اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۹۱۴۱۴

ساختار اداری دولت، ضد تولید است

بهترین نمونه اقتصاد مقاومتی مسئله موشکی است، ما امروز ششمین قدرت موشکی دنیا هستیم. ششمین قدرت موشکی دنیا شدن در اثر شعار دادن، حرف زدن و همایش برگزار کردن اتفاق نیفتاده است بلکه سالها در این عرصه مدیریت جدی و جهادی و کار و تلاش مداوم صورت گرفته تا این نتیجه حاصل شده است. موضوع اقتصادی هم نیازمند زحمت، مدیریت و کار جدی است.
پایگاه بصیرت / عطاءالله حکیمی *
اقتصاد یک کشور مانند یک مجموعه زنجیروار است و از حلقه‌های به هم پیوسته تشکیل شده است. اگر یکی از این حلقه‌ها از هم گسسته شود کل زنجیر پاره خواهد شد، اقتصاد یعنی همه این حلقه‌ها باید کنار هم قرار بگیرند و حل مشکل اقتصادی نیز با اصلاح تمامی حلقه‌ها امکان پذیر است. اگر واردات اصلاح شود اما سیستم بانکی اصلاح نشود یا سیستم بانکی اصلاح شود و گمرک اصلاح نشود باز یک جای کار می‌لنگد و زنجیر اقتصاد اصلاح نمی‌شود،  بنابراین دولت باید آیتم‌های زیادی را در نظر بگیرد و برای همه آنها در چارچوب اقتصاد اسلامی برنامه داشته باشد.
برای مثال تسهیلات بانکی ما جزو گرانترین تسهیلات بانکی دنیاست در حالی که کشور ما یک کشور اسلامی است به نظر من مسئولین بانکی باید خجالت بکشند به این دلیل که تا چند وقت قبل تا 28 درصد بانکهای دولتی و تا 40 درصد موسسات خصوصی بهره می‌گرفتند در این شرایط یک تولیدکننده چگونه می‌تواند هم سود بانکی را بپردازد هم هزینه‌های کارخانه و در آخر کار چیزی هم برایش باقی بماند.
در شرایط فعلی تولید غیرممکن است، در شرایطی که علما هم اعلام کردند که بانکهای ما ربوی عمل می‌کنند اما کسی گوشش بدهکار این حرفها نیست، با شعار دادن مشکل اقتصاد حل نمی‌شود. دولت می‌گوید ما حمایت می‌کنیم اما عملا هیچ اتفاقی نمی‌افتد و حرفها تنها در حد حرف باقی می‌مانند. مثال دیگر مثال ایران خودرو و سایپا است که سالها است اعلام می‌کنند ما کیفیت خودروها را بالا می‌بریم اما عملا کیفیت خودرو هر روز بدتر از قبل می‌شود، دولت هم به کلی آنها را رها کرده و هیچ کاری با آنها ندارد. دولت چگونه می‌خواهد اقتصاد را شکوفا کند در حالی که هیچ کار اقتصادی مفیدی انجام نمی‌دهد و تنها می‌نشیند تا بلکه دیگران بیایند و اقتصاد ما را اصلاح کنند.
مشکل اصلی اینجاست که گوش دولتها بدهکار این حرفها نیست و ملت نمی‌توانند در این زمینه کاری انجام دهند. همان طور که عرض کردم هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی بخش خصوصی است، این دولت است که باید شرایط را برای جلب سرمایه گذاری فراهم کند در شرایطی که تولید نه تنها سود ندارد بلکه در مواردی ضرر هم دارد چگونه می‌توان از بخش خصوصی انتظار داشت که سرمایه خود را وارد این عرصه کند. اصلاح شرایط اقتصادی دست مردم، قوه قضاییه، مجلس یا نهادهای دیگر نیست این دولت است که باید با عزم جدی و اقدام عملی در این عرصه قدم بگذارد باید دولت کاری انجام دهد که متاسفانه این دولت هیچ کاری نمی‌کند و نمی‌خواهد بکند.
بهترین نمونه اقتصاد مقاومتی مسئله موشکی است، ما امروز ششمین قدرت موشکی دنیا هستیم. ششمین قدرت موشکی دنیا شدن در اثر شعار دادن، حرف زدن و همایش برگزار کردن اتفاق نیفتاده است بلکه سالها در این عرصه مدیریت جدی و جهادی و کار و تلاش مداوم صورت گرفته تا این نتیجه حاصل شده است. موضوع اقتصادی هم نیازمند زحمت، مدیریت و کار جدی است. شرایط کشور باید به گونه‌ای باشد که واردکننده نفعی از واردات نبرد و تولیدکننده نه تنها در کار تولید متضرر نشود بلکه سود و کسب درآمد در عرصه تولید باشد. چشم دوختن به دست غربیها هیچ مشکلی را از کشور کم که نمی‌کند اضافه‌تر هم خواهم کرد. کار اقتصادی در کشور باید بر مبنای نیازمندیها، توانمندیهای و پتانسیل بالقوه داخلی از نظر نیروی انسانی، سرمایه، مواد اولیه و منابع طبیعی صورت بگیرد.
ساختار اداری امروز دولت، ضد تولید است. شرایط کسب و کار باید اصلاح شود و این اصلاح باید از جانب دولت صورت بگیرد. گرچه مجلس هم در این زمینه نقش دارد اما کلیت مسئله این است که تا به صورت اساسی اقتصاد اصلاح نشود، تولید رونق پیدا نخواهد کرد. اقتصاد کشور امروز اقتصاد سرمایه‌داری و در خدمت یک گروه خاص است که آن گروه هم در جهت خدمات دلالی و واسطه‌گری تمام اهتمام خود را به واردات اختصاص داده اند متاسفانه اکثر معاملات انجام شده سال گذشته به سود واردکنندگان بوده، واردات کشور روند صعودی را طی کرده و در نتیجه تولید به سمت نابودی می‌رود. اگر همین طور پیش برویم تا چند سال آینده هیچ تولیدی در کشور صورت نخواهند گرفت و کشور صددرصد واردکننده خواهد شد.
* عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم رودبار دوره نهم مجلس شورای اسلامی  
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات