صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۴۶۱۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 30 مرداد 1395 شماره 4410

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) وقتی به کار و سرمایه ایرانی احترام نگذاریم تولید ملی شکل نمی‌گیرد و اگر تولید ملی شکل نگیرد، استقلال اقتصادی نخواهیم داشت و آن‌وقت استقلال سیاسی حرفی بیش نیست. (91/2/10)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
قراردادهای حاشیه‌ساز!

تلاش برای افزایش ظرفیت استخراج و فروش نفت و رساندن وضعیت ایران به حالت پیش از اعمال تحریم در بازارهای جهانی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نفت دولت یازدهم و شخص وزیر نفت بود؛ از این رو، وزارت نفت درصدد برآمد تا شرکت‌های چندملیتی بزرگ نفتی را وارد کند، تلاشی که در نهایت به انعقاد مدل جدیدی از قراردادهای نفتی موسوم به «IPC» میان کشورمان و شرکت‌های مذکور منجر شد که با حاشیه‌هایی همراه بود و از همان ابتدا با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد تا جایی که رهبر معظم انقلاب بر این قراردادها 15 ایراد وارد کردند، اما منتقدان بر این باورند که وزارت نفت فقط سه یا چهار مورد آنها را اصلاح کرده است؛ البته در شرایط کنونی قرار است این قراردادها در مجلس بررسی شود. در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:
1- انتظار آن است که دولت و وزارت نفت، بیش از آنکه درصدد دور زدن مخالفان و منتقدان باشند، به نکات بیان شده از سوی آنها توجه کرده و مدل قراردادها را به گونه‌ای اصلاح کنند که منافع ملی به طور حداکثری تأمین شود. در همین راستا،‌ از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود به ایفای دقیق و انقلابی نقش نظارتی خود بپردازد. 2- در شرایطی که شرکت‌های ایرانی، تجربه‌های موفقی در توسعه میادین نفتی دارند، چه ضرورتی دارد که ظرفیت‌های آنها نادیده گرفته شود و شرکت‌های خارجی زمام امور نفتی کشور را به دست گیرند؟! 3- در حالی که شرکت‌هایی مانند توتال فرانسه سابقه منفی از نظر فعالیت در صنعت نفت ایران دارند، به نظر می‌رسد که در وضعیت موجود، واگذاری برخی پروژه‌های نفتی به توتال و امثال آن باید با حداکثر سخت‌گیری باشد. 4- آنچه گفته شد به معنای مخالفت با حضور شرکت‌های خارجی در صنعت نفت نیست، بلکه منظور این است که در قراردادهای نفتی باید به شکوفایی استعدادهای نیروی کار داخلی و سرمایه‌های ملی توجه شود؛ همچنین در به‌کارگیری خارجی‌ها باید اولویت با مناطقی مانند برخی میادین مشترک دریایی در خلیج فارس و در آب‌های عمیق دریای خزر باشد که با مشکل مواجهیم؛ به عبارتی، شرکت‌های خارجی باید مکمّل فعالیت شرکت‌ها و نیروهای داخلی باشد و نه جایگزین آنها.

▼ گزارش روز
تهدید بزرگ‌تر

به گواه تاریخ 37 ساله انقلاب اسلامی نه ایالات متحده آمریکا با همه خدعه‌ها و نقشه‌های ضد ایرانی‌اش، نه تحریم‌ها و فشار‌های غربی، نه دلارهای نفتی عربستان و کباده‌کشی‌های خنده‌دار کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی و نه هیچ تهدید خارجی دیگری نمی‌تواند خللی در مسیر پیشرفت و توسعه کشور و ملت بزرگ ایران ایجاد کند، بلکه آنچه این روزها بیش از پیش مسیر توسعه و روند حرکتی انقلاب اسلامی و کشور را تهدید می‌کند و تنها موضوعی است که می‌تواند ما را از حرکت بازدارد و از هر دشمن خارجی خطرناک‌تر است، نداشتن خودباوری است؛ ایمان آوردن به این معنا که ما نمی‌توانیم! بزرگ‌ترین دشمن کشور این است که وزیر ورزش آن بگوید، «حدّ ورزش ما بیش از چهار مدال در المپیک نیست و باید بپذیریم که جایگاه ورزش ما در دنیا فعلاً همین است» به راستی، خطرناک‌تر از توطئه و نقشه‌های دشمنان ما در آن سوی مرزها برای از حرکت ایستادن انقلاب، سخنان مسئولی است که می‌گوید: «ما نمی‌توانیم در برابر قدرت‌های جهانی بایستیم» و گفته‌های وزیر امور خارجه ماست که با این ادعای محیرالعقول که آمریکا با یک بمب می‌تواند تمام تسلیحات ایران را از کار بیندازد، تأکید می‌کند ما نمی‌توانیم با آمریکا در بیفتیم! بله، جمهوری اسلامی ایران و این ملت بزرگ که نشان داده است قادر به انجام هر کاری است و می‌تواند با دستان خالی در برابر همه جهان بایستد و پیروز شود، از حرکت باز نخواهد ایستاد، مگر امثال آقای ترکان زمام امور را در دست بگیرند که معتقدند ایرانی تنها می‌تواند آبگوشت بزباش بپزد و قرمه سبزی بار بگذارد.
در حقیقت، مسندنشینی مدیرانی که جوان ایرانی را باور ندارند، استعدادهای انسانی ملت بزرگ ایران را نمی‌بینند و زرق و برق غرب چشمان‌شان را پُر کرده است، از هر دشمن و توطئه خارجی برای ایران اسلامی خطرناک‌تر است.

▼ خبر ویژه
نگرانی رژیم صهیونیستی از همکاری ایران و روسیه

مطبوعات و رسانه‌های رژیم صهیونیستی نگرانی خود را از آغاز مرحله جدید همکاری ایران و روسیه درباره سوریه ابراز داشته‌اند. «تزوی بارئل» کارشناس روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: «موافقت ایران با استفاده روسیه از خاکش، بیانگر آغاز تغییرات ریشه‌ای و مثبت در روابط تهران و مسکو است.» بارئل افزود: «روسیه با استفاده از خاک ایران به برتری نظامی فوق‌العاده‌ای در جنگ با گروه‌های مسلح در سوریه دست خواهد یافت؛ زیرا مسیر جنگنده‌های روسی برای رسیدن به اهداف معیّن خود در سوریه کوتاه خواهد شد.» این کارشناس صهیونیست نوشت: «ایران با این کار پیامی برای عربستان دارد و می‌خواهد به ریاض به عنوان دشمن اصلی خود در منطقه بگوید که هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد نظام سعودی خواسته‌های خود را در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] اجرایی کند.» ایهود یاعاری، دیگر کارشناس صهیونیست که عضو انستیتوی مطالعات خاور نزدیک واشنگتن است، در شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «به پرواز درآمدن هواپیماهای روس از خاک ایران تحول بسیار مهمی است.» یاعاری افزود: «اسرائیل [رژیم صهیونیستی] به ولادیمیر پوتین به منزله رئیس‌جمهور یک کشور برخوردار از قدرت نظامی نگاه می‌کند که گام به گام در مسیر بنا نهادن ساختار جدید در خاورمیانه حرکت می‌کند.»
 
▼ اخبار
1- احتمال کاندیداتوری مروان برغوثی برای ریاست تشکیلات خودگردان
«مروان البرغوثی» دبیرکل زندانی جنبش فتح در کرانه باختری از احتمال کاندیداتوری خود برای ریاست تشکیلات خودگردان سخن گفت. بر اساس گزارش وبگاه «روسیا الیوم»، «یوسف جبارین» عضو عرب کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) پس از دیدار با البرغوثی در زندان «هداریم» این موضوع را از قول وی اعلام کرده است. البرغوثی که یکی از رهبران انتفاضه دوم فلسطین (2005- 2000) است، از سال 2002 بازداشت شده و رژیم صهیونیستی وی را چند بار به حبس ابد محکوم کرده است. پیشتر در برخی از گمانه‌زنی‌ها وی اولین نامزد برای جانشینی محمود عباس اعلام شده بود؛ اما خود او واکنشی نشان نداده بود.
2- جایگزینی اس 400 و آنتی 2500 به جای اس 300 را قبول نکردیم
سردار دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشستی خبری گفت: ارتباط ایران با روسیه در جهت ارتقای همکاری در سطوح راهبردی است و پذیرش هواپیماهای روس هم در همین راستا بود که به خواست دولت سوریه و همکاری دوجانبه ایران و روسیه صورت گرفت. وی در ادامه درباره موضوع شکایت ایران از روسیه بر سر موشک‌های اس 300 گفت: بنا بود شکایت خود را زمانی که طرف مقابل قرارداد را به طور کامل اجرا کند، پس بگیریم که ما هم این کار را کردیم. وزیر دفاع گفت: روس‌ها می‌خواستند به جای اس 300، سامانه اس 400 و آنتی 2500 بدهند که ما قبول نکردیم.
3- آیت‌الله خامنه‌ای و طرفدارانش برندگان بزرگ برجام هستند
روزنامه «وال‌استریت ژورنال» در یادداشتی نوشته است: «رهبر عالی‌قدر ایران و طرفدارانش برندگان بزرگ استدلال‌ها درباره برجام هستند. آمریکا امیدوار بود که توافق هسته‌ای گروه‌های موسوم به «میانه‌رو» در ایران را تقویت کند، اما رهبر عالی ایران، (آیت‌الله) علی خامنه‌ای و متحدانش، برندگان بزرگ (این توافق) هستند.» وال‌استریت‌ژورنال در این یادداشت نوشته است: «از زمان جمع‌بندی توافق هسته‌ای، رهبر عالی‌قدر ایران بارها و بارها از آمریکا به دلیل پایبند نبودن به تعهداتش انتقاد کرده است؛ اما سخنرانی ایشان در تاریخ 1 آگوست در تهران، بیانات آمریکاستیزانه وی را به سطح جدیدی ارتقا داد.»
4- جوانان اصلاح‌طلب از دولت یازدهم دلسرد شده‌اند
«سهیلا مدارایی» قائم‌مقام جبهه اصلاح‌طلبان درباره عملکرد دولت روحانی در قبال مطالبات اصلاح‌طلبان، گفت: متأسفانه روحانی در این زمینه چندان موفق نبوده است. وی باید تعهداتی را که نسبت به اصلاح‌طلبان و رئیس دولت اصلاحات داشته‌، انجام دهد. مدارایی درباره مطالبه تغییر وزرا که به‌تازگی اصلاح‌طلبان مطرح کرده‌اند، گفت: باید این اتفاق بیفتد و در وزرا و افراد اطراف وی تغییر و تحولی صورت گیرد و اگر این کار انجام نشود، احتمال رفتن روحانی به دور دوم زیاد خواهد بود. هر چند مردم با اصلاح‌طلبان هستند، اما جوانان اصلاح‌طلب نسبت به دولت یازدهم دلسرد شده‌اند.
5- «مقتدی صدر» بار دیگر خواستار تشکیل دولت «تکنوکرات» در عراق شد
به گزارش وبگاه شبکه خبری «سومریه نیوز» عراق، رهبر جریان صدر عراق ایجاد تغییراتی در دولت کنونی عراق را خواستار شد و گفت: تشکیل دولت «تکنوکرات» جایگزین مناسبی برای این دولت است. وی همچنین تصریح کرد: منفعت‌طلبی گروه‌های سیاسی عراق سبب شده است که روند اصلاحات «حیدر العبادی» نخست‌وزیر این کشور تا حدودی ناممکن شود. صدر همچنین محاکمه دسته‌ای از زمامداران عراقی از سال 2003 به بعد را خواستار شد که به گفته وی به فساد متهم هستند.

▼ اخبار کوتاه
علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تابو شدن موضوع رابطه با آمریکا و تصوّر موجود مبنی بر از بین رفتن انقلاب در صورت برقراری رابطه با آمریکا، گفت: می‌توان با پایبندی بر اصول و ارزش‌های انقلاب، با آمریکا هم رابطه داشت؛ کما اینکه اگر با آمریکا رابطه داشتیم، بسیاری از مشکلات بانکی حل می‌شد.
محسن سرخو، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان با یک فهرست واحد وارد انتخابات شورای شهر می‌شوند، خاطرنشان کرد: ما به دنبال ارائه لیست هستیم؛ اما ممکن است برخی از کاندیداها به صورت انفرادی در انتخابات شرکت کنند؛ اما قطعاً اصلاح‌طلبان یک لیست ارائه خواهند داد.
پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه در سال‌های گذشته وظیفه اسکان و استراحت 350 هزار نفر و تأمین وعده‌های غذایی زائران در طول شبانه‌روز برعهده این ستاد بوده،‌ گفت:‌ طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است امسال این میزان افزایش پیدا کرده و به 720 هزار نفر برسد.
آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: بنا بر گزارش‌های رسیده، 90 درصد طلاق‌ها در فضای مجازی ریشه دارد. بسیاری از تخلف‌ها، طلاق‌ها، سرقت‌ها و جرم‌های دیگر نیز ناشی از فضای مجازی است؛ از این رو برای نظارت بر فضای مجازی باید فکری شود.
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه درباره سفر خود به تهران گفت: «در آنجا موضوعات منطقه‌ای، مانند سوریه، عراق،‌ یمن و گروه‌های تروریستی دشمن یا تهدید‌آمیز، مانند «پ‌.ک.‌ک» و «پژاک» را مورد بحث قرار دادیم.»
مسئول مالی داعش از شهر «دیرالزور» به بهانه دیدار با خانواده خود به مناطق خارج از سیطره داعش فرار کرده است. گفتنی است، ابوقسوره به همراه خود 20 هزار دلار داشته است.
ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا گفت: ترکیه دیگر متحد قابل اعتماد نیست. آمریکا باید از ترکیه فاصله بگیرد و وابستگی نظامی به پایگاه‌های ترکیه را کاهش دهد.
کمیته حقوق بشر یمن اعلام کرد: از زمان آغاز تجاوز نظامی سعودی به این کشور، بیش از سه میلیون شهروند یمنی از محل سکونت خود مهاجرت کرده‌اند.
گروه تروریستی داعش در جدیدترین جنایت خود در عراق، 14 نفر را به بهانه همکاری با نیروهای امنیتی این کشور در آب غرق کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات