تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۸۷۱۹

نگاهی به مهمترین رویدادهای سال 2016 (بخش اول)

مقدمه: جشن‌های کریسمس سال گذشته که جهان برای پیدا کردن کورسویی از خوشی همه امیدهایش را باخت، همه دلخوشی‌اش به سال پیش رو بود؛ سالی که شاید صحنه ترور را به صورت زنده از تلویزیون نبیند، از صندوق‌های انتخابات اسامی خیرخواهان دربیاید و اتفاق مرگ بیش از این به خبری دستمالی شده تبدیل نشود... اما اکنون گویی که همه جهان زیر لب می‌گوید "زهی خیال باطل". به گزارش ایسنا، سال 2015 اگر با مرگ پادشاه عربستان آغاز شد، 2016 از نخستین روزها نشان داد که سالی سخت درپیش خواهد بود. مهمترین رویدادهای سال 2016 رامرور می‌کنیم:
(روزنامه جمهوري اسلامي - 1395/10/12 - شماره 10773 - صفحه 6)

اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه به دست رژیم آل‌سعود

وزارت کشور عربستان روز شنبه 12 دی ماه در حالی که تنش‌ها میان تهران و ریاض افزایش پیدا کرده بود، اعلام کرد که 47 تن را به اتهام ارتکاب "جرایم تروریستی" اعدام کرده است. در میان اعدامی‌ها نام «شیخ نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعه نیز در حالی دیده می‌شد که علاوه بر منتقدان پادشاهی سعودی، برخی اعضای داعش و القاعده نیز در همان لیست قرار داشتند. در پی اعدام شیخ نمر، با تهاجم برخی به سفارت عربستان در تهران، تنش میان ایران و سایر کشورهای عربی که همگی تحت لوای عربستان سعودی قرار دارند، باز هم افزایش یافت.

آزمایش بمب هیدروژنی کره‌ شمالی

اولین بمب هیدروژنی این کشور به طور موفقیت آمیز در ساعت 10 صبح (به وقت محلی) 16دی ماه براساس برنامه‌های استراتژیک حزب کارگر با موفقیت آزمایش شد. این خبر سراسر جهان را که نیمی از آن در عید سال نو می‌گذراند، در نگرانی و شوک فرو برد.

بازداشت بزرگ‌ترین قاچاقچی مواد مخدر جهان

ال چاپو که در سال1380 از زندان گریخته، در سال 1393 مجددا بازداشت و فرار کرده بود در نهایت در 18دی ماه بازداشت و به زندانی در مکزیک بازگردانده شد.

حملات «القاعده در کشورهای مغرب اسلامی» به مناطقی در بورکینافاسو

گروه "المرابطون" به رهبری "مختار بلمختار الجزایری" که با القاعده در کشورهای مغرب اسلامی بیعت کرده است طی حملات خود به دو هتل در واگادوگو پایتخت بورکینافاسو پس از گروگانگیری گسترده با 28 کشته و 56 زخمی به حملات خود پایان داد.

بیست‌وهشتم. اعلام سازمان بهداشت جهانی مبنی بر شیوع بیماری زیکا

سازمان بهداشت جهانی به دنبال دشوارتر شدن کنترل شیوع بیماری زیکا و تاثیر گذاشتن آن بر روی هزاران نوزاد در سراسر آمریکا، وضعیت فوق‌العاده جهانی اعلام کرد. آخرین باری که سازمان بهداشت جهانی وضعیت فوق‌العاده جهانی اعلام کرد بود به سال 1393 و شیوع بیماری "ابولا" باز می‌گردد که اکنون بیماری زیکا دراین رده بندی قرار گرفته است.

اولین مجلس منتخب میانمار

پس از نیم قرن تلاش مردم میانمار برای دموکراسی، 11بهمن با تشکیل اولین جلسه پارلمانی که با انتخاباتی آزادانه روی کار آمده بود در تاریخ این کشور و جهان ماندگار شد.

دیدار اوباما، از مسجدی در آمریکا

اوباما در سفرهای خارجی خود از مساجد دیدن کرده است اما این اولین بار بود که وی از مسجد بالتیمور در داخل آمریکا دیدن و مردم را به صلح و آرامش دعوت کرد. او در این دیدار به مسلمانان این تضمین را داد که آن‌ها نیز بخشی از جمعیت این کشور هستند و در آن سهم دارند.

حمله هکری به بانک ذخیره فدرال آمریکا

هکرهای فوق حرفه‌ای ناشناس طی حمله‌ای به بانک ذخیره فدرال در نیویورک پیش از مسدود شدن حساب‌ها توانستند 81 میلیون دلار را با استفاده از کدهای بانکی اندونزیایی بربایند. به فاصله یک هفته از این حمله هکرها برای حمله مشابه دیگری تلاش کردند که این بار ناکام مانند اما هم‌چنان شناخته نشدند.

پرتاب موشک دوربرد کره‌شمالی

کره شمالی روز 17بهمن با نادیده گرفتن تمامی هشدارهای بین‌المللی یک موشک دوربرد آزمایش کرد. این موشک از ساحل غربی کره شمالی شلیک شد و آمریکا، ژاپن و کره جنوبی نیز شلیک این موشک را تایید کردند.

دیدار تاریخی پاپ از کوبا

پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک و بطریق (پاتریارک) کیریل، رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه پس از دیدار تاریخی در کوبا، خواستار وحدت این دو شاخه مسیحیت شدند و از جهان خواستند جلوی آزار و اذیت مسیحیان را در خاورمیانه بگیرند. حدود 900 سال پس از آنکه شاخه‌های شرقی و غربی مسیحیت جدا شدند، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با اسقف اعظم ارتدوکس‌های روسیه در ترمینال فرودگاهی در کوبا دیدار کردند.

بمب‌گذاری در آنکارا با 28 کشته

انفجاری در ساعات شلوغ عصرگاهی در مرکز آنکارا در منطقه‌ای نزدیک مقرهای نظامی و مجلس ترکیه روی داد. در این انفجار اتوبوس‌های حامل پرسنل نظامی ترکیه که در ترافیک بودند هدف قرار گرفتند که 28 تن آنها کشته و 61 تن دگر خمی شدند.

انفجارهای حمص و دمشق با 140 کشته

در سیده زینب در حومه جنوبی دمشق چهار انفجار روی داد که حداقل 83 قربانی برجای گذاشت. پیش از آن نیز شهر حمص در غرب سوریه شاهد دو انفجار هم‌زمان بود که به گفته گروه‌های ناظر به کشته شدن 57 نفر منجر شد. گروه داعش مسئولیت این انفجارها را به عهده گرفت. هر دو شهر دمشق و حمص قبلا هم هدف حملات داعش بوده‌اند.

حمله هوایی آمریکا به شمال موگادیشوی سومالی با 150 کشته

در حمله روز دوشنبه نیروهای پنتاگون به کمپ آموزشی "راسو" متعلق به شبه‌نظامیان الشباب در 120 مایلی شمال موگادیشو، پایتخت سومالی 150 تن از نیروهای این گروه کشته شدند.

حمله انتحاری در آنکارا با 37 کشته

روز یکشنبه ساعت 19 به وقت محلی یک بمب در نزدیکی ایستگاه‌ اتوبوس در بلوار آتاتورک در منطقه کیزیلای آنکارا منفجر شد؛ جایی که دفتر نخست‌وزیر و بسیاری از وزارتخانه‌های ترکیه در نزدیکی آن واقع شده‌ است. این انفجار در مجموع 37 کشته و بیش از 125 زخمی برجای گذاشت. در انفجار عصر یکشنبه در منطقه کیزیلای آنکارا، جیمز لارسن، سفیر استرالیا در ترکیه در خودرویش در فاصله 20 متری این انفجار بود و به طرز باورنکردنی جان سالم به در برد.

دستور پوتین برای خروج سربازان روسی از سوریه

دوشنبه 24اسفند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی تماسی تلفنی با همتای سوری خود اعلام کرد، با توجه به تحقق اکثر اهداف این کشور پس از گذشت شش ماه از زمان ورود نیروهای نظامی مسکو به سوریه، این کشور اکثر نیروهای زمینی خود را از سوریه خارج می‌کند.

سفر اوباما به عنوان اولین رئیس‌جمهور آمریکا به کوبا پس از 88 سال

پس از بیش از 6 دهه خصومت در روابط آمریکا و کوبا این سفر تاریخی نخستین سفر رسمی رئیس‌جمهوری آمریکا به کوبا در 88 سال گذشته محسوب می‌شد و نشان از چرخشی تاریخی در روابط دو کشور متخاصم بود. کوبا پس از انقلاب کمونیستی در سال 1338 با آمریکا روابط سیاسی نداشت و آمریکا نیز کوبا را تحت تحریم‌های شدید اقتصادی و سیاسی قرار داده بود. اوباما در جریان این سفر دو روزه با رائول کاسترو رهبر کوبا دیدار و گفت و گو کرد.

حملات انتحاری داعش در بروکسل با 34 کشته

در مجموع دو بمب انتحاری نیروهای داعش در فرودگاه و دو انفجار دیگر در ایستگاه مترویی در بروکسل به ترتیب 14 و 20 تن کشته و 230 زخمی بر جای گذاشت. این حملات کشورهای اروپایی را بار دیگر در شوک فرو برد و انتقادات بسیاری را متوجه نیروهای امنیتی این قاره به ویژه نیروهای بلژیکی کرد.

محکوم شدن جلاد بوسنی به 40 سال زندان

پنجشنبه 4فروردین پس از 21 سال رادووان کارادزیچ، به عنوان یکی از مهندسان کشتارهای جنگ بالکان طی سال‌های 1371 تا 1374 پس از پنج سال دادرسی در دادگاه بین‌المللی لاهه در قتل‌عام سال 1374 در سربرنیکا متهم شناخته و به 40 سال حبس محکوم شد.

حمله انتحاری داعش در بازی فوتبال در اسکندریه عراق با 32 کشته

یک عامل داعشی کمربند انتحاری خود را روز جمعه هم‌زمان با بازی فوتبالی در اسکندریه استان بابل عراق منفجر کرد و دست کم 32 تن را به کام مرگ کشاند و بیش از 70 زخمی بر جای گذاشت.

حمله انتحاری طالبان در لاهور پاکستان با 370 کشته و زخمی

بر اثر انفجار عامل انتحاری در پارک گلشن اقبال لاهور پاکستان دست کم 70 تن کشته و حدود 300 تن زخمی شدند که اکثر این قربانیان را کودکان و زنان تشکیل می‌دادند.

افشای اسناد پاناما

یکشنبه 15 فروردین یک روزنامه آلمانی اقدام به انتشار اسنادی کرد که هنوز پس‌لرزه‌های آن در دنیای سیاسی و اقتصادی دیده می‌شود. این 11.5 میلیون سند محرمانه از اسناد شرکتی به نام موساک فونسکا محسوب می‌شد که فعالیت‌های غیرقانونی گسترده‌ای را چون رشوه‌دهی، دزدی‌های وسیع، فرارهای مالیاتی و نقض تحریم‌های بین‌المللی را در برمی‌گرفت که رد پای بسیاری از بزرگان عرصه‌های مختلف در آن‌ها دیده می‌شد.

درگیری میان آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ با 193 کشته

این درگیری‌ها شدیدترین نوع خود از زمان دستیابی به آتش‌بس میان دو کشور در سال 1373 بود. باکو و ایروان هردو بر سر منطقه دوفاکتوی قره‌باغ ادعاهایی دارند. گفته می‌شود در این درگیری‌ها علاوه بر تلفات بالا حدود 1000 هکتار از زمین‌های این منطقه تحت تصرف آذربایجان درآمد.

انفجار و آتش‌سوزی در هند با 100 کشته و 400 زخمی

آتش‌بازی غیر قانونی در معبد هندوها در جنوب هندوستان در حالی جان بیش از 100 تن را گرفت که هزاران تن از مردم منطقه برای حضور در مراسمی در این محل حضور داشتند. اکثر قربانیان این حاثه بر اثر ریزش ساختمان معب جان خود را از دست دادند.

اجرای آتش‌بس در یمن میان حوثی‌ها و نیروهای هادی

شنبه 23 فروردین با خبری خوش‌تر آغاز شد وقتی که نیروهای هادی، رئیس‌جمهور مخلوع یمن که تحت حمایت عربستان قرار دارند با حوثی‌ها توافق کردند که تا پیش از از سرگیری مذاکرات 28فروردین در کویت آتش‌بس اعلام کنند.

انتخاب "صادق خان" به عنوان اولین شهردار مسلمان لندن

صادق امان خان، با وجود اینکه از اقلیت مسلمان مردم لندن محسوب می‌شود توانست در انتخابات شهرداری این شهر شرکت کرده و پیروز شود. او اولین مسلمانی است که در یکی از شهرهای کشورهای غربی به این سمت دست یافته است.

پیروزی "دوترته" فیلیپین با وعده جنگ علیه قاچاقچیان

پیروزی دوترته جدای از اینکه نشان‌دهنده گسترش نیروهای ضدساختارگرا در سراسر جهان است از آنجهت اهمیت دارد که بازیمنطقه‌ای را با حذف آمریکا و پررنگ‌تر کردن چین به طور کل تغییر می‌دهد.

تعلیق "دیلماروسف" از ریاست جمهوری برزیل

پس از مناظره یک روزه میان نمایندگان پارلمان برزیل، این مجلس سرانجام پنجشنبه 23 اردیبهشت به تعلیق روسف و انتخاب تامر به عنوان جانشین موقت وی رای داد.

مرگ ملامنصور اختر، رهبر طالبان

پس از اعلام امریکا مبنی بر انجام حملات هوایی در روز شنبه دوم خرداد در منطقه بلوچستان پاکستان، مقامات امنیتی افغانستان اعلام کردند که ملا اختر منصور رهبر جدید این گروه در این حمله کشته شده است. مقامات طالبانی ابتدا درصدد تکذیب این خبر برآمدند اما در نهایت مرگ رهبرشان را تایید کردند.

سقوط هواپیمای مصری و مرگ 66 سرنشین

هواپیمای ایرباس A320 با 66 مسافر خود پس از عبور از حریم هوایی یونان از رادار خارج شد. هواپیمای خطوط هوایی مصر 56 مسافر و 10 خدمه داشت که از مسافران آن 15 تن فرانسوی، یک نفر بریتانیایی، یک نفر کانادایی و 39 تن دیگر مصری بودند. در نهایت لاشه هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مصر در نزدیکی یک جزیره در جنوب شرقی یونان کشف شد.

مرگ محمدعلی کلی

محمد علی کلی قهرمان مسلمان و اسطوره سنگین وزن سابق بوکس جهان جمعه 14 خرداد به خاطر مشکلات تنفسی به بیمارستان منتقل شده بود و سرانجام پس از سال‌ها درگیری با بیماری پارکینسون‌دار فانی را وداع گفت.

http://jomhourieslami.net/?newsid=119402

ش.د9503393

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات