تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۸۷۰۷
علی مطهری در دانشگاه شریف:

مسأله حصر را باید با همدلی و گفت‌وگو حل کنیم

(روزنامه ايران ـ 1395/09/15 ـ شماره 6374 ـ صفحه 3)

رئیس‌جمهوری فردا به دانشگاه تهران می‌رود

در آستانه 16 آذر روز دانشجو، اغلب دانشگاه‌های کشور حال و هوای دیگری پیدا کرد. هر چند که برگزاری سلسه برنامه‌های ویژه این روز همواره برپا و برقرار بوده است، اما مطابق برنامه‌های اعلام شده از سوی تشکل‌های مختلف دانشجویی، تنوع میهمانان و سخنرانان دانشگاه‌ها همچنین تنوع موضوعات برنامههای امسال پررنگ‌تر و چشمگیرتر است. رئیس جمهوری هم قرار است به همین مناسبت در دانشگاه تهران حاضر شود. مجید سرسنگی، معاون فرهنگی این دانشگاه به ایرنا خبر داد که روز سه‌شنبه 16 آذر حسن روحانی برای سخنرانی به دانشگاه تهران می‌رود.

در تهران اما ویژه برنامه‌های روز دانشجو با سخنرانی علی مطهری و احمدمازنی در دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد. مطهری که در چند هفته گذشته به خاطر حواشی ممانعت و درخواست توقف سخنرانی‌هایش در مشهد و کرمان در رأس اخبار قرار گرفته است، دیروز در جمع دانشجویان این دانشگاه به سؤالاتی در این باره پاسخ داد و گاه جواب‌هایش را با طنز و مطایبه می‌آمیخت.

به گزارش ایلنا، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «رسالت دانشجو مبارزه با استبداد خارجی و داخلی است» تأکید کرد: در سال‌های اخیر دولتی داشتیم که به صراحت می‌گفت فلان قانون را اجرا نمی‌کنم. مطهری با بیان اینکه «استبداد یعنی قانون‌ناپذیری و عدم تمکین از قانون» ادامه داد: خطر استبداد دینی برای انقلاب‌های مذهبی وجود دارد؛ چرا که وقتی مسأله خدا به میان می‌آید و عده‌ای یک طرف را خدا می‌گذارند و یک طرف کفر و الحاد، احتمال خشونت بالاست. چون یک طرف خود را حق می‌داند و طرف مقابل را باطل و در نتیجه خیلی راحت می‌شود سر برید و گردن زد. مطهری با اشاره به اینکه «در کشور ما قطعاً این شکل‌ها وجود ندارد»، افزود: در مجلس نهم زمانی که بحت ستار بهشتی مطرح شد که در وبلاگ خود انتقاداتی کرده بود و در طول روز، هشت تا بازدید کننده بیشتر نداشت. من گفتم مأمور خطاکار، فکر کرده از نظام دفاع می‌کند. برخی نمایندگان آن دوره می‌گفتند او مخالف بوده و نباید به او جایزه داد. این به شکل مبانی فکری در ذهن و دل افراد وجود دارد. در قتل‌های زنجیره‌ای هم وقتی پرسیدیم چرا اینها را کشتید؟ گفتند برای حفظ نظام بوده است. گفتند می‌خواستیم بقیه روشنفکران بترسند. اما دیدید که رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه گفتند آقای فروهر از معتدلین بوده است.

مطهری در ادامه این نشست و در پاسخ به این سؤال که به نظر شما اگر پدرتان زنده بود چه جایگاهی داشت و نظرش در مورد رد صلاحیت‌ها و حصر چه بود، گفت: اگر الان مطهری بود، در واقع نبود. او بعد از خنده دانشجویان گفت از لحاظ سن و سال می‌گویم. وی ادامه داد: طبیعتاً با خیلی از روش‌های امروز و سختگیری‌های غیر لازم مثل رد صلاحیت‌ها مخالف بود. نماینده مردم تهران با بیان اینکه من در مورد مسأله حصر خیلی پاسخ داده‌ام، ادامه داد: کار خلاف قانون در کشور نباید شکل بگیرد. مسأله حصر امری است که باید تلاش کنیم با همدلی و گفت‌وگو آن را حل کنیم. این کار خلاف قانون اساسی و اصول ۳۲ تا ۳۷ است و ما نمی‌توانیم کسی را بدون حکم قضایی حبس و بازداشت کنیم. وی درباره نظر خود در مورد لاریجانی‌ها و عملکرد عارف در مجلس گفت: علی آقا در میان آنها [لاریجانی‌ها] از همه بهتر است. به نظر من، آقای آملی لاریجانی تحمل انتقاد را زیاد ندارد و دو بار علیه من اعلام جرم کرده است. من ایشان را در مجلسی دیدم و گفتم دیگر اعلام جرم نمی‌کنید؟ گفت جا هست.

نایب رئیس مجلس به اعلام جرم علیه محمود صادقی، نماینده تهران اشاره کرد و گفت:‌ یک نماینده‌ای سؤال می‌کند و حداکثر این است که در کمیسیون مجلس توضیح می‌دهند که حساب‌ها شخصی نیست یا عملکرد بودجه به این شکل بوده است. مطهری ادامه داد: اینکه مأمور بفرستند در منزل صادقی درست نیست. قانون می‌گوید هر احضاریه‌ای در مجلس باید در هیأت نظارت نمایندگان بررسی شود. اگر خارج از حوزه نمایندگی بود، باید به دادسرا برود.

مطهری ادامه داد: احضار و جلب نماینده باید از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بگذرد؛ اما رفتار برخی دادستان‌ها در مورد لغو کنسرت‌ها و سخنرانی‌ها خلاف قانون است. برنامه‌ای که مجوز دارد را نباید لغو کرد اگر هم قابل لغو باشد این تنها در حیطه کار شورای تأمین استان‌ها است. اینکه دادستان بگوید من احتمال جرم می‌دهم و تعطیل کردم که نمی‌شود.

عضو فراکسیون امید مجلس همچنین در مورد عملکرد محمدرضا عارف در مجلس گفت:‌ ایشان حضورش در پشت صحنه فراکسیون است. ایشان روحیه‌اش با من فرق دارد. من اگر احساس کنم در جایی ظلمی شده اگر نگویم احساس می‌کنم خفه می‌شوم، اما برخی تحمل بیشتری دارند. مطهری همچنین درباره اعدام‌های سال ۶۷ اظهار کرد: بعد از انتشار فایل صوتی آقای منتظری در رسانه‌ها، گفتیم آقایان دست‌اندرکار و حاضر در این نوار به مردم توضیح دهند که داستان چیست که الان در رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح است. بگویند این حکم فقهی بوده و اگر کسانی به طور مسلحانه علیه حکومت اسلامی قیام کنند، محاربند. آنها باید پاسخ می‌دانند که ما بر اساس حکم فقهی این کار را با نهایت انصاف کردیم.

مازنی: دانشگاه امنیتی نمی‌خواهیم

احمد مازنی، دیگر نماینده تهران و عضو فراکسیون امید نیز در این مراسم تأکید کرد: هر انسان غیرمعصومی در معرض استبداد است. کسی که در معرض قدرت باشد، ممکن است به استبداد کشیده شود. من به عنوان طلبه می‌گویم حتی معصوم هم که از جانب خدا عصمت دارد، باید با مردم مشورت کند و سؤال مردم را جواب بدهد.

در حالی که قرار بود احمد توکلی امروز در کنار محمود صادقی و یاشار سلطانی به دانشگاه امیرکبیر برود، توکلی در بیانیه‌ای اعلام کرد، با وجود توافق قبلی در این برنامه حاضر نخواهد شد.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6374/3/161358/0

ش.د9502656

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات