تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۸۶۱۹
گزارش «مردم‌سالاري» از مراسم 16 آذر

دانشگاه زنده است

پایگاه بصیرت / سحر مهرابی

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1395/09/17ـ شماره 4199 ـ صفحه 15)

گروه سیاسی: شانزدهم آذر ماه امسال نیز علی‌رغم تلاش برخی نهادها جهت سیاست‌زدایی از دانشگاه، مانند سالهای پیش پر‌شور و حرارت بود. در حالی که برخی از تشکل‌های دانشجویی در صدد تغییر هویت سیاسی روز دانشجو برآمده‌اند، همچنان فعالین دانشجویی دغدغه‌مند به دنبال زنده نگهداشتن هویت این واقعه تاریخی هستند. در همین راستا روز گذشته دانشگاه‌های مختلف شاهد سخنرانی چهره‌های سیاسی بودند. در بسیاری از دانشگاه‌ها مسئله فساد، محور اصلی سخنرانی‌ها بود. انجمن اسلامی‌دانشجویان آزادیخواه دانشگاه شهید بهشتی میزبان قائم مقام حزب اعتماد ملی و مشاور اقتصادی رئیس جمهور بود. مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم‌سالاری نیز در دانشگاه شهید رجایی حضور یافت. علی مطهری، پروانه سلحشوری و فریده اولاد قباد نمایندگان مجلس در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران حاضر شدند. انجمن اسلامی‌دانشگاه علامه طباطبایی نیز مراسمی‌را با حضور غلامحسین کرباسچی و احمد حکیمی‌پور برگزار کرد. معاون حقوقی رئیس جمهور نیز مهمان دانشگاه علم و صنعت بود. در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز احسان قاضی‌زاده‌ هاشمی، نماینده مردم فریمان در مجلس و محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران با موضوع چشم‌انداز انتخابات آینده و شرایط کنونی کشور با یکدیگر مناظره کردند.

دانشگاه را نباید پادگان کرد

اولین سخنران مراسم آرمان سرخ دانشگاه شهید بهشتی، رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی بود. منتجب‌نیا گفت: فرصت‌سوزی و تبدیل کردن فرصت‌ها به تهدید جزو تخصص‌های ما و به خصوص تخصص برخی از مسئولین ما شده است و آن را به عنوان دشمن و نقطه خطر تلقی می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از فرصت‌های مغتنم ما دانشگاه و جمعیت دانشجو است. این فرصت بی‌بدیلی است که نمی‌توانیم در میان سایر اقشار آن را پیدا کنیم.

قائم مقام حزب اعتماد ملی همچنین با اشاره به پتانسیل‌های موجود در میان دانشجویان به ویژگی شور و هیجان، عقل و خردمندی، علم و دانش و تحقیق در میان آن‌ها اشاره کرد و افزود: با زر و زور و تزویر نمی‌توان با دانشجو برخورد کرد. باید تلاش کنید در دانشگاه‌ها دانشجو را اقناع کنید و مطالبات و خواست آنها را درک کرده و تشخیص دهید.

منتجب‌نیا با تأکید بر اینکه دانشجو نباید محدود شود، تصریح کرد: برخوردهای محدودکننده و امنیتی نمی‌تواند دانشجو را اقناع کند، نباید دانشگاه را پادگان کرد. افتخار نیست که بگوییم دانشگاه‌های ما ساکت هستند و حرفی ندارند. دانشجو باید در نظر دادن و تصمیم‌گیری آزاد باشد. وی تأکید کرد: کانالیزه کردن اطلاعات در دانشگاه‌ها خطرناک است، امنیتی کردن دانشگاه‌ها خطرناک است،‌ محدود کردن دانشجویان در برگزاری جلسات خطرناک است. این افتخار نیست که فقط روز 16 آذر چنین جلساتی برگزار شود. نباید برخورد پلیسی و امنیتی داشته باشیم. منتجب‌نیا در پاسخ به پرسش دانشجویی در خصوص اقدامات و تخلفات مالی رئیس‌جمهوری پیشین نیز گفت: هرچند وقت یک‌بار پرونده‌ای از اختلاس‌های مالی تیتر روزنامه‌ها می‌شود. بهتر است قوه قضائیه برای یک‌بار هم که شده یکی از این پرونده‌ها را بررسی کند.

در کشوری که سرخود به سفارتخانه‌‌ها حمله کنند، نمی‌توان انتظار سرمایه‌گذاری داشت

محمد‌علی نجفی مشاور اقتصادی رییس‌جمهور و وزیر اسبق آموزش و پرورش، دومین سخنران دانشگاه شهید بهشتی بود. مشاور اقتصادی رئیس جمهور در این مراسم گفت: دانشگاه به شرطی می‌تواند توسعه یابد و نقش خود را در نظام ایفا کند که جامعه دچار تحول و تکامل شده باشد، دانشگاهیان نسبت به مباحث توسعه باید حساس باشند. مشاور اقتصادی رییس‌جمهور بیان کرد: یکی از این چالش‌ها مساله اشتغال در جامعه ماست و برخی سوال می‌کنند چرا مشکل اشتغال را دولت نتوانسته حل کند. لازمه ایجاد اشتغال پایدار، سرمایه‌گذاری در فضای امن از نظر سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است. در کشوری که سرخود به سفارت کشور دیگری حمله کنند و اسناد و مدارک را بسوزانند آیا می‌توان انتظار سرمایه‌گذاری داشت. در کشوری که نایب‌رییس مجلس اجازه سخنرانی یک ساعته را ندارد، آیا می‌توان انتظار سرمایه‌گذاری داشت؟ آیا حرکت‌هایی از این نوع، ضداشتغال نیست؟ تازه زمانی که رییس‌جمهور ابراز تاسف می‌کند، عده‌ای می‌گویند شما چرا فکر اشتغال نیستید؟ هر جا که آزادی‌بیان به خطر می‌افتد، حتما باید رییس‌جمهور عکس‌العمل نشان دهد.

نجفی در واکنش به سوال یکی از دانشجویان که از دخالت نهادهای امنیتی و تهدید دانشجویان انتقاد داشت و اینکه این وضعیت را به گوش آقای روحانی برسانید، گفت: حتما این کار را می‌کنم؛ دو بار در حضور آقای روحانی مسئولان وزارت علوم موضوع دخالت برخی ارگان‌ها را عنوان کردند و ایشان به هر حال دستوراتی دادند. ممکن است در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در زمان انتخابات وعده داده شده سرعت در اقدام نبوده اما فضا بهتر از چند سال پیش شده است.

وی در پایان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد پولی شدن دانشگاه و لزوم تحصیل رایگان در کشور گفت: خود من با پولی کردن دانشگاه‌ها مخالفم؛ طرحی را در این رابطه و برای جلوگیری از پولی شدن دانشگاه‌ها سال‌ها داشتم، اما نتوانستم طرح را به مسئولان کشور بقبولانم.

حاشیه جالب این مراسم در حین سخنرانی نجفی اتفاق افتاد، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با شعار مزدور برو بیرون از خبرنگاران صدا و سیما خواستند سالن را ترک کنند. گفتنی است با توجه به اینکه اجازه حضور دوربین صدا و سیما وجود نداشت، حضور این خبرنگاران در آن مکان غیرقانونی محسوب می‌شد. اعتراضات دانشجویان موجب وقفه‌ای چند دقیقه‌ای در سخنرانی نجفی شد.

کرباسچی قهر کرد!

اما مراسم روز دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی حاشیه جالبی داشت. دبیر کل حزب کارگزاران در واکنش به شعار جمعی از دانشجویان مخالف خود در دانشگاه علامه طباطبایی از سخنرانی در مراسم روز دانشجو صرف نظر کرد. کرباسچی در خصوص انصراف خود از سخنرانی در این نشست گفت: فقط این را می‌گویم که این معترضان و مخالفان من به تاریخ و گذشته ایران نگاه کنند و آنگاه بدانند کیست که از برگزاری این نشست می‌ترسد و از چه چیزی می‌ترسد و بدانید که ما و شما آینده‌ای مشترک خواهیم داشت.

فساد مسئله سیاسی نیست

احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران در مراسم 16 آذر دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: جامعه از ما توقع دارد با مسائلی همچون فیش، املاک و اختیارات نجومی‌برخورد کنیم و مسائل سیاسی نیز برای آنها فرقی نمی‌کند، نظام ما نیز درباره این مسائل باید قاطع و محکم برخورد کند.

عضو شورای شهر تصریح کرد: بودجه وزارت ارشاد برای سراسر کشور 800 میلیارد است در حالی که بودجه شهرداری برای یک سال 17 هزار و 800 میلیارد است و کسی هم جوابگو نیست و زمانی که اعتراض می‌کنیم می‌گویند کار سیاسی انجام می‌دهید، اما نظارت بر فساد شهرداری کجای کار سیاسی است؟ اینها فعالیت‌های سیاسی شهرداری برای رسیدن به آرزوهای سیاسی خود است، زیرا کار شهرداری رسیدن به نظم و انضباط شهر است نه سیاسی‌کاری. ما قبلاً می‌ترسیدیم شورای شهر سیاسی شود، اما در حال حاضر شهرداری سیاسی شده است. وی تأکید کرد: بنده همین جا اعلام آمادگی می‌کنم که با آقای قالیباف در مورد مسائل شهر و شهرداری به مناظره بپردازم، اما شما خواهید دید که بنده حضور نمی‌یابم یا آقای قالیباف.

حکیمی‌پور همچنین در بخشی از سخنان خود گفت: اولویت امروز کشور عدالت و عدالت‌خواهی است و در جامعه‌ای که تبعیض وجود داشته باشد عدالت شکل نخواهد گرفت. دبیرکل حزب اراده ملت ایران با بیان اینکه در جامعه‌ای که فقر و فلاکت باشد آزادی هم وجود ندارد، گفت: پس کسانی که مسئولیت برعهده گرفته‌اند نباید مسئولیت را ملک شخصی خود بدانند و پاسخگوی هیچ کسی نباشند. به اعتقاد من فساد تعدی به بیت‌المال و سوءاستفاده از امکانات اصلاً سیاسی نیست.

موظف به مبارزه با نشانه‌های استبداد هستیم

نایب رییس مجلس شورای اسلامی‌با حضور در تالار شیخ انصاری دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشجو باید از آرمان‌های انقلاب اسلامی‌پاسداری کند که مبادا به انحراف کشیده شود، گفت: گاهی در نظام جمهوری اسلامی‌مان نشانه استبداد و قانون شکنی می‌بینیم و موظفیم با همین حد استبداد هم مبارزه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نظام حاکم بر کشور ما نظامی‌است که با آرای مردم تشکیل شده، افزود: چه در بخشی از نظام مان که مظهر جمهوری بودن یعنی دولتهاست و چه در بخش اسلامی‌بودن آن، گاهی نشانه قانون شکنی می‌بینیم.

مطهری ادامه داد:‌ گرچه معتقد نیستیم حکومت ما یک حکومت استبدادی است بر‌خلاف رژیم گذشته که مسلم بود که یک نظام استبدادی است، امروز هم به مبارزه با استعمار خارجی و همینطور با برخی نشانه‌های استبدادها در داخل نیاز داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌گفت:‌ دانشجو و دانشگاه باید تحولات جامعه را رصد کند و در جای خود فریاد بزند؛ دانشجو باید از آرمان‌های انقلاب اسلامی‌و این انقلاب پاسداری کند که مبادا به انحراف کشیده شود.

دولت آهنگ مبارزه با فساد را به صدا درآورد

مجید انصاری نیز عصر سه شنبه در جمع دانشجویان علم و صنعت به مناسبت روز دانشجو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقدامات دولت در حوزه مبارزه با فساد چه بوده است؟ گفت: تلاش دولت برای جلوگیری از رانتخواری یکی از این اقدامات بوده که امیدواریم با تلاش همه دولتمردان بتوانیم موضوع مبارزه با فساد را به صورت جدی پیگیری کنیم. وی در پاسخ به این سوال دانشجویان که دولت برای آزادی زندانیان سیاسی چه اقداماتی انجام داده است؟ اظهارکرد: دولت تدبیر و امید آنچه که در حوزه کاری دولت مربوط به آزادی سیاسی بوده به خوبی انجام داده و اقدامات جدی در این زمینه داشته است. انصاری ادامه داد: امیدواریم موضوع توسعه آزادی سیاسی با همکاری سایر قوا به انجام برسد. معاون حقوقی ریاست جمهوری در ادامه افزود: با وجود همه دشواری‌ها و سنگلاخ‌ها در مسیر دولت، اما روحیه امید و انتقاد‌پذیری را به جامعه بازگرداند. باید به گونه‌ای همه انتقادها به دولت گفته شود و ما از این گونه انتقادها استقبال می‌کنیم.

http://www.mardomsalari.com/4199/page/15/3257

ش.د9502635

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات