صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۸۸۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 6 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): «هویت مستقل» اولین چیزی است که باید در جوان پرورش دهیم؛ بعد از آن نوبت اقتصاد مقاومتی است.(13/2/1395)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها  WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها  PDF

▼ حرف روز            
 خواست مردم

تا رسيدن به دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و پنجمين دوره انتخابات شوراها چيزي کمتر از چهار ماه باقي مانده است و جريان‌هاي سياسي در حال آماده‌سازي براي حضور در رقابت سياسي انتخاباتي هستند. در اين بين برخي ناکامي‌ها، افراط‌کاری‌ها و... نوعي دلزدگي، بی‌اعتمادي و سياست‌زدگي را نسبت به عملکرد جريان‌ها و جناح‌هاي سياسي کشور ايجاد کرده است.
شکل‌گيري جرياني فراتر از مجادلات بيهوده سياسي ـ جناحي و بازتاب‌دهنده مطالبات مردمي و با رويکردي «مردم‌محور» نه «حزب‌محور»، يکي از اقداماتي است که مي‌تواند شوق و شوري جديد در فضاي سياسي کشور ايجاد کرده و رونق بازار انتخابات را فراهم آورد.
در اين ميان، شکل‌گيري حرکتي نو با عنوان «جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي» تا حدودي توانسته است نويدبخش اين وضعيت باشد. اين مجموعه که يک ماه پيش با حضور ده نفر به عنوان هيئت‌مؤسس اعلام موجوديت نمود و هويت خود را فراجناحي و فراانتخاباتي اعلام کرد، بلافاصله با حمايت صدها نفر از نخبگان و فعالان سياسي روبه‌رو شد و توانست خيلي زود در ميان اقشار مختلف مردم جاي خود را پيدا کند و در طول هفته‌هاي گذشته با حمايت گروه‌هاي مختلف مردم در سراسر کشور روبه‌رو شود و حتي حمايت بزرگاني، چون جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز تهران را نيز به همراه داشته باشد.
مدل انتخاباتي از پايين به بالاي اين جبهه، الگويي متفاوت براي انتخابات پيش رو است که مي‌تواند اميدهاي مردمي را براي رسيدن به چهره‌هاي شايسته، کارآمد و مردمي فراهم آورد و خلأ روش‌هاي پيشين را مرتفع کند. بناي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اين است که از مجموع شهرستان‌هاي کشور افرادي را که سابقه سياسي دارند و متدين و انقلابي هستند، شناسايي کند و حداقل سه نفر را از هر شهرستان برگزیند و در نشستي در تهران، مجمع عمومي تشکيل دهد. در اين مجمع قرار است شاخصه‌هاي مورد نظر نيروهاي انقلاب براي انتخابات رياست‌جمهوري تحليل شود؛ آنگاه شاخصه‌ها به مجموعه دو هزار نفري برگزيده شده عرضه شده و بازخورد آن گرفته شود؛ در نهایت پس از اين فرآيند تعاملي گزينه نهايي براي انتخابات معرفي شود.
پس از برگزاری مجمع عمومي اين جبهه، بايد منتظر بود تا اين جبهه بيش از پيش ابعاد کار خود را رونمايي کند و مشخص شود تا چه اندازه به شعارهاي داده شده پايبند خواهد بود.

▼ گزارش روز 
میراث دهه هفتاد

روایت اول: برج بلند پلاسکو در یکی از خیابان‌های مرکزی تهران در آتش می‌سوزد و فرو می‌ریزد، از همان دقایق اول ده‌ها خبرنگار و عکاس در محل حادثه حاضر می‌شوند و رسانه‌ها بخش‌های ویژه‌ای برای پوشش زنده و 24 ساعته عملیات امداد و نجات در نظر می‌گیرند، کاربران در فضای مجازی با آسیب‌دیدگان حادثه همدردی می‌کنند و صفحه اول تمام روزنامه‌ها به حادثه تعلق می‌گیرد. برخی جریان‌ها نیز با سوءاستفاده از احساسات برانگیخته شده در پی این حادثه به دنبال امیال سیاسی خود هستند؛ حتی با سوءاستفاده از آنتن رسانه ملی در برنامه‌ای غیر مرتبط!
روایت دوم: 26 ساعت بارش شدید و بی‌وقفه باران و راه افتادن سیل در استان سیستان‌وبلوچستان موجب قطع ارتباط بیش از 21 بخش با مرکز استان شده است و عملاً دسترسی به روستاهایی با جمعیت حدود هشت هزار نفر را با مشکل روبه‌رو کرده است؛ آب‌گرفتگی به صدها خانه در ایرانشهر آسیب زده و براساس اعلام سازمان هلال احمر 340 خانوار مجبور به ترک خانه‌های‌شان و اسکان در چادر شده‌اند؛ اما کمتر رسانه‌ای به این مناطق خبرنگار فرستاد و هیچ روزنامه‌ای فردای حادثه، صفحه اول خود را به این موضوع اختصاص نداد! درخواست استعفایی هیچ مقام دولتی هم در مواجهه با کمبود امکانات و نواقص عملیات امداد نجات مطرح نشد.
دو اتفاقی که به فاصله بسیار کوتاه در دو نقطه کشور رخ داد تا بار دیگر نمایش کاملی از استانداردهای دوگانه رسانه‌ای و فرهنگی در جامعه به چشم بیاید! توجه ویژه رسانه‌ها و بسیاری از ما مردم به تهران و اتفاقات آن، در مقابل بی‌توجهی به حوادثی مشابه در سایر نقاط کشور نشان از رفتار متناقضی است که می‌توان از آن به عنوان بیماری نگران‌کننده یاد کرد که میراث سال‌های آغازین دهه هفتاد و بنیان نهادن سیاست غلط توجه بیش از حد مسئولان وقت به ساختن پایتختی با ظواهر تمدن و تمرکز منابع و امکانات در پایتخت است؛ بیماری‌ای که باید برای درمان آن چاره‌ای اندیشید.

▼ اخبار ویژه
ایران سامانه دفاعی اس 400 را نمی‎خرد

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: متخصصان ایرانی در حال مطالعه بر روی اس300 هستند تا آن دسته از کمبودهایی را که نسبت به اس 400 دارد برطرف کنند. ابوالفضل حسن‌بیکی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران به دنبال خرید سامانه دفاع موشکی «اس 400» از روسیه است، گفت: اگر ما نتوانیم این کمبودها را برطرف کنیم آن وقت به دنبال خرید خواهیم رفت؛ زیرا برای خرید هیچ مانعی نداریم و حتی ترکیه هم این موشک‌ها را خریداری کرده است.

به دنبال جایگزین روحانی
محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: دست اصلاحات در انتخابات سال آینده نباید خالی بماند و به همین منظور برخی اصلاح‌طلبان از حضور یک کاندیدا در کنار روحانی برای مواقع ضروری استقبال می‌کنند. وی افزود: ما نمی‌توانیم واقعیات موجود در فضای سیاسی کشور را نادیده بگیریم و باید همه پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم. از جمله این سناریو‌ها می‌توان به احتمال انصراف روحانی از شرکت در انتخابات یا ردّ صلاحیت وی اشاره کرد که این موضوعات دور از ذهن نیست.
 
▼ اخبار
1ـ ادغام بانک سرمایه در بانک ملت
به دنبال اعلام وضعیت قرمز برای برخی بانک‌های خصوصی که بیش از میزان سرمایه‌شان تسهیلات پرداخت کرده‌اند، بانک مرکزی طی دستورالعملی به بانک سرمایه اعلام کرد حساب‌های خود را در اختیار بانک ملت قرار داده تا آماده‌سازی مراحل ادغام انجام شود. بر اساس این دستورالعمل، بانک ملت متولی ساماندهی دارایی و بدهی‌های این بانک شد و قرار است این موضوع را مدیریت کند. وضعیت کفایت سرمایه این بانک براساس صورت‌های مالی سال 94 نشان می‌دهد، از مجموع 408 میلیارد تومان منابع مالی این بانک تنها ۱/۳ درصد از منابع باقی مانده و مابقی منابع به صورت تسهیلات پرداخت شده است. گفته می‌شود، دو‌ سوم از منابع بانک سرمایه به صورت وام به شش نفر پرداخت شده و این افراد نیز تسهیلات دریافت شده را به بانک برنگردانده‌اند و جزء مطالبات معوق شده است. به جز بانک سرمایه از بانک‌های اقتصاد نوین، تجارت، آینده، دی و پارسیان هم به عنوان بانک‌های با کفایت سرمایه پایین یاد می‌شود. گفته می‌شود، فرآیند انتقال حساب‌ها و ادغام از اسفندماه آغاز شود.

2ـ حضور مستشار ارشد ایرانی در مذاکرات آستانه
مذاکرات آستانه با محوریت ایران، ترکیه و روسیه و با حضور نماینده سازمان ملل در پایتخت قزاقستان انجام شد. این دور از مذاکرات از آن رو اهمیت دارد که این گفت‌وگو پس از پیروزی‌های گسترده ارتش سوریه، به ویژه در شهر حلب برگزار شده است که نقش مستشاری جمهوری اسلامی ایران نیز در این توفیقات میدانی بر کسی پوشیده نیست. در این میان، حضور سردار «محمدرضا فلاح‌زاده» از فرماندهان ارشد سپاه با هیئت ایرانی از نکات جالب توجه بود؛ حضوری که با توجه به محوریت بحث آتش‌بس در این مذاکرات و در نتیجه آن طرح مسائل نظامی و میدانی کاملاً بجا و هوشمندانه است؛ به ویژه آنکه هیئت مخالفان سوری هم تماماً نمایندگان گروه‌های تروریستی حاضر در این کشور بوده و عملاً مباحث نظامی بر موضوعات سیاسی سایه انداخته است.

3ـ برخی سیاسیون دنبال حق وِتو هستند
نبود لیدر و راهبر در دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود؛ اما سازو‌کار جایگزینی محل بحث است. اصولگرایان ایده پارلمان اصولگرایی را دنبال می‌کنند تا در این قالب شورای رهبری خود را تشکیل دهند و اصلاح‌طلبان با سه قالب شورای مشورتی، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاست‌گذاری می‌خواهند تصمیم‌گیری تشکیلاتی خود را سروسامان دهند. عباس سلیمی‌نمین، ایده اصولگرایان را ماندگارتر می‌داند، اما می‌گوید: «قطعاً اجرایی شدن این ایده با موانعی مواجه است؛ چون عده‌ای زیاده‌خواهی می‌کنند و نمی‌خواهند به آرا مراجعه داشته باشند و دنبال حق وتو هستند، اینها موانع به شمار می‌آید؛ اما برطرف خواهند شد.»


▼ تا انتخابات
موسوی تبریزی، دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره اینکه آیا «حسن روحانی» جزء گزینه‌های مدنظر آنها برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96 خواهد بود یا اینکه آنها هم مانند برخی گروه‌های اصلاح‌طلب به فکر معرفی آلترناتیوی در کنار وی هستند، تصریح کرد: در شرایط فعلی نمی‌توان به صورت قاطع درباره این موضوع صحبت کرد و نمی‌توان گفت، روحانی کاندیدای نهایی است یا شخصی در کنار وی معرفی خواهد شد.

▼ اخبار کوتاه

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی باید هر چه بیشتر به سمت خصوصی‌سازی برود. عباس کشاورز افزود: اکنون با مشارکت همگانی به ویژه بخش خصوصی وضعیت خوبی داریم، تا حدی که طی دو سال و نیم اخیر، 4 هزار و 600 برند در این حوزه ثبت شده است؛ اما راه طولانی در این حوزه پیش رو داریم. وی تأکید کرد: امسال شرکت‌های ایرانی در سه نقطه کشور بذر ذرت تولید کرده‌اند و در کنار آن با کمک شرکت‌های خارجی بذر خیار و خربزه هم تولید شده است.
احمد محمدی‌فر، مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از باسواد شدن 60 درصد پناهندگان در ایران خبر داد و گفت: ۵/۴۸ درصد از پناهندگانی که در ایران باسواد شده‌اند، دختر هستند. مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز اعلام کرد: «اکنون 24 هزار دانشجوی خارجی در حال تحصیل هستند که 19 هزار نفر از این دانشجویان افغانستانی‌اند و قرار است در برنامه ششم تعداد دانشجویان خارجی به 75 هزار نفر برسد.»
اعضای سنای آمریکا با انتصاب «نیکی هیلی» به عنوان نماینده جدید این کشور در سازمان ملل موافقت کردند. هیلی هندی‌الاصل که تاکنون فرماندار کارولینای جنوبی بوده، دانش‌آموخته رشته حسابداری است و تجربه‌ای در زمینه دیپلماتیک ندارد. وی درباره ایران هم مانند بیشتر اعضای کابینه ترامپ دیدگاه تندی دارد. هیلی از جمله فرماندارانی است که تحریم‌های یک‌جانبه‌ای در ایالت متبوعش علیه ایران وضع کرده است.
مارک روت، نخستوزیر هلند در آستانه فعالیتهای انتخاباتی در این کشور در سخنانی خطاب به مهاجران مقیم این کشور اظهار داشت: برخی گزارشها حاکی از نارضایتی مهاجران مقیم هلند از شرایط است. من خطاب به همه آنها می‌گویم که اجباری برای ماندن آنها نیست و میتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن خاک این کشور را ترک کنند.
آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم در جمع‌بندی نهایی درباره شبکه‌های بازاریابی گفت: شرکت‌های هرمی باطل و غیر شرعی هستند و به تصدیق محققان، اداره‌کنندگان بازاریابی شبکه‌ای، غالباً همان هرمی‌ها و گلدکوئیست‌ها هستند که لباس عوض کرده‌اند.
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس در واکنش به سؤالی درباره اتهامات «حسین فریدون» گفت: فراکسیون امید با فساد مالی افراد وابسته به دولت مقابله می‌کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات