(روزنامه مردمسالاري ـ 1395/11/10 ـ شماره 4242 ـ صفحه 7)
بنابراین بدیهی است بین تلاش برای رفع کاستیها و بهبود اوضاع از یک طرف و تخریب و سیاهنمایی از سوی دیگر، تفاوت وجود دارد. این که طی سه سال و نیم اخیر هیچ نکته مثبتی در عملکرد رقیبسیاسی خود نبینیم از انصاف به دور است و نمیتواند مورد قبول هیچ عقل سلیمی واقع گرددو امروز متاسفانه بخشی از منتقدان دولت تدبیر و امید اقدامات اساسی انجام گرفته طی سه سال و نیم گذشته وآواربرداری کمرشکن از ویرانیهای باقیمانده از دولت پیشین را نه تنها نادیده میگیرند، بلکه در جهت جلوگیری از رفع آنها سنگاندازی نیز مینمایند تا آنجا که منافع گروهی و جناحی خود را در گرو ناامیدی مردم جستجو میکنند.
نادیده انگاشتن خدمات دولت یازدهم و تلاش برای تیره و تار نشان دادن آینده مملکت نمیتواند با الفبای انقلابی و انقلابیگری همخوانی داشته باشد. لایه تندرو منتقدان دولت نمیدانند و یا نمی خواهند بدانند که نادیده گرفتن عملکرد دولت، چشم بستن بر روی خدمات نظام جمهوری اسلامی بوده و ایجاد یاس در بین مردم همراهی ناخواسته با معاندان انقلاب اسلامی است. این دسته از مخالفان دولت تدبیر و امید چنان بر طبل ناکارآمدی دولت میکوبند که گوئی این دولت برخاسته از آرا و خواست مردم نیست و اراده و خواست مردم تنها در گرو تامین منافع آن گروه تجلی مییابد.
البته نباید شک داشت دولت تدبیر و امید همانند هر دولت دیگری در کنار کارنامه موفق و قابل دفاعی که در سه سال و نیم گذشته از خود برجای گذاشته است، دارای نقاط ضعفی نیز بوده است که بخشی از آن محصول شرایط ناگزیر و غیرقابل اجتناب داخلی و بینالمللی بوده است که بعضا ریشه تاریخی داشته و رفع آنان در بازه زمانی کوتاه مدت و میان مدت ممکن نیست و بخش دیگری نیز ممکن است نتیجه ظرفیتها، امکانات و اختیارات محدود دولت بوده باشد که امید میرود در ادامه راه با همدلی و همراهی همه گروهها، جریانات و قوای کشور در مرتفع نمودن آنها موفقتر از پیش عمل شود.
یکی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم به نتیجه رساندن توافق موسوم به برجام بود که به تعیین تکلیف وضعیت هستهای کشور پس از یک دهه فراز و نشیب سیاسی میان ایران با قدرتهای جهانی انجامید.
به دلیل حساسیت و تاثیر همه جانبه این توافق بر مسائل سیاسی داخلی و بینالمللی کشورمان، عجیب نیست اگر موافقان آن را به عنوان موفقترین اقدام دولت یازدهم و مخالفان از آن به عنوان قابل انتقادترین بخش عملکرد دولت آقای روحانی یاد کنند.
نباید از این نکته غافل شد که برجام نیز همانند هر توافق سیاسی دیگری دارای تبعات مثبت و منفی برای طرفین میباشد؛ کما این که منتقدان غربی این توافق و نیز سران رژیم صهیونیستی با نکوهش سیاستمداران خود، از برجام به عنوان یک امتیاز بزرگ برای ایران یاد میکنند و خواهان لغو آن هستند.
به هر روی بخشی از قضاوت منصفانه در خصوص مثبت یا منفی بودن نتایج برجام باید از یک سو به شرایط کشور در زمان انعقاد توافق و از سوی دیگر به شرایطی که در صورت عدم حصول برجام بر کشور عارض میشد، معطوف باشد که ذیلا به برخی از آنها اشاره میشود.
رديف |
قبل از اجراي برجام |
بعد از اجراي برجام |
1 |
رفتن پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد و قرار گرفتن كشورمان در ذيل فصل هفتم منشور ملل متحد و در نتيجه اعمال شديدترين انواع تحريمهاي بينالمللي. |
خروج پرونده از شوراي امنيت و بازگشت به سازمان بينالمللي انرژي اتمي. خروج كشورمان از ذيل فصل هفتم منشور ملل متحد، فروپاشي سازمان تحريمهاي ظالمانه. |
2 |
ايجاد موج ايرانهراسي با سوءاستفاده از موضوع برنامه هستهاي كشورمان و به تبع آن خدشهدار نمودن وجهه بينالمللي جمهوري اسلامي ايران در منظر افكار عمومي دنيا. |
اثبات حقانيت جمهوري اسلامي ايران در استفاده صلحآميز از انرژي هستهاي و به رسميت شناختن حقوق هستهاي كشورمان و نيز بياعتبار شدن مظلومنماييهاي رژيم غاصب صهيونيستي در پروژه ايرانهراسي. |
3 |
كاهش شديد صادرات نفت كشور به خارج و محدود شدن صادرات به چند كشور خاص. در صورت تداوم تحريمهاي مرتبط با پرونده هستهاي به طور حتم امروز ما شاهد فروش نفت در برابر غذا بوديم. |
بازگشت قدرتمندانه ايران به بازار نفت و سطح قبل از تحريمهاي ظالمانه به نحوي كه عربستان مجبور به كاهش سهميه گرديد و جمهوري اسلامي ايران عزتمندانه به حق مسلم خود در اين زمينه نيز دست يافت. |
4 |
قطع و يا به حداقل رسيدن ارتباط تجاري و مبادلات اقتصادي كشور در نتيجه تحريمهاي ظالمانه قدرتهاي اقتصادي دنيا و در نتيجه رونق گرفتن بازار سياه و افزايش لجام گسيخته قيمت كالاها و خدمات به تاسي از تحريمهاي بينالمللي به نحوي كه تورم به 41 درصد رسيد. |
از سرگيري تجارت جهاني با كشورمان و برگشت قابل توجه دلارهاي بلوكه شده نفتي و تزريق آن به اقتصاد كشور همچنين گشايش در مبادلات تجاري و بانكي و برطرف شدن بسياري از تنگناهاي اقتصادي و رونق گرفتن فضاي كسب و كار و كاهش تورم به 9 درصد. |
5 |
با اعمال تحريمهاي يكجانبه بر بانك مركزي و ديگر بخشهاي عمده مالي كشور عملا هر گونه برقراري رسمي ارتباط سيستم پولي و ارزي كشور با دنياي خارج قطع و در نتيجه مراودات مالي وپولي غالبا به صورت غير رسمي و محدود انجام ميگرفت. تا جائي كه به همين دليل امكان برگشت دلارهاي حاصل از فروش نفت به كشور امكانپذير نبود و كشورهاي خريدار نفت ايران به جاي برگشت دلارها كالاهاي دست چندم و بنجل خود را به ايران صادر ميكردند. |
ضمن لغو محدوديتهاي مالي و پولي از اقتصاد كشور؛ امكان دسترسي به منابع خارجي فراهم و تحول قابل توجهي در تجارت با دنياي خارج در حال انجام است كه ميتواند باعث رشد و شكوفائي بخشهاي صنعتي و مولد در اقتصاد طي سالهاي آتي گردد. هماكنون و برخلاف گذشته قيمت نفت كشور براساس رويه جاري حاكم بر مبادلات بينالمللي به خزانه دولت واريز و از ورود اجباري كالاهاي نامرغوب چيني؛ هندي و... جلوگيري ميگردد. |
6 |
با توجه به تحريمهاي مختلف اعم از تحريمهاي شوراي امنيت اتحاديه اروپا و تحريمهاي يكجانبه كنگره آمريكا فروش نفت كشور با مشكلات و محدوديتهاي شديد بينالمللي مواجه شده بود به گونهاي كه قبل از برجام ايران حق نداشت بيش از يك ميليون بشكه نفت در روز صادر كند تا جائي كه كشورهاي معدودي به عنوان خريدار نفت ايران انتخاب شده بودند كه نفت كشور را با نازلترين قيمت خريداري ميكردند و در قبال فروش نفت از طريق مبادلات پاياپاي و تهاتري برخي از كالاها به كشور وارد ميشد. اگر چنانچه روند تحريمها ادامه مييافت اي بسا امروز ما نفت را در برابر غذا صادر ميكرديم. |
گشايش در فروش نفت و بازپس گرفتن سهميه نفت ايران در اوپك و افزايش چشمگير صادرات نفتي تا سقف قبل از اعمال تحريمهاي هستهاي و از ميان رفتن محدوديت فروش نفت كشور به چند كشور خاص، هماينك تقاضا براي صادرات نفت از جانب همه كشورها به گونهاي است كه طي يكسال اخير صادرات نفت كشور از 3 ميليون بشكه در روز فراتر رفته و دولت توانسته است از درآمد ناشي از فروش نفت به احياي اقتصاد كشور بپردازد. |
7 |
عدم امكان توسعه حمل و نقل هوائي و فرسوده و از رده خارج شدن بسياري از هواپيماهاي مسافربري كشور كه از بعد از انقلاب اسلامي مورد تحريم واقع شده بود و ناممكن گشتن اين امكان با اعمال تحريمهاي هستهاي و در نتيجه عدم امنيت پروازهاي مسافرتي براي مسافران و دلنگرانيهاي ناشي از ايران امر. |
اگرچه تحريم بخش حمل و نقل هوائي كشور به اوايل انقلاب برميگردد اما برجام باعث گرديد تا تحريمهاي صنعت هوائي كشور بعد از حدود 4 دهه از دوش حمل و نقل هوائي برداشته شد و غولهاي بزرگ دنيا مانند بوئينگ و ايرباس با عقد قراردادهاي بزرگ حاضر شدهاند تا ناوگان هوائي كشور را به پيشرفتهترين هواپيماهاي مسافربري دنيا مجهز و ايران به عنوان يكي از امنترين ناوگانهاي حمل و نقل هوائي در دنيا مطرح گردد. |
8 |
اگرچه دولت آقاي احمدينژاد كشور را با رشد اقتصادي بيش از 6 درصد تحويل گرفت اما در زمان قبل از برجام با بيش از 13 پله سقوط با نزديك به 7 درصد منفي تحويل دولت روحاني داد. |
با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد و اجراي برجام رشد اقتصادي هماكنون به بيش از 5 درصد رسيده است. يعني در دولت آقاي روحاني 11 درصد رشد داشته است. |
9 |
قبل از برجام شوراي امنيت به نوعي به ماشين صدور قطعنامه عليه جمهوري اسلامي ايران مبدل شده بود و اگرچه رئيس محترم دولت موسوم به «مهرورز» آنها در كاغذ پاره ناميد اما مردم اثرات مخرب آن را با تمام وجود لمس ميكردند. |
با اتخاذ تدابير و سياستهاي معقولانه توسط دولت تدبير و اميد براي اولين بار در تاريخ سازمان ملل متحد؛ تمامي قطعنامههاي حوزه مباحث پروندهاي هستهاي صادره عليه جمهوري اسلامي ايران لغو گرديدند. |
http://mardomsalari.com/4242/page/7/6965
ش.د9503681