صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۹۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 12 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در اوایل فتنه به یکی از سران فتنه گفتم شما در ظاهر با نظام هستید و به گفته خودتان در حال اعتراض انتخاباتی هستید اما بدانید که مدیریت این جریان به دست بیگانگان می‌افتد و آنها با استفاده از کار شما، اصل نظام را هدف می‌گیرند.(95/5/31)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
رسانه انتخاباتی

شکست کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری که همه رسانه‌های قدرتمند آمریکا و شخصیت‌های با نفوذ از آن حمایت می‌کردند، در مقابل ترامپ که تنها به شبکه اجتماعی توئیتر دسترسی داشت، فضای انتخابات‌ها و تأثیرگذاری‌های سیاسی را به سمت گرایش به شبکه‌های اجتماعی سوق داده است. اگر اکنون شاهد آن هستیم که همه کارشناسان درباره موج ترامپیسم و آینده جهان سخن می‌گویند، حاکی از آن است که جنبش‌های اعتراضی بدون توجه به تریبون‌های رسمی و بر پایه فهم شخصی به نتایجی می‌رسند و برخلاف آنچه اعلام می‌کنند، عمل می‌کنند.
با توجه به این موضوع و حتی پیش از موج ترامپیسم، ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی در ایران یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بوده است که توانسته است به منزله یک اهرم فشار در سپهر سیاسی کشورمان نقش‌آفرینی کند. برای نمونه، می‌توان به جریان‌سازی شبکه‌های اجتماعی در زمینه حقوق‌های نجومی اشاره کرد که دامنه آن روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و حتی ممکن است انتخابات آینده را تحت‌تأثیر قرار دهد.
شبکه‌های اجتماعی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده بخش اعظمی از مباحث مربوط به آزادی بیان، شیوه‌های تبلیغات انتخاباتی، تخلفات انتخاباتی، هشدارهای نهادهای نظارتی و حتی امنیتی را دربرمی‌گیرد و از هم‌اکنون پیداست که نامزدهای انتخاباتی اولویت خود را در انتخابات آینده بر نحوه مدیریت فضای شبکه‌های اجتماعی تعریف کرده‌اند؛ از این رو لازم است مسئولان دلسوز انقلاب به هوش باشند که سرمایه‌گذاری صرف بر رسانه‌های بزرگ، رسمی، سراسری یا بنریزه کردن انتخابات، جایگاه گذشته خود را از دست داده است و امروز دیگر نمی‌توان انتظار پلمب یا فیلتر شبکه‌های اجتماعی با ابلاغ یک بخش‌نامه به منظور کاهش تخلفات در انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر 96 را داشت؛ زیرا با این فضاسازی بهانه برای برخی از جریان‌ها درست می‌شود که حتی در قالب شعاری ساده مانند جنگ با فیلترینگ بتوانند نتایج انتخابات را به صورت غیر ملموس تغییر دهند.  

▼ گزارش روز
سال کابوس صهیونیست‌ها

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» به قلم «شائول شای» می‌نویسد: «در سال 2016 میلادی، جهان، تحولات زیادی را در خاورمیانه شاهد بوده است که مهم‌ترین نتیجه آن، سایه افکندن هراس از هژمونی ایران بر اسرائیل [رژیم صهیونیستی] است. اقناع روسیه از سوی ایران که به تصمیم راهبردی روسیه برای مداخله در جنگ با معارضان سوریه منتهی شد، به پیروزی ارتش «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه و تثبیت بیش از پیش خواست محور مقاومت در منطقه خاورمیانه شده است و به موفقیت‌های چشمگیری در لبنان و عراق دست یافته است که همگی زنگ خطری جدی برای اسرائیل است.» یکی از مقامات رژیم صهیونیستی نیز در روزهای گذشته طی مصاحبه‌ای گفته بود: «نتانیاهو در شرایط روحی خوبی به سر نمی‌برد و تمام افرادی که با وی دیدار داشته‌اند، او را نگران، مضطرب و فاقد تمرکز یافته‌اند.» اما چرا رژیم صهیونیستی در چنین شرایطی قرار گرفته است؟
در حالی که این رژیم و سران آن با ایجاد گروهک‌های تروریستی تلاش داشتند محور مقاومت را متلاشی کرده و اهداف خود را در منطقه اجرایی کنند، غافل از این بودند که برای نیل به اهداف خود باید از دژ محکمی به نام ایران و همپیمانانش در منطقه عبور کنند! اما امروز نه تنها داعش در حال نابودی است و همچنان بشار اسد در مسند قدرت، بلکه به واسطه فتنه گروه‌های تکفیری، روسیه نیز در کنار ایران قرار گرفته است و ضریب نفوذ جمهوری اسلامی ایران هم از نظر معنوی و گفتمانی و هم از نظر سیاسی و نظامی در منطقه افزایش یافته است. مسائلی که سال 2016 را نه تنها برای نتانیاهو که برای تمام همپیمانان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صهیونیست‌ها به یک کابوس تبدیل کرده است.

▼ اخبار ویژه
اگر کاری نمی‌کنید سکوت کنید!

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم با بیان اینکه در کابینه دولت یازدهم، افراد سرمایه‌دار و مرفهی حضور دارند که کمتر درد محرومان را حس می‌کنند، تصریح کرد: وقتی کسی که خود در خانه دوهزار متری در لواسان زندگی می‌کند و از ابتدا هم سر سفره انقلاب بوده و به موقعیتی دست پیدا کرده است، این گونه بی‌اعتنا با موضوعی مانند مسکن مهر برخورد می‌کند، معلوم می‌شود نگران وضعیت محرومان جامعه نیست و طرح و برنامه جدی برای محرومیت‌زدایی ندارد. حسینی افزود: مسئولان اگر کاری نمی‌کنند لااقل سکوت کنند و با ارائه راهکارهایی، مانند عقیم کردن گورخواب‌ها مردم را آزرده نکنند و نمک به زخم محرومان جامعه نپاشند.

دیگر حکومت دینی نمی‌خواهیم!
سیدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس گفت: نظریه هاشمی رفسنجانی برای انتخابات سال آینده این است که اعلام کند دیگر حکومت دینی نمی‌خواهیم و حکومت دینی جامعه ما به حکومت مسلمانان و مشابه کشورهای مالزی و ترکیه تبدیل شود و فقط حاکمان ما مسلمان باشند. وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر می‌خواستیم حکومت دینی نداشته باشیم، پس چرا انقلاب کردیم، تصریح کرد: البته شروع‌کننده این نظریه فائزه هاشمی است که اعلام کرد به حکومت دینی اعتقادی نداریم و آقای هاشمی و خانواده‌اش به دنبال پیدا کردن این نظریه در انتخابات سال آینده هستند و اینکه حجاب و بی‌حجابی در جامعه آزاد باشد.

▼ اخبار
1- تلاش مخالفان سوریه برای شرکت در نشست آستانه

«ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت: اگر مصر، عربستان، قطر و کویت تصمیم بگیرند در نشست آستانه حاضر شوند، کشورش از حضور آنها استقبال خواهد کرد. وی تأکید کرد: ایران در ایجاد مقدمات نشست آستانه که قرار است در آن دولت سوریه و مخالفان به صورت مستقیم با یکدیگر گفت‌وگو کنند به صورت فعال مشارکت دارد. پیش از این، «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران در هفتم دی‌ماه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «آرتی» روسیه مخالفت ایران با حضور عربستان سعودی در گفت‌وگوهای صلح سوریه را، که قرار است ژانویه 2017 در آستانه قزاقستان برگزار شود، اعلام کرده بود. وی گفته بود: «عربستان سعودی مرز مشترکی با سوریه ندارد، اما در پی براندازی حکومت سوریه است؛ از این رو نمی‌توان با آن مذاکره کرد.» گفتنی است، ترکیه و روسیه نهم دی‌ماه به طرح مشترکی برای آتش‌بس در سوریه دست یافتند که در آن ترکیه ضامن پایبندی مخالفان مسلح حکومت سوریه به آتش‌بس شده است.

2- کاهش سهم دلار آمریکا از ذخایر ارز خارجی کشورها
به گزارش «راشاتودی»، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: بر اساس اظهار کشورها که به صورت دوره‌ای به صندوق بین‌المللی پول ارائه می‌شود، سهم دلار آمریکا از منابع ارز خارجی کشورها در سه ماهه سوم سال 2016 به کمترین میزان در دو سال گذشته رسید. این کاهش که برای سومین دوره پیاپی شاهد آن هستیم، نشان‌دهنده افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود اوضاع رشد اقتصاد جهانی است؛ چرا که در حال حاضر اقتصادهای اروپایی چشم‌انداز بهتری را نسبت به قبل درباره رشد اقتصادی خود نشان می‌دهند. هم‌اکنون 63/3 درصد ذخایر ارز خارجی کشورها را دلار تشکیل می‌دهد که از سه ماهه سوم سال 2014 تاکنون کمترین میزان خود را تجربه می‌‌کند. سهم یورو در سه ماهه سوم 2016 از 20 درصد در سه ماهه دوم به 20/3 درصد افزایش یافته است. سهم ین نیز از 4/4 درصد در سه ماهه دوم به 4/5 درصد در سه ماهه سوم 2016 رسیده است.

▼ تا انتخابات
حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو جبهه یکتا درباره تعدّد کاندیدای اصولگرا برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96 گفت: ما این تعدّد و تکثر را به ضرر جریان اصولگرا نمی‌دانیم؛ زیرا این تکثر نشان از ظرفیت بالای نیروها در جبهه اصولگرا دارد و از نظر ما تکثری که به وحدت بینجامد، خوب است. وی درباره اینکه آیا جبهه یکتا کاندیدا خواهد داشت، گفت: مگر می‌شود نداشته باشد؟ ممکن است کاندیدای جبهه یکتا، کاندیدای همه اصولگرایان باشد یا یکی از چند کاندیدایی باشد که اصولگرایان معرفی می‌کنند.
محسن میردامادی، در مصاحبه با روزنامه «آرمان» گفت: مردم از آقاي روحاني انتظار داشتند در مسائل اقتصادي و معيشتي عملكرد بهتري داشته باشند، تبليغاتي هم كه درباره برجام صورت گرفت، به اين انتظارات دامن زد؛ اما مردم از وضعيت معيشتي و اقتصادي خود در طول سه سال و چند ماه گذشته رضايت ندارند و همين مسئله مي‌تواند سبب ريزش رأي آقاي روحاني در انتخابات سال ۹۶ شود.
فاطمه هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفت: همه بدانند که محال است خانواده آیت‌الله هاشمی، آقای روحانی را تنها بگذارد و پشت وی را خالی کند. تا آخر کنار آقای روحانی می‎ایستیم و او را تنها نمی‏‌گذاریم و قطعاً به ایشان رأی خواهیم داد. بار دیگر تأکید می‎کنم که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، خانواده‌ام از حسن روحانی حمایت می‎کنند.

▼ اخبار کوتاه
«قدرت حسین قلی‌اف» نماینده مجلس آذربایجان در واکنش به حواشی سفر اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به این کشور با اشاره به انتقاد مقامات جمهوری اسلامی به این سفر، اظهارات تندی را مطرح کرد و در کمال تعجب اظهار داشت: «ایران را از روی نقشه محو می‌کنیم!» وی همچنین تأکید کرد: دولت باکو باید به تهدیدهای ایران در این زمینه واکنش جدی نشان دهد.
کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارنظر آیت‌الله محمد یزدی که منشور حقوق شهروندی را کار تبلیغاتی دولت یازدهم توصیف کرده بود، گفت: تا زمانی که مصوبه‌ای برای شورای نگهبان نیاید، ما فارغ از اظهارنظر هستیم و اظهارنظر رسمی نخواهیم داشت؛ ولی اعضای شورای نگهبان آزادند که نظرات شخصی خود را اعلام کنند.
علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فیلتر توئیتر و فیس‌بوک مربوط به دوره خاص بوده و هم‌اکنون امکان رفع فیلتر این شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. وی تأکید کرد: فیلتر این دو شبکه پس از ناآرامی‌های سال ۸۸ اتفاق افتاد و دیگر مشکلی بابت استفاده از این شبکه‌ها وجود ندارد.
حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، هدف از برگزاری کنگره شعر حجاب و عفاف را ارتباط با نسل جوان دانست و گفت: ما در سال‌های گذشته شاهد ادبیات کم‌تأثیری در حوزه عفاف و حجاب بوده‌ و در این امر موفق عمل نکرده‌ایم.
شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان، در پاسخ به توئیت یکی از کاربران که از او خواسته برای یکی از متهمان امنیتی کاری بکند، نوشته است: «تا آنجا که در توانم بوده، دریغ نکرده و نخواهم کرد.»
محمدجواد لاریجانی با اشاره به اظهارنظرهای این روزهای برخی افراد مبنی بر اینکه در نهم دی نباید درباره فتنه صحبت کنیم؛ بلکه فقط باید از اتحاد دم بزنیم، گفت: این حرف‌ها «قرآن سر نیزه کردن» است.
آمار هشت ماهه عملکرد صنعت بیمه حاکی از آن است که بیمه‌ها در این مدت 18 هزار میلیارد تومان بیمه‌نامه فروخته و 10/2 هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده‌اند.
رئیس کل بانک مرکزی پیش‌بینی می‌کند تا پیش از پایان سال قیمت دلار در بازار آزاد به کمتر از سه هزار و 800 تومان کاهش یابد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات