تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۸۹۹۰
اظهارات توهین آمیز رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر انگلیس علیه مردم ایران و سیاست های کشورمان در منطقه واقعیت هایی از سیاست های حاکمیت جدید در غرب را نمودار کرد

ترزامپ!

پایگاه بصیرت / حسین علوی

(روزنامه وطن امروز – 1395/11/09 – شماره 2085 – صفحه 2)

تاریخ تکرار می‌شود. باز هم پس از یک دوره عقب‌نشینی توسط غربگرایان ایرانی، هیات حاکمه آمریکا نیات پلید خود را علیه ملت ایران علنی کرد. روزگاری در دولت اصلاحات نامه خفتبار صادق خرازی به دنیس راس فرستاده شد و تصویر ذلیلانه‌ای از ملت ایران برای دولت آمریکا ترسیم کرد اما در مقابل جورج بوش پسر، ایران را یکی از محورهای شیطانی نام نهاد. حالا دوباره و در دوره حاکمیت غربگراها بر دولت ایران، پس از یک عقب‌نشینی مفتضحانه در برنامه هسته‌ای به قصد به دست آوردن دل کدخدا، رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی غیرانسانی و زشت، قانون محدودیت صدور روادید برای ملت ایران را انشا کرده است.

به گزارش «وطن‌امروز»، تنها چند ماه پس از آنکه دولت باراک اوباما قانون محدودیت صدور روادید را برای کسانی که به ایران سفر می‌کنند ابلاغ کرد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده آمریکا در هفته اول کاری خود در کاخ سفید طرحی را در دستور کار قرار داد که به موجب آن صدور روادید برای مردم ایران و اتباع 6 کشور اسلامی دیگر را با محدودیت‌های سختگیرانه مواجه می‌کند. بر اساس این قانون تمام قوانین ایالات متحده آمریکا درباره صدور روادید به مدت یک ماه معلق شده و اطلاعات جامعی از متقاضیان از کشورهای ایران، یمن، عراق، سوریه، لیبی، سودان و سومالی جمع‌آوری می‌شود، آنگاه پس از این تعلیق یک ماهه، دولت دونالد ترامپ تصمیم می‌گیرد نسبت به ورود اتباع این کشورها به آمریکا چه تصمیمات سخت‌گیرانه‌ای اتخاذ کند. پیش‌نویس این دستور تحت عنوان «محافظت از ملت[آمریکا] در مقابل حملات تروریستی اتباع خارجی» آماده شده است.

پس از افشای این حکم زشت و توهین‌آمیز، رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین مصاحبه خود بشدت از آن دفاع و البته توهین‌های زشتی نیز به مردم ایران و اتباع 6 کشور دیگر کرد.

دونالد ترامپ در نخستین مصاحبه خود از زمانی که قدرت را به دست گرفته در ارتباط با سیاستی که اخیراً در زمینه جلوگیری از ورود اتباع ایران و 6 کشور مسلمان دیگر در پیش گرفته است، به شبکه «ای‌بی‌سی» گفت قصد دارد از وقوع یک حادثه 11 سپتامبر دیگر جلوگیری کند. او در توجیه این دستور خود ادبیات زشت و توهین‌‌آمیزی را درباره مردم ایران و اتباع 6 کشور اسلامی دیگر به کار برد و مدعی شد متقاضیان روادید برای ورود به آمریکا از این 7 کشور «نیات پلیدی» دارند و در اصل آنها داعش هستند. ترامپ در این‌باره گفت: «افرادی که وارد آمریکا می‌شوند در بسیاری از موارد و در برخی موارد، نیات پلیدی دارند. من چنین چیزی را نمی‌خواهم.

آنها داعش هستند و با ادعای جعلی می‌آیند. من چنین چیزی را نمی‌خواهم». ترامپ ادامه داد: «ما قرار است بررسی‌های شدیدی در تمام موارد داشته باشیم. منظورم این است که بررسی‌های شدیدی داریم و اگر فکر کنیم حتی یک شانس کوچک برای ایجاد مشکل (در خاک آمریکا) وجود داشته باشد، اجازه ورود به این افراد را نمی‌دهیم». رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه چرا نام کشورهایی چون عربستان و پاکستان در این فهرست نیست، توضیح داد: «ما کشورهای خاصی را محروم کردیم اما برای کشورهای دیگر نیز بررسی‌های سخت و شدیدی داریم. ورود به آمریکا سخت خواهد شد». ترامپ تأکید کرد: «در حال حاضر ورود به آمریکا خیلی ساده است. قرار است خیلی خیلی سخت شود. من نمی‌خواهم اقدامات تروریستی در این کشور به وقوع بپیوندد؛ به اتفاقی که در سن‌برناردینو افتاد نگاه کنید. به اتفاقاتی که افتاده است، نگاه کنید. به اتفاقاتی که در مرکز تجارت جهانی افتاده است، نگاه کنید».

حکم ترامپ چیست؟

بررسی حکم دونالد ترامپ برای محدود کردن صدور روادید برای اتباع ایران و 6 کشور اسلامی نشان می‌دهد رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال اعمال سختگیری‌های جدید برای کشیدن یک دیوار قانونی به دور آمریکا برای جلوگیری از ورود ایرانیان و اتباع 6 کشور اسلامی دیگر است.

در بند A این حکم رئیس‌جمهور آمریکا، وزیر امنیت داخلی این کشور را موظف کرده با مشورت وزیر خارجه و مدیر اطلاعات ملی به تعیین این موضوع بپردازد که هر یک از کشورها لازم است چه اطلاعاتی به واشنگتن ارائه کنند تا براساس آن بتوان مشخص کرد آن دسته از اتباع خارجی که تقاضای روادید کرده یا پذیرش آنها در دست بررسی است، همان افرادی هستند که اعلام کرده‌اند یا متضمن تهدید برای آمریکا نیستند.

بند B حکم ترامپ می‌گوید: وزیر امنیت داخلی باید با مشورت وزیر خارجه و مدیر اطلاعات ملی، ظرف 30 روز بعد از اجرایی شدن این فرمان اجرایی، گزارشی درباره موارد یاد شده در بند A را برای بررسی تقدیم رئیس‌جمهور کنند. وزیر امنیت داخلی باید در این گزارش اطلاعات مورد نیاز برای بررسی روادید اتباع کشورهای مختلف و همچنین کشورهایی که از ارائه اطلاعات کافی خودداری می‌کنند را مشخص کند. اتباع خارجی که با روادید دیپلماتیک، روادید ناتو و ویزای نوع 2C- برای سفر به سازمان ملل متحد سفر می‌کنند از شمول این بررسی‌ها خارج شده‌اند.

در توضیح بند B نیز عنوان شده است: «به منظور کاستن از بار مسؤولیت نهادهای ذی‌ربط در زمان انجام بررسی‌های مشخص شده در بالا و همچنین ضمانت برقراری استانداردهای لازم جهت جلوگیری از حملات تروریستی، رئیس‌جمهور آمریکا هرگونه ورود مهاجرتی و غیرمهاجرتی اتباع بیگانه از کشورهایی که به موجب مفاد قانونی، کشورهای متضمن نگرانی تشخیص داده شده‌اند را به مدت 30 روز از زمان صدور این حکم، تعلیق می‌کند. وزیر خارجه آمریکا باید فوراً بعد از دریافت گزارش تشریح شده در بند B که حاوی اطلاعات مربوط به بررسی روادید است، از تمام دولت‌های خارجی که اطلاعات لازم را ارائه نکرده‌اند بخواهد اطلاعات خود را ظرف 60 روز بعد از اخطار، تحویل بدهند».

فواد ایزدی، استاد دانشکده مطالعات آمریکای شمالی دانشگاه تهران در توضیح این بخش از دستور ترامپ به «وطن‌امروز» گفت: براساس آنچه تاکنون درباره دستور اجرایی منع صدور ویزا برای اتباع چند کشور مطرح شده است، دولت ترامپ مدعی است به دلیل اینکه دولت جدید تازه بر سر کار آمده است و نمی‌داند دولت قبل در حوزه صدور ویزا چگونه عمل کرده است، بنابراین تمام امور مربوط به صدور ویزا را به مدت 30 روز متوقف می‌کنند تا پس از آن درباره صدور ویزا برای اتباع چند کشور از جمله ایران تصمیم‌گیری کنند. وی افزود: فعلا آنها این محدودیت را برای مدت 30 روز اعمال کرده‌اند و پس از آن نتیجه‌گیری خود را اعلام و اعمال می‌کنند اما احتمال اینکه محدودیت صدور ویزا برای ایران ادامه داشته باشد، وجود دارد.

کارشناس مسائل آمریکا همچنین در گفت‌وگو با فارس به تبعات گسترده‌ دستور ترامپ اشاره کرد و گفت: ریشه این دستور به سیاست‌های ضدایرانی که از قبل هم در دولت آمریکا بود، بازمی‌گردد. وی توضیح داد: قدم اول را اوباما در این زمینه برداشت. در دوره اوباما، کنگره قانون صدور ویزا را تصویب کرد که براساس آن اگر فردی از اروپا به ایران سفر می‌کرد، برای دریافت ویزای آمریکا دچار مشکل می‌شد و اوباما هم این قانون را امضا کرد و اقدام ترامپ هم دومین گامی است که صورت می‌گیرد و سیاست‌های ضدایرانی ادامه خواهد یافت و بدتر خواهد شد. ایزدی به برجام اشاره کرد و افزود:‌ ما در برجام امتیازهای گسترده‌ای را به آمریکایی‌ها دادیم و باید در پی این امتیازها، سیاست‌های ضدایرانی کمتر می‌شد ولی شاهدیم که این سیاست‌ها نه‌تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است.

به باور کارشناس مسائل آمریکا، باید در کشور بازبینی ریشه‌ای در سیاست ایران نسبت به آمریکا اتفاق بیفتد. وی عنوان کرد: خوش‌بینی‌ها در دولت و اعتمادی که به آمریکایی‌ها بود نیاز به اصلاح دارد. دولت آمریکا عوض شده و دولتی تند و غیرمنطقی در آنجا حاکم شده و اگر تفکراتی که نتیجه آن برجام شد، در کشور اصلاح نشود، کشور دچار مشکل می‌شود. استاد دانشگاه با بیان این نکته که آمریکایی‌ها هر روز به ما پیام می‌دهند و اشاره دارند که دشمن ایران هستند، اظهار داشت: امید داریم زودتر افرادی که خواب آمریکا را می‌دیدند از این خواب بیدار شوند و روندها و روش‌های قبلی را اصلاح کنند و دستور رئیس‌جمهور جدید آمریکا به بیدار شدن برخی آقایان در کشور کمک کند و به این نکته برسند که مسیر اعتماد به آمریکا مسیر صحیحی نیست.

ترامپ: برجام بدترین است

اما در حالی کارشناسان با اشاره به رفتار دونالد ترامپ خواستار بیدار شدن غربگرایان ایرانی از خواب دوستی با آمریکا شده‌اند که دونالد ترامپ یک بار دیگر برای برجام شاخ و شانه کشید. رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با فاکس‌نیوز بار دیگر از برجام به عنوان «یکی از بدترین» توافقات یاد کرد. دونالد ترامپ در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز برجام را یکی از بد‌ترین توافقاتی خواند که تاکنون شاهد آن بوده است. ترامپ پیش از این نیز هم در دوران تبلیغات انتخاباتی و هم پس از پیروزی در انتخابات تصریح کرده بود که برجام یکی از بدترین توافقات بوده است. مشاوران دونالد ترامپ بارها عنوان کرده‌اند آنچه درباره برجام برای ترامپ مطلوب است، تغییر محتوای برجام و دوباره‌نویسی آن است. موضوعی که در ایران از سوی دولت حسن روحانی رد شده است.

ترزا هم مثل ترامپ؟

چالش جدید دولت روحانی با دولت آمریکا البته در حالی است که به نظر می‌رسد اساسا دولت روحانی که اساس موضوعیت یافتن آن بر بهبود روابط خارجی قرار گرفته بود حالا به غیر از کدخدا، با حاکمیت جدید در دیگر کشورهای اروپایی نیز با مشکل و بن‌بست، و به نوعی با قفل دیپلماتیک مواجه شده است. علاوه بر آمریکا، در انگلیس نیز حاکمان جدید مواضعی بشدت ضدایرانی دارند و به نظر می‌رسد با توجه به منافع مشترکی که با برخی کشورهای عربی در منطقه تعریف کرده‌اند، بر عزم خود برای اعمال مواضع و اقدامات ضدایرانی راسخ هستند. نخست‌وزیر انگلیس یک بار دیگر مواضعی ضدایرانی اتخاذ کرده و البته ادبیات توهین‌آمیزی نیز علیه مردم ایران استفاده کرده است. به گزارش مهر به نقل از ایندیپندنت، «ترزا می ‌که برای ملاقات با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبران کنگره به این کشور سفر کرده است، در دیدار رهبران جمهوری‌خواه کنگره این کشور نسبت به آنچه وی تاثیرات مخرب ایران بر خاورمیانه خواند هشدار داد. وی همچنین مدعی شد تلاش‌های تجاوزکارانه ایران برای افزایش تاثیرات خود از تهران تا مدیترانه ادامه دارد.

می همچنین در ادامه سخنان خود با حمایت از برجام، گفت: بر خلاف تمام مجادله‌هایی که بر سر برجام وجود دارد، این توافق خطر ایران را بسیار کاهش داد. وی همچنین تاکید کرد نظارت‌های دقیق باید درباره برجام انجام شده و با هرگونه نقض تعهدات در این باره بشدت و فورا برخورد کرد. نخست‌وزیر انگلیس گفت: توافق هسته‌ای با ایران مجادله‌آمیز بود اما امکان دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را برای بیش از یک دهه ملغی کرد. وی در توضیح برجام گفت: دیده شد که ایران بیش از ۱۳ هزار سانتریفیوژ خود به همراه زیرساخت‌های آنها را جمع‌آوری کرد و به غنی‌سازی

۲۰ درصدی اورانیوم خود پایان داد. این [توافق] برای امنیت منطقه بسیار حیاتی بود اما توافق باید اکنون با دقت تمام بررسی شود و هرگونه نقض آن را باید به سختی و فورا پاسخ داد.

می تاکید کرد: اولویت ما، عقب راندن ایران در جبهه‌ای است که سعی دارد با ورود به آن، نفوذ خود را از تهران تا مدیترانه گسترش دهد. نقض برجام از سوی ایران باید با شدت پاسخ داده شود. ایران نفوذی بدخواهانه در منطقه دارد. باید با نفوذ ایران در منطقه مقابله کرد.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2085/2/171111/0

ش.د9503613

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات