صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۹۸۲۳۶

یادداشت روزنامه های 20 دی 1395

راز ناکامی برجام لابه لای یک کتاب خاطرات

محمد ایمانی در کیهان نوشت:
1- «سال 2016 یکی از موفقیت‌آمیزترین سال‌ها در تاریخ حکومت اسلامی ایران بود». این عبارت، ارزیابی راهبردی «شاول شای» (معاون پیشین شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی) است. او پیروزی‌های خیره‌کننده ایران و متحدانش در عراق و سوریه و یمن را سند ارزیابی خود عنوان می‌کند. محافل بسیاری در تل‌آویو و واشنگتن و لندن و برلین و پاریس هستند که مشابه همین ارزیابی استراتژیک را درباره قدرت تعیین‌کننده و بلامنازع ایران در تحولات منطقه غرب آسیا دارند؛ حال آن‌که اغلب همین محافل درباره برجام قضاوتی دیگر ارائه می‌کنند و معتقدند غرب از این طریق، بخشی از قدرت ایران را مهار کرد. اگر ایران به نحوی تحولات منطقه را مدیریت کرد که آمریکا مثلاً از تحولات سوریه حذف شد، در مقابل، دولت رو به پایان و بی‌دستاورد آمریکا، برجام را بزرگترین دستاورد خود برای مهار بخشی از قدرت فزاینده ایران می‌داند. این دوگانه چگونه قابل تبیین است؟ چرا ماجرای مذاکرات هسته‌ای 12 ساله، برخلاف روند تصاعدی قدرت ایران حرکت کرد و حاصل آن به نقطه‌ای رسید که امروز دولتمردان ما از آن به عنوان «تقریبا هیچ»، «نقض عهد»، «دبه درآوردن»، «ادامه و تشدید تحریم‌ها» و «کارشکنی» یاد می‌کنند؟ کدام اتفاقات، باعث شد تیم مذاکره‌کننده نتواند در تراز اقتدار منطقه‌ای بلامنازع جمهوری اسلامی، پای میز مذاکرات ظاهر شود؟
2- دو تعبیر حکیمانه از امیرمومنان علیه‌السلام در «غررالحکم و دررالکلم» نقل شده که به غافلگیری اشاره می‌کند. «من نام عن عدوّه، انبهته المکاید. هر کس نسبت به دشمن خواب باشد، نقشه‌ها و نیرنگ‌ها او را بیدار می‌کند» و «من نام عن نُصرهًْ ولیّه، انتبه ِبوَطاهًِْ عدوّه. هر کس از یاری مولای خود غفلت کند و خواب بماند، با لگد دشمن بیدار می‌شود». تلخی‌های ماجرای عبرت‌آموز- و فتنه‌آمیز- برجام، از غفلت نسبت به دشمن و کوتاهی نسبت به برخی هشدارهای رهبر حکیم انقلاب سرچشمه می‌گیرد. در منطق رهبر انقلاب که از مکتب امام خمینی(ره) و آموزه‌های اسلامی نشأت می‌گیرد، «بی‌اعتمادی مطلق به قدرت‌های سلطه‌گر و در راس آنها آمریکا، یکی از اجزای مهم قدرت نرم جمهوری اسلامی است و این بی‌اعتمادی باید روز به روز گسترش یابد» اما برخی مسئولان و تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان متاسفانه درک درستی از این رکن قدرت نداشتند. جریان نفوذ موجب تحریف‌ها و خطای‌فهم‌هایی در این میان شد تا آن‌جا که رهبر انقلاب 28 شهریور 95 در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران ضمن تبیین جایگاه بی‌اعتمادی به آمریکا در قدرت نظام، فرمودند «متاسفانه برخی حاضر نیستند این بی‌اعتمادی را قبول کنند و اگرچه به زبان می‌گویند آمریکا دشمن است اما احساس واقعی بی‌اعتمادی به آمریکا در آنها وجود ندارد... هنگامی که در انسان احساس دشمنی و بی‌اعتمادی به طرف مقابل وجود داشته باشد، در مذاکرات و دیدارها، الزامات آن را رعایت می‌کند».
3- اصرار به برجسته‌سازی اختلاف درباره مقاومت یا تسلیم و تداعی دودستگی در کنار اصرار بر ناچارنمایی جبهه خودی، از دلایل مهم ناکامی در مصاف با دشمن است. تصور کنید درست در زمانی که امیر مومنان(ع) برای دفع شرّ اردوگاه معاویه اقدام به جهاد ‌کرد؛ صحابه‌ای مانند ابوموسی اشعری در کوفه پیدا می‌شود که ورود به جنگ را آلودن دست به خون مسلمین می‌داند و دعوت به ترک جهاد می‌کند. چنین صاحب منصبی اسباب تهییج دشمن می‌شود.
از سوی دیگر پیروزی یک شرط مهم دارد. به تعبیر علی‌بن ابیطالب(ع) «الظفر بالحزم و الحزم بأجالهًْ الرأی و الرأی بتحصین الاسرار. پیروزی با احتیاط و دوراندیشی است؛ و احتیاط با مشورت و تدبیر؛ و چاره تفکر و تدبیر، حفاظت از اسرار است» (حکمت 48 نهج‌البلاغه). قطعاً آمریکا و غرب 10 برابر ما نیاز به مذاکره و توافق داشتند اما فرض کنیم این نسبت، برعکس بود. آیا چنین نیازی  را که راز تلقی می‌شد، باید جار می‌زدیم؟ جای «تحصین اسرار» در این قبیل ادبیات پشت سر هم که گفته شد «آمریکا کدخداست»، «خزانه خالی است»، «آمریکا ظرف 5 دقیقه می‌تواند تمام توان نظامی و دفاعی ما را نابود کند»، «ما نمی‌توانیم مقابل قدرت‌ها بایستیم، آن هم شعارهایی که بعضاً توخالی است، ما باید همراه شویم»، «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» و «باید توافق انجام شود تا بتوان مشکل رکود و اشتغال و تولید و آلودگی هوا و آب خوردن را حل کرد». اظهار عجز و ضعف- که بخش عمده آن ناشی از نفوذ زدگی و خطای محاسباتی بود- نه تنها ترحم دشمن را به همراه نیاورد، بلکه مانند رساندن بوی خون به مشام گرگ‌های درنده بود.
4- آقای روحانی رأساً مرتکب خطایی شد که قبلاً چوب مشابه آن را در آغاز مذاکرات (13 سال پیش) از مجلس و دولت اصلاحات خورده بود. او در صفحه 174 کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» می‌نویسد «در آستانه مذاکرات تهران چند اتفاق ناگوار افتاد. اول اینکه یکی از سفرای ما در اروپا در مذاکره‌ای به مقامات آن کشور گفته بود ایران برای توقف غنی‌سازی آمادگی دارد. من فوراً با آقای خاتمی تماس گرفتم و گفتم من از اول نمی‌خواستم این مسئولیت را بپذیرم و می‌دانستم وزارت خارجه همکاری نمی‌کند... دومین مسئله آن بود که تعدادی از نمایندگان مجلس ]ششم[ طرح 3 فوریتی برای الزام دولت به پذیرش پروتکل الحاقی را امضا کرده و در پی آن بودند که تقدیم مجلس کنند... با آقای کروبی صحبت کردیم و خوشبختانه ایشان مانع شد و طرح در صحن مجلس مطرح نشد ولی متأسفانه سفرای اروپایی از تهیه این طرح با خبر شده بودند. مسئله دیگر این بود که پیش از آنکه وزرای اروپایی به تهران برسند، رئیس جمهور در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود ما تعلیق را می‌پذیریم. به تیم مذاکراتی گفتم در مورد پروتکل الحاقی که در مجلس طرح 3 فوریتی تهیه کرده‌اند، تعلیق را هم که رئیس‌جمهور اعلام کرده، من دیگر قرار است بر سر چه موضوعی مذاکره کنم؟». قطعاً روزی امثال آقایان ظریف و عراقچی قبیل این جملات را خواهند گفت و نوشت که ادبیات کسانی چون ]...[ و ]...[، دست ما را پیشاپیش در مذاکرات بست و جای مقاومت و چانه‌زنی نگذاشت.
5- موضوع اما باز تلخ‌تر از این حرفهاست. جفای بزرگ زمانی کلید خورد که موضوع مذاکرات، دستمایه و موضوع تبلیغات انتخاباتی آقای روحانی و طیف مدعی حمایت از وی شد. از همین جا یک مسئله مهم ملی و در حال پیگیری، تبدیل به ابزار گروکشی انتخاباتی و سپس گروگان‌گیری منافع ملی از سوی دشمن شد. «پیروزی به هر قیمت در انتخابات»، هر چند در آغاز شیرین و مهیج می‌نمود، اما در میانه و انجام خود، نوعی بدهکاری و به گروگان رفتن را به همراه داشت. بنابراین ایستگاه بعدی، «توافق به هر قیمت و با هر شرایط» بود. هنرمندانی از سوی دستگاه دیپلماسی تحریک ‌شدند تا بگویند هر توافقی بهتر از عدم توافق است. در آن سوی میدان، گرگ‌های دیپلماسی دشمن هر بار با صدای بلندتر ‌گفتند «عدم توافق، بهتر از توافق بد است و ما عجله‌ای برای توافق نداریم». در این معامله شبه ربوی و نزولی، گام سوم از همه تلخ‌تر است؛ حفظ و اجرای یکطرفه توافق به هر قیمت ولو نقض سیستماتیک و مداوم برجام. این سومی، پیام صریح به حریف است، حاکی از اینکه در باره بدعهدی ذره‌ای تردید نکنید؛ چون ما آویزان پوسته بی‌محتوای توافقیم و نمی‌خواهیم بپذیریم راه را اشتباه آمده‌ایم و باید اصلاح کنیم! معلوم نیست به فلان مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور (با سوابق امنیتی) چه قدر ربط دارد- یا چه قدر شهوت دیده شدن در میان است- که در توئیتر می‌نویسد «در شرایط کنونی محرز است رئیس‌جمهور جدید آمریکا تلاش خواهد کرد با اقدامات ایذایی و فشارهای تبلیغاتی، ایران را وادار به نقص عملی برجام کرده و از این طریق، بهانه‌های لازم برای تأسیس، تمدید یا تشدید تحریم‌ها علیه ایران را فراهم کند». مشاور نابغه! تمدید (تأسیس!) 10 ساله تحریم‌های موسوم به ISA، «تحریم» نیست؟!
6- خبرگزاری و سایت «خبر آن‌لاین»، یک خبرگزاری خصوصی نیست که هر چه دلش خواست بنویسد؛ وابسته به معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت است. چند روز پس از آن که ماجرای مشکوک و توهین‌آمیز توزیع سبد کالا در بهمن 1392 اتفاق افتاد، همین خبرگزاری در نهایت رذالت نوشت «در توزیع سبد کالا،‌ حرف و حدیث‌های بسیاری گفته شد. روحانی نه یک رئیس‌جمهور فرهنگی است و نه دغدغه بسیاری از مسائل دیگر را دارد. او رئیس‌جمهور دیپلمات است که باید اجازه داد مهم‌ترین دغدغه دولت را به انجام برساند. توزیع سبد کالا به مردم - با شیوه‌ای انجام شد- نه یک اتفاق بود و نه عملی که تبعات آن برای روحانی و مردانش غیرقابل پیش‌بینی باشد. او دقیقاً همین اتفاق- ازدحام، دعوا و مرافعه و احیاناً له شدن در زیر دست و پا- را پیش‌بینی می‌کرد و اصلاً آن را برای پیشبرد استراتژی خود لازم داشت ]!![... نگاه کنیم به اظهارات اخیر وندی شرمن که گفته است «شما در اخبار دیدید که ایران اخیراً به طور قابل مشاهده‌ای، غذا بین مردم فقیر جامعه‌اش توزیع کرده تا نشان دهد کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها، تأثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است». به هر حال این دقیقاً همان نتیجه‌ای بود که روحانی از توزیع سبد کالا در میان مردم داشته است؛ این که تحریم‌ها بر روی مردم ایران تأثیر مستقیم و انکارناپذیر داشته. این که اوضاع اقتصادی مردم ایران نه تنها رو به راه نیست بلکه حاضرند برای چند عدد تخم‌مرغ و چند کیلو برنج با یکدیگر درگیر شوند]!![... درست است که روش توزیع کالا چندان مناسب نبود اما اگر با این نمایش بتوان جایزه اول بهترین اثر را در فستیوال سیاست جهانی به خود اختصاص داد، به تحقیر چند روزه‌ای که بازیگران آن شدند، می‌ارزید».
نام این قبیل ادبیات، اگر خیانت و وطن‌فروشی نباشد، بلاهت و سفاهت محض است و قطعاً پشت اندیشه و زبان چنین گویندگانی، شبکه نفوذی لانه کرده که به روش موریانه‌ها مشغول خوردن ریشه‌های شعور و شخصیت سیاستمداران است.

ادای دینی به آیت ا...

محمد سعید احدیان در خراسان نوشت:
من به عنوان کسی که باورمند به انقلاب اسلامی هستم، همیشه خود را مدیون آیت ا... هاشمی رفسنجانی می دانستم و می دانم. روشن است که مقصود از این حرف این نیست که ایشان را بری از خطا می دانم یا حتی منظورم این نیست که  نقدهایی گاه جدی به برخی نگرش ها، عملکرد و به ویژه اطرافیان ایشان ندارم، بلکه منظور این است که نمی توان به انقلاب اسلامی احساس دین کرد و خود را به شخصیتی که در ایجاد، تثبیت و گذر از برخی گردنه های بسیار حساس آن نقشی اساسی داشته است، مدیون ندانست.
آیت ا... هاشمی رفسنجانی شخصی بود که نه تنها با رهبر انقلاب بلکه بر اساس تصریحات خود ایشان، حتی با حضرت امام(ره) اختلاف سلیقه های مهمی مثلا در سیاست خارجی داشت، اما هیچ گاه نشد که «دستوری حکومتی» از سوی امام یا رهبری  خطاب به ایشان صادر شود و ایشان از آن تمکین نکند و این تفاوت بسیار مهم ایشان با برخی دیگر از یاران قدیمی انقلاب بود که بر مسیر سقوط قرار گرفتند.
خلاف تصور بسیاری از مفهوم ولایتمداری، بر اساس فتوای رهبر انقلاب همین تمکین از دستور حکومتی ولی فقیه است که معیار  ولایتمداری شخص محسوب می شود و رعایت همین مسئله مبنایی بود که باعث شد  باوجود دیدگاه هایی که می توان نقدهایی بر آن وارد دانست، حتی در زمانی که در این سال های آخر فاصله دیدگاه های آیت ا... هاشمی  با رهبری به بیشترین اندازه خود رسید، مسیری متفاوت را طی کند.  خوب به یاد دارم زمانی که در جریان حوادث 88 شعار "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" مطرح شد، آقای هاشمی به مناسبت راهپیمایی روز قدس بیانیه ای صادر و بر وجهه انقلابی خود تاکید کرد و پس از آن که شبهه افکنی ضد انقلاب مطرح شد مبنی بر این که چرا علی رغم روال سال های گذشته آقای هاشمی خطبه های نمازجمعه در روز قدس را نمی خواند، ایشان همان شب در گفتگوی تلویزیونی با العالم  جلوی سوءاستفاده ها را گرفت.
آیت ا... هاشمی رفسنجانی هم مثل همه افراد ترکیبی ازمجموعه  نقاط قوت و ضعف و عملکردهای درست و نادرست است و مشابه دیگران آنچه در ارزیابی شخصیت و عملکرد ایشان  باید ملاک قرار گیرد، برآیند قوت ها و ضعف های شخصیتی و عملکردی است. ارائه برآیند از این کارنامه نیاز به توصیف کامل قوت ها و ضعف ها در دوره های مختلف دارد که مجال آن در این مقال نیست، اما مهم این است که کارنامه ایشان به این مدال مفتخر شد که رهبر انقلاب به عنوان آشناترین فرد به شخصیت و عملکرد ایشان، آن را  «پرونده ای  مشحون از تلاش و فعالیت های گوناگون» در «پیشگاه الهی» برای «مبارزی کهنسال» دانستند.

کارگردان بزرگ انقلاب مردانه ایستاد

محمد تقی فاضلی میبدی در آرمان نوشت:

درگذشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی واقعه‌ای بسیار ناگوار برای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. ایشان در کنار امام(ره) یار دوم انقلاب بوده و همواره امام مسئولیت‌های مهم وخطیر کشور را به ایشان واگذار می‌کردند. به‌طور کلی سوابق و خدمات آن مرحوم برای کسانی که در زمان جنگ، قبل و بعد از انقلاب حضور داشتند کاملا روشن است. به همین دلیل خدمت ایشان به نظام تنها در حد کلام نمی‌گنجد. اما آنچه که آیت‌ا... را از پا درآورد فشارهای روحی بسیار زیادی بود که طی سال‌های اخیر به ایشان تحمیل شده بود. تهمت‌های ناروا و بسیار زیادی در طی سال‌های اخیر به ایشان وارد شد. به عنوان نمونه در چند روز گذشته در مناظره شریعتمداری و کواکبیان، مدیر کیهان، آیت‌ا... را عامل اصلی تحریم علیه ایران خواند و اظهار کرد که وی به دنبال تحریم علیه ایران بود. همه این مسائل فشاری بر روی آیت‌ا... بود. چراکه بدخواهان آیت‌ا... به خوبی نسبت به خدمات و نقش ایشان در نظام جمهوری اسلامی شناخت داشتند، به همین دلیل از هر ابزاری برای تخریب ایشان بهره می‌بردند. تاثیرگذاری ایشان در نظام آن‌قدر بالا بود که وقتی وی از سوی گروه فرقان ترور شد، امام خمینی برای ایشان گوسفند نذر می‌کنند. برای آن که آقای هاشمی از دست نرود. محبوبیت آیت‌ا...در آن زمان به حدی بالا بود که مردم هم برای سلامتی آیت‌ا... دعا می‌کردند. زیرا حضرت امام در صورت از دست رفتن آیت‌ا... هاشمی بزرگ‌ترین تکیه‌گاه خود را از دست می‌داد. بنابراین همه این مسائل نشان از خدمت والایی است که این مرد بزرگوار به انقلاب ارائه کرده است. به خصوص این که ایشان در فرماندهی جنگ نقش بزرگ و بالایی داشت. اما متاسفانه نسل امروزی ما شناخت چندانی نسبت به آیت‌ا... هاشمی و خدمات ایشان به نظام ندارد. آیت‌ا... هاشمی همان مبارز معروف دهه پنجاه بود که خود پناه همه مبارزان انقلاب بود و برای سالیان طولانی عمرشان در زندان سپری شد. به هر روی آنچه که منجر به مرگ ایشان شد، فشارها و انواع تهمت‌ها و دورغ هایی بود که از هر سو به ایشان وارد می‌شد. به ویژه در برخی جراید که مدام ما شاهد بودیم. از این رو فوت ایشان ضایعه بسیار بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی است که قابل جبران نیست . امید می‌رود افرادی که در این کشور دارای مناصب مهم حکومتی و دولتی هستند اجازه ندهند کشور آن طور که بدخواهان آیت‌ا... می‌خواستند به آن سمت و سو برود. به هر حال عده‌ای در مقابل آیت‌ا... بودند که هدف آنها انحراف جامعه و نظام به سمت و سوی دیگری بود که امام نسبت به آن احساس خطر کرده و این مساله را به نحوی پیش‌بینی کرده بودند. مسئولان به خاطر اهدافی که آیت‌ا... هاشمی سال‌ها برای آن مبارزه کرده و زحمت کشیدند باید تلاش‌شان بر این باشد که اهداف ایشان در کشور دنبال شود و آینده این نظام به دست نا‌اهلان و نامحرمان نیفتد. زیرا بدخواهان آیت‌ا... همواره درکمین بوده و هستند؛ همان گروهی که در ابتدای انقلاب به ترور ایشان دست زدند، عصاره‌های این گروه‌ها همچنان در کشور هستند که در پی این سال‌ها دست به ترور شخصیتی ایشان زدند. در نهایت نباید اجازه داد که زحمات آیت‌ا...هاشمی به سادگی پایمال شود و انتظار می‌رود که به پاس همه زحماتی که این مبارز انقلابی و خدمتگزار انقلاب پس از امام برای نظام کشیدند همه بزرگان کشور و ملت بزرگوار ایران در مراسم تشییع ایشان حضور پرشور داشته باشند.

آرمان

رسانه‌هاي خارجي مبهوت رحلت‌آيت‌ا... هاشمی

جهانيان خبر ارتحال يار امام را چطور پوشش دادند؟

رسانه‌هاي خارجي مبهوت رحلت‌آيت‌ا... هاشمی

آرمان: درگذشت آيت ا... هاشمي‌رفسنجاني به سرعت مورد توجه خبرگزاري‌هاي مهم خارجي و شبكه‌هاي تلويزيوني بين‌المللي قرار گرفت. دقايقي بعد از تاييد اين خبر شوكه آور در ايران رويترز، فاكس نيوز، نيويرك تايمز، گاردين، دويچه وله و... اين خبر را به عنوان خبر اول روي خروجي رسانه خود قرار داند. شبكه‌هاي تلويزيوني نيز برنامه‌هاي خود را تعطيل كرده و خبر شوكه آور درگذشت يكي از بزرگ‌ترين شخصيت‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران را با برچسب‌«خبر فوري» پوشش دادند.

رويترز: ستون انقلاب ايران درگذشت

خبرگزاري رويترز يكي از نخستين خبرگزاري‌هايي بود كه خبر درگذشت آيت ا... هاشمي را پوشش داد. اين خبرگزاري در مطلبي در اين باره با اعلام خبر درگذشت آيت ا... هاشمي او را ستون انقلاب ايران توصيف كرد. اين خبرگزاري به برخي از مهم‌ترين دست آورد‌هاي دولت سازندگي به رياست آيت ا... هاشمي پرداخت و از برنامه‌هايي مانند آزادي اقتصادي، روابط بهتر با دنيا و تقويت ارگان‌هاي انتخاباتي ايران به عنوان مهم‌ترين برنامه‌هاي رئيس جمهور فقيد كشورمان نام برد. اشاره اين خبرگزاري به سياست‌هايي بود كه به اذعان بسياري از كارشناسان سياسي و اقتصادي دوران تازه‌اي را براي ايران پس از انقلاب رقم زد. بسياري از كارشناسان دولت‌ اصلاحات را ادامه‌دهنده راه دولت سازندگي مي‌دانند، با اين تفاوت كه برخي از سياست‌هاي دولت سازندگي به دليل تداوم، بهتر به بار نشست و نتايج قابل قبولي به ارمغان آورد. افزايش رونق اقتصادي از مهم‌ترين دستاورد‌هاي تغيير رويكرد دولت‌هاي پس از انقلاب بود كه از زمان آيت ا... هاشمي آغاز شد. هرچند اين سياست در دولت‌هاي نهم و دهم ادامه نيافت و از اين رهگذر ايران دچار خسارت‌هايي جدي شد، اما با روي كار آمدن دولت يازدهم بار ديگر سياست‌هاي اقتصادي اميد بخش كه بر مدار اقتصاد آزاد مي‌چرخد ادامه يافت. البته در اين بين لازم بود تا سياست تنش زدايي نيز در ايران اجرا شود كه اين مهم با توافق برجام به سرانجام رسيد. بر اين اساس بسياري از كارشناسان درگذشت آيت ا... هاشمي را ضايعه‌اي جبران‌ناپذير براي دولت يازدهم مي‌دانند و عنوان مي‌كنند دولت حسن روحاني يكي از مهم‌ترين حاميان خود در مقابل تندرو‌ها از دست داده است. درگذشت آيت ا... هاشمي ضربه بزرگي به دولت حسن روحاني است كه پنج ماه ديگر رئيس‌جمهور ايران خواهد بود.

نيويورك تايمز: مرد عمل ايران درگذشت

خبرگزاري نيونيورك تايمز تا ساعت‌ها پس از اعلام خبر درگذشت آيت ا... هاشمي، خبر مربوط به اين اتفاق مهم در ايران را به عنوان خبر اول سايت خود حفظ كرد. اين سايت مطلبي بلند بالا و طولاني درباره رئيس‌جمهور اسبق ايران نوشت و مواضع او را در مقاطع مختلف تاريخي مورد بررسي قرار داد. «پراگماتيست» صفتي بود كه اين خبرگزاري روي آن تاكيد كرد. اين خبرگزاري مانند خبرگزاري‌هاي ديگر سياست‌هاي دولت هاشمي و تاثير غير قابل انكار آن بر آينده نظام سياسي و اقتصادي كشور را مورد تاكيد قرار داد.

سي‌ان‌ان: سياستمدار باهوش درگذشت

سي‌ان‌ان نيز به درگذشت آيت ا... هاشمي واكنش نشان داده و در گزارشي بلند به بررسي تاثيرات رئيس‌جمهور اسبق ايران بر سياست‌هاي نظام جمهوري اسلامي پرداخته است. يكي از مواردي كه از نظر اين خبرگزاري اهميت زيادي داشته هوشمندي آيت ا... هاشمي بوده است. اين خبرگزاري با اشاره به موضع‌گيري‌ها و رفتار سياسي رئيس‌جمهور اسبق ايران او را سياستمداري باهوش توصيف كرده است كه مي‌دانسته هر زمان چه كار بايد انجام دهد. اين رسانه مهم نيز به ارتباط ميان هاشمي و روحاني اشاره داشته و عنوان كرده است كه دولت ايران يكي از مهم‌ترين حاميان خود را از دست داده است.

دويچه وله: سياست‌گذار پايان جنگ درگذشت

خبرگزاري دويچه وله آلمان واكنش گسترده‌اي به درگذشت آيت ا... هاشمي داشته و در چندين مطلب آثار اين اتفاق را بررسي كرده است. در يكي از اين مطالب به نقش او در پايان دادن به جنگ ايران تاكيد شده است. اين خبرگزاري به مانند ساير خبرگزاري‌هاي خارجي سياست‌هاي هاشمي‌رفسنجاني را در راستاي آشتي با دنيا و گسترش روابط ايران با كشور‌هاي ديگر توصيف كرده است. اين مساله به ويژه از اين نظر اهميت دارد كه آيت‌ا... هاشمي زماني مسئوليت اجرايي ايران را به عهده گرفت كه ايران يك جنگ هشت ساله را به پايان برده بود. بازسازي روابط ايران با كشور‌هاي مختلف كارويژه دولت سازندگي بود كه آيت ا... هاشمي به خوبي از عهده آن برآمد و توانست چهره‌اي تازه از ايران به جهانيان ارائه دهد.

آيت‌ا... در رسانه‌هاي ديگر

به جز رسانه‌هاي ذكر شده اغلب رسانه‌هاي بزرگ و كوچك دنيا روز گذشته به درگذشت آيت ا... هاشمي واكنش نشان دادند. خبر مربوط به درگذشت رئيس‌جمهور اسبق ايران از تلويزيون‌هاي دولتي اكثر كشور‌هاي جهان به ويژه كشور‌هاي اروپايي و كشور‌هاي منطقه پخش شد. شبكه يك تلويزيون فرانسه (TF۱) در اخبار پر بيننده شامگاهي خود در يكشنبه شب از درگذشت آيت ا... هاشمي‌رفسنجاني خبر داد و او را شخصيتي ميانه رو و عملگرا معرفي كرد كه از ابتداي انقلاب در صحنه‌هاي مختلف سياسي كشور حضور داشته است. خبرگزاري آناتولي با انتخاب تيتر«هاشمي‌رفسنجاني درگذشت»عنوان نخست خود را به اين رويداد اختصاص داد. در خبر منتشر شده آناتولي تنها به مسئوليت كنوني آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني و نيز سابقه رياست‌جمهوري او در گذشته اشاره شده است. همچنين تارنماي خبري سي‌ان‌ان ترك و نيز شبكه خبر هفت تركيه نيز خبر ارتحال آيت ا... هاشمي را به همراه شبكه‌هاي خبري تي. آر. تي خبر و ساير رسانه‌هاي خبري درگذشت يار ديرين انقلاب را بازتاب دادند. روزنامه‌هاي مليت، حريت، صباح و يني شفق نيز به همراه رسانه‌هاي خبري از جمله خبر ترك اين خبر را منتشر كرده و اغلب اين رسانه‌ها براي خبر خود تيتر «هاشمي‌رفسنجاني رئيس‌جمهوري اسبق ايران در گذشت» را انتخاب كرده‌اند. شبكه تلويزيوني راشا تودي فوت آيت‌ا... رفسنجاني را به عنوان خبر مهم و فوري بازتاب داد. شبكه تلويزيوني لايف نيوز روسيه هم گفت: آيت ا... هاشمي‌رفسنجاني از سياستمداران برجسته ايران كه دو دوره رئيس‌جمهور بود و رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را نيز برعهده داشت، در بيمارستان جان سپرد. همچنين افزون بر خبرگزاري‌هاي ايتارتاس و ريانووستي، روزنامه كامرسانت در بخش اخبار آنلاين، روزنامه اينترنتي گازتاو، تارنماهاي لنتارو، ۲۴سمي و پاليتيكا سگودنيا نيز خبر بستري شدن و درگذشت آيت ا... هاشمي‌رفسنجاني را بازتاب فوري دادند. روزنامه رسمي راسيسكايا گازتا در بخش اخبار آنلاين خود نوشت: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه از زمان انقلاب تاكنون يكي از چهره‌هاي شاخص جمهوري اسلامي بود، روز يكشنبه در بيمارستان درگذشت. پايگاه اسپوتنيك نيز در صفحه نخست با بازتاب فوري اين خبر، زندگينامه خودنوشت رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام را به صورت كامل در همين صفحه منتشر كرد. راديو گاواريت ماسكوا نيز گزارش داد: هاشمي‌رفسنجاني رئيس اسبق مجلس كه از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷ دو دوره رئيس‌جمهور بود، درگذشت. رسانه‌هاي عربي به درگذشت آيت ا... هاشمي واكنش گسترده‌اي نشان دادند. پايگاه خبري روسيا اليوم، السومريه نيوز عراق، الجزيره، العربيه، بي‌بي سي عربي، دويچه وله عربي، خبرگزاري فرانسه عربي، الرياض و... برخي از رسانه‌هاي عربي بودند كه به درگذشت رئيس‌جمهور اسبق ايران واكنش نشان دادند. به جز انتشار خبر شوكه آور درگذشت آيت‌ا... هاشمي بسياري از شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني بخشي از برنامه‌هاي خود را به تاثير رئيس جمهور اسبق ايران بر سياست‌هاي نظام جهموري اسلامي ايران، منطقه و جهان اختصاص دادند و آينده اين سياست‌ها در غياب فردي را كه عنوان مي‌شد استوانه انقلاب ايران است، مورد بررسي قرار دادند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات