اش صحبت کنند؛ مثلا می‌گویند ٢١ سال زندان برای آقای احمد منتظری در نظر گرفته شده است، البته ما در نهایت باید حکم قوه قضائیه را؛ چه سختگیرانه بدانیم، چه خیر و چه آن را قبول داشته باشیم یا نه، بپذیریم، اما گاهی هم باید در این رابطه توضیح بدهند».

او با اشاره به مناسبت ١٦ آذر، روز دانشجو، تصریح کرد: «اهمیت کار دانشجویان در سال ٣٢ این بود که آن کار را در خفقان انجام دادند. در شرایطی که چندماه از کودتای ٢٨ مرداد گذشته بود و ظلمت و تاریکی کشور را فرا گرفته بود. این حاکی از روشن‌بینی، شجاعت و فداکاری دانشجویان است و همواره این حرکت‌ها ارزش بیشتری پیدا می‌کنند». نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: «در مجلس نهم موضوع ستار بهشتی که به قتل رسید، مطرح شد. او جوانی بود که در وبلاگ خود چند جمله انتقاد و احیانا ‌توهین نوشته بود و طبق گزارش پلیس فتا در روز بیش از هشت بازدیدکننده نداشت. شاید اگر او را فرا می‌خواندند و با او حرف می‌زدند، مشکلی نداشت؛ اما او را گرفتند و مأمور خطاکاری با تفکر حفظ نظام این حركت را انجام داد. آن زمان در مجلس برخی نمایندگان مخالف احضار وزیر برای پاسخ‌گویی دراین‌باره بودند و می‌گفتند به‌هرحال او مخالف نظام بوده است. مگر ما باید مخالف را بزنیم و بکشیم. ما هم برای نظام جمهوری اسلامی قداست قائلیم؛ اما این قداست به معنی غیرقابل انتقادبودن نیست».

مطهری درباره موضوع قتل‌های زنجیره‌ای نیز گفت: «در آن زمان هم می‌گفتند به خاطر حفظ نظام و برای ترساندن روشنفکران این کار را کردیم؛ درحالی‌که رهبری در نمازجمعه گفتند فروهر از افراد معتدل بوده، ما گاهی خود را موظف به برخی کارها می‌دانیم که خلاف عدل است و باید دقت کنیم که از تجربه قرون وسطا در اروپا پرهیز کنیم».

اگر پدرم شهید نمی‌شد، ٩٧ ساله بودند

او در پاسخ به این پرسش دانشجویان که اگر شهید مطهری زنده بود، امروز چه جایگاهی داشت، به مزاح گفت: «اگر الان مطهری بود، در واقع نبود». او بعد از خنده دانشجویان گفت، از لحاظ سن‌وسال می‌گویم. علی مطهری ادامه داد: «ایشان متولد سال ١٢٩٨ بودند و اگر شهید نشده بودند، امروز ٩٧ساله بودند که بعید بود با این فشارهایی که در جمهوری اسلامی است تا ٩٧سالگی دوام می‌آوردند. اگر ایشان امروز بودند، به تعبیر خود رهبری قطعا رهبر بودند. ما یک سال پس از دوره رهبری خدمت آیت‌الله خامنه‌ای رسیدیم، اولین جمله‌ای که ایشان گفتند، این بود که اگر مطهری زنده بود، الان رهبر بود كه این موضوع روشنی است؛ زیرا ایشان نزدیک‌ترین فرد به امام (ره) بودند و فاصله‌شان با ديگر یاران امام (ره) زیاد بود. قطعا شهید مطهری با خیلی از روش‌های امروزی و سخت‌‌گیری‌های غیرلازم مثل خیلی از ردصلاحیت‌ها مخالف بودند».

سعی کنیم حصر با همدلی و گفت‌وگو حل شود

نایب‌رئیس مجلس ادامه داد: «نباید در کشور کار خلاف قانون انجام شود. ما باید سعی کنیم مسئله حصر را با همدلی و گفت‌وگو حل کنیم». مطهری در پاسخ به پرسش دیگری درباره اقدامات عملی خود درباره رفع حصر، تأکید کرد: «ما در خیلی جاها گفت‌وگو و صحبت کرده‌ایم. من حتی موضوع حصر را خدمت رهبری مطرح کردم و ایشان هم جوابی دادند که بعدا این جواب را می‌گویم؛ به‌هرحال ما یا باید نطق کنیم و تذکر بدهیم یا اینکه نامه بنویسیم. نمی‌توانیم در خانه این افراد برویم!».

می‌خواهید دعوای خانوادگی برای ما درست کنید!

او لغو برخی کنسرت‌ها و سخنرانی‌ها، از جمله سخنرانی خودش در مشهد را نیز برخلاف قانون عنوان کرد و افزود: «برنامه‌ای که مجوز دارد، نباید لغو شود. این اختیار صرفا در حیطه کار شورای تأمین شهرستان یا استان است و اگر عده‌ای احساس خطر می‌کنند باید به شورای تأمین بگویند تا اگر نظر شورا لغو یک مراسم بود، آن را لغو کنند. اما اینکه دادستان شخصا بگوید من احتمال جرم می‌دادم و مراسم را تعطیل کردم، به صرف احتمال جرم نمی‌توان جلسه‌ای را تعطیل کرد». نماینده مردم تهران در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان، درباره رویکرد رئیس مجلس به حکم جلب محمود صادقی، نماینده تهران با اشاره به نسبت خانوادگی خود با علی لاریجانی، به مزاح گفت‌: «شما می‌خواهید دعوای خانوادگی برای ما درست کنید». او ادامه داد: «به نظرم آقای لاریجانی باید حکم جلب نماینده را به آن شکل و در آن ساعت از شب رد می‌کردند. اگر چنین بود، نطق ایشان منصفانه‌تر بود. اما بقیه مطالب نظر ایشان بود و من نمی‌توانم درباره آن اظهارنظر کنم».

از نامه من درباره اعدام‌ها سوءاستفاده شد

نایب‌رئیس مجلس، در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سؤال دانشجویی درباره اعدام‌های دهه ٦٠ نیز گفت: «بعد از انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری که حدود یک ماه در رسانه‌ها مطرح بود و سؤالاتی وجود داشت، ما از دست‌اندرکاران خواستیم توضیحی در این رابطه بدهند. البته ما تأیید نکردیم که اعدام‌هایی گسترده‌ای وجود داشته یا نداشته است، بلکه خواستیم به مردم توضیح دهند داستان چه بوده است. گفتیم باید توضیح دهند که نهایت دقت، عدالت و انصاف را دراین‌باره داشته‌ایم و مردم را قانع کنند و به شکلی عمل کنیم که بگوییم حتی حاضر نیستیم به منافقین ظلم کنیم. متأسفانه نامه من باعث آشوب شد و گفتند شما از منافقین دفاع کردید و در واقع از نامه من سوءاستفاده شد».

مطهری در پاسخ به سؤال دیگری، ردصلاحیت‌های سلیقه‌ای در انتخابات را موجب نقض حقوق مردم و کاندیداها عنوان کرد و درباره موضوع بازداشت خبرنگاران نیز گفت: «البته گاهی سخت‌گیری‌هایی می‌شود، اما نمی‌شود گفت همه اینها بی‌مورد و برای ایجاد خفقان بوده است. به‌هرحال گاهی نگاه ما به مسئله حفظ نظام، نگاه درستی نیست و فکر می‌کنیم نظام، موجود لرزانی است که با یک باد این طرف و آن طرف می‌رود. ضمن اینکه اکثریت مردم نظام را دوست دارند و اینکه بگوییم گروه دیگری جایگزین شوند به این سادگی نیست».

نباید مسائل مربوط به عفاف را کم‌اهمیت تلقی کرد

نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به سؤال دانشجویی درباره نظرات فرهنگی خود نیز گفت: «مفروض شما این است که اگر کسی در موضوع تفکر و بیان معتقد به آزادی است، باید در سایر حوزه‌ها هم معتقد به آزادی باشد؛ درحالی‌که این‌طور نیست. اگر ما می‌گوییم فکر و بیان باید آزاد باشد، با این ملاک است که قوای انسانی مثل تفکر، اراده و اخلاق باید شکوفا شود، اما قوای حیوانی انسان باید تحت کنترل عقل و اراده قرار گیرد و لزوما نباید آزاد باشد». این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نباید مسائل مربوط به عفاف را کم‌اهمیت تلقی کرد، گفت: «این اشتباهی بود که در اروپا رخ داد که مسائل مربوط به غریزه جنسی را پیش پا افتاده می‌دانند و حتی ممکن است بگویند آن را حل کرده‌ایم. راهی جز آنچه اسلام گفته نیست. قرآن هم می‌گوید مسائل مربوط به عفاف و روابط زن و مرد خیلی مهم است. البته سخت‌گیری در این مسائل هم درست نیست، اما فلسفه حجاب باید رعایت شود».

مطهری در واکنش به اظهارات دانشجویی درباره لغو کنسرت‌ها و برجسته‌کردن این موضوع، تصریح کرد: «ما گفتیم که اگر این راه باز شود و کنسرت ممنوع شود، ممکن است فردا هر استان برای خود موضوع دیگری را مطرح کند. چه اشکالی دارد اگر در قم هم یک کنسرت سنگین، متین و شرعی برگزار شود». او در واکنش به اظهارات یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه مسئله اصلی مردم موضوع معیشت و اقتصاد است، تأکید کرد: «مسائل معیشتی مهم است؛ اما نباید مغالطه کنیم و مثل «کیهان» باشیم، هرکدام از این مسائل در جای خود مهم است. اگر آزادی بیان باشد و تخلفات مالی و اختلاس‌ها بیان شود، کسی جرئت این اقدامات را به خود نمی‌دهد و مسائل معیشتی هم بهتر حل می‌شود. همچنان‌ که هرگاه رسانه‌ها ‌آزاد بودند، کمتر فساد انجام شده است، ضمن اینکه در هیچ کشوری این‌چنین نیست که مسائل معیشتی وجود نداشته باشد».

مازني: برخی از تریبون خود می‌گویند فلان برنامه نباید انجام شود

حجت‌الاسلام «احمد مازنی» نماینده تهران در مجلس هم در این مراسم گفت: «باید توجه داشته باشیم که اگر گرفتار روحیه استبدادی شویم، گرفتار پذیرش استیلای خارجی هم خواهیم شد و به حریم فرهنگ و دانش تعرض مي‌شود؛ بنابراين من در عین اینکه دست همه عزیزان بسیج و نیروهای امنیتی را می‌بوسم، عرض می‌کنم ما امنیت دانشگاهی می‌خواهیم؛ اما دانشگاه امنیتی نمی‌خواهیم و معتقدیم نگاه حرفه‌ای و علمی و فرهنگی باید بر فضای دانشگاه حاکم باشد». این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «من طرح گفت‌وگوی ملی در پارلمان را کلید زدم که از سوی آقای دکتر عارف و فراکسیون امید مورد استقبال قرار گرفت و اصولگرایان هم از آن استقبال کردند. ما معتقدیم باید فضایی فراهم کنیم که به شکل چهره‌به‌چهره نقدها و مسائل گفته شود».

او درباره حکم جلب محمود صادقی، نماینده تهران نیز گفت: «آقای صادقی فرزند شهید و نماینده شجاع آزاده و خوش‌فکر فراکسیون امید در مجلس است. آنچه ایشان مطرح کردند یک سؤال بود که هم وظیفه و هم حق نماینده است. ایشان سؤال از وزیر اقتصاد را مطرح کردند و من هم عین این سؤال را از وزیر دادگستری پرسیدم». او درباره موضوع لغو کنسرت‌ها و لغو برخی سخنرانی‌ها تصریح کرد: «نباید با یک کار طبیعی، قانونی، مشروع و مورد پسند مردم مخالفت شود و با استفاده از ابزار قانونی یا تریبون‌هایی که در اختیار دارند مانعی برای آن ایجاد کنند؛ از نظر ما تعطیلی کنسرت یا سخنرانی یا روضه یا یک برنامه سیاسی هیچ تفاوتی ندارد و در این میان کسانی که این مخالفت‌ها را مطرح می‌کنند، خودشان بیشترین آسیب را می‌بینند. ما شاهد این هستیم که برخی برنامه‌ها مجوز قانونی دارند؛ اما کسانی از تریبون خود استفاده می‌کنند و می‌گویند فلان برنامه نباید انجام شود. اگر امروز امام ‌جمعه می‌گوید نمی‌گذارم کنسرت برگزار شود، فردا هم یک نفر ديگر پیدا می‌شود و می‌گوید نمی‌گذارم فلان كار انجام شود.

http://www.sharghdaily.ir/News/109192

ش.د9502955

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات