اقتصادی >>  اقتصادی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۸۵۵۲
بررسی برنامه ششم توسعه در گفت وگوی بصیرت با نمایندگان ملت:

از کم رنگ شدن اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم تا ممنوع شدن محصولات تراریخته

سهم توسعه کشاورزی در برنامه ششم توسعه از یک درصد به 7 درصد افزایش یافته است/برنامه های نفتی ایران در سند ششم توسعه باید خام فروشی را فراموش کند و به صادرات عرضه محصولات متنوع روی آورد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/روح الله فرقانی
بررسی لایحه برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی پس از 5 هفته کاری، عصر یکشنبه 26 دیماه پایان یافت، نمایندگان با تشکیل 49 نشست علنی این لایحه 144 ماده‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند. برنامه پنج‌ ساله ششم توسعه از ابتدای سال 1396 تا پایان سال 1400 هجری شمسی اجرایی می‌شود.
از این رو خبرنگار پارلمانی بصیرت در گفت وگو با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به بررسی بیشتر برنامه ششم توسعه پرداخته است:
علی محمد مشاعری رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه توجه به صادرات محصولات کشاورزی در برنامه ششم توسعه به خوبی لحاظ شده  است، از کم رنگ شدن اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم تا ممنوع شدن محصولات تراریختهبه خبرنگار بصیرت، گفت:  حمایت از محیط زیست، توجه به صادرات محصولات کشاورزی، مقابله با واردات محصولات تراریخته کشاورزی، تولید محصولات اورگانیک کشاورزی، تنفس جنگل، آبیاری نوین، کاهش سموم شیمیایی در مزارع و مدیریت آب از مهمترین موضوعات مورد توجه در برنامه سند ششم توسعه است که دولت و مجلس به خوبی به آن توجه کرد.
وی با اشاره به اینکه تصویب تنفس جنگل از شاخص 60 به 100 رسیده است، افزود: سهم توسعه کشاورزی در برنامه ششم توسعه از یک درصد به 7 درصد افزایش یافته است و با به کار گیری آبیاری نوین در اراضی کشاورزی شاهد صرفه جویی 11 میلیارد متر مکعب آب خواهیم بود.
مشاعری همچنین موضوع ریزگردها را یکی دیگر از نکات مورد توجه در برنامه ششم توسعه دانست و یادآور شد: توجه به حق آبه زیستگاه های مرزی کشور و مقابله با ریزگردها می تواند شرایط زیست محیطی را تحت تاثیر قرار دهد که نیازمند بررسی و نظارت بیشتر دستگاه های مربوطه است.
رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس همچنین از ممنوع شدن واردات و یا کاشت محصولات تراریخته (محصولاتی که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته است) در کشور خبر داد و گفت: کاشت محصولات تراریخته در کشور ممنوع شده است و حمایت جدی ما از توسعه محصولات اورگانیک در عرصه کشاورزی است. از کم رنگ شدن اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم تا ممنوع شدن محصولات تراریخته
همچنین هدایت ‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان اینکه بخش صنعت نفت نیازمند توسعه و نوسازی است، گفت: توسعه میادین، توجه به خوراک گاز، توسعه میادین مشترک، کاهش خام فروشی، صادرات محصولات و فرآورده های نفتی می تواند در برنامه توسعه دولت گنجانده شود.
خادمی با اشاره به اینکه صادرات نفت در سال های آتی می تواند به بیش از 5 میلیون بشکه در روز برسد، یادآور شد:  دولت باید مصصم شود تا به جای افزایش صادرات مواد خام، این مواد را به ده ها فرآورده تبدیل نماید و سپس آنها را صادر کند تا هم اشتغال و هم صادرات ناخالص ملی افزایش یابد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: برنامه های نفتی ایران در سند ششم توسعه باید خام فروشی را فراموش کند و به صادرات عرضه محصولات متنوع روی آورد.
همچنین محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه، اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه کم رنگ دیده می شود، به خبرنگار ما، گفت: سهم نفت در بودجه سال 96 به میزان 34 درصد دیده شده و این با شاخص 25 درصدی که در نظر داشته ایم، متفاوت است و همخوانی ندارد که نیازمند اصلاح و بررسی بیشتر است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه افزایش 10 درصدی سهم نفت در بودجه سال آتی با اقتصاد مقاومتی مغایر است، افزود: ما باید تلاش کنیم تا سهم نفت در بودجه کم تر شود، نه اینکه شاهد افزایش آن باشیم. با این رویه نقش اقتصاد مقاومتی در کشور کم رنگ می شود.از کم رنگ شدن اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم تا ممنوع شدن محصولات تراریخته
پور ابراهیمی، افزود: از دیگر نکاتی که در این برنامه قابل توجه است، اعتبارات و سرمایه گذاری ها در بودجه است که در سال 1400 به میزان 22 درصد دیده شده است که اکنون شاهد 20 درصد آن هستیم، این امر تا آن سال حداقل باید به یک و نیم برابر ارتقاء یابد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: تقویت ظرفیت گردشگری و معافیت مالیاتی این بخش؛ سهم مالیات ها و سهم نفت در منابع عمومی؛ اصلاح ساختار و ساماندهی منابع مالی مرتبط از نکات مثبت و قابل توجه در جدول شماره 4 برنامه ششم توسعه است که موجب توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را میسر می سازد.
به گزارش بصیرت، سند ششم توسعه کشور پس از بررسی مجلس برای تطبیق با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات