تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۸۶۸۲

اصلاح‌طلبان در حیاط خلوت دانشگاه

(روزنامه شرق ـ 1395/09/17 ـ شماره 2745 ـ صفحه 2)

آيين‌هاي شانزدهم آذر امسال در حالی برگزار شد که انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های مختلف کشور از چهره‌های اصلاح‌طلب و برخی از نمايندگان عضو فراکسیون امید برای سخنرانی دعوت کرده بودند. در این میان اما سخنرانی برخی از مدعوین یا برگزار نشد یا با تنش‌هایی همراه بود. به عنوان نمونه قرار بود مصطفی تاج‌زاده در دانشگاه امیرکبیر حضور پیدا کند که به گفته مجری مراسم، با وجود اخذ مجوز از مدیریت دانشگاه، نیم‌ساعت قبل از شروع برنامه از حضور او در دانشگاه جلوگیری کردند.از سوی دیگر، غلامحسین کرباسچی که با دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی برای سخنرانی در سالن شهید بهشتی این دانشگاه حاضر شده بود، در واکنش به شعار جمعی از دانشجویان مخالف خود، از سخنرانی در این مراسم خودداری کرد. مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم که به دانشگاه علم و صنعت رفته بود، به دلیل اتمام وقت برنامه نتوانست به سؤالات دانشجویان پاسخ دهد و همین موضوع اعتراض دانشجویان را به همراه داشت.مجید انصاری اما در سخنان خود در این دانشگاه گفت: بعد از تمدید قانون تحریم‌های ایران از سوی آمریکا عده‌ای آن‌قدر در داخل خوشحال شدند که کم مانده بود ترامپ پیام تبریک بفرستد که برجام شکست می‌خورد ولی بدانید این دولت و نظام برای هر شرایطی طرح دارد و ایستادگی می‌کند.

مازنی: سؤال نمایندگان به مفهوم تهمت و پیش‌داوری نیست

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام احمد مازنی هم در مراسم روز دانشجو در این دانشگاه گفت: طرح سؤال از ناحیه نمایندگان به مفهوم تهمت و پیش‌داوری نیست و سؤال نه توهین است، نه تهمت و نه قضاوت و صرفا برای مشخص‌شدن مباحث بیان می‌شود. او گفت: اصل را بر این می‌گذاریم که مسئولان نظام در سلامت مالی و اقتصادی هستند اما اگر سؤال پیش آمد پاسخ‌گو باشند و اگر سؤال به گونه‌ای باشد که افکار عمومی قانع نشوند، ما به دنبال کشف حقیقت و عدالت هستیم.

نجفی: وقتی به سفارت کشور دیگری حمله کنند می‌توان انتظار سرمایه‌گذاری داشت؟

محمدعلی نجفی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور و وزیر اسبق آموزش و پرورش هم که در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی حاضر شده بود، گفت: یکی از این چالش‌ها مسئله اشتغال در جامعه ماست و برخی سؤال می‌کنند چرا مشکل اشتغال را دولت نتوانسته حل کند. لازمه ایجاد اشتغال پایدار، سرمایه‌گذاری در فضای امن از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. در کشوری که سرخود به سفارت کشور دیگری حمله کنند و اسناد و مدارک را بسوزانند، آیا می‌توان انتظار سرمایه‌گذاری داشت. در کشوری که نایب‌رئیس مجلس اجازه سخنرانی یک‌ساعته را ندارد، آیا می‌توان انتظار سرمایه‌گذاری داشت؟ آیا حرکت‌هایی از این نوع، ضداشتغال نیست؟ زمانی هم که رئیس‌جمهور ابراز تأسف می‌کند، عده‌ای می‌گویند شما چرا به فکر اشتغال نیستید؟ هر جا که آزادی ‌بیان به خطر می‌افتد، حتما باید رئیس‌جمهور عکس‌العمل نشان دهد.به گزارش ایلنا، مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: بعضی‌ها می‌گویند سه میلیون بی‌کار داریم و مخالفان دولت می‌گویند پنج میلیون بی‌کار. ما می‌گوییم برای حل مشکل اشتغال باید حداقل رشد هشت‌درصدی در اقتصاد را داشته باشیم و باید سرمایه‌گذاری کافی انجام شود. در این راستا نیازمند جامعه‌ای قانونمند هستیم. اما عده‌ای سعی دارند امید جامعه را از بین ببرند.نجفی با بیان اینکه عده‌ای اعتماد مردم را نشانه رفته‌اند، گفت: بدترین اقدامات و سوءاستفاده‌ها و خطاها در بخش‌های دیگر انجام می‌شود، اما صدایشان را در نمی‌آورند. دیدید آقایی که از اول انقلاب کم مشکل نساخته، در توییت خود رسما اعلام کرد، رئیس‌جمهور روسیه گفته، وزیر خارجه شما جاسوس آمریکاست و زمانی که اعتماد مردم لطمه خورد، گفت اشتباه کردم. یا مثلا گفته بود خانمی با پنج وزیر رابطه نامشروع داشته و بعدا گفت، اشتباه کردم.

منتجب‌نیا: در حال ‌حاضر مسئله رفع حصر قفل شده است

همچنین حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا هم در این مراسم گفت: درحال‌حاضر مسئله رفع حصر قفل شده است، ولی امیدواریم با اراده مقامات عالی نظام، مسئله حصر حل شود و شادی و نشاط بیشتری به ملت برگردد. برای ما و ملت حصر و ممنوع‌التصویری اقناع‌کننده نیست. به گزارش ایلنا، منتجب‌نیا تأکید کرد: امنیتی‌کردن دانشگاه‌ها و محدودکردن دانشجویان خطرناک است. اگر دانشجو می‌خواهد مؤمن باشد، بگذارید به اختیار خودش مؤمن باشد.

انتقاد شریعتی از لغو سخنرانی‌ها

احسان شریعتی هم در نشست «جنبش دانشجویی؛ بیم‌ها و امیدها» که به همت انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) ایلام برگزار شد، شرکت کرد. او در این نشست گفت: امروز می‌بینیم سطح بحث‌ها در چه حد است، آیا اجازه دارند از بیرون دانشگاه وارد شوند؟ در یک سخنرانی من که در سیستان‌وبلوچستان داشتم، خبرنگارها هم اجازه‌ ورود پیدا نکردند. یا در اخبار می‌شنویم به فلان نماینده‌ مجلس اجازه‌ سخنرانی نداده‌اند، یا دانشجویانی ستاره‌دار و استادانی تعلیق می‌شدند، همه‌ اینها دور از شأن و کرامتی است که در جهان‌بینی توحیدی سراغ داشتیم و مدعی‌اش بودیم.به گزارش ایسنا، شریعتی گفت: بیم و دغدغه سیاسی این است که دانشجو می‌ترسد از اینکه ستاره‌دار شود و دستاوردش کمتر از هزینه‌ صرف‌شده باشد، بنابراین دانشگاه باید با احتیاط و سنجیده این خواسته را مطالبه کند که دانشگاه محیط آزادی و آزمون انواع سلایق و گرایش‌های فکری و سیاسی است و باید به شکل مطلق آزاد باشد و وجود تنش در برخی برنامه‌های دانشجویی طبیعی است.

علی مطهری: دانشجویان مراقب آرمان‌های انقلاب باشند

دانشگاه امیرکبیر اما اگرچه نتوانست میزبان تاجزاده باشد، اما علی مطهری به همراه پروانه سلحشوری و فریده اولادقباد از اعضای فراکسیون امید در نشست روز دانشجوی این دانشگاه حاضر شده و سخنرانی کردند.به گزارش ایلنا، علی مطهری در سخنانش با بیان اینکه مبارزه با استبداد داخلی و خارجی فقط مختص یک زمان خاص نیست، گفت: ما این عقیده را داریم که نظام جمهوری اسلامی مانند پهلوی استبدادی نیست و انتخابات نمونه همین عدم استبداد در کشور است. ما نیازمند نظارت بر نهادها و سازمان‌ها برای جلوگیری از استبداد هستیم.او با یادآوری اینکه انقلاب صدر اسلام بعد از ٥٠ سال به انحراف کشیده شد و واقعه کربلا به وجود آمد، گفت: دانشجویان امروز باید مراقب آرمان‌های انقلاب باشند و هرجا دیدند انحرافی صورت می‌گیرد آن را فریاد بزنند.مطهری با اذعان به این مسئله که برخی افراد کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند، گفت: رهبر انقلاب حتی درباره آرزوی سلامتی برای ایشان در پروازهای هواپیمایی خواهان حذف این جمله شدند اما برخی مقاومت کردند و باز هم الان استفاده می‌شود یا رهبری گفتند کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها برقرار شود اما الان سخنرانی‌ها را لغو می‌کنند مردم اینها را می‌بینند. اینها به نظام و جایگاه رهبری ضربه می‌زند.

برنامه دیدار با رهبری و محصوران برای رفع حصر

او گفت: من فکر می‌کنم باید مسئله حصر هرچه زودتر حل شود این نمی‌شود که ما هر چندوقت دور هم جمع بشویم و این صحبت را مطرح کنیم. درحال‌حاضر رفع حصر جزء مطالبات بخش زیادی از جامعه ماست. ما صحبت‌هایی انجام دادیم تا وفاق ملی به وجود آید. یکی از مشکلات آزادی این افراد، نظر و عقیده برخی از مسئولان است که اگر آنها معذرت‌خواهی نکنند یا توبه نکنند نظام و رهبری ضربه می‌خورند. این ایرادی ندارد که برخی درباره سال ٨٨ نظر دیگری غیر از نظر محصوران داشته باشند مطهری گفت: ما برنامه داریم ضمن ملاقات با رهبری و سپس دیدار با محصوران این مشکل را حل کنیم.او در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه شخصی‌بودن حساب‌های قوه قضائیه به طور کامل تکذیب شده است، گفت: در زمان آیت‌الله یزدی از رهبری مجوز می‌گیرند که این پول‌ها برای حل مشکلات مالی قوه قضائيه سپرده‌گذاری شود. این‌طور که ما تحقیق کردیم حساب‌ها به اسم ایشان نبوده است؛ اما چون این حساب‌ها شخصی بوده باعث سؤال برای نماینده‌ شد که آن حاشیه‌ها را ایجاد کرد و در واقع نمایندگان فقط سؤال کردند اما پاسخی که داده شد بسیار تند بود.

صادقی بهتر بود دادگاه نمی‌رفت

او ادامه داد: کار نماینده سؤال است و قرار نیست همه سؤالات درست باشد همان‌طورکه از وزرا سؤال می‌شود. نمی‌توان سؤال‌پرسیدن را تشویش، افترا و جرم بدانیم . من با قوه قضائيه صحبت کردم اینها اصلا قانون نظارت بر نمایندگان را قبول ندارند اما ما ملزم به اجرای قانون، حتی قانون بد، هستیم. آقای صادقی هم بهتر بود فردای آن روز به دادگاه نمی رفت اما خب ایشان استدلال داشتند که امکان سوءاستفاده وجود دارد.

آيت‌الله خامنه‌ای جلوی تندروی در اعدام‌های ٦٧ را گرفتند

او در پاسخ به سؤالی درباره اعدام‌های سال ٦٧ گفت: بعد از عملیات مرصاد برخی زندانیان با مجاهدین اعلام همبستگی کردند. همان موقع این سؤال پیش آمد که با این مخالفان مسلح چه برخوردی بکنیم. از امام حکم گرفتند که دقیق متن آن یادم نیست. قرار شد این افراد احضار شوند و آخرین موضع آنها را درباره سازمان بپرسند. در نهایت قرار شد اگر این گروه سه‌نفره متفق‌القول بر این بودند که این فرد بر حمایت خود از مجاهدین اصرار دارد حکم اعدام فقهی آنها صادر شود.او ادامه داد: ما این را پرسیدیم که آیا این اعدام‌ها شامل دیگر گروه‌ها و نیروهای چپ بوده که گفتند چنین چیزی نبوده است. درحالی‌که برخی می‌خواستند این مسئله را به همه گروها ربط بدهند رئیس‌جمهور آن زمان آقای خامنه‌ای جلوی این تندروی را گرفتند.

حکم منتظری سنگین است

مطهری در پاسخ به سؤالی درباره حکم احمد منتظری گفت: دادگاه روحانیت مستقل است و زیر نظر قوه قضائيه نیست. ایشان یک سندی منتشر کردند که به نظر من ایرادی ندارد؛ چراکه مردم باید بدانند چه اتفاقی صورت گرفته است؛ برهمین‌اساس معتقدم حکمی که به ایشان داده شده، سنگین است.او درباره قتل‌های زنجیره‌ای نیز گفت: نظام با این مسئله برخورد و قبول کرد که مسئولیت با خودش است مثل الان عده‌ای با این تفکر که با پیروزی خاتمی و رشد روشنفکری، نظام در خطر افتاده است سرخود عمل کردند. این تفکر تمام نظام نبود و بخشی کوچکی از آن، این اعتقاد را داشت. عاملان قتل‌های زنجیره‌ای گفتند انجام این قتل‌ها برای ایجاد ترس در بقیه بوده است.او با بیان اینکه بازرگان به پیشنهاد آیت‌الله مطهری نخست‌وزیر شد و ظهر روز شهادت‌شان موافق استعفای بازرگان بودند، گفت: در‌واقع دولت بازرگان دوران گذار انقلاب را کم‌هزینه کرد و باعث شد کشورهای خارجی دست از سر انقلاب بردارند.مطهری با اشاره به اینکه عارف نقش مهمی در مدیریت فراکسیون امید دارد، گفت: این فراکسیون فعالیت‌های مثبتی داشته است؛ الان از سه عضو کمیسیون شوراها، دو نفر از فراکسیون امید هستند و در کمیسیون احزاب هم، هر دو نفر از امید هستند؛ تمام اینها نیازمند کارهای پشت صحنه و لابی‌کردن است. عارف، زیاد علنی کار نمی‌کند؛ اما فعالیت وی مثبت است.

محمود صادقی هم که در مراسم «صحن دانشگاه حصن آزادی»، در دانشگاه تهران سخنرانی می‌کرد، سخنان خود را با بیان اینکه به من توصیه کرده‌اند ترمزدستی را بکشم، حرف‌های خود را آغاز کرد که با شعار «صادقی حمایتت می‌کنیم» دانشجویان روبه‌رو شد. به گزارش ایلنا، او گفت: «من در ابتدا احترام خود را به رئیس وقت دانشکده در زمان ۱۶ آذر و معاون او ابراز می‌کنم که در برابر تهدیدات مأموران ایستادگی کردند و با به‌صدا‌درآوردن زنگ، دانشجویان را به ایستادگی در برابر مأموران متجاوز دعوت کردند. پیامی که از سه آذر اهورایی می‌گیریم، این است که در برابر سلطه‌گرانی که پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد سلطه‌یافته بودند، بایستیم».صادقی با بیان اینکه کسی نمی‌تواند ما را به عدم التزام متهم کند، گفت: ‌«خواسته ما چیزی جز التزام عملی به جمهوری اسلامی نیست. من به عنوان نماینده مردم در مجلس، هیچ دغدغه‌ای جز سوگندم ندارم؛ این سوگند، سوگندی شرعی است و اگر به آن عمل نکنیم، کفاره دارد.نماینده مردم تهران با بیان اینکه «من سعی می‌کنم ترمز را بکشم؛ اما بعضی حرف‌ها را بدم نمی‌آید بزنم»، گفت: «بنده در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، فردا باید پاسخ‌گو باشم. برخی مدعی‌اند که سؤالی که من کردم، به دیگران ارتباط دارد. من گفتم دیگران چه کسانی هستند. همه به من می‌گویند مگو؛ حتی به من می‌گویند آرامش مجلس باید حفظ شود. می‌گویند این سؤال من ریشه در آن سوی مرزها دارد. خیلی جالب است که این‌گونه با سؤال من برخورد شده است. البته قرار بود من به دفتر قوه قضائيه بروم و اسناد مربوط به این را که این حساب‌ها به شخصی مربوط نیست، ببینم؛ اما من وقت نکردم. من فقط یک سؤال پرسیدم که با توجه به اظهارات وزیر اقتصاد که گفته بود حساب‌های سپرده‌ای وجود دارد، گفتم این حساب‌ها چیست و حدود قانونی و موازین شرعی مورد استناد چه هست.

از همین جا من باید اول بگویم لا اله الا الله و اشهد ان محمد الرسول الله و بگویم من به نظام جمهوری اسلامی اعتقاد کامل دارم. به اصل پنجم و ششم قانون اساسی اعتقاد کامل دارم. به اصل ۱۰۷ قانون اساسی اعتقاد کامل دارم. من از ابتدا تا آخر به قانون اساسی اعتقاد دارم؛ جایی‌که قانون اساسی می‌گوید رهبری، بعد می‌گوید رهبر در قوانین با سایر مردم یکسان است. اعتقاد دارم به اینکه اصل ۳۲ می‌گوید: هیچ‌کسی را نمی‌توان دستگیر کرد، مگر به حکمی که قانون معین کرده است». او افزود: مرحوم مهندس بازرگان همه جوانی‌های ما و تندی‌ها و خامی‌ها را تحمل کردند و شرافتمندانه سر به خاک گذاشتند. امیدوارم ما هم از این نسل درس بگیریم. ممکن است اختلاف دیدگاه داشته باشیم؛ اما من به اصل ولایت فقیه اعتقاد قلبی دارم. از نوع ولایت مطلقه هم قائل هستم. من هم یکی از مطالبات مردم ایران را رعایت موازین شرعی می‌دانم».الهه کولایی هم در همین مراسم، گفت: باید مراقب جریان پوپولیسم بود زیرا این جریان امروز نه تنها در آمریکا و کشورهای منطقه بلکه در اروپا نیز در حال گسترش است و نقش دانشجویان در جلوگیری از این جریان و گسترش و تقویت عقلانیت به‌جای پوپولیسم بسیار مهم است.او با اشاره به انتخابات پیش رو و لزوم توجه و دقت به این انتخابات گفت: باید به گزینه‌های واقعی و مقدور توجه کنیم نه گزینه‌هایی که آرزوهای ماست و به سمت تکاپوی حاکم‌شدن به مردم بر سرنوشت حرکت کنیم.

http://www.sharghdaily.ir/News/109377

ش.د9502655

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات