تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۹۰۴۱

شیوخ عرب سرباز انگلیس در مانور خلیج فارس می‌شوند

پایگاه بصیرت / جعفر تکبیری

(روزنامه جوان – 1395/11/10 – شماره 5015 – صفحه 2)

پس از آنكه ترزا مي با سفر خود به بحرين و حضور در شوراي همكاري خليج فارس سخنان تندي را با هدف توسعه نفوذ خود در منطقه خليج فارس عليه ايران مطرح كرد، حالا كشورهاي عربي با همكاري غربي‌ها، با هدف آنچه كه «مواجهه شبيه‌سازي‌شده با ايران» مي‌خوانند، اقدام به برگزاري رزمايش نظامي خواهند كرد؛ موضوعي كه مي‌تواند زمينه‌ نفوذ بيشتر غربي‌ها در منطقه حساس خليج فارس را فراهم كند و همزمان از امنيت اين منطقه استراتژيك بكاهد.

بر اساس آنچه كه رسانه‌هاي دنيا در اين خصوص منتشر كرده‌اند، نيروي دريايي ارتش سلطنتي انگليس رهبري يك رزمايش نظامي با مشاركت ناوهاي جنگي فرانسه و امريكا در هفته آينده را به عهده خواهد داشت. پايگاه «ميدل‌ايست‌آي» در همين ارتباط مدعي شده كه رزمناوهاي سه كشور در اين رزمايش تقابل با ايران را شبيه‌سازي خواهند كرد. برنامه‌ريزي براي برگزاري اين رزمايش موسوم به «سه‌گانه‌هاي متحد» با چراغ سبز كشورهاي عربي حاشيه خليح فارس صورت گرفته است كه قرار است هفته آينده برگزار شود. اين در حالي است كه پس از روي كار آمدن دونالد ترامپ در امريكا با شعارهاي تنش آفرين، اين اولين باري است كه آنان به منطقه حساس خليج فارس نيرو اعزام مي‌كنند.

نكته جالب اينجاست كه «لرد وست»، رئيس سابق نيروي دريايي انگليس در گفت‌وگو با ميدل‌ايست‌آي، زمان انجام اين رزمايش را «نگران‌كننده» خواند و گفت كه فرماندهان نظامي از افزايش تنش‌ها در منطقه در پرتو اظهارات ترامپ آگاه هستند.

بازگشت ‌به خليج فارس پس از 40 سال

اما برگزاري اين مانور نظامي نه فقط به واسطه افزايش تهديد‌ها عليه ايران بلكه از جهتي ديگر نيز حائز اهميت است. اهميت برگزاري اين مانور آنجاست كه اين اقدام را مي‌توان عملياتي كردن رسمي پايگاه نظامي انگليس در بحرين قلمداد كرد. پايگاهي كه كار ساخت آن به تازگي به پايان رسيده و آبان ماه افتتاح شد و زمينه بازگشت انگليس به منطقه خليج فارس پس از 40 سال را فراهم مي‌كند. اين پايگاه اولين مقر نظامي بريتانيا در منطقۀ خليج‌فارس محسوب مي‌شود و انگليسي‌ها قصد دارند پايگاه دريايي خود را در بحرين به دومين مركز عمليات براي نيروي دريايي سلطنتي اين كشور پس از پايگاه پورتسموث، در جنوب انگليس تبديل كنند؛ به‌طوري كشتي‌هاي جنگي انگليس براي سوخت‌گيري و تعمير نياز به بازگشت به انگليس نداشته باشند. اين اتفاق در حالي مي‌افتد كه پيش از اين، ايالات متحده پايگاه‌هاي متعدد نظامي در بحرين، امارات، كويت، قطر، عربستان و عمان دارد و سال 2009 نيز فرانسه پايگاه نظامي خود را در 255 كيلومتري سواحل ايران در امارات تشكيل داد.

ايران، ضامن امنيت خليج فارس

اما اشتياق شیوخ حاشيه خليج فارس براي ميزباني از كشورهاي متخاصم غربي در خاك خود كه نتيجه‌اي جز ناامن‌سازي منطقه خليج فارس نيز ندارد، در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران به عنوان قدرت اصلي اين منطقه همواره بر بومي‌سازي امنيت در اين شاهراه حياتي جهان تاكيد كرده است. حركتي كه قطعاً با مشاركت و همياري كشورهاي حاشيه خليج فارس امكان پذير است و حضور كشورهاي غربي نه تنها كمكي به اين مسئله نخواهد كرد، بلكه خود متلاطم‌كننده محيط منطقه و بر خلاف روند آرامش در اين حوزه است.

به عنوان نمونه، همين دي ماه امسال بود كه نيروهاي امريكايي به چهار قايق سپاه پاسداران كه در حوزه آب‌هاي كشورمان در حال گشتزني و كنترل كشتي‌هاي عبوري بودند، شليك كردند؛ حركتي كه باعث ناامني خليج فارس شد. اين اتفاق در حالي افتاد كه سپاه پاسداران با توجه به مأموريت‌هايش در تنگه هرمز و خليج فارس اين اقدام خود را امري عادي عنوان كرده و گفت كه كشتي‌هاي امريكايي وارد آب‌هاي كشورمان شده بودند. همچنين در دي ماه گذشته نيز 10 ملوان امريكايي كه به محدوده آب‌هاي كشورمان نفوذ كرده بودند، توسط نيروهاي سپاه پاسداران دستگير شدند.

گذرگاهي براي صلح

اما نگراني از توسعه نفوذ كشورهاي غربي در منطقه خليج فارس، از آن جهت اهميت دارد كه ايران همواره نقشي تعيين‌كننده در ايجاد توازن نظامي در اين منطقه ايفا كرده است.

اين توازن بر مبناي مانيفستي است كه رهبر معظم انقلاب در سخنان خود پيرامون امنيت خليج فارس ترسيم كرده‌اند. جايي كه معظم‌له فرمودند: «اگر منطقه خليج ‌فارس امن باشد، همه كشورهاي منطقه از اين امنيت بهره‌مند خواهند شد اما اگر خليج ‌فارس ناامن شود، براي همه كشورهاي منطقه ناامن خواهد بود. » اين روند در حالي است كه جمهوري اسلامي همواره با تأكيد بر حفظ امنيت خليج ‌فارس توسط كشورهاي منطقه، خواستار بهره‌برداري صلح‌آميز از اين نقطه مهم توسط تمامي كشورهاي همسايه است اما كشورهاي منطقه بدون داشتن دركي درست از مقوله امنيت، با سياست‌هاي توسعه‌طلبانه خود باعث باز شدن پاي ناوگان نظامي كشورهاي بيگانه در اين منطقه حساس شده‌اند. نكته مهم در اين ميان نيز آن است كه اين حضور فقط به شناورهاي جنگي خلاصه نشده، بلكه برخي كشورهاي حاشيه جنوبي خليج ‌فارس ميزبان پايگاه‌هاي نظامي امريكا، فرانسه و انگليس در خاك خود هستند كه همين موضوع تأثير بسيار زيادي بر ناامن شدن خليج‌ فارس گذاشته است. در همين حال جمهوري اسلامي همواره با تحركات مشكوك برخي از كشورها و طرح ادعاهايي درباره تماميت ارضي كشورمان در خليج‌ فارس و صدمه زدن به منافع كشورمان در اين منطقه مواجه بوده كه هميشه با خويشتنداري و تذكر شفاهي مقامات ايراني روبه‌رو شده و هيچ اقدام نظامي در خصوص اين تهديدات صورت نگرفته است، چراكه ايران نمي‌خواهد امنيت اين نقطه حساس خدشه‌دار شود.

‌رويكرد نيروهاي مسلح در خليج فارس

اما تلاش همه‌جانبه كشورمان براي تأمين امنيت خليج فارس، تنگه هرمز و درياي عمان از يك سو و دسيسه محور غربي-عربي براي ناامن‌سازي اين منطقه حساس ‌در حالي است كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان تأمين‌كننده امنيت خليج فارس و نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي به عنوان حافظ درياي عمان، همواره كوشيده‌اند روالي متناسب در زمينه تهديدات علني و خاموش در پيش بگيرد و تمركز خود را بر حفظ آمادگي و نمايش توانمندي دفاعي براي ايجاد بازدارندگي قرار دهد؛ واقعيتي كه مرور تاريخ جمهوري اسلامي آن را به اثبات رسانده و بيان‌كننده اين حقيقت است كه جمهوري اسلامي هيچ‌گاه كشوري متخاصم نبوده و همواره به دنبال ايجاد يك صلح پايدار است.

اين رفتار صلح‌طلبانه كشورمان در حالي است كه ايران بدون شك امروز يكي از قدرت‌هاي برتر نظامي جهان است. اين نه يك ادعا بلكه واقعيتي است كه اكثر كارشناسان مسائل نظامي در دنيا به آن اذعان دارند؛ واقعيتي كه در طول جنگ هشت ساله تحميلي، ايران با دستان خالي به رخ دنيا كشيد.

جمهوري اسلامي بي‌شك با در اختيار داشتن انواع و اقسام موشك‌ها به ويژه موشك‌هاي ساحل به دريا و در كنار آن وجود يك نيروي دريايي توانمند كه به‌رغم تمامي تحريم‌ها امروز به درجه‌اي از توانمندي رسيده كه قادر به ساخت انواع ناوشكن در داخل و اعزام آنها به مأموريت‌هاي بلندمدت خارجي است و همچنين در اختيار داشتن انواع و اقسام شناورهاي جنگي سطحي و زيرسطحي به تنهايي قادر خواهد بود تمامي عبور و مرورهاي اين تنگه را كنترل كند. حالا بايد به اين توانمندي‌هاي نيروي دريايي، قدرت نيروي هوايي را نيز اضافه كرد كه همپاي ابرقدرت‌ها در عرصه تجهيزات، در حال پيشرفت است و مي‌تواند دريا را به محلي ناامن براي منافع دشمنان تبديل كند، البته كابوس اصلي دشمنان در خليج ‌فارس و تنگه هرمز قايق‌هاي تندرو سپاه پاسداران است؛ قايق‌هاي كوچكي كه يكباره مي‌توانند همانند دسته زنبورها به دشمنان حمله‌ور شوند و آنها را نابود كنند؛ واقعيتي كه دشمنان بخش كوچكي از آن را در سال‌هاي جنگ تجربه كردند، بنابراين ايران به راحتي مي‌تواند براي حفظ منافع خود كنترل كل خليج‌ فارس، تنگه هرمز و درياي عمان را به دست بگيرد و حتي اجازه عبور قايق‌هاي كوچك را نيز سلب كند، اما بي‌شك اين تراژدي تلخ براي غرب در زماني اتفاق خواهد افتاد كه آنها پاي خود را از گليم‌شان درازتر كنند و بخواهند كشورمان را با چالش روبه‌رو كنند.

http://javanonline.ir/fa/news/835507

ش.د9503640

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات