صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۸۳۳۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 25 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): از برنامه‌های دشمن در مورد بسیج، «نفوذ» و «ایجاد خطوط موازی و رقیب درست کردن برای بسیج و افسران جنگ نرم» است، باید مراقب بود.(3/9/1395)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
برجام و حیات سیاسی دولت

دولت تدبیر و امید پس از روی کار آمدن در سال 92 که شعار رونق اقتصادی را در دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت داده بود، تمرکز اصلی خود را به منظور تحقق وعده‌ها، بر روی سیاست خارجی و حل و فصل موضوع هسته‌ای با هدف رفع تحریم‌ها گذاشت. دولت با منتقل کردن پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه اولین پیام خود را هم به طرف غربی و هم به مردم کشور داد و سعی کرد رونق اقتصادی را که به مردم وعده داده بود، از همین مسیر پیگیری کرده و ادامه دهد؛ از این‌رو به نظر می‌رسد نگاه دولت از ابتدا به پرونده هسته‌ای یک نگاه ابزاری بوده است تا از آن طریق در صدد ارتباط با جامعه بین‌الملل باشد. در نتیجه، تحریم‌ها را کاهش داده و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را رفع کند. تمرکز به بیرون برای حل همه مشکلات و غفلت از منابع داخلی و ظرفیت‌های بی‌شمار، از جمله نیروی انسانی و منابع زیرزمینی و کشاورزی سبب شد در این برهه زمانی معضلات همچنان لاینحل بماند و ساخت درونی قدرت که خواسته اصلی رهبر معظم انقلاب بود، شکل نگیرد؛ بنابراین مذاکره با گروه 1+5، به ویژه آمریکایی‌ها با توجه به سوابق دشمنی آن کشور با ملت ایران در طول انقلاب اسلامی تقریباً سه سال از عمر دولت یازدهم را گرفت.
ماحصل و خروجی مذاکرات طولانی و نفسگیر، برجام شد که جمهوری اسلامی تمام خواسته‌ها و مصوبات آن را اجرا کرد. در مقابل آمریکا با طفره رفتن از انجام تعهداتش، در اجرای برجام سنگ‌اندازی کرد. با این وضعیت دولت نتوانست در این مدت تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را بردارد و مشکلات اقتصادی مردم را حل کند. با اینکه دولت از حمایت رسانه‌ای قوی برخوردار بود و به طور کلی افکار عمومی مردم را به سمت محاسن برجام سوق داد، اما در عمل اتفاق خاصی در زندگی مردم رخ نداد و تحریم‌های مشهور به داماتو نیز تمدید شد. این امر نشان داد با تمرکز صرف به بیرون نمی‌توان معضلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کرد. شاهد عینی این روش ناکارآمد محقق نشدن وعده‌های پر طمطراق دولت در سه سال‌ونیم گذشته و نارضایی مردم از عملکرد دولت یازدهم است. همچنین، شاهد نمونه‌های انتقادی فراوانی در کف جامعه هستیم. حال اگر مدت باقی‌مانده دولت روحانی به همین منوال بگذرد، به نظر می‌رسد حیات سیاسی دولت وی نیز همانند برجام رو به اتمام باشد.

▼ گزارش روز                               
در آستانه بحران!

«شرایط آلودگی هوا در تهران  در حالت هشدار قرار گرفت»، «تمامی مدارس تهران در نوبت صبح به علت آلودگی هوا تعطیل است» و...؛ این جملاتی است که در سال‌های اخیر نه تنها برای تهران، بلکه برای بسیاری از کلان‌شهرهای کشور تکرار شده و حالا دیگر پدیده آلودگی در شهرهای بزرگ ایران به موضوعی عادی تبدیل شده است(!) و در عمل نیز شاهد اقدامات عاجل و مؤثری در این زمینه نیستیم، جز وعده‌ها و اظهارات بی‌حاصل که هر بار آلودگی به اوج می‌رسد، رسانه‌ای می‌شود و وقتی باد و بارانی از راه می‌رسد و هوا را تلطیف می‌کند، همه آن حرف‌ها فراموش می‌شود تا دوباره توده آلودگی و سیاهی بر شهر سایه افکند و نفس‌ها را تنگ کند! یک چرخه بی‌پایان و بی‌نتیجه که در حاشیه آن فقط و فقط جنجال‌های سیاسی و جناحی را شاهد بوده و هستیم! اما واقعیت ماجرا این است که عادی شدن و تکراری شدن موضوع آلودگی به هیچ وجه از آثار مخرب این پدیده نمی‌کاهد و در آینده نه چندان دور هزینه فراوانی را بر مردم و کشور وارد خواهد کرد، که ساده‌ترین و روشن‌ترین آنها در حوزه  سلامت جامعه ایران است! آلودگی تنها در شهر تهران، سلامت بیش از 10 میلیون نفر را تهدید می‌کند و بی‌تردید آثار جبران‌ناپذیری را بر سلامت افراد می‌گذارد. چنانکه بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت هشدار داده‌اند در سال‌های آینده، شاهد یک سونامی ابتلا به بیماری‌های تنفسی در کلان‌شهرها خواهیم بود که افزون بر درگیر کردن خانواده‌ها و افراد با درد و رنج بیماری، هزینه فزاینده‌ای را به بخش دارو و درمان کشور تحمیل خواهد کرد و نیاز به تخت‌های بیمارستانی، واردات دارو و... می‌تواند یک بحران را در کشور رقم بزند. با همه این تفاسیر، آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان در همه نهادها به جای بازی سیاسی با مسئله آلودگی هوا، به یک اقدام جدی و جمعی در این زمینه دست بزنند؟!

▼ اخبار ویژه                  
1ـ هواپیمای خریداری شده «صفر» است

فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران‌‌ایر پس از طرح شایعات گسترده درباره ورود هواپیمای جدید گفت: هواپیمای ایرباس خریداری شده متعلق به هیچ شرکت هواپیمایی یا کشور دیگری نیست. هواپیمای ایرباس 321 صفر است و تا پیش از تحویل به ما فقط پرواز آزمایشی انجام داده است. پرورش درباره احتمال بازگشت تحریم‌‌ها و سرنوشت قرارداد با ایرباس، گفت: قرارداد خرید از ایرباس‌ به عنوان یک قرارداد بین‌المللی به صورت جدی و دقیق بسته شده است و دو طرف باید به تعهدات خود پایبند باشند. وی سیستم تأمین مالی را فاینانس عنوان کرد که 15 تا 20 درصد از طریق ما یا شرکت سازنده تأمین می‌شود.

2ـ از هر ۱۰ تماس ۸ مورد مزاحم

افسانه پاکرو، هنرپیشه سینما، تلویزیون و تئاتر ایران گفت: من بار‌ها گفته‌ام که صفحه اینستاگرام ندارم و به نام من صفحه‌های زیادی باز شده است و این کار هنوز ادامه دارد. صفحات قلابی سال گذشته من بیشترین دنبال‌کننده را داشت. همچنین، به نام من کانال تلگرامی ایجاد می‌کنند. شماره تلفن من را می‌فروشند، به من زنگ می‌زنند و می‌گویند تو رو خدا صحبت کنید ما تلفنت را خریده‌ایم. بسیار آزاردهنده است وقتی که گوشی‌تان را بررسی می‌کنید، از هر ۱۰ تماس ۸ مورد آن مزاحم باشد.
 
▼اخبار
1ـ به هیچ‌وجه پرونده برجام دوباره باز نخواهد شد
تخت‌ روانچی با اعلام اینکه در طول جلسه کمیسیون مشترک برجام در وین همه اعضا با نظر ما همراهی داشتند، گفت: به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم برجام با مشکلاتی در اجرا مواجه شود و مورد سوء‌استفاده قرار گیرد. معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه در پاسخ به اظهارت تیلرسون، گزینه تصدی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه برجام باید بازبینی شود، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم به هیچ وجه پرونده برجام دوباره باز نخواهد شد و اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقی بیفتد و این نه تنها موضع ما، بلکه موضع همه اعضای 1+5 است. رکس تیلرسون به تازگی در اظهاراتی گفته بود: «در صورتی که من تأیید شوم (این هم‌راستا با نظر رئیس‌جمهور منتخب است)، پیشنهاد من بازنگری کامل توافق هسته‌ای و هر یک از توافقات جانبی است که طبق دریافت من بخشی از آن توافق هستند.»

2ـ لغو برجام ابلهانه و مخاطره‌آمیز است
«عاموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در یادداشتی در «یو‌اس‌ای تودی» از برجام به عنوان توافقی «به شدت معیوب» یاد کرده، اما نوشته است، لغو این توافق برای آمریکا «ابلهانه و مخاطره‌آمیز» است. وی با تصریح اینکه چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان (دیگر اعضای گروه 1+5) به خطر انداختن برجام را نخواهند پذیرفت، نوشته است: «خروج (از این توافق)، آمریکا را از ائتلافی که با موفقیت شکل داده، جدا کرده و ابزار قابل اتکایی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای که هدف توافق است، باقی نمی‌گذارد.» افزون بر این، یادلین اظهار داشته است، پاره کردن برجام یک «خلأ خطرناک» ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی، واشنگتن، تهران را بدون داشتن اهرم فشار قابل اتکایی به منظور مهار آن تحریک می‌کند.

3ـ ۵۹ درصد کاربران به دنبال تفریح در اینترنت هستند
مطابق آخرین بررسی‌های نظام پایش شاخص‌های ارتباطات کشور، وضعیت حضور کاربران اینترنت در شبکه‌های اجتماعی از سال ۹۲ که ۲۰ درصد بوده، در پایان سال ۹۴ به ۶۵ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵۹ درصد کاربران در اینترنت به دنبال تفریح و سرگرمی‌اند و ۷۱ درصد از این ابزار برای ارتباطات استفاده می‌کنند. فقط ۸ درصد کاربران ایرانی در اینترنت محتوا تولید می‌کنند. همچنین، ۱۳ درصد فعالیت کاربران اینترنت در ایران به بانکداری الکترونیکی معطوف است.

▼ تا انتخابات
عبدالرحیم تاج‌الدین، مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارسال مجدد طرح کاندیداتوری نابینایان در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: طبق ماده ۲۹ کنوانسیون حقوق معلولان مصوب آذر ۸۷ و متعهد شدن ایران به اجرای مفاد آن، انتخاب کردن و انتخاب شدن حق مسلم همه افراد معلول است و قطعاً این حق شامل آن دسته از افراد معلول می‌شود که از نظر ذهنی قادر به تصمیم‌گیری و اثرگذاری باشند.
محمد سلیمانی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابلاغیه وزیر کشور به معاونان سیاسی استانداری‌های سراسر کشور درباره ارتباط‌گیری‌شان با مردم و تهیه فیلم و کلیپ از این دیدارها، اظهار داشت: این یک ابلاغیه نامتعارف و پدیده جدیدی است که اتفاق افتاده و بنابراین برداشت‌های زیادی درباره آن وجود دارد. سلیمانی تأکید کرد: هیئت نظارت بر انتخابات باید این ابلاغیه را بررسی کند و درباره آن نظر دهد.

▼ اخبار کوتاه
خبرگزاری رویترز گزارش داد، مقامات ایرانی با توجه به موانع موجود بر سر راه ورود مستقیم شرکت‌های خارجی برای تأمین منابع مورد نیاز ایران قصد دارند بخشی از این منابع را از طریق فروش اوراق قرضه شرکت‌‌های داخلی در خارج تأمین کنند. بر اساس ارزیابی‌ها، این اقدام می‌تواند با استقبال خوبی از سوی مدیران خارجی مؤسسات مالی روبه‌رو شود. همچنین، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی ایران که هم اکنون در رقم 425 میلیارد دلار قرار دارد، در دو سال آینده به طور سالانه 5/4 درصد رشد ‌یابد.
«محمد خیرعکام» استاد دانشگاه دمشق و عضو هیئت مذاکره‌کننده نظام سوریه در دور پیشین مذاکرات ژنو با بیان اینکه هنوز از هیچ طرفی به طور رسمی برای شرکت در مذاکرات آستانه دعوت به عمل نیامده است، گفت: غیر منطقی است که روس‌ها بدون مشورت با متحدان خود در دمشق، درباره نحوه برگزاری مذاکرات و شکل و ماهیت هیئت معارضان، با آنکارا به توافق رسیده باشند. اخبار انتشار یافته حاکی از دعوت گروه‌های مسلح مورد حمایت آنکارا به منظور حضور در مذاکرات است.
محمودرضا حقی‌فام، معاون هماهنگی توزیع برق توانیر در روزهای اخیر اعلام کرده است، کاهش یک درصدی تلفات برق، معادل ۲۵۰ میلیارد تومان در سال برای دولت درآمدزایی دارد و اگر سوخت مصرفی معادل را هم لحاظ کنیم، حدوداً در سال۶۰۰ میلیارد تومان به ازای کاهش یک درصدی تلفات عاید کشور می‌شود.
اسدالله عسگراولادی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی درباره عملکرد دولت یازدهم گفت: تنها دستاورد آقای روحانی برجام است. وی درباره عملکرد اقتصادی دولت نیز گفت: ما از عملکرد اقتصادی دولت راضی نیستیم؛ چراکه مشکلات افزایش یافته است.
افزایش 170 درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی و همچنین افزایش 152 درصدی بدهی دولت به بانک‌ها در سه سال و هشت ماه اخیر نشان می‌دهد، دولت نتوانسته‌ است انضباط مالی و پولی را اجرا کند.
دادگاه بحرین «مهدی سهوان» مداح اهل بیت‌(ع) را به اتهام تحصن در مقابل منزل شیخ «عیسی قاسم» در منطقه الدراز به شش ماه حبس محکوم کرد.
ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در توئیتی ضمن انتقاد شدید از نحوه اطلاع‌رسانی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نوشت: شما فاجعه هستید و پایان کار شما نزدیک است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات